kölin profilointi lasikuidulla

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: kölin profilointi lasikuidulla

by Guest » Mon Aug 23, 2010 11:23 am

Millä perusteella lasikuidulla tehtynä homma olisi yhtään helpompi? Yhden kölin pakkeloineena väittäisin että päinvastoin. Lasikuituhan on tasapaksua mattoa josta jää vielä kaiken päälle röpelöinen pinta. Miten sillä tasapaksulla matolla muuttaa kölin muotoa näppärästi? Ja vaikka muuttaisi, niin silti joutuu lopuksi pakkeloimaan moneen kertaan, että tulisi tasainen ja sileä kaari. Jos tarkoitus on vain optimoida kölin muoto, eikä kuidun käyttöön ole muita syitä, niin en oikein näe että missä on pointti? Kevytpakkelilla ja kaarien avulla saa 1-2 täyttökerralla köliin suurin piirtein oikean muodon ja sitten sen puolentusinaa hio-paklaa-hio kierrosta joutuu tekemään viimeistelyä ihan samalla tavalla kuitu ja pakkelitäytön jälkeen. Iso homma tuo on joka tapauksessa.

Ville

by harald » Mon Aug 23, 2010 11:07 am

Kyllä se lasikuitu pysyy hyvin rautakölissä, mutta se on kyllä astetta vaikeampi muokkailla jälkeenpäin. Ei se itse aine ole se vaikeus, riippumatta siitä tekeekö lasikuidulla vai epoksipakkelilla niin se muoto on se haaste. Jos haluaa kölistä oikean muotoisen saa kyllä viettää päiviä veneen alla.

by guest » Mon Aug 23, 2010 09:21 am

Gps nopeutta, tosin lokikin on keskilinjalla ja ero samaa luokkaa. Takilan trimmissäkin salaisuus voisi tietty olla, mutta kolmena eri kesänä tulos on ollut +/-sama. Trimmeissä ei ole ollut mitään vakiota, vaan niitä on muuteltu pitkin kesääkin. Maston suoruuttakin on ko. syystä tarkasteltu. Ison nostin on varsin epämääräinen mittari, mutta ainakin sen mukaan maston on pitänyt olla suorassa.

Laminointiin ajattelin käyttää epoksia. Tällöin ei pitäisi kai kosteudenkaan kanssa olla huolia? Tosin vedän kyllä pintaan normaalit primerit joka tapauksessa.

Re: kölin profilointi lasikuidulla

by Panu » Sun Aug 22, 2010 20:49 pm

guest wrote:Olisiko järkeä? Pakkelihommat ovat kuullostaneet aika työläiltä. Lasikuitumattoahan on helppo leikata haluamaansa muotoon / kokoisiksi suikaleiksi. Viimeistelyvaiheessa kerros vaan epoksipakkelia pintaan.
Lasikuidulahan voisi päälystää vaikka koko kölin. Tulisiko kuitenkin tehdyksi emämunaus... (ainakin X-yachts päällystää kölejä kuidulla. Ono ollut ongelmia?)

Snorklaillellessa huomasin, että kölin sivusta on irronnut kaikki maalikerrokset noin A5-kokoiselta alueelta ja lyijypinta on näkyvissä. Kölin piintojen korjailu olisi siis edessä joka tapauksessa ja optimointi kiinnostaisi, koska vene kulkee toiseen suuntaan muutaman kymmenyksen kovempaa kryssillä kuin toiseen. Kittausoperaatiot eivät vaan ole juuri houkutelleet.
Tervehdys

Kyllä lasikuitu ihan hyvä kölin fyllaus materiaali on. Onhan miltein kaikkien uudempien H-veneiden kölit ja mainitsemasi X:en kölit lasikuidulla kittailtu. Kannattaneen vain huomioida, että polyesterihartsi imee vettä ilman kunnollista kosteussulkua.

Tuo nopeusero halssien välillä oli sitten mitattu millä tavalla :? ? Jos lokianturi on hiemankin kölilinjasta sivussa, niin ei se oikein teoriassa voikaan näyttää samaa lukemaa molemmilla halsseilla :idea:.

kölin profilointi lasikuidulla

by guest » Sun Aug 22, 2010 17:27 pm

Olisiko järkeä? Pakkelihommat ovat kuullostaneet aika työläiltä. Lasikuitumattoahan on helppo leikata haluamaansa muotoon / kokoisiksi suikaleiksi. Viimeistelyvaiheessa kerros vaan epoksipakkelia pintaan.
Lasikuidulahan voisi päälystää vaikka koko kölin. Tulisiko kuitenkin tehdyksi emämunaus... (ainakin X-yachts päällystää kölejä kuidulla. Ono ollut ongelmia?)

Snorklaillellessa huomasin, että kölin sivusta on irronnut kaikki maalikerrokset noin A5-kokoiselta alueelta ja lyijypinta on näkyvissä. Kölin piintojen korjailu olisi siis edessä joka tapauksessa ja optimointi kiinnostaisi, koska vene kulkee toiseen suuntaan muutaman kymmenyksen kovempaa kryssillä kuin toiseen. Kittausoperaatiot eivät vaan ole juuri houkutelleet.

Top