by VVille » Sun Apr 20, 2014 11:52 am
Vedettiin eilen Teasen kanteen Kiwigripit, vaikutti oikein hyvältä. Tietoa kulutuskestävyydestä saadaan kauden aikana, asentaminen oli varsin jees. Putsattiin ensin irtoroskat kannelta ja puhdistusaineella (maalipesu) jynssäys. Sit porakoneeseen kiinnitetyllä messinkiharjalla kanteen kunnon karheus niin että saa hyvän tartunnan, toi puree aika kivasti loivaksi kuluneen alkuperäiskarhennuksen laaksoihinkin. Sit vielä hiomapölyt pois maalipesuun kastellulla rätillä, talkoomakkaran mittainen tauko et varmasti haihtuu kaikki, teippaus ja maalaus.
Työläimpiä vaiheita tossa on teippaus, hiominen ja maalaus, koko homma meni keskimäärin kolmella käsiparilla tehden leppoisasti päivässä, oliskohan ollut noin seitsemän tuntia josta ainakin tunti syötiin makkaraa ja nautiskeltiin auringosta. Ainakin maalausvaiheessa on kätevä olla pari-kolme paria tassuja, voi tehä sujuvasti niin että toinen levittää toisella puolen kantta ja toinen poistaa teippiä toisella puolen. Telaaja kannattaa pitää samana koko ajan, käsiala vaikuttaa lopputulokseen ni ei tuu näkyviä eroja. Meillä kun oli paljon tekijöitä ni oli viel erikseen levittäjäkin, joka helpotti kyl hommaa, mut jos tekis kahdella ni arvelisin et paras jako on levittäjä/telaaja ja teipinpoistaja.
Ton karkeutta pystyy säätämään tosi laajasti sillä miten paksulla kerroksella vetää, keulaan tehtiin überaggressiivinen karhennus levittämällä maali 4mm hammaslastalla täyteen paksuuteen, tuohon tulee jo aikamoista vuoristoa ja pito on varmaankin aika mahtava, vaan ei liene enää paljaan jalan alle hyvä. Sivukansille käytettiin vähän matalampaa profiilia jossa voi jo kävellä ja makoilla, tää syntyi pienemmän hammaslastan puutteessa sillä että vedettiin noin puolella hampaan paksuudella samalla lastalla. Toi hammaslasta on aika näppärä kerrospaksuuden vakiointiin, jos vain levittää pensselillä ja telaa kuvion ni tulee vaihtelua paljon enemmän. Sopiva lasta tollaseen normaali järkevään karhennukseen vois olla ehkä n.3mm hampaalla. Tää maalihan siis toimii niin et se on tollasta maitorahkan tasolla viskoosia töhnää jota ensin vedetään vakiopaksu kerros kannelle ja sit pyöritellään kuviotelalla yli niin et saadaan karhennuskuvio aikaan. Periaatteessa telaamallakin voi vaihdella kuviota, mut käytännössä kerrospaksuus näyttäis olevan tärkee muuttuja. Jos haluais vielä aggressiivisempaa ni voi telata uudestaan hetken päästä, koska toi tasoittuu hiukan telauksen jälkeen, mut todettiin et tuossa eilisessä kevätauringossa tuli kerralla aika sopiva kuvio.
Teippien irrotus on sitten ihan sikamaisen sotkuista hommaa, eli puhdistusvälineitä kannattaa varata käden ulottuville paljon. Teipit kun irrotetaan jo märällä maalilla ja heti maalauksen jälkeen. Sileistä pinnoista lähtee märällä rätillä, vanhasta karhennuksesta ei kirveelläkään. Me karhennettiin nyt vain sivukannet, jos haluais karhentaa myös katon kannattais tehdä kahdessa erässä niin on aina kuiva alue jossa voi astella ja säilöä tarvikkeita.
4l ämpäri riitti FE:n sivukansiin aika kivasti, tollasella järkevällä kuviolla. Kuvion aggressiivisuus / levityspaksuus vaikuttaa menekkiin aika rutkasti, meillä meni keulakanteen ehkä 2/5 ämpäriä kun vedettiin ihan viimesen päälle paksulla. Ehkä riittävän monella liukastumisella oli osuutta tähän, vähempikin varmaan riittäisi. Luultavasti kohtuullisella kerroksella ja kuviolla samasta ämpäristä tulis vielä ruffi tai sitlooda, mut ei ehkä molempia.
Vedettiin eilen Teasen kanteen Kiwigripit, vaikutti oikein hyvältä. Tietoa kulutuskestävyydestä saadaan kauden aikana, asentaminen oli varsin jees. Putsattiin ensin irtoroskat kannelta ja puhdistusaineella (maalipesu) jynssäys. Sit porakoneeseen kiinnitetyllä messinkiharjalla kanteen kunnon karheus niin että saa hyvän tartunnan, toi puree aika kivasti loivaksi kuluneen alkuperäiskarhennuksen laaksoihinkin. Sit vielä hiomapölyt pois maalipesuun kastellulla rätillä, talkoomakkaran mittainen tauko et varmasti haihtuu kaikki, teippaus ja maalaus.
Työläimpiä vaiheita tossa on teippaus, hiominen ja maalaus, koko homma meni keskimäärin kolmella käsiparilla tehden leppoisasti päivässä, oliskohan ollut noin seitsemän tuntia josta ainakin tunti syötiin makkaraa ja nautiskeltiin auringosta. Ainakin maalausvaiheessa on kätevä olla pari-kolme paria tassuja, voi tehä sujuvasti niin että toinen levittää toisella puolen kantta ja toinen poistaa teippiä toisella puolen. Telaaja kannattaa pitää samana koko ajan, käsiala vaikuttaa lopputulokseen ni ei tuu näkyviä eroja. Meillä kun oli paljon tekijöitä ni oli viel erikseen levittäjäkin, joka helpotti kyl hommaa, mut jos tekis kahdella ni arvelisin et paras jako on levittäjä/telaaja ja teipinpoistaja.
Ton karkeutta pystyy säätämään tosi laajasti sillä miten paksulla kerroksella vetää, keulaan tehtiin überaggressiivinen karhennus levittämällä maali 4mm hammaslastalla täyteen paksuuteen, tuohon tulee jo aikamoista vuoristoa ja pito on varmaankin aika mahtava, vaan ei liene enää paljaan jalan alle hyvä. Sivukansille käytettiin vähän matalampaa profiilia jossa voi jo kävellä ja makoilla, tää syntyi pienemmän hammaslastan puutteessa sillä että vedettiin noin puolella hampaan paksuudella samalla lastalla. Toi hammaslasta on aika näppärä kerrospaksuuden vakiointiin, jos vain levittää pensselillä ja telaa kuvion ni tulee vaihtelua paljon enemmän. Sopiva lasta tollaseen normaali järkevään karhennukseen vois olla ehkä n.3mm hampaalla. Tää maalihan siis toimii niin et se on tollasta maitorahkan tasolla viskoosia töhnää jota ensin vedetään vakiopaksu kerros kannelle ja sit pyöritellään kuviotelalla yli niin et saadaan karhennuskuvio aikaan. Periaatteessa telaamallakin voi vaihdella kuviota, mut käytännössä kerrospaksuus näyttäis olevan tärkee muuttuja. Jos haluais vielä aggressiivisempaa ni voi telata uudestaan hetken päästä, koska toi tasoittuu hiukan telauksen jälkeen, mut todettiin et tuossa eilisessä kevätauringossa tuli kerralla aika sopiva kuvio.
Teippien irrotus on sitten ihan sikamaisen sotkuista hommaa, eli puhdistusvälineitä kannattaa varata käden ulottuville paljon. Teipit kun irrotetaan jo märällä maalilla ja heti maalauksen jälkeen. Sileistä pinnoista lähtee märällä rätillä, vanhasta karhennuksesta ei kirveelläkään. Me karhennettiin nyt vain sivukannet, jos haluais karhentaa myös katon kannattais tehdä kahdessa erässä niin on aina kuiva alue jossa voi astella ja säilöä tarvikkeita.
4l ämpäri riitti FE:n sivukansiin aika kivasti, tollasella järkevällä kuviolla. Kuvion aggressiivisuus / levityspaksuus vaikuttaa menekkiin aika rutkasti, meillä meni keulakanteen ehkä 2/5 ämpäriä kun vedettiin ihan viimesen päälle paksulla. Ehkä riittävän monella liukastumisella oli osuutta tähän, vähempikin varmaan riittäisi. Luultavasti kohtuullisella kerroksella ja kuviolla samasta ämpäristä tulis vielä ruffi tai sitlooda, mut ei ehkä molempia.