Kevätkunnostus alkoi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kevätkunnostus alkoi

by Artsi » Thu Jun 03, 2010 21:02 pm

Huh huh, DANIELA vihdoin vedessä. Likimain terveyttä ja ainakin mielenterveyttä koetellut pohjaremppa jäi sen verran kesken, että 600-paperin jälkeen ei 800:n pakettia edes aukaistu. Pitää jotain jäädä ensi vuodellekin, ja mihin sitten vetoaa, kun tulokset eivät parane!

Tuli mieleen tuossa veneen alla kyykkiessä ja hiontamoskaveden valuessa kainaloihin, että eikös vettä voisi korvata vaikkapa rypsiöljyllä? Luulisi senkin tehokkasti estävän paperin menemisen tukkoon. Vai tuleeko pinnasta niin liukas, ettei hiotumista tapahdu?

Naapuriveneilijä katseli vesihiontatouhua säälien, ja tuli sitten kannustavasti kysymään, että "eikös tuota hommaa voisi tehdä paineilmahiomakoneella?"! Pahus, kun olis tuo tullut mieleen ennen, kuin aloitti hommaa! No, ensi vuonna sitten.

terv. Artsi/DANIELA

by Olli » Sat May 29, 2010 08:47 am

harald wrote:Vuoden 2010 esitekstissä mainitaan että moni tulkinta-asia on selvennetty pois. Olisihan se kiva saada lukea ne vuoden 2010 säännöt kokonaisuudessaan ennen kuin katsastus suoritetaan. Miksi niitä pantataan, ai niin saahan siitä kirjan myynnistä jotain tuloakin...
Tämähän se perimmäinen syy varmasti on. Tuolta löytyy kuitenkin koko katsastajan käsikirja 2010: http://www.svel.fi/katsastus/images/Kasikirja_2010.pdf

Siinä on tota samaa läppää noista muutamasta vahvasta sangosta varatyhjennysvälineenä.

by Panu » Sat May 29, 2010 00:33 am

Tervehdys

Annelikin pääsi juuri veteen ja sain maston pystyy. Nyt voi kausi alkaa.

by harald » Wed May 26, 2010 11:14 am

Meillähän on nyt meneillään peruskatsastus. Otanpa asian esille jättämällä kylmästi sangot pois. Jos tekstissä sanotaan että pitää olla useita, mutta tarkistuslistassa ei ollenkaan niin tulee olemaan mielenkiintoista että mikä on sitten se oikea tulkinta.

Vuoden 2010 esitekstissä mainitaan että moni tulkinta-asia on selvennetty pois. Olisihan se kiva saada lukea ne vuoden 2010 säännöt kokonaisuudessaan ennen kuin katsastus suoritetaan. Miksi niitä pantataan, ai niin saahan siitä kirjan myynnistä jotain tuloakin...

Onhan meilläkin roskis sellainen sanko jossa toinen sivu on suora.

by KaleviHarkonen » Tue May 25, 2010 21:32 pm

harald wrote:Vai korjaanko itseni?

www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf
sivu 41/53 wrote: Varatyhjennysvälineinä veneessä tarvitaan aina muutama vahva
sanko.
...
Veneessä on oltava tyhjennyspumppu tai muu sopiva tyhjennysväline sekä veneen koon
mukaan useita vankkoja sankoja.
Ilmeisesti noita täydellisiä katsastussääntöjä vuodelle 2010 eivät ole netissä. Meidän seurassa saamme säännöt suoritetun hyväksytyn kastastuksen jälkeen purjehtijan vuosikirjan muodossa.
Tuo sivu 41 on kyllä aika epämääräisesti laadittu, ainakaan se ei ole insinöörin tekemä. Pitääkö siis esim luokan 4 veneessä olla 'muutama vahva sanko' vai 'vähintään äyskäri'. Sen voi tulkita kummin vain.

Saman dokumentin liitteessä H luetellaan katsastusvarusteet: ei sankoa.

Epäilemättä se sanko on tarpeen jos sisällä on vettä ja pumppu ei toimi. Pentterissä tosin on kattiloita ja muovinen salaattikulho jotka ajanee saman asian. Sanko on toki tehokkaampi jos vettä on haaroihin asti. Vaan onko sitten jo muut asiat mielessä.

by harald » Tue May 25, 2010 17:59 pm

Vai korjaanko itseni?

www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT_2009.pdf
sivu 41/53 wrote: Varatyhjennysvälineinä veneessä tarvitaan aina muutama vahva
sanko.
...
Veneessä on oltava tyhjennyspumppu tai muu sopiva tyhjennysväline sekä veneen koon
mukaan useita vankkoja sankoja.
Ilmeisesti noita täydellisiä katsastussääntöjä vuodelle 2010 eivät ole netissä. Meidän seurassa saamme säännöt suoritetun hyväksytyn kastastuksen jälkeen purjehtijan vuosikirjan muodossa.

Eipäs Olli aloiteta tuota kipparointia täälläkin :) Vai oliko termi karijokerointi?

by Olli » Tue May 25, 2010 17:28 pm

harald wrote:Edit aiemmin mainitun poistuneen melan lisäksi valonheitinkin on vain suositus nykyään, ajoankkuri myös.
Eikös tuo valonheitin ollut aiemminkin vain moottorivenepuolella... Muistanette kuitenkin, että kaikilta katsastajilta ei mene läpi kaksi toimintakuntoista taskulamppua, vaan pitää olla yksi maglite, siihen varapatterit ja polttimo avaamattomassa pakkauksessa :)

by harald » Tue May 25, 2010 17:01 pm

KaleviHarkonen wrote:
harald wrote::B-flag: PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!
Protesti hylätty :!:
http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/upl ... usteet.pdf
Seison korjattuna. Koska tuokin on poistunut, vai onko se vain offshore cat. 3 vaatimus? Hmm.. Pitää löytää joku vanha purjehtijan vuosikirja ja vertailla. Lista linkin PDF-tiedostossa on epäilyttävän lyhyt, ei edes äyskäriä mainita tuossa.

Edit aiemmin mainitun poistuneen melan lisäksi valonheitinkin on vain suositus nykyään, ajoankkuri myös.

by KaleviHarkonen » Tue May 25, 2010 15:47 pm

harald wrote::B-flag: PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!
Protesti hylätty :!:
http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/upl ... usteet.pdf

by Panu » Sat May 22, 2010 14:55 pm

Olli wrote:Turha rotestoida, kyllä ne ämpärit ja vehkeet siellä veneessä on, niiden löytäminen vain voi olla vaikeaa näin keväällä.

Kansi nyt ei juuri tänään likaantunut enempää kuin talvellakaan, jonka jälkiä ei vieläkään ole siivottu. Silloin kun tulee keväthommien kanssa kiire, niin kannen pesu nyt on se ensimmäinen mistä tingitään, sen kun pystyy pesemään vielä vesilläkin, tai ehkä ensi keväänä.

Ihan mukavaa oli seurata vierestä tuollaista sukellusoperaatiota. Näyttivät heput osaavan asiansa.
Tervehdys

Oi meitä niin aina positivisia ihmisiä, jotka osaavat repiä "asiaa" ja ihmetyksiä kaikesta. Nytkin ilmaisin kiitollisuuttani ja voivottelin sangon puutetta, jotta olisin saanut selvittää sotkuni...?

No joka tapauksessa hyvä työ on tehty ja Ollille lankeaa siitä suuri osuus unohtamatta sukeltajaa ja hänen apulaisiaan.

by Olli » Fri May 21, 2010 22:03 pm

risto wrote:Onneksesi tuo tapahtui talvella. Kesällä sen poijun olisi varmaankin löytänyt helpommin kun olisi etsinyt maston jostain kaislikosta, mutta mitä veneelle olisi siinä käynyt.
...Ja kaiken kukkuraksi olisi kuitenkin vielä tarvittu sukeltajaa etsimään poijupainoa, mikäli veneestä vielä olisi ollut jäljellä jotakin poijuun kiinnitettävää...

Muutama kuva sukellusoperaatiosta:

Image

Image

by risto » Fri May 21, 2010 21:50 pm

Panu wrote:Vanha ketju löytyi, muttei poijua, joka oli päässyt karkuteille (Biltema?) sakkelin petettyä 5 vuoden jälkeen poijun puoleisesta päästä. Ei ole ennen ollut tällaisia ongelmia
Onneksesi tuo tapahtui talvella. Kesällä sen poijun olisi varmaankin löytänyt helpommin kun olisi etsinyt maston jostain kaislikosta, mutta mitä veneelle olisi siinä käynyt. Meille kävi kertaalleen juuri näin, onneksi tuuli vei veneen savipohjaiseen rantaan mihin köli jäi kiinni, eikä viereiseen kivikkoon.

by harald » Fri May 21, 2010 21:32 pm

Ai niin, se hymiö unohtui. Tähän tuhat hymiötä korvikkeeksi.

by Olli » Fri May 21, 2010 21:19 pm

Turha rotestoida, kyllä ne ämpärit ja vehkeet siellä veneessä on, niiden löytäminen vain voi olla vaikeaa näin keväällä.

Kansi nyt ei juuri tänään likaantunut enempää kuin talvellakaan, jonka jälkiä ei vieläkään ole siivottu. Silloin kun tulee keväthommien kanssa kiire, niin kannen pesu nyt on se ensimmäinen mistä tingitään, sen kun pystyy pesemään vielä vesilläkin, tai ehkä ensi keväänä.

Ihan mukavaa oli seurata vierestä tuollaista sukellusoperaatiota. Näyttivät heput osaavan asiansa.

by harald » Fri May 21, 2010 20:06 pm

:B-flag: PROTESTI: Sanko kuuluu katsastusvarusteisiin!

Top