by Artsi » Sun Mar 14, 2010 18:12 pm
Tulipa taas käytyä Turun venenäyttelyssä, vakka niin useana vuonna on vannonut, ettei koskan enää! No, vapaaliput hieman lievensivät jyrkkää mielipidettä.
Anti oli taaskin purjehtijalle kovin pieni, kuten aiempinakin vuosina. Pienen poikkeuksen teki puolalainen traileripursi Maxus 24. Jos juuri nyt olisi vaihtamassa edellistä venettä,(siis sitä, joka vaihtui FEneeseen) olisi kauppa saattanut syntyä. Ainakin Stillin voisi istuttaa ko. veneeseen pariksi tunniksi "opiskelemaan" venesuunnittelua! Ok, myönnetään, että tietotekniikalla toteutettu suunnittelu antaa tiettyjä etuja, mutta kyllä näissä uusissa veneissä on myös annettu "maalaisjärjen" vaikuttaa. Tilan käyttö on niin kannella, kuin sisälläkin jotain aivan muuta, kuin FE-83:ssa, vaikka vene on selvästi pienenpi.
No, jotain hyvääkin sentään löytyi! A-hallin pimeimmässä nurkassa oli mitätön Sähköturvallisuuden Edistämiskeskuksen osasto, jossa oli jaossa erilaisia sähköoppaita ilmaiseksi. Nappasin siitä mukaani "Sähkö ja vene" -nimisen reilut 50 sivuisen oppaan. Kotona sen luettuani tulin siihen tulokseen, että tämä opas kuuluu jokaisen veneilijän perusvarustukseen. Asiat on selitetty niin, että maallikkokin suurinpiirtein ymmärtää, ja mikä tärkeintä, ohjeet ovat selkeitä, kuin myös kaikki piirrokset. Näillä ohjeilla lähes tumpelokin selviää veneensä sähköongelmista, tai ainakin ymmärtää, mistä monissa ongelmissa on kyse. Suosittelen jokaista tutustumaan oppaaseen, jonka voi myös ladata PDF-muodossa osoitteesta:
www.stek.fi
terv. Artsi/DANIELA
edit: Pahus, käytyäni tarkistamassa STEKin sivuston, ei esitteessä olleen infon mukaista sivustoa ollutkaan vielä valmiina, joten pitänee odotella jonkin aikaa.
Tulipa taas käytyä Turun venenäyttelyssä, vakka niin useana vuonna on vannonut, ettei koskan enää! No, vapaaliput hieman lievensivät jyrkkää mielipidettä.
Anti oli taaskin purjehtijalle kovin pieni, kuten aiempinakin vuosina. Pienen poikkeuksen teki puolalainen traileripursi Maxus 24. Jos juuri nyt olisi vaihtamassa edellistä venettä,(siis sitä, joka vaihtui FEneeseen) olisi kauppa saattanut syntyä. Ainakin Stillin voisi istuttaa ko. veneeseen pariksi tunniksi "opiskelemaan" venesuunnittelua! Ok, myönnetään, että tietotekniikalla toteutettu suunnittelu antaa tiettyjä etuja, mutta kyllä näissä uusissa veneissä on myös annettu "maalaisjärjen" vaikuttaa. Tilan käyttö on niin kannella, kuin sisälläkin jotain aivan muuta, kuin FE-83:ssa, vaikka vene on selvästi pienenpi.
No, jotain hyvääkin sentään löytyi! A-hallin pimeimmässä nurkassa oli mitätön Sähköturvallisuuden Edistämiskeskuksen osasto, jossa oli jaossa erilaisia sähköoppaita ilmaiseksi. Nappasin siitä mukaani "Sähkö ja vene" -nimisen reilut 50 sivuisen oppaan. Kotona sen luettuani tulin siihen tulokseen, että tämä opas kuuluu jokaisen veneilijän perusvarustukseen. Asiat on selitetty niin, että maallikkokin suurinpiirtein ymmärtää, ja mikä tärkeintä, ohjeet ovat selkeitä, kuin myös kaikki piirrokset. Näillä ohjeilla lähes tumpelokin selviää veneensä sähköongelmista, tai ainakin ymmärtää, mistä monissa ongelmissa on kyse. Suosittelen jokaista tutustumaan oppaaseen, jonka voi myös ladata PDF-muodossa osoitteesta:
www.stek.fi
terv. Artsi/DANIELA
edit: Pahus, käytyäni tarkistamassa STEKin sivuston, ei esitteessä olleen infon mukaista sivustoa ollutkaan vielä valmiina, joten pitänee odotella jonkin aikaa.