Potkurin akseli

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Potkurin akseli

by Panu » Wed Aug 18, 2004 19:56 pm

oikkpasi wrote:Tästä saisi varmasti mielenkiintoisen akateemisen keskustelun. Rasva on todellakin eri asia kuin öljy, vaikka pelkän voitelun näkökulmasta rasva on varmasti riittävä. Öljyputken kanssa sinne kuitenkin syntyy korkeampi hydrostaattinen paine ja jos se johonkin tihkuu niin ulospäin. On se sitten miten naivia tahansa? Joissakin uusissa moottoreissa (esim. Nanni ) on jäähdytyspuolelta ylimääräinen ulosotto, joka voidaan kytkeä juurin tuon öljyletkun paikalle, jolloin boxiin tulee kuin tuleekin ylipaine.
Tervehdys

Jatketaan hieman asian "jeesustelua" akateemiselta pohjalta ja haetaa analogiaa vaikka moottoriteknologian puolelta. Polttomoottorin mäntä tiivistetään sylinterin seinämää vasten yhdellä tai useamalla männänrenkaalla moottorista riippuen. Männänrengas puristuu sylinterin sisäpintaan vasten jousimaisesti. Männän tapauksessa sen viimeisen tiivistys sylinteriä vastaa saadaan aikaan ohuella voiteluainekalvolla liikkuvien pintojen välillä. Toki voiteluaine ajetaan paineella männän ja sylinterin väliin, mutta tämä paine on oleellisesti alhaisempi, kuin palokaasujen aiheuttama paine männän yläpuolella. Eikö totta?

Voidaanko em. esimerkissä olettaa öljynpaineella olevan muuta tekemistä kuin varmistaa öljyn pääsemisen voitelukohteeseen? Eli onko paine osa oljykalvon kestävyyttä?

Uskoisin (painotus sanalla uskoa), että suurimman osan männän tiivistyksestä hoitaa öljyn viskositeetistä johtuva kalvon lujuus (pintajännitys ja öljyn juoksevuus) :?: .

by Esa » Tue Aug 17, 2004 11:06 am

öljykupista vielä senverran, että sen tosiaan on tarkoitus taata/varmistaa jatkuva voitelu. Alkuperäisessä asennuksessa ei ole kuin pelkkä letku, joka kaiken lisäksi todennäköisesti on "taitteella" pronssilaakerin kiinityskohdastaan ja jo muutaman vuoden käytön jälkeen kovettunut niin ettei todennäköisesti öljyä lävitseen päästä!

T: Esa

by oikkpasi » Tue Aug 17, 2004 10:32 am

Tästä saisi varmasti mielenkiintoisen akateemisen keskustelun. Rasva on todellakin eri asia kuin öljy, vaikka pelkän voitelun näkökulmasta rasva on varmasti riittävä. Öljyputken kanssa sinne kuitenkin syntyy korkeampi hydrostaattinen paine ja jos se johonkin tihkuu niin ulospäin. On se sitten miten naivia tahansa? Joissakin uusissa moottoreissa (esim. Nanni ) on jäähdytyspuolelta ylimääräinen ulosotto, joka voidaan kytkeä juurin tuon öljyletkun paikalle, jolloin boxiin tulee kuin tuleekin ylipaine.

Se mitä siihen rasvalla kyllästettyy huopasuttiin tulee, niin en tunne yhtään tapausta, missä se ei hitaasti vuotaisi rasvattua vettä pilssiin. Saman hengen näkee 50-luvun jenkkiautoissa, joissa samainen ravasutti vuotaa joka värkissä vaihdelaatikon persauksista.

Siksi nuo boxit on varmaan keksittykin, paineella tai ilman :D

by Panu » Mon Aug 16, 2004 23:17 pm

oikkpasi wrote:Niin, onko tuolla öljyllä yleensä mitään voitelevaa merkitystä tuossa yhteydessä? Vai onko idea itseasiassa viedä öljyllä täytetty letku vedenpinnan yläpuolella ja samalla saada korkeampi paine tiivisteiden väliin kuin "meren" puolelle, jolloin mahdollinen vuoto menee ulospäin?Öljyhän ei pääse vesivoideltuun laakeriin, vai pääseekö?
Harald wrote: Me olemme nyt käyttäneet jonkun suosituksen mukaisesti SAE90 öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana. Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista, se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.
Tervehdys

Potkuriakseli pyöriessä kitka varmasti lämmittäisi ja kuluttaisi stefoja ennenaikasesti, ellei niitä voidella ja jäähdytetä jollain tavalla. Sisimmät tiivisteet saavat voitelunsa öljystä ja ulointa stefaa lienee oikein kutsua vesivoidelluksi.

En usko, että öljykupilla yritetään saada tiivistysplokiin ylipainetta, vaan sillä yksinkertaisesti yritetään taata, ettei öljy pääse plokista loppumaan. Öljyn viskositeetillä on suuri vaikutus stefojen tiiveyteen. Mitä juoksevanpaa öljyä käytetään, sitä ohuempi voiteleva (lue huonommin tiivistävä) kalvo siitä muodostuu ja sitä helpommin öljy valuu tiivisteiden läpi veteen (hyi hyi :( ). Suuremman viskositeetin öljyllä kalvon on vastaavasti paksumpi eikä se siten juokse yhtä pienistä raoista stefan ja akselin välistä ulos vettä pilaamaan. Olisi naivia ajatella, ettei ajan oloon jonkin verran öljyä pääsisi tihkumaan tiivisteiden läpi veteen. Itse en ole tosin vuosiin lisännyt öljyä öljykuppiin, joten asia lienee merkitykseltään, kuin hyttysen p.... saharassa, kuten on ollut tapana sanoa. Joissain vanhoissa veneissä vannasputken tiivistys tehtiin vaseliinin ja kangaskuidun (rättinauhan) avulla. Tällöin ei varmastikaan voida puhua vaseliinin ylipaineesta vaan enemmänkin voitetuaineen kalvosta, joka kestää esiintyvän veden paineen.

Tuohon metallilastuihin tiivistysplokissa toteaisin, että onhan tuo pronssi vanha ja tunnettu laakerimetalli, joten jos mujua oli paljon lienee ploki kuitenkin messinkiä :?:. On selvä, että metalliset partikkelit pyörimässä stefan ja akselin välissä ei varmastikaan edistä tiivistyksen kestoikää. Joten kuten Harald totesi, kannattaa ploki puhdistaa huolella.

by oikkpasi » Mon Aug 16, 2004 22:03 pm

Niin, onko tuolla öljyllä yleensä mitään voitelevaa merkitystä tuossa yhteydessä? Vai onko idea itseasiassa viedä öljyllä täytetty letku vedenpinnan yläpuolella ja samalla saada korkeampi paine tiivisteiden väliin kuin "meren" puolelle, jolloin mahdollinen vuoto menee ulospäin?Öljyhän ei pääse vesivoideltuun laakeriin, vai pääseekö?

Re: Potkurin akseli

by Panu » Mon Aug 16, 2004 14:26 pm

elmo wrote:Moi uutena fe 83 omistajana kysyisin että minkälainen on potkurinakselin tuenta/laakerointi? Käskettiin laittaa tippakannulla oljyä letkuun joka vie alas. janmar 1 gm suora akseli .
Tervehdys

ensiksi onnittelen hyvän valinnan johdosta. Tervetuloa iloisten Feneilijöiden joukkoon.

Sitten asiaan. Potkurin akseli on koneen vaihteiston perässä kiinni laipalla ja toinen pää on kiinni tukilaakerissa hieman peräsimen etupuolella. Tukilaakerissa on kuminen vesivoideltu "laakeri" pusla pronssisessa runkokappaleessa, mikä on laminoitu tukevasti pohjan läpi veneen runkoon.

Potkuriakseli kulkee veneen pohjan läpi vannasputkessa, joka on veneen sisäpuolella tiivistetty kumisen letkun varassa olevalla tiivistysplokin avulla (kumiletkun toinen pää on kiinni vannasputkessa toinen plokissa). Tämä plokin on kaiketi myös pronssia ja sen tiivistää askelin vedenpitäväksi kolmella stefatiivisteellä. Stefoista kaksi on plokin perä ja yksi koneen puolella. Stefojen väliseen tilaan johdetaan tiivistyksessä tarvittavaa voiteluöljyä "öljykupista" letkua pitkin. Tämä öljykuppi on yleensä kiinnitety ylös konetilan sivuseinään jommalle kummalle puolen (meillä se onvasemmalla puolen).

Käytännössä systeemi on ollut helppohoitoinen. Veneemme on vuodelta -81 ja vain kerran on stefat vaihdettu.

by harald » Mon Aug 16, 2004 14:07 pm

Me olemme nyt käyttäneet jonkun suosituksen mukaisesti SAE90
öljyä voitelemassa tuota läpivientiä. Vaihdelaatikkoöljyä siis. Sopivan
jäykkää, pilssi on rasvaton eikä sateenkaaria veneen takana.

Kannattaa sitten putsata sitä pronssista möhkälettä pronssiroskista,
se on siis myös laakeri ja jos sinne jättää paljon noita metallipuruja en
tiedä miten on laakerin toimivuuden kanssas pidemmän päälle.

by Esa » Mon Aug 16, 2004 13:54 pm

Elmo,

Asiasta on näillä sivuilla ollut aiemminkin tarinaa, joten katso esim.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=208

siitä selvinnee homman periaate ja lisäksi se öljyn laitto on laakereiden keston kannalta ensiarvoisen tärkeää!
Naheman albumista löytyy pari kuvaa jotka selventänevät (tai sekoittavat) asiaa myös...

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _boksi_001

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... lin_boksia

Terv. Esa

Potkurin akseli

by elmo » Mon Aug 16, 2004 12:16 pm

Moi uutena fe 83 omistajana kysyisin että minkälainen on potkurinakselin tuenta/laakerointi? Käskettiin laittaa tippakannulla oljyä letkuun joka vie alas. janmar 1 gm suora akseli .

Top