by Mikko » Thu Feb 11, 2010 00:07 am
Petri wrote:
Samanlaiset oudot mutkat sinne sun tänne muillakin vaihtoehdoilla joita olen käynyt läpi, oikaisut matalikkojen läpi (esim. Suomenlinnan edustalla) jne. pistävät nuo lasketut matka-arvot vähän kyseenalaiseen rooliin. Jos hyväksyy toisaalta vaikkapa nyt 10% heiton, niin tokihan sivuston avulla voi helposti mitata matkoja paljon nopeammin kuin harpilla ja merikortilla.
Pääosin kartalla oudolta näyttävät mutkat johtuvat siitä, että väylä yhtyy toiseen väylään erikoisella tavalla, vaikka vettä olisikin ottaa mutka nätimmin. Pääsääntöisesti mallinnuksessa ei ole otettu vapauksia oikaista tällaisia mutkia, mutta ehkä näitä kohtia on syytä järkeistää seuraavien iteraatiokierrosten yhteydessä.
Mainitsemasi EMK-HSK reitti menee ihan oikein, eli Melkiltä HSK:lle ajellaan väyliä pitkin, vaikka niin tuskin kukaan tekeekään reaalimaailmassa. Westendiin ajellaan, koska nuo kyseisen karttalehden venereitit (vai mitäs ne "katkoviivaväylät" olikaan nimeltään) puuttuu. Eli datassa on bugi, pitää korjata.
Jos käytössä olisi oikea digitaalinen kartta-aineisto, olisi varmasti mahdollista päästä yksityiskohdissa parempaan reititystulokseen. Vertissä käytetään kuitenkin Verttiä varten mallinnettua dataa, joka mahdollistaa verkkopalvelun olemassaolon tällä konseptilla.
Väylältä satamaan ajossa voi monessakin tapauksessa olla jonkun kaapelin heitto, mutta se ei kuitenkaan ole kovin dramaattista. Johtoajatuksena nimittäin on, että Vertti vastaa pikemminkin kysymykseen
mitä satamia sopivan päivämatkan päässä on, kuin kysymykseen kuinka pitkä matka naapurisatamaan on.
Mikko
[quote="Petri"]
Samanlaiset oudot mutkat sinne sun tänne muillakin vaihtoehdoilla joita olen käynyt läpi, oikaisut matalikkojen läpi (esim. Suomenlinnan edustalla) jne. pistävät nuo lasketut matka-arvot vähän kyseenalaiseen rooliin. Jos hyväksyy toisaalta vaikkapa nyt 10% heiton, niin tokihan sivuston avulla voi helposti mitata matkoja paljon nopeammin kuin harpilla ja merikortilla.
[/quote]
Pääosin kartalla oudolta näyttävät mutkat johtuvat siitä, että väylä yhtyy toiseen väylään erikoisella tavalla, vaikka vettä olisikin ottaa mutka nätimmin. Pääsääntöisesti mallinnuksessa ei ole otettu vapauksia oikaista tällaisia mutkia, mutta ehkä näitä kohtia on syytä järkeistää seuraavien iteraatiokierrosten yhteydessä.
Mainitsemasi EMK-HSK reitti menee ihan oikein, eli Melkiltä HSK:lle ajellaan väyliä pitkin, vaikka niin tuskin kukaan tekeekään reaalimaailmassa. Westendiin ajellaan, koska nuo kyseisen karttalehden venereitit (vai mitäs ne "katkoviivaväylät" olikaan nimeltään) puuttuu. Eli datassa on bugi, pitää korjata.
Jos käytössä olisi oikea digitaalinen kartta-aineisto, olisi varmasti mahdollista päästä yksityiskohdissa parempaan reititystulokseen. Vertissä käytetään kuitenkin Verttiä varten mallinnettua dataa, joka mahdollistaa verkkopalvelun olemassaolon tällä konseptilla.
Väylältä satamaan ajossa voi monessakin tapauksessa olla jonkun kaapelin heitto, mutta se ei kuitenkaan ole kovin dramaattista. Johtoajatuksena nimittäin on, että Vertti vastaa pikemminkin kysymykseen [b]mitä satamia sopivan päivämatkan päässä on[/b], kuin kysymykseen kuinka pitkä matka naapurisatamaan on.
Mikko