Vinssilukot liian isot/fallit liian ouhet?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vinssilukot liian isot/fallit liian ouhet?

by Olli » Fri Nov 25, 2011 12:54 pm

vvoltti wrote:Näyttää tosi mageelta, mutta en kyllä hoksaa miten toi futaa. Osaako joku selittää?
Tämä kuva kertoo enemmän:
Image

Eli veto tulee vasemmalta, kiskoo kuoren tiukaksi köyden ympärille. Pikkunarulla saa vedettyä kuoren löysäksi vapautusta varten.

Kuinkahan paljon mahtaa antaa periksi, kun tuo kuori kiristyy? Ja kestääköhän kuoren kiinnitys tohon helaan? Ja varmaan on melkoinen lypsäminen, jotta köyden saa kuoresta läpi.

by vvoltti » Fri Nov 25, 2011 12:38 pm

Näyttää tosi mageelta, mutta en kyllä hoksaa miten toi futaa. Osaako joku selittää?

Ville

by harald » Thu Nov 24, 2011 23:53 pm

Aika mielenkiintoinen viritelmä blur.se sivuilta bongattuna;

http://www.blur.se/2011/11/24/mets-2011 ... %28blur%29

Image

eli lukossa on vain kuori, joka pitää fallista kiinni.

by Joakim » Mon Sep 20, 2010 15:52 pm

Isopurje vedetään kyllä kovemmalla tuulella vinssillä ja helposti käy niin, ettei tule tarpeeksi kireälle, vaan jää löysää kun skuutin vetää kunnolla. Tuo ei kai kuitenkaan ole Haraldin tarkoittamaa "asettumista", sillä se on vain virhearvio kireydessä, jonka olisi välttänyt vetämällä kovempaa ja tulee esiin heti kun vetää skuutin kireälle. Mulla on 32x vinssi ja ei sillä kyllä kovaa tarvitse isonkaan fallia koskaan vetää ellei kiristä veto päällä kesken kryssin. Infernossa toki on aikalailla suurempi iso ja pidemmät liikit ja fallit.

Mun mielestä tuo ison fallin jääminen löysäksi kovalla tuulella ei haittaa kunhan se on kohtuuden rajoissa. Kunnarilla vaan etuliikki kieräksi.

by Jan » Mon Sep 20, 2010 14:20 pm

Meillä vaaditaan kyllä jälkisäätäminen.
Elikkä kuin nostetaan purje niin nostetaan vinssillä viimeiset 10cm ja aika kireällä, ehkä 20*16=300kg.
Käydään kryssimässä vähän jonka jälkeen isopurjeessa on taas ryppyjä => kiristetään fallia taas.
Tällä sitten mennään. Kevyessä joudutaan kuitenkin päästämään lenssillä kuin etuliikkiin tulee selviä ylikuormittumisen merkkejä, pitkä pystyssä oleva "aalto".
Käytämme Baltic Riggingin myymä 8mm dyneema falli ja Lewmar D1 lukko joka pitää(eikä kuluta kuorta).

Ilmeisesti purje venyy jonkun verran jonka takia joudutaan fallia kiristämään, purje on MAXX carbo/kevlar joka on etuliikin koko matkalta vahvistettu kevlarteipillä.

Joakimin ison etuliiki ilmeisesti ei veny?
-Jan

by Joakim » Mon Sep 20, 2010 11:58 am

Vaikea uskoa, että 2 mm köysi vaikuttaisi merkittävästi kuoren kestävyyteen. 2 mm köysi on kuitenkin poikkipinta-alaltaan vain ~3 mm2, kun 6 mm köysi on ~30 mm2 eli paljon enempää tartuntapintaa tai tiiveyttä ei tuolla saa. Eiköhän tuon saa helposti paikalleen repimällä metrin verran ydintä olos kuoren "läpi" ja sitten vetämällä ydin takaisin sisäköysineen.

Oletko varma, ettei tuo "asettuminen" ollut köysimerkki/mallikohtaista. 6 mm köysikin on kuitenkin aika kestävä noille kuormille. Meillä ei tarvitse käyttää vinssiä fallin kiristämiseen, jos vetäjänä on raavas mies ja veto tehdään lenssillä ilman kitkaa eli ~100 kg on sopiva esijännitys. 6 mm dyneema kestää ~1600 kg ja 8 mm ~3000 kg, joten molempiin tuo ~100 kg on todella vähän. Vai vedättekö paljon kireämmälle?

Mulle tuo "asettuminen" on täysin vieras ilmiö. Toki etuliesmaan tulee ryppyjä, jos falli on ollut liian löysällä alunperinkin eli tuuli on noussut tai ekan kerran vedetään kunnolla skuuttia. Kerran oikein kiristetty ei kuitenkaan ole vaatinut lisäsäätöä.

Mikä vika on siinä 8 mm ohennetussa? Käytössähän lähes koko matka olisi kuorittua, mutta kuitenkin vinssillä ja lukolla olisi tarpeeksi paksu köysi pitkällä matkalla.

by harald » Mon Sep 20, 2010 11:06 am

Hmm, "kilautan kaverille" antoi vaihtoehdon että ytimeen upotetaan 2 mm köysi lukon kohdalle. Tällä olisi se hyvä puoli että kuori olisi jatkuva eikä se kerääntyisi rullalle maston sisään mikäli (kun) ommel aukeaa. Lisävarmistuksena muutama tikkaus jolla varmistetaan kuoren ja ytimen pysyvyys keskenään.

Mutta miten saada se naru sinne sisään keskelle köyttä? Tuossahan on noin 9m toiseen suuntaan ja 9 metriä toiseen. Reikä kuoreen, ydin ulos, naru keskelle ydintä ja sitten vetämään ydin takaisin kuoreen?

by harald » Mon Sep 20, 2010 10:27 am

Tuossa on aika hyvin juttua;

http://www.mauriprosailing.com/spinlock.htm

Jammer on se malli mikä on poistettu käytöstä meidän veneestä. Sellaisiin en halua palata.

Jos sittenkin kokeilisi ylimääräisen kuoren asentamista fokkanostimeen, kuten yo. linkissä suositellaan. Esim. FSE-Robline:lla on aramid/polyesterisekoituskuoria, mutta läpimitaksi mainitaan 8-10mm. Onkohan se sisä- vaiko ulkomitta, hmmm...
4. Loose covers are one of the biggest problems. If the cover is loose, then the likelihood of the cover failing greatly increases. When outside sleeving is used (a very effective method of increasing the load holding on all systems more diameter / surface area always wins), it is vital that a cover from the same diameter rope is used to ensure this.
Tuossa puhutaan samoista asioista;
http://dragonfly-trimarans.org/phpBB/vi ... .php?t=310

Ja tuossa mainitaan että yksi tapa millä estettäisiin kuoren ja ytimen liikkuminen olisi ommelluttaminen;
A common prevention for rope clutch damage is to have your sailmaker stitch through the line around the area of the clutching. This stops the inner core slipping through the outer core, which is the big reason for the rope damage as the Dyneema inner core holds most of the strength and when slippage occurs the weaker polyester outer braid takes up the load causing outer-braid failure.
( http://www.mysailing.com.au/news/knowing-the-ropes )

Hehe "The time needed to do this is not acceptable on a race yacht and the word 'horn cleat' on such a boat is a dirty word. " Osaako joku sanoa sanan "knaapit" :)

by harald » Sun Sep 19, 2010 23:17 pm

Ongelma on monimutkainen, sanotaanko niin. Meidän veneessä ei ole kuormaa tarpeeksi jotta 8 mm:nen falli asettuisi suoraan. Sitä pitää sitten säätää noin 20-30 min purjehduksen jälkeen, ja tämä toistuu.

Kun vaihdoimme 6 mm falliin, ORMA trimaraanin oppien mukaan se ongelma poistui. Falli asettuu heti, ja jos pitää jälkikiristää kiristys pysyy. Isonfalli on edelleen 8 mm:nen ja se on varmaan 6-8 v vanha eikä se ole kulunut ollenkaan samalla tavalla, mutta se asettuu.

Arvaan nyt että ongelma johtuu osin siitä välikuoresta, mikä yleensä 8 mm:sissä köysissä on mutta 6 mm köysissä ei. Se puristuu kasaan paksumassa fallissa, ja aiheuttaa köyden asettumisen. Kun 6 mm köydessä sitä ei ole se napsahtaa paikalleen nopeammin. Samalla välikuoren puuttuminen voi aiheuttaa kuoren liikkumisen ytimeen nähden ja silloin kuorma siirtyy lukossa kuoreen, joka ei kestä. Naps.

Ison fallista ei ole siis kuori mennyt, vaikka sitä ei ole pätkittykään koskaan, tai no, eräät muut leikkasivat heti ekan purjehduksen aikana siitä metrejä pois :)

Mitä nyt niistä lukoista on tullut luettua niin taidan kokeilla vanhoja koon 4 vinssejä josko ne sopisivat vielä ruffikaton nurkkaan. Siihen rotta ruffin takaseinään avuksi niin saa ainakin genoan falli jäädä siihen toistaiseksi. Lukko jää ikäänkuin varalle/kevyen kelin ratkaisuksi.

Se 4-koon vinssi on kuitenkin niin pieni että se tuskin haittaa nykyisen ruffikaton vinssin toiminnan.

by Joakim » Sun Sep 19, 2010 22:34 pm

harald wrote: Viime keskiviikkona halkesi taas genoafallin kuori. Olisi kai pitänyt pätkäistä vielä usemmin kuin 30cm/kevät.

Tai sitten pitää löytää uusi lukko genoanfallia varten, kiikarissa vähän Lewmar D1. Vähän epäilyttää vain että toimiiko se 6 mm köyden kanssa kun se on speksattu 6 - 8 mm köydelle. Kokemusta tästä?
Mulla on ollut vene nyt neljä kautta. Yhtään fallia en ole vaihtanut ja lyhentänytkin olen ainoastaan kerran spinnufallia, josta kului kuori lähes poikki yläpäästä. Lukkojen kohdalta en löydä havaittavaa kulumaa. Käyttö lienee ollut yhtä ahkeraa kuin Charlotassa: n. 20 kisaa + 400-700 M lomapurjehdusta kaudessa, yhteensä 1100-1500 M

Lukot ovat Lewmar D1 6-8 mm ja kaikki lukoissa olevat köydet (7 kpl, 8. lukko käyttämättä) ovat 8 mm.

Onkohan 6 mm köysi osasyy Charlotan köysiongelmiin? Kuulostaa ohuelta. Miten olisi kuorittu 8 mm, jos normaali 8 mm on liikaa? Varmasti myös köysimerkeissä ja -malleissakin on eroja. Ei ole normaalia, että köydet ei kestä lyhentämättä muutamaa kautta tuota käyttöä!

kevlarsukkaa?

by FE-Sillanpää » Sun Sep 19, 2010 21:32 pm

Laittelin keväällä metrin pätkän kevlarsukkaa (7,5 e/m) ison fallin kuluneimpaan kohtaan. Rumalta näytti, mutta hyvin sai otteen. Auttaiskohan tuossa ongelmassa myös?

Noin muuten en kyllä suosittele sukkapätkiä nostimiin ihan ainakaan varauksetta. Päiden ompelu siististi on vaikeaa, tai ainakin pitäisi tietää miten se oikeasti kuuluu tehdä. Ompelin sinne tänne , päät liian huonosti. Hetken käytön jälkeen päät alkoivat olla ongelma XAS:ssa ja maston jalassakin, nääs kun köysi oli jo valmiiksi 10 mm: ja nyt tuli sukka päälle. Ompeleet kun pettää, sukka menee makkaralle eikä menee enää mistään läpi. Kolmannella ompelulla tikkasin siinä sitten niin paljon, ettei varmasti enää irtoa. Oli iso ylhäällä kun ompelin, pelkäsin että jää muuten maston sisään jumiin seuraavassa laskussa. Rumuus sen kun lisääntyi mutta ongelmat väheni. Ensi kaudeksi harkinnassa kokonaan uusi falli :-)

by harald » Fri Sep 17, 2010 19:35 pm

On edelleen se yksinkertainen spinlock joutilaana.

Viime keskiviikkona halkesi taas genoafallin kuori. Olisi kai pitänyt pätkäistä vielä usemmin kuin 30cm/kevät. Viime keväänä meni myös poikki ja tiedän kokemuksesta että rakkoja on luvassa kun kuori on saatava mahd. hyvin takaisin ja sitten ommellettua. Pitää kokeilla Mikon vinkkiä ja käyttää ruuvaria kuoren lypsäämisessä.

Seuraavaksi pitää miettiä miten tuo nyt pitäisi tehdä ihan oikein. Lukossa oleva 4-8 mm pohja ei riitä, vaan kun kuormaa tule tarpeeksi napsahtaa kuori köydestä poikki. Tähän voisi auttaa että asennan vanhan Barbarossa 6:en lukon eteen jonnekkin ruffikatolle ottamaan enimmän dynaamiset kuormat vastaan. Tämä vaikuttaisi vain haittavasti toimintaan laskutilanteessa. Sitten voisi miettiä vanhan vinssin asentamista nykyisen viereen jonnekkin, ja sitten ylimääräinen rotta johon genoan falli varmistetaan.

Tai sitten pitää löytää uusi lukko genoanfallia varten, kiikarissa vähän Lewmar D1. Vähän epäilyttää vain että toimiiko se 6 mm köyden kanssa kun se on speksattu 6 - 8 mm köydelle. Kokemusta tästä?

Tai sitten ruuvaan knaapin ruffin takaseinään, ja siihen saa sitten varmistettua fallin? Noita vanhanmallisia skuuttiknaapeja löytyy uusiakin kellarista.

by msalmi1 » Tue Feb 02, 2010 19:07 pm

Sain hommattua pienemmät pohjalevyt varaosana samalla kun tilasin vapauttajat. Nyt on paketti kotona. Heti helpotti kaamosmasennus :)

Harald, jos sinulla on vielä se 1xSpinlock XAS jouten, niin voisin ostaa sen. Näitä saa näköjään niputettua pidemmät ruuvit vaihtamalla.

t:Markku
050-3423999

by msalmi1 » Fri Jan 08, 2010 15:09 pm

Kiitos! Taidan aluksi käydä Turun Lukossa katsastamassa valikoimat, kun sitä on parissa yhteydessä kehuttu. Samalla on hyvä syy käydä Terpolissa kuitukaupoilla.

by Olli » Fri Jan 08, 2010 14:21 pm

Myös Vestek myy Spinlockia, eli Captain's Shopista voi kysellä, Raisiossa on kai sellainen.

Tai sitten google-haku spinlock xas-base

Löytyy aika monta nettikauppaa jotka noita myy...

Top