FE-Sillanpää wrote:Petri wrote:Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma
Kiitos linkistä. Kappas, olinhan itsekin tuota pari vuotta sitten kommentoinut ja kirjannut palstalle ylös löydöksiä. Siinähän oli myös alkuperäinen 83:n mastonjalka Haraldin kuvassa, jossa siis jalka on suoraan lujitemuovin päällä ilman välilevyä.
Edelleen epäilen, että ylimääräinen kannen vahvistuslevy on painumisongelman aiheuttaja, osittain. Siis koska sen alla on kaikki uudetkin ruuvinreiät (6kpl) läpi kovan aineen, niin itse katto on kova maston alta. Kova teräslätty vääntää kattoa takareunastaan alaspäin. Päätelmä olisi siis, että kun yhtä kohtaa vahvistetaan pomminkestäväksi niin viereiset rakenteet hajoavat. Mutta ehkäpä puran salongista putken yläpään irti ja porailen sieltä varmuuden vuoksi vähän tunnustelureikiä.
Tervehdys
Uskoisin alkuperäisen syyn olevan rakenteellisen. En nyt muista kuka kertoi minulle korjanneesa vastaavaa ongelmaa, ja silloin syy oli kannen sisällä olen väliaineen pehmeneminen koskeuten vaikutuksesta. Seuraavassa ehkä todenäköisin arvaus mitä on tapahtunut ja miksi:
- Koskeus pehmittää kannen ydinmateriaalina olevan puuaineksen
- Mastojalan alla oleva tukiputki ei ole tarkasti maston alla, vaan sen etureunan kohdalla.
- Tällöin maston puristus kantta vastaan ja toisaalta tukiputken tukireaktio eivät kumoa toisiaan, vaan syntyy momentti, joka taivuttaa kantta mastonjalan takaosan kohdalta kuopalle.
- Tätä taipumaa on sitten yritetty korjata laittamalla mastojalan alle rosterilevy tukemaa. Koska kannen ydin on pehmeä eikä tue rosterilevyä antaa levykin pikkuhiljaa periksi.
Korjausehdotukseni on seuraava:
- Pura maston tukiputki pois.
- Avaan katon verhoilu siististi
- Poraa koe reikiä kattoon mastojalan alle. Jos porauksesa syntyvät lastut sisältävät "märkää puuta", niin hommaa pitää jatkaa avaamalla kantta sisäpuolelta isommalta alueelta.
- Poistetaan kostunut väliaine tässä tapauksessa puu. Muistaakseni puuta on kahdessa kerroksessa! Altapäin katsottuna ensin sisälaminaatti - paksumpi pala puuta - laminaatti eli kannen taso - taas puuta mastonjalan alla - lopuksi pintalaminaatti. Ilmeisesti mastojalan paikka (se kohouma) on tehty laminoimalla vaneripala kannelle. Näin syntynyt rakenne on sitten monikerroksinen.
- Annetaan rakenteen kuivua jonkun aikaa. Lämpöpuhallin / puhaltimet lienee suositeltava.
- Valmistetaan ja sovitetaan kovasta muovista (esim nylon) tai aluministä sopiva pala väliaineeksi
- Liimataan uusi ydinmateriaali kanteen epoksista ja mikropalloista sekoitetulla massalla. Tuetaan alapuolelta tiukasti, kunnen liimaus on jämähtänyt.
- Laminoídaan sisäkatto umpeen, jos katsotaan tarpeelliseksi
- Peitetään sisäkatto irrotetulla verhoilulla
- Sovitetaan tukiputki paikoilleen ja tarvittaessa tehdään uusi sopiva kiilapala putken ja sisäkaton väliin.
[quote="FE-Sillanpää"][quote="Petri"]Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma[/quote]
Kiitos linkistä. Kappas, olinhan itsekin tuota pari vuotta sitten kommentoinut ja kirjannut palstalle ylös löydöksiä. Siinähän oli myös alkuperäinen 83:n mastonjalka Haraldin kuvassa, jossa siis jalka on suoraan lujitemuovin päällä ilman välilevyä.
Edelleen epäilen, että ylimääräinen kannen vahvistuslevy on painumisongelman aiheuttaja, osittain. Siis koska sen alla on kaikki uudetkin ruuvinreiät (6kpl) läpi kovan aineen, niin itse katto on kova maston alta. Kova teräslätty vääntää kattoa takareunastaan alaspäin. Päätelmä olisi siis, että kun yhtä kohtaa vahvistetaan pomminkestäväksi niin viereiset rakenteet hajoavat. Mutta ehkäpä puran salongista putken yläpään irti ja porailen sieltä varmuuden vuoksi vähän tunnustelureikiä.[/quote]
Tervehdys
Uskoisin alkuperäisen syyn olevan rakenteellisen. En nyt muista kuka kertoi minulle korjanneesa vastaavaa ongelmaa, ja silloin syy oli kannen sisällä olen väliaineen pehmeneminen koskeuten vaikutuksesta. Seuraavassa ehkä todenäköisin arvaus mitä on tapahtunut ja miksi:
- Koskeus pehmittää kannen ydinmateriaalina olevan puuaineksen
- Mastojalan alla oleva tukiputki ei ole tarkasti maston alla, vaan sen etureunan kohdalla.
- Tällöin maston puristus kantta vastaan ja toisaalta tukiputken tukireaktio eivät kumoa toisiaan, vaan syntyy momentti, joka taivuttaa kantta mastonjalan takaosan kohdalta kuopalle.
- Tätä taipumaa on sitten yritetty korjata laittamalla mastojalan alle rosterilevy tukemaa. Koska kannen ydin on pehmeä eikä tue rosterilevyä antaa levykin pikkuhiljaa periksi.
Korjausehdotukseni on seuraava:
- Pura maston tukiputki pois.
- Avaan katon verhoilu siististi
- Poraa koe reikiä kattoon mastojalan alle. Jos porauksesa syntyvät lastut sisältävät "märkää puuta", niin hommaa pitää jatkaa avaamalla kantta sisäpuolelta isommalta alueelta.
- Poistetaan kostunut väliaine tässä tapauksessa puu. Muistaakseni puuta on kahdessa kerroksessa! Altapäin katsottuna ensin sisälaminaatti - paksumpi pala puuta - laminaatti eli kannen taso - taas puuta mastonjalan alla - lopuksi pintalaminaatti. Ilmeisesti mastojalan paikka (se kohouma) on tehty laminoimalla vaneripala kannelle. Näin syntynyt rakenne on sitten monikerroksinen.
- Annetaan rakenteen kuivua jonkun aikaa. Lämpöpuhallin / puhaltimet lienee suositeltava.
- Valmistetaan ja sovitetaan kovasta muovista (esim nylon) tai aluministä sopiva pala väliaineeksi
- Liimataan uusi ydinmateriaali kanteen epoksista ja mikropalloista sekoitetulla massalla. Tuetaan alapuolelta tiukasti, kunnen liimaus on jämähtänyt.
- Laminoídaan sisäkatto umpeen, jos katsotaan tarpeelliseksi
- Peitetään sisäkatto irrotetulla verhoilulla
- Sovitetaan tukiputki paikoilleen ja tarvittaessa tehdään uusi sopiva kiilapala putken ja sisäkaton väliin.