Rullausta

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rullausta

Re: Rullausta - kilpailussa?

by Artsi » Thu Jan 28, 2010 23:38 pm

Harald kirjoitti:
Jos olet nähnyt sellaisen refleksinauhan muovista, joka on hienoisesti rännin muotoinen ja suoraan vedettynä pysyy suorana mutta kun sitä vähän tökkäisee sivusta niin se hypähtää rullalle niin ollaan varmaan aika lähellä toimintatapaa.
Turussa noita myy (ja taitaa valmistaakin) Aurasails. Latta on erittäin ohutta esijännitettyä rosteria ja "litteän" putkimainen. Pysyy suorana niin kauan, kunnes litistetään, jolloin menettää jännityksensä ja rullautuu helposti. Kovin pitkä tällainen latta ei tietenkään voi olla, koska ei voi kaartua ja samalla pysyä jännityksessä. Olen päässyt moista ihmettä hipelöimään, ja täytyy sanoa, että sen toiminta oli vähintäänkin hämmentävä!

Aika mukavasti on vastauksia tullut alkuperäiseen kysymykseeni, mutta edelleen kaipaisin enemmän kokemuspohjaista tietoa. Selvennetään vielä, että tarkoitus olisi vain rullata pääasiassa genoa (tarvittaessa myös kolmonen) nopeasti kiinni tai auki, ei reivata, eikä jättää purjetta ylös koko kesäksi. Eli mahdollisimman pieni rulla kannen alla, mahdollisimman pieni aerodynaaminen häiriö ja vielä helpohko purjeen vaihto tarvittaessa. Löytyykö mistään? Onko jollakulla kokemusta? Miten homma on esim Meglussa ratkaistu? (ei oikein näkynyt Petrin postaamassa kuvassa).


terv. Artsi/DANIELA

Re: Rullausta - kilpailussa?

by harald » Thu Jan 28, 2010 22:11 pm

vvoltti wrote:
Joakim wrote:Aika monessa on pystylatat ja myös rullattavia metallilattoja (jäykistyvät suorana) on olemassa.
Jäykkä metallilatta, jota voi taivuttaa rullaksi asti :shock:

En mä nyt Joakimin sanaa epäile, mutta tuollaista ihmettä haluaisin kyllä hipelöidä ihan silkasta mielenkiinnosta.
Jos olet nähnyt sellaisen refleksinauhan muovista, joka on hienoisesti rännin muotoinen ja suoraan vedettynä pysyy suorana mutta kun sitä vähän tökkäisee sivusta niin se hypähtää rullalle niin ollaan varmaan aika lähellä toimintatapaa.

Re: Rullausta - kilpailussa?

by vvoltti » Thu Jan 28, 2010 21:55 pm

Joakim wrote: -Tuo fokka latoilla taitaa olla tyypillisempi uusissa, kuin vanhoissa veneissä.
Tarkoitin fokkaa vaakalatoilla ja ilman rullaa. Uusissa nyt kai on aina rulla kuitenkin poislukien ihan puhtaat kisaveneet.
Joakim wrote:Aika monessa on pystylatat ja myös rullattavia metallilattoja (jäykistyvät suorana) on olemassa.
Jäykkä metallilatta, jota voi taivuttaa rullaksi asti :shock:

En mä nyt Joakimin sanaa epäile, mutta tuollaista ihmettä haluaisin kyllä hipelöidä ihan silkasta mielenkiinnosta.
Joakim wrote:-Louhessa on genua.
No joo mut vene on niin pieni ettei genuakaan ole kummonen...
Joakim wrote:Kisaveneessä kukaan ei kai kuvittele ajavansa purje rullattuna kuin hätätapauksessa, joten miksi leikkaamaan kisapurjetta rullattavaksi.
Kyllä mä kuvittelisin että harrastelijatasolla voi ihan hyvin speksata rullattavan kisapurjeenkin silloin kun venettä käytetään sekä cruisailuun että kisaamiseen. Silleen mäkin ajaisin, jos nykyisellä veneellä kisaisin. Puhtaassa kisaveneessä ymmärrän sen säilytysrullan vain siinä tapauksessa, että venettä on tarkoitus ajaa aina samalla keulalla.

Ville

Re: Rullausta - kilpailussa?

by Joakim » Thu Jan 28, 2010 19:58 pm

vvoltti wrote: Vaihtoehtoja on
- Fokka latoilla (esim. Express, monet vanhemmat venetyypit)
- Fokka "säilytysrullalla", vain pystylatat tai ei lattoja (esim. Melges, Louhi)
- Fokka "cruisingrullalla", pystylatat tai ei lattoja + purje leikataan ihan eri tavalla, jotta se toimisi myös rullattuna, tuloksena on siis kompromissi (mun oma valinta cruiseriini)
- Genua (yleisin "vanhojen" veneiden ratkaisu)
- Genua "säilytysrullalla," Joakimin keissi, menetetään siis vähän etuliikkiä korkeintaan (käsitääkseni hyvin harvinainen ratkaisu)
-Tuo fokka latoilla taitaa olla tyypillisempi uusissa, kuin vanhoissa veneissä. Aika monessa on pystylatat ja myös rullattavia metallilattoja (jäykistyvät suorana) on olemassa.
-Louhessa on genua.

Olen kisannut fokkaveneellä, jossa "säilytysrulla" pystylatoilla sekä genuaveneellä, jossa genualle "säylytysrulla", mutta fokassa rullaamattomat latat. Säilytysrullan olisin speksannut omaankin veneeseen, jos keulapurje olisi paljon isompi kuin nykyinen 17 m2.

En tiedä onko tuo yleinen vai ei. Tietysti ei ole yleinen matkaveneissä, joissa toiminta rullattuna on oleellista. Kisaveneessä kukaan ei kai kuvittele ajavansa purje rullattuna kuin hätätapauksessa, joten miksi leikkaamaan kisapurjetta rullattavaksi.

Re: Rullausta - kilpailussa?

by Jester » Thu Jan 28, 2010 10:45 am

Joakim wrote:
Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.
Seison korjattuna. Pitäisi purjehtia enemmän ja kirjoittaa vähemmän.

Kokemukset genuaveneistä on vuosien takaa ja rullagenuat on olleet cruising-versioita vuokraveneissä. Niillä ei tekisi mieli kisata, niin muodottomia ne on.

Mutta onko niitä rullalla säilytettäviä (kryssi) kisapurjeita käytössä muissa kuin em. OD-luokissa?

Re: Rullausta - kilpailussa?

by vvoltti » Thu Jan 28, 2010 10:30 am

Joakim wrote:
Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.
Ottiatuota, näen tässä nyt erittäin potentiaalisen väärinymmärryksen kun joku vähemmän asiaan orientoitunut lukee tätä irrallaan asiayhteydestä. Siis kyllähän noin "yleensä" rullattavuus näkyy purjeessa vähän hemmetisti, vai? Olennaista on onko se rulla tarkoitettu vain säilytykseen vai onko purjetta tarkoitus ajaa myös rullattuna (reivattuna).

Vaihtoehtoja on
- Fokka latoilla (esim. Express, monet vanhemmat venetyypit)
- Fokka "säilytysrullalla", vain pystylatat tai ei lattoja (esim. Melges, Louhi)
- Fokka "cruisingrullalla", pystylatat tai ei lattoja + purje leikataan ihan eri tavalla, jotta se toimisi myös rullattuna, tuloksena on siis kompromissi (mun oma valinta cruiseriini)
- Genua (yleisin "vanhojen" veneiden ratkaisu)
- Genua "säilytysrullalla," Joakimin keissi, menetetään siis vähän etuliikkiä korkeintaan (käsitääkseni hyvin harvinainen ratkaisu)
- Genua "cruisingrullalla", tässä menee vähän etuliikkiä + yleensä käytetty etuliikin toppaus huonontaa ominaisuuksia + purje leikataan eri tavalla ja taas ollaan kompromissitilanteessa (nykyään yleisin cruising ratkaisu jos veneessä ylipäätään käytetään genuaa)

Elikkä jotta ei muodostuisi väärää kuvaa asiasta, on hyvin olennaista, onko tuota purjetta tarkoitus käyttää osittain rullattuna vai ei. Se mitä Pentti Peruspurjehtija ymmärtää rullagenualla, niin takuulla siinä menetetään enemmän kuin vain vähän etuliikin pituutta. Tässä ketkussa puhuttiin tuosta keissistä, että purjetta ei käytettäisi osittain rullattuna.

T.

Ville

Re: Rullausta - kilpailussa?

by Petri » Wed Jan 27, 2010 23:48 pm

Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita). Fe83 ei muutenkaan ole mitenkään ylirikattu kevyellä kelillä. Joten jos haluat päästä nopeammin radalla niin unohda koko juttu. Ei sillä keulapurjeen laskemisella nyt niin kiire ole, että muutama sekuntti vaikuttaisi paljoakaan.
Kuten Joakim jo totesi, kaikkihan riippuu siitä onko lattoja vai ei.
Mutta yhä, on olemassa rullaratkaisuita mitkä eivät varmastikaan aiheuta sen suurempaa aerodynaamista häiriötä kuin hakas-purjekaan.

Tämä perustuu siis siihen että purjeen etuliesmassa on kangasosio, joka menee etustaagin ympäri ja paksuutta kankaalla nyt on se milli tai jotain sinnepäin.
Esim. Meglujen fokat
http://melges24.pictures.fi/kuvat/Nordi ... 5.JPG/full

Re: Rullausta - kilpailussa?

by Joakim » Wed Jan 27, 2010 22:24 pm

Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.

Rullausta - kilpailussa?

by Jester » Wed Jan 27, 2010 18:16 pm

Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita). Fe83 ei muutenkaan ole mitenkään ylirikattu kevyellä kelillä. Joten jos haluat päästä nopeammin radalla niin unohda koko juttu. Ei sillä keulapurjeen laskemisella nyt niin kiire ole, että muutama sekuntti vaikuttaisi paljoakaan.

Miten spinnu nostetaan, skuutataan ja lasketaan ja miten samaan aikaan ohjataan merkitsee enemmän. Näitä kannattaa miettiä ja harjoitella.

Keulaan kannattaa viritellä narut ja kumiköysi kaiteeseen genuan kiinnittämistä varten.

by Tea » Tue Jan 26, 2010 22:46 pm

KaleviHarkonen wrote:Mitkä ovat käyttökommentit tuosta kannesta? Voisin kuvitella että se tekee keulagastin homman vaikeammaksi, nyt kun yksiosaisen kannen kääntää ylös se samalla painaa genoaa mantookeja vasten.
Kaksiosainen kansi mahdollistaa suht näppärästi spinnun nostamisen tarvittaessa myös genoan alta. En ole huomannut, että se ainakaan vaikeuttaisi keulagastin hommaa, eihän se genoa ylhäällä ollessaan ole pahemmin tiellä.

Mä näkisin sen rullan hyödyn niin, että sillä pyritään lähinnä saamaan genoa mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti pois spinnun edestä tuulta sotkemasta spinnua nostettaessa. On siinä laskemisessa varmaan joskus muutama ylimääräinen sekunti tuhraantunut, mutta kiristetään tahtia ens kaudella...

by KaleviHarkonen » Mon Jan 25, 2010 22:38 pm

Artsi wrote:Tarkkasilmäisimmät todennäköisesti kuvasta huomasivatkin, että meillä ankkuriboksin kansi on kaksiosainen, joka sekin osaltaan jo helpottaa toimintaa, mutta ainahan voi yrittää tehdä homma vieläkin sujuvammaksi. Taitaa kuitenkin lopulta jäädä toistaiseksi suunnitteluasteelle tämä "uudistus".

terv. Arsi/DANIELA
Jaa se oli OIKEA kaksiosainen kansi? Minä kun luulin että se oli Photoshop-visio...

Mitkä ovat käyttökommentit tuosta kannesta? Voisin kuvitella että se tekee keulagastin homman vaikeammaksi, nyt kun yksiosaisen kannen kääntää ylös se samalla painaa genoaa mantookeja vasten.

by Artsi » Mon Jan 25, 2010 22:13 pm

Kyllä meillä nuo spinnuhommat menee pääasiallisesti aivan mallikkaasti. Se jenny nyt vaan pyörii siinä kannella ikävästi keulagastin jaloissa, joten ajatus oli, että se olisi mahdollisimman nopeasti ja kokonaan pois tieltä. Olen tainnut antaa hieman väärän kuvan asiasta. Varsinaista ongelmaa ei ole, tarkoitus olisi vaan helpottaa ja nopeuttaa purjeiden käsittelyä spinnuajossa. Tarkkasilmäisimmät todennäköisesti kuvasta huomasivatkin, että meillä ankkuriboksin kansi on kaksiosainen, joka sekin osaltaan jo helpottaa toimintaa, mutta ainahan voi yrittää tehdä homma vieläkin sujuvammaksi. Taitaa kuitenkin lopulta jäädä toistaiseksi suunnitteluasteelle tämä "uudistus".

terv. Arsi/DANIELA

Re: Rullausta

by KaleviHarkonen » Mon Jan 25, 2010 11:35 am

Artsi wrote:Kuvatekstikeskustelussa onkin käyty suurinpiirtein pääasiat ideasta. Nyt olisi mukava saada kommentteja ideasta yleisellä tasolla.
Komppaan muita: tuossa oli ratkaisu, mutta missä on ongelma?

Jos spinnun nostaa ennenkuin laskee genoan, ei genoa ole tiellä.

Lomalla me silti yleensä lasketaan genoa ensin. Jos miehistöä on vähän, voi gasti ensin siirtää spinnun keulaluukusta myttyyn keulakannelle ja sitten siirtyä vinsille nostamaan purjetta. Pinnamies tempoo skuutteja noston aikana, pinna polvien välissä.

by Petri » Sat Jan 23, 2010 23:15 pm

Artsi wrote: Meglussa taitaa olla ko systeemi, mutta mitenkäs vaihdettavilla keulapurjeilla sen toteuttaa? Meglussa kai se purje litsataan maston noston yhteydessä, eikä sitten oteta pois ennen kuin masto otetaan alas. Oletko jossain nähnyt versiota vaihdettaville keulapurjeille? Systeemi kuulostaa muuten hyvältä.
Jep, Megluissa noita vastaavia on mutta pikavilkaisulla vaikuttavat kompleksisemmilta kuin tuo minkä kanssa itse olen puuhastellut ja purjeen vaihto sinänsä on kyllä lähes yhtä helppo juttu kuin normaalin hakas-purjeen vaihto, jos siinä on rutiinia. Mulla on kokemusta vain purjeen laittamisesta "ylös" kauden alussa ja purjeen ottamisesta pois, mutta ei siinä kyllä kauaa mennyt kummassakaan hommassa. Enkä ole kyllä aivan satavarma että vaatiiko tuo systeemi välttämättä että vaihtopurjeet ovat sellaisia mitkä voi laittaa etustaagin sisään, koska kyllähän siinä se etustaagi on olemassa mihin voisi laittaa hakasia ja toisaalta falli nousee etustaagin huipulle. Ainoat syyt sille ettei ko. systeemissä varmaan käytetä hakasia on aerodynamiikka+ purjeen mahdollinen rikkoontuminen rullatessa.

Ja mä kyllä sinänsä allekirjoitan tollaisen virityksen edut, etenkin jos siis tosiaan se rullaus tuodaan istumalaatikkoon, niin että pianisti voi hoitaa purjeen rullauksen jolloin keulagasti voi keskittyä vain ja ainoastaan spinnujuttuihin (vähentää riskiä spinnuvaurioihin).

by Joakim » Sat Jan 23, 2010 22:56 pm

Matala rullalaite löytyy ainakin Facnorilta. Siinä on läpijuokseva köysi eikä siis rumpua, mutta ainakin pari vuotta sitten hinta oli tuplat perusrullaan verrattuna. Sama taitaa koskea näitä TD-malleja. Sitten on nämä mm. Louhessa käytetyt systeemit, jotka on tarkoitettu vain purjeen säilyttämiseen. Kyllä niissäkin keulapurjeen voi vesillä vaihtaa, tosin vaikkapa tuo vetoketjupurje ei ole niitä näppärämpiä vaihdettavia. Yleisestikin rullaamismahdollisuus tuo aina suuren lisähankaluuden purjeen vaihtoon ja tietysti vaakalattaista fokkaa ei voi rullata (no voi rullattavilla latoilla).

Tuffluff ja vastaavat eivät kestä kiertämistä, joten ei niillä voi rullata. Useilla rullamerkeillä on erikseen racing-profiili, joka on sirompi.

FE83:n genuaa ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua isoksi. Ei sen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia. Toki rullaaminen hiukan helpottaa manööverejä, erityisesti pienellä miehistöllä, mutta myöskin tuo joitain uusia ongelmia. Kerran spinnu onnistuttiin rullaamaan genuan mukana ennen kuin se aukesi... Toinen, paljon yleisempi ongelma on genuan skuutit, jotka ovat jiipeissä tiellä. Tosin tämä ongelma taitaa lähinnä koskea dippipuomiveneitä.

Aika monessa veneessä rulla otetaan kisaa varten pois. Toisissa jopa vahdetaan koko etustaagi. Onkohan nyt järkevää "uida vastavirtaan"?

Top