by Petri » Tue Oct 02, 2007 14:24 pm
Kröhöm, kokemuksen syvällä rintaäänellä...
Toissaviikonlopun urheiluvenekisoissa meidän veneessä murtui etustaagin kiinnitys ts. "T-kappale" ja etustaagi siitä tietenkin lähti irti mastosta...n. 6 m/s tuulessa ja kryssillä. Tuloksena ei mitään kummempaa, koska fokan etuliikki piti sitten mastoa pystyssä...vaikka kyse oli kevlar-purjeesta niin en usko että varsinaisesti purjemateriaali on ratkaiseva tekijä, eiköhän purjeitten etuliikit ole tehty kestämään aika suuria pitkittäissuuntaisia rasituksia ja vantit kuitenkin olivat alle 400 kilon jännityksillä. Ja falliköysi sitten vielä erikseen.
Eli siis jos sama kävisi satamassa, niin kyllä fokan fallin pitäisi kestää noin murtolujuuden puolelta. Mutta kiinnityspisteen kanssa pitää olla tarkkana, kaiteitten kiinnitykset voivat olla yllättävänkin heikkoja, eli periaatteessa paras paikka lienee etupurjeen alakulman kiinnityspiste.
Kröhöm, kokemuksen syvällä rintaäänellä...
Toissaviikonlopun urheiluvenekisoissa meidän veneessä murtui etustaagin kiinnitys ts. "T-kappale" ja etustaagi siitä tietenkin lähti irti mastosta...n. 6 m/s tuulessa ja kryssillä. Tuloksena ei mitään kummempaa, koska fokan etuliikki piti sitten mastoa pystyssä...vaikka kyse oli kevlar-purjeesta niin en usko että varsinaisesti purjemateriaali on ratkaiseva tekijä, eiköhän purjeitten etuliikit ole tehty kestämään aika suuria pitkittäissuuntaisia rasituksia ja vantit kuitenkin olivat alle 400 kilon jännityksillä. Ja falliköysi sitten vielä erikseen.
Eli siis jos sama kävisi satamassa, niin kyllä fokan fallin pitäisi kestää noin murtolujuuden puolelta. Mutta kiinnityspisteen kanssa pitää olla tarkkana, kaiteitten kiinnitykset voivat olla yllättävänkin heikkoja, eli periaatteessa paras paikka lienee etupurjeen alakulman kiinnityspiste.