Kun vanttiruuvi menee poikki...

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kun vanttiruuvi menee poikki...

by Guest » Tue Oct 02, 2007 15:00 pm

Tuossa fokan/fallin kestämisessä "etustaagina" auttaa hurjasti se, että ne joustavat aika paljon. Kunnolla kiristetyssä etustaagissa on jännitystä FE:ssä ~1000 kg, jonka senkin jo falli/purje kestää, mutta nuo joustavat helposti useita senttejä, jonka jälkeen vantit, hekki ja ison skuutti löystyvät ja kuorma tippuu murto-osaan.

Joakim

Re: Kun vanttiruuvi menee poikki...

by Panu » Tue Oct 02, 2007 14:59 pm

Artsi wrote:...Itse olen ajatellut siirtyä moiseen käytäntöön, kun tulee muutenkin rikihommia talveksi ja ainakin vanhat ylävanttien vanttiruuvit pitäisi uusia.
terv. Artsi
Tervehdys

Jos vanttiruuveja ryhdyt vaihtamaan, niin en liikaa pysty suosittelemaan ns. pronssisia vanttiruuveja :D. Ne eivät hierrä, hitsaa taikka takerru. Riittää, kun kerran tai kaksi viidessä vuodessa putsaa hieman ja antaa pikkasen vaseliinia.

Vanhoja rosterisia ruuveja menikin sitten vähintään yksi / kausi pilalle :evil:.

Re: Kun vanttiruuvi menee poikki...

by Artsi » Tue Oct 02, 2007 14:33 pm

[
quote="oikkpasi"]Ohessa muutama kuva kesälomalta. Voi vain arvailla mitä olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa oli onni onnettomuudessa, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eli tarkastelkaapa aika-ajoin ainakin keulaharuksen kilkkeiden kunto.
Huh-huh! Mahtaako tuollaista huomata edes ajoissa. Pintaruosteesta päätellen on kyseessä Bilteman vanttiruuvi, jota en laittaisi kantaviin rakenteisiin, korkeintaan hätätilassa alavantteihin. Todennäköisesti FE:ssä ei tarvita lainkaan keulavantin ruuvia, vaan tilalle voi laittaa pidemmän vantin, kuten Albin Expresseissäkin. Itse olen ajatellut siirtyä moiseen käytäntöön, kun tulee muutenkin rikihommia talveksi ja ainakin vanhat ylävanttien vanttiruuvit pitäisi uusia.
terv. Artsi

by Petri » Tue Oct 02, 2007 14:24 pm

Kröhöm, kokemuksen syvällä rintaäänellä...

Toissaviikonlopun urheiluvenekisoissa meidän veneessä murtui etustaagin kiinnitys ts. "T-kappale" ja etustaagi siitä tietenkin lähti irti mastosta...n. 6 m/s tuulessa ja kryssillä. Tuloksena ei mitään kummempaa, koska fokan etuliikki piti sitten mastoa pystyssä...vaikka kyse oli kevlar-purjeesta niin en usko että varsinaisesti purjemateriaali on ratkaiseva tekijä, eiköhän purjeitten etuliikit ole tehty kestämään aika suuria pitkittäissuuntaisia rasituksia ja vantit kuitenkin olivat alle 400 kilon jännityksillä. Ja falliköysi sitten vielä erikseen.

Eli siis jos sama kävisi satamassa, niin kyllä fokan fallin pitäisi kestää noin murtolujuuden puolelta. Mutta kiinnityspisteen kanssa pitää olla tarkkana, kaiteitten kiinnitykset voivat olla yllättävänkin heikkoja, eli periaatteessa paras paikka lienee etupurjeen alakulman kiinnityspiste.

by Erkka » Tue Oct 02, 2007 13:50 pm

Pitää kyllä ylhäällä, jos vain nostin on kiskottu tarpeeksi kireälle. Mulla oli just muutama viikko sitten irti keulastaagi kun rulla kiukutteli, tai siis ei rulla vaan vanttiruuvin sokka joka esti rullaa pyörimästä, ja nimenomaan genoan nostimella pysyi masto notkumatta ihan hienosti. Sokka vaihdettiin malliin tarra, ja hyvin toimii.

Fokan nostin keulakaiteeseen?

by FE-Sillanpää » Tue Oct 02, 2007 13:31 pm

Tällainen vanha keskustelu tuli esille ja tuli mieleen että jos noin kävisi, että keulavantti katkeisi, irtoisi ylhäältä tai alhaalta tai mitä tahansa vastaavaa satamaolosuhteissa niin mahtaisiko mastoa pitää pystyssä keulakaiteeseen lukittu fokan nostin? Vai käykö niin, että kaidekin on irti sen jälkeen?

Laitan nimittäin yleensä fokan nostimen kiinni keulaan. Siinä se on hyvin käsillä seuraavaa nostoa varten ja samalla kaukana mastosta kilkuttelemasta.

by oikkpasi » Tue Aug 17, 2004 10:18 am

Kuva ei näytä järin hauskalta tilanteelta. Voitko valoittaa mikä hajosi?
Jep, ei näyttänyt hyvältä. Vanttiruuvi murtui kuten parissa viimeisessä kuvassa näkyy reijän kohdalta. Suosittelen kaikille tästä eteenpäin vain laadukkaita valmistajia. Tämä ruuvi oli vaihdettu viime keväänä, mutta materiaalissa oli ilmeisesti valuvikaa. Aika hauraasti oli murtunut.

Vähän säikäytti aluksi, mutta kun selvisi, että kenellekään ihmiselle ei ollut käynyt mitään, niin homma oli jo lähes ok. Ainoina vaurioina oli pienet pintanaarmut yläharusten alapuolella. Ystävällisten kanssaveneilijöiden avustuksella nostimme maston laiturille ja paketoin sen kuljetuskuntoon, jonka jälkeen masto kannelle ja Taalintehtaalle mastokraanalle ja loma jatkui.

by harald » Thu Aug 12, 2004 16:21 pm

Kesti vähän aikaa ennen kuin huomasin eron :) Pitää siis katsoa että
keularangassa on kaksi pulttia. Tuo oli erittäin arvokas huomio, kiitos
siitä![/list]

Keulastaagista!!!

by Esa » Thu Aug 12, 2004 16:07 pm

Naheman albumista löytyy kuvaa FE:n keulastaagin kiinnityksestä, josta näkyy hyvin vanhemman (korjaamattoman) ja uudemman version ero. Tämä olisi niin FE:n omistajien kuin ostajienkin hyvä huomioida!

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3832

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3835

Re: Kun vanttiruuvi menee poikki...

by Panu » Thu Aug 12, 2004 00:22 am

oikkpasi wrote:Ohessa muutama kuva kesälomalta. Voi vain arvailla mitä olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa oli onni onnettomuudessa, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eli tarkastelkaapa aika-ajoin ainakin keulaharuksen kilkkeiden kunto.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ma2004_183
Tervehdys

Kuva ei näytä järin hauskalta tilanteelta. Voitko valoittaa mikä hajosi? Joskus aikoinaan alkusarjan FE83 veneitä huhupuheiden mukaan vaivasi keulaharuksen kiinnitysrautojen irtoaminen kannesta. Raudat kun oli pultattu suoraan laminaatin läpi vailla kunnollista aluslevyä! Tästä ei liene nyt kysymys?

Kun vanttiruuvi menee poikki...

by oikkpasi » Wed Aug 11, 2004 22:24 pm

Ohessa muutama kuva kesälomalta. Voi vain arvailla mitä olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa oli onni onnettomuudessa, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eli tarkastelkaapa aika-ajoin ainakin keulaharuksen kilkkeiden kunto.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ma2004_183

Top