by Artsi » Sat Dec 12, 2009 15:20 pm
Sama on joskus käynyt mielessä, että voisiko jotenkin hyödyntää jotain tuollaista sisäkoneen tilalla. Taitavat vaan olla liian heikkotehoisia, että pystyttäisiin saavuttamaan luokkasäännön mukainen nopeus ja todennäköisesti niitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Ainakin äänet ovat melko "rouheita" kun joskus satamissa kuulee keulapotkuria käytettävän.
Moottoriin liittyen löytyi Hjertmansin luettelosta (siv.224) Martec-merkkinen täydellinen lämmönvaihdin Yanmarin 1GMmään hintaan 6590 kurnua (ei mahdollisuutta saada joulutarjousalennusta)! Valuuttalaskuri Napsun mukaan tänään 632.838 EUR. Melko halpa "kansiremontti", jos ajattelee siten, että kun kansi ei tähänkään mennessä ole syöpynyt puhki merivedessä, niin syöpyminen tuskin jatkuu makeavesijärjestelmässä nimeksikään, eli kone on lämmönvaihtimen lisäyksen jälkeen "ikuinen". Vastaavia on kai rakennettu kotikonstein halvemmalla, mutta tehdasvalmis on tietysti aina melko varma valinta.
terv. Artsi/DANIELA
Sama on joskus käynyt mielessä, että voisiko jotenkin hyödyntää jotain tuollaista sisäkoneen tilalla. Taitavat vaan olla liian heikkotehoisia, että pystyttäisiin saavuttamaan luokkasäännön mukainen nopeus ja todennäköisesti niitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Ainakin äänet ovat melko "rouheita" kun joskus satamissa kuulee keulapotkuria käytettävän.
Moottoriin liittyen löytyi Hjertmansin luettelosta (siv.224) Martec-merkkinen täydellinen lämmönvaihdin Yanmarin 1GMmään hintaan 6590 kurnua (ei mahdollisuutta saada joulutarjousalennusta)! Valuuttalaskuri Napsun mukaan tänään 632.838 EUR. Melko halpa "kansiremontti", jos ajattelee siten, että kun kansi ei tähänkään mennessä ole syöpynyt puhki merivedessä, niin syöpyminen tuskin jatkuu makeavesijärjestelmässä nimeksikään, eli kone on lämmönvaihtimen lisäyksen jälkeen "ikuinen". Vastaavia on kai rakennettu kotikonstein halvemmalla, mutta tehdasvalmis on tietysti aina melko varma valinta.
terv. Artsi/DANIELA