Takakaiteen irrotus? - Irtosi!

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Takakaiteen irrotus? - Irtosi!

by asalovuo » Mon Oct 05, 2015 13:05 pm

Saa toki siirtää yleiselle puolelle...

Mulla on tarkoitus siis laittaa kaide kokonaan poikki. Luulisi osien asentuvan takaisin samoihin kohtiin?

by harald » Mon Oct 05, 2015 09:33 am

Meidän kaiteemme korjasi muistaakseni hitsaamalla arifin tattarisuolla. Ovat näköjään muuttaneet inkooseen.

Huomaa että jos otat häkkyrän irti ja muokkaat sitä, saataa olla haasteellista saada se enää paikalleen.

by Handy » Mon Oct 05, 2015 09:08 am

Täältä kannattaa kysyä.
http://www.paatman.com/

by Panu » Sun Oct 04, 2015 08:40 am

Petri wrote:Kun tuo putki taitaa olla happoista niin hitsaaminen voi olla astetta haastavampaa.
Tervehdys

Valitettavasti ei taida olla haponkestävää AISI316, voi kun olisikin. Taitaapi olla ihan tavallista austeniittista rosteria, eli AISI304:sta.

Syy rosterin käyttöön on, että noita putkia saa kaupasta (meijerirteollisuutta varten) valmiiksi kiillotettuna erilaisilla taivutuksilla ja ilman. Näin hitsarille ei jää muuta kiillotettavaa, kuin tekemänsä saumat.

Siinä missä happonen kestää meri-ilmaston ei rosteri kestä kuin kiillotettuna. Kun veneen kaiteet yms. osat ovat ulkonäkösyistä kiillotettuja, niin miksei sitten vaan rosterista kun kiillotuskin on helpompaa. Hitsaus sinällään on kaiketi ihan sama kumpaa terästä käytetään, mutta kun rosteri on edullisempaa ja valmiiksi taivutettuna ja kiillotettua saatavilla, niin tilaisuus tekee "hitsarin".
Petri wrote: Espoon erikoishitsaus hitsasi meillä lippukunnan kamiinaa (oletettavasti vähän stydimpää rosteria jos ei jopa happoista) onnistuneesti ja kun ei edes viitsinyt laskuttaa työstä niin vaikea kauheasti haukkuakaan :).
Tuosta on paha laittaa hinta / laatu suhteella paremmaksi.

by Petri » Sat Oct 03, 2015 22:55 pm

Kun tuo putki taitaa olla happoista niin hitsaaminen voi olla astetta haastavampaa.

Espoon erikoishitsaus hitsasi meillä lippukunnan kamiinaa (oletettavasti vähän stydimpää rosteria jos ei jopa happoista) onnistuneesti ja kun ei edes viitsinyt laskuttaa työstä niin vaikea kauheasti haukkuakaan :)
Taivutuksista en tiedä mutta pajalla vierailun pohjalta uskoisin että kaikenlainen väkertely kyllä onnistuu.

Kaidehitsausta

by asalovuo » Sat Oct 03, 2015 20:06 pm

Tietäisiköhän joku hyvää pajaa joka taivuttaisi ja hitsaisi takakaiteessa olevaa putkea?

Ajatuksena on ottaa kaide irti ja tehdä siihen kulkuaukko. Noita valmiita mutkia ja muita löytyy mutta haluaisin mielummin hitsatun version.

mode_edit(hh): uusi merge-toiminto mode-testi

by redwood » Sun Nov 01, 2009 22:36 pm

Mieluummin hitsaten, peräkaiteessa tulee roikkumaan mm. jollan perätuuppari. Noita ruuvikiristeisiä paloja voisi tietystin niitäkin hitsailla putkeen kiinni.

Meredinin katalogissakin näyttää olevan suht' samanlainen tolpanjalka, hinta 37 e (tuotenumero 0509581).

Re: Irtosi

by Olli » Sat Oct 31, 2009 21:31 pm

redwood wrote:Nyt pitäisi löytää 90 asteiset kulmat kaiteen yläputkeen, vahvuus 1". "Ulkokurvissa" pitäisi mielellään olla valmiit paikat takakaidevaijerille. Lisäksi tarvitaan varvaslistaan jalat rikkimenneen vanhan tilalle (eikä se toinenkaan välttämättä ehjänä kaiteesta irtoa). Mistähän näitä kannattaisi (pk-seudulla tai netissä) etsiä?
Eipä ole omakohtaista kokemusta, mutta Arifin ainakin tekee kaiteita: http://www.arifin.fi/tuotteet/?kategoria=39

Eipä just tommosta löydy netistä, mutta tekevät varmaan tilauksesta mitä vaan. Osaavat varmaan tehdä venehilpettä, mutta osaavat myös veneilijän hinnoittelun...

Joskus olen jotain rosterimatskua ostanut edullisesti Järvenpäästä Aristeelistä (Miksi nämä kaikki rosteriputiikit ovat Ari-alkuisia?) http://www.aristeel.fi/
Sieltäkin voi kysäistä, jos teetettäväksi menee. Rosterihan pitää sitten kiillottaa, jotta kestää meriympäristöä...

SVB:ssä on jotain, mutta ei juuri tommosta osu silmään. Kulmapaloja löytyy kyllä, jos haluaa tee-se-itseratkaisua ilman hitsauksia: http://tinyurl.com/ycevrd2
Taitaa löytyä ihan maritimistakin vastaavia kulmaliitospalikoita, jos niillä haluaa pelata...

Re: Irtosi

by Panu » Sat Oct 31, 2009 19:22 pm

redwood wrote:... Lisäksi tarvitaan varvaslistaan jalat rikkimenneen vanhan tilalle (eikä se toinenkaan välttämättä ehjänä kaiteesta irtoa). Mistähän näitä kannattaisi (pk-seudulla tai netissä) etsiä?
Tervehdys

Tuo Feneen kaidetolpanjalka kuuluu Vestekin mallistoon. Osia ei välttämättä ole heti hyllyssä, joten kannattaa laittaa tilaukseen. Kannattaa myös katsoa saisiko jostain alemman hintaluokan maan nettimyymälästä edullisemmin.

Irtosi

by redwood » Sat Oct 31, 2009 19:12 pm

Kaide irrotettu.

Tänään päivänvalossa selvisi, että edelliskerran kolkuttelu oli murtanut paapuurin kiinnitysjalan. Styyrpuuri irtosi sitten avaamalla pultti kannen alta, kilkuttamalla se pois reiästään ja nostamalla kaide pois poikkisuunnassa kallistamalla.

Nyt pitäisi löytää 90 asteiset kulmat kaiteen yläputkeen, vahvuus 1". "Ulkokurvissa" pitäisi mielellään olla valmiit paikat takakaidevaijerille. Lisäksi tarvitaan varvaslistaan jalat rikkimenneen vanhan tilalle (eikä se toinenkaan välttämättä ehjänä kaiteesta irtoa). Mistähän näitä kannattaisi (pk-seudulla tai netissä) etsiä?

by redwood » Thu Oct 29, 2009 16:47 pm

Olli wrote:Toi on erittäin käyttökelpoista tavaraa kaiken maailman projekteihin...
Niinpä. Mietin mm. kylmäboxin tekemistä tuosta + sopivasta eristelevystä . .
Työsuhde saattaa olla koetuksella, jos täytän autoni rahan arvoisella alumiinilla! :oops:

by Olli » Thu Oct 29, 2009 16:40 pm

redwood wrote:Offset-peltiä, hmmm :)
Monikohan tällä foorumilla tietää mitä se on? (Minä tiedän, ja taidanpa napata kotiin lähtiessäni palan kainaloon!)
Jos sulla on tota enemmänkin joutilaana työpaikan nurkassa, ja jos satut tulemaan FE-pikkujouluihin, niin ota mukaan niin paljon kuin jaksat kantaa 8)

Toi on erittäin käyttökelpoista tavaraa kaiken maailman projekteihin...

by harald » Thu Oct 29, 2009 16:28 pm

Jos sinulla on sitä tarvisisin itsekin palasen :)

by redwood » Thu Oct 29, 2009 16:27 pm

harald wrote:Jos sen täkkipultin saa irti voi ajatella offset-pellinpalasen tjms liuttamista jalan alle ennen kaasutohottimen käynnistämistä?
Koitin koputella pulttia alapuolelta irti, ei tapahtunut mitään. Ilmeisesti pultti on tavalla tai toisella kiinnitetty jalkaan - tai sitten vain jumiutunut sekin.

Offset-peltiä, hmmm :)
Monikohan tällä foorumilla tietää mitä se on? (Minä tiedän, ja taidanpa napata kotiin lähtiessäni palan kainaloon!)

by harald » Thu Oct 29, 2009 14:48 pm

Itse en lähtisi vääntämään tuota irti, tuo varvaslista on melkoisen pehmeää kamaa ja sen saaminen takaisin muotoonsa niin, että uusi jalka pysyy vastaisuudessa urassaaan voi olla vaikeaa.

Ei ole merkitystä ottaako paaran- vai styyranpuoleisen jalan irti. Molempien alle pääsee mutteria vääntmään ihan sitloodan luukuista käsin.

Jos sen täkkipultin saa irti voi ajatella offset-pellinpalasen tjms liuttamista jalan alle ennen kaasutohottimen käynnistämistä?

Top