harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Tervehdys
Meillä näyttäisi olevan samanlainen. Itselläni oli tämä sama kysymys akuutti vuosi sitten kesällä, kun kone rupesi käymään epätasaisesti. Otin myös kuvan härpättimestä ja kävin läheisen sataman venetarvikeliikkeessä kysymymässä suodatinta. Sellainen minulle myytiin noin 8¤ hintaan.
Ei kun veneelle hommiin. Ensimmäiseksi piti avata tuon "suodatimen" kannessa keskellä oleva pultti, niin alapuoliset osat lähtivät irti. Dieseliä tietysti valuu moottoritilaan, joten kannattaa laittaa jokin valuma-astia alle jos mahtuu. Jos ei niin riittävästi imeytysmateriaalia sitten.
Suurin ylläri oli ettei tuossa ole mitään suodatinta. Se on VEDENEROTIN ja sen sisällä on sellainen kartiollinen systeemi, mikä erottaa painavan veden kevyemmästä Dieselistä. Haaste tuossa härpättimessä on saada se kasaan ja tiiviiksi. Ainut konsti tiiveyden tarkistukseen on imeä tankista dieseliä erottimeen ja laittaa puhdas paperi alle ja odotella tulisikohan sieltä jostain tippoja.
Eli ehdotan, että et avaa tuota härpätintä, vaan tyhjennät erotetun veden yms töhnän pohjan tyhjennytproppun kautta. Tuo proppu on ihan tavallinen pultti + tiiviste. Se on irroitettava kokonaan, ennen kuin jotain alkaa tulla ulos. Näin sinun ei tarvitse huolehtia tiiveydestä eikä tarvitse töherrellä suodattimen ilmauksen kanssa. Polttonesteen siirtopumppu ei sitten jaksa imeä löpöä tankista asti täyttäen tuota erotinta vaikka kuinka kauan jaksaisit pumppua heilutella. Itse otin erottimen pa-menolinjan irti ja laitoin siihen erillisen ja puhtaan letkun josta imin niin kauan, että letkuun tuli löpöä. Sitten letkujen vaihto, niin ollaan jo melkein voiton puolella.
Ainoa oikea suodatin on se Yammun kyljessä oleva suodatinpatruuna. Sen vaihdon jälkeen kannattaa muistaa kiristää kiristysrengas naputtamalla ruuvaria pienellä vasaralla. Käsin et sitä riittävän kireälle saa ja se alkaa vuotamaan hetken koneajon jälkeen. Älä kysy mistä tiedän.

Ai niin muistathan, että tuon patruunapesän kannessa on KAKSI ilmausruuvia. Toinen suodattinen ulko- ja toinen sisäpuolinen.
harald wrote: Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.
Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.
Venttilien välysten säätö on hyvä ajatus tuo lasinen suodatin ei. Meillä erotin + Yammun suodatin toimi vaihtamatta vajaat 20 vuotta. En oikein ymmärrä mitä tuo lasisuodatin tuossa välissä vielä tekisi. Erotin pitää töhnät ja veden poissa suodattimesta ja homma pelittää.
Tuo käänteinen vesikierto voi olla ihan OK, mutta taaskin tekisin mieluummin ensin kattilakiven poiston sitruunahapolla. Apteekista 2 pussia sitruunahappoa a' euron tai kaksi + vajaa 4 litraa vettä ämpäriin ja toimit samoin kuin syksyllä klygolien kanssa. Imu- ja paluuletkuun jatkot ja ämpäriin, kone käyntiin ja odotat lämpöreleen huutoa. Sammuta koneen ja annat jäähtyä kunnolla. Toistat tätä kolme kertaa ja sitten huuhtelet koneen puhtaalla vedellä. Tulet yllättymään kuinka kamalan väristä ja likaista tuo happovesi tulee olemaan.
Itse yllätyin kuinka hyvin kattilakivi tuli em. prosessilla poistettua. Nyt kun meillä on kansi auki on kannen vesikanavat hyvinkin puhtaat, vaikka tuosta käsittelystä on jo muutama vuosi. Pysyy muuten koneen lämmöt paremmin kurissa, kun sylinterinkannessa virtaa vesi esteettä.

[quote="harald"]Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?[/quote]
Tervehdys
Meillä näyttäisi olevan samanlainen. Itselläni oli tämä sama kysymys akuutti vuosi sitten kesällä, kun kone rupesi käymään epätasaisesti. Otin myös kuvan härpättimestä ja kävin läheisen sataman venetarvikeliikkeessä kysymymässä suodatinta. Sellainen minulle myytiin noin 8¤ hintaan.
Ei kun veneelle hommiin. Ensimmäiseksi piti avata tuon "suodatimen" kannessa keskellä oleva pultti, niin alapuoliset osat lähtivät irti. Dieseliä tietysti valuu moottoritilaan, joten kannattaa laittaa jokin valuma-astia alle jos mahtuu. Jos ei niin riittävästi imeytysmateriaalia sitten.
Suurin ylläri oli ettei tuossa ole mitään suodatinta. Se on VEDENEROTIN ja sen sisällä on sellainen kartiollinen systeemi, mikä erottaa painavan veden kevyemmästä Dieselistä. Haaste tuossa härpättimessä on saada se kasaan ja tiiviiksi. Ainut konsti tiiveyden tarkistukseen on imeä tankista dieseliä erottimeen ja laittaa puhdas paperi alle ja odotella tulisikohan sieltä jostain tippoja.
Eli ehdotan, että et avaa tuota härpätintä, vaan tyhjennät erotetun veden yms töhnän pohjan tyhjennytproppun kautta. Tuo proppu on ihan tavallinen pultti + tiiviste. Se on irroitettava kokonaan, ennen kuin jotain alkaa tulla ulos. Näin sinun ei tarvitse huolehtia tiiveydestä eikä tarvitse töherrellä suodattimen ilmauksen kanssa. Polttonesteen siirtopumppu ei sitten jaksa imeä löpöä tankista asti täyttäen tuota erotinta vaikka kuinka kauan jaksaisit pumppua heilutella. Itse otin erottimen pa-menolinjan irti ja laitoin siihen erillisen ja puhtaan letkun josta imin niin kauan, että letkuun tuli löpöä. Sitten letkujen vaihto, niin ollaan jo melkein voiton puolella.
Ainoa oikea suodatin on se Yammun kyljessä oleva suodatinpatruuna. Sen vaihdon jälkeen kannattaa muistaa kiristää kiristysrengas naputtamalla ruuvaria pienellä vasaralla. Käsin et sitä riittävän kireälle saa ja se alkaa vuotamaan hetken koneajon jälkeen. Älä kysy mistä tiedän. :x Ai niin muistathan, että tuon patruunapesän kannessa on KAKSI ilmausruuvia. Toinen suodattinen ulko- ja toinen sisäpuolinen.
[quote="harald"] Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.
Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.[/quote]
Venttilien välysten säätö on hyvä ajatus tuo lasinen suodatin ei. Meillä erotin + Yammun suodatin toimi vaihtamatta vajaat 20 vuotta. En oikein ymmärrä mitä tuo lasisuodatin tuossa välissä vielä tekisi. Erotin pitää töhnät ja veden poissa suodattimesta ja homma pelittää.
Tuo käänteinen vesikierto voi olla ihan OK, mutta taaskin tekisin mieluummin ensin kattilakiven poiston sitruunahapolla. Apteekista 2 pussia sitruunahappoa a' euron tai kaksi + vajaa 4 litraa vettä ämpäriin ja toimit samoin kuin syksyllä klygolien kanssa. Imu- ja paluuletkuun jatkot ja ämpäriin, kone käyntiin ja odotat lämpöreleen huutoa. Sammuta koneen ja annat jäähtyä kunnolla. Toistat tätä kolme kertaa ja sitten huuhtelet koneen puhtaalla vedellä. Tulet yllättymään kuinka kamalan väristä ja likaista tuo happovesi tulee olemaan.
Itse yllätyin kuinka hyvin kattilakivi tuli em. prosessilla poistettua. Nyt kun meillä on kansi auki on kannen vesikanavat hyvinkin puhtaat, vaikka tuosta käsittelystä on jo muutama vuosi. Pysyy muuten koneen lämmöt paremmin kurissa, kun sylinterinkannessa virtaa vesi esteettä. :D