Dieselin talvihuolto

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Dieselin talvihuolto

by Erkka » Thu Sep 03, 2015 08:53 am

Nyt kun tämä dieselin talvihuolto lähestyy, niin kertokaapa kuka huoltaisi Volvo Pentaa, ja lisämääre olisi että EI SAA olla SUVin ukkeli/akkeli?

by harald » Mon Jul 27, 2015 22:00 pm

Suodin, joka on ollut käytössä ainakin sitten 1999. Muistuttakaa 60v synttäreilläni että pitää vaihtaa dieselsuodatin.
Image

by harald » Sun Jul 26, 2015 18:40 pm

Kiitos varoituksesta. Pakko se on avata että tietää että se tarvittaessa aukeaa merelläkin.

by mihor » Sun Jul 26, 2015 18:27 pm

harald wrote:Kiitos toxi ja Panu, kävelin miesten leikkikalukaupassa tunnin tuo CAV-jalka korissa mutta jätin sitten hyllyyn kun ilmeni että tuo oma ei olekaan suodatin. Jos se on toiminut koskematta vähintään 16 vuotta niin pärjätköön jos valutan siitä hiukan nesteitä nyt kerran.
Mulla oli veneessä täsmälleen samannäköinen purkki. Kannattaa käsitellä tuota varoen. Erotin oli itsessään tehty varmaan valuraudasta, mutta pohjassa oleva nippa oli Nylonia. Mulla tuo muovinen ruuvi katkesi, kun alkukesästä yritin tyhjentää purkkia. Lopulta hermostuin ja heivasin koko härvelin pois. Tilalle tuli sellainen lasikupuinen suodatin/erotin.

by harald » Sun Jul 26, 2015 18:19 pm

Löytyi muuten tuollainen pruju hyllystä kun kävin hakemassa osia;
Image

by harald » Sun Jul 26, 2015 17:41 pm

Kiitos toxi ja Panu, kävelin miesten leikkikalukaupassa tunnin tuo CAV-jalka korissa mutta jätin sitten hyllyyn kun ilmeni että tuo oma ei olekaan suodatin. Jos se on toiminut koskematta vähintään 16 vuotta niin pärjätköön jos valutan siitä hiukan nesteitä nyt kerran.

by Panu » Sun Jul 26, 2015 14:56 pm

harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Tervehdys

Meillä näyttäisi olevan samanlainen. Itselläni oli tämä sama kysymys akuutti vuosi sitten kesällä, kun kone rupesi käymään epätasaisesti. Otin myös kuvan härpättimestä ja kävin läheisen sataman venetarvikeliikkeessä kysymymässä suodatinta. Sellainen minulle myytiin noin 8¤ hintaan.

Ei kun veneelle hommiin. Ensimmäiseksi piti avata tuon "suodatimen" kannessa keskellä oleva pultti, niin alapuoliset osat lähtivät irti. Dieseliä tietysti valuu moottoritilaan, joten kannattaa laittaa jokin valuma-astia alle jos mahtuu. Jos ei niin riittävästi imeytysmateriaalia sitten.

Suurin ylläri oli ettei tuossa ole mitään suodatinta. Se on VEDENEROTIN ja sen sisällä on sellainen kartiollinen systeemi, mikä erottaa painavan veden kevyemmästä Dieselistä. Haaste tuossa härpättimessä on saada se kasaan ja tiiviiksi. Ainut konsti tiiveyden tarkistukseen on imeä tankista dieseliä erottimeen ja laittaa puhdas paperi alle ja odotella tulisikohan sieltä jostain tippoja.

Eli ehdotan, että et avaa tuota härpätintä, vaan tyhjennät erotetun veden yms töhnän pohjan tyhjennytproppun kautta. Tuo proppu on ihan tavallinen pultti + tiiviste. Se on irroitettava kokonaan, ennen kuin jotain alkaa tulla ulos. Näin sinun ei tarvitse huolehtia tiiveydestä eikä tarvitse töherrellä suodattimen ilmauksen kanssa. Polttonesteen siirtopumppu ei sitten jaksa imeä löpöä tankista asti täyttäen tuota erotinta vaikka kuinka kauan jaksaisit pumppua heilutella. Itse otin erottimen pa-menolinjan irti ja laitoin siihen erillisen ja puhtaan letkun josta imin niin kauan, että letkuun tuli löpöä. Sitten letkujen vaihto, niin ollaan jo melkein voiton puolella.

Ainoa oikea suodatin on se Yammun kyljessä oleva suodatinpatruuna. Sen vaihdon jälkeen kannattaa muistaa kiristää kiristysrengas naputtamalla ruuvaria pienellä vasaralla. Käsin et sitä riittävän kireälle saa ja se alkaa vuotamaan hetken koneajon jälkeen. Älä kysy mistä tiedän. :x Ai niin muistathan, että tuon patruunapesän kannessa on KAKSI ilmausruuvia. Toinen suodattinen ulko- ja toinen sisäpuolinen.

harald wrote: Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.

Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.
Venttilien välysten säätö on hyvä ajatus tuo lasinen suodatin ei. Meillä erotin + Yammun suodatin toimi vaihtamatta vajaat 20 vuotta. En oikein ymmärrä mitä tuo lasisuodatin tuossa välissä vielä tekisi. Erotin pitää töhnät ja veden poissa suodattimesta ja homma pelittää.

Tuo käänteinen vesikierto voi olla ihan OK, mutta taaskin tekisin mieluummin ensin kattilakiven poiston sitruunahapolla. Apteekista 2 pussia sitruunahappoa a' euron tai kaksi + vajaa 4 litraa vettä ämpäriin ja toimit samoin kuin syksyllä klygolien kanssa. Imu- ja paluuletkuun jatkot ja ämpäriin, kone käyntiin ja odotat lämpöreleen huutoa. Sammuta koneen ja annat jäähtyä kunnolla. Toistat tätä kolme kertaa ja sitten huuhtelet koneen puhtaalla vedellä. Tulet yllättymään kuinka kamalan väristä ja likaista tuo happovesi tulee olemaan.

Itse yllätyin kuinka hyvin kattilakivi tuli em. prosessilla poistettua. Nyt kun meillä on kansi auki on kannen vesikanavat hyvinkin puhtaat, vaikka tuosta käsittelystä on jo muutama vuosi. Pysyy muuten koneen lämmöt paremmin kurissa, kun sylinterinkannessa virtaa vesi esteettä. :D

by toxi » Sun Jul 26, 2015 14:38 pm

harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Image
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Mulla oli tuonnäköinen Novassa ja se oli pelkkä "Sedimenter". Se pistää polttoaineen pyörimään ja linkoaa isoimmat roskat reunoille. Vaihdoin sen tällaiseen.
Tuosta varoituksen sana. En tiedä kiristinkö liikaa vai oliko valmistusvirhe mutta viikon päästä asennuksesta kun tulin veneelle niin lasikuppi oli räjähtänyt ja tankillinen n. 40 litraa dieseliä löytyi pilssistä.
Motonet antoi uuden osan takuuseen sekä korvasi polttoaineet ja siivouksen joten kiitos heille siitä.

//Tomppa

by harald » Sun Jul 26, 2015 12:50 pm

Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Image
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?

Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.

Image

Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.

by KaleviHarkonen » Tue Sep 29, 2009 08:27 am

Joakim wrote:Yleisesti monet merimoottorien huolto-ohjeet ovat kovin ylipedanttisia. En tiedä onko kyse huoltofirmojen myyntitavoitteista vai mistä. Tietysti koneen luetettavuus on turvallisuusasia purjeveneessäkin, joten hyvinhän tuota pitääkin hoitaa.
Varmaankin on kyse ihan valmistajan tuotevastuusta. Valmistaja ei voi tietää millaisiin olosuhteisiin moottori on menossa joten ohjeet on sitten varman päälle. Jos takuuaikana tulee ongelmia, voi valmistaja kysyä onko huolto-ohjetta noudatettu ja jos (kun) ei ole, vierittää vastuuta asiakkaalle.

Re: Dieselin talvihuolto

by Arttu » Tue Sep 29, 2009 00:28 am

vvoltti wrote: 2) Vesi ja sakka polttoaineessa. Valuttelin sieltä vedenerottimesta noin 0,5 desin näytteen pieneen kippoon, vaikka kupissa ei mitään näkyvää vesikerrosta ollutkaan. Vettä ja sakkaa oli, ehkä noin 0,2 desiä, alle puolet näytteestä kuitenkin kirkkaasti. Tämän näytteeni kanssa kiertelin sitten kokeneempien veneilijöiden parissa ja sain kaksi tuomiota: a) tosi hyvän näköinen, ei ole paljoa epäpuhtauksia sekä b) tuo on todella vakavaa, nyt pitää kaikki suodattimet vaihtaa ja tankki tyhjentää ja puhdistaa huolellisesti. :madlaugh:

Samalla sekunnilla kun valutin sitä näytettäni muuten tajusin että niin, tässä operaatiossahan sinne pääsee ilmaa. :idea: Siitä siis sinänsä yleishyödyllinen ilmausharjoitus.

Mutta ota nyt tuosta sitten selvää. Aikaisempi omistaja on aina tyhjentänyt tankin ja laittanut sinne syksyllä talvilaatua tilalle, ei tankkia täyteen kuitenkaan. Ja suodatinta ei ole tyhjennetty kun ei ole mitään vettä vedenerottimessa näkynyt eikä suodattimia ole vaihdettu. Nyt kai neljäs kausi ajettu tällä systeemillä ja lopputuloksena tuo mainitsemani näyte. Mistä päästään kolmoseen.

3) Polttoainesuodattimien vaihtoväli. Toiset sanoo joka vuosi, huoltokirja 750 tuntia (koneella ajettu neljässä vuodessa alle 300 tuntia) ja yksi asintuntija mainitsi että samanlaisella suodattimella mennään henkilöautolla 50 000 km. Mun suodattimilla on nyt vedetty se neljä vuotta. Uskon tuon perustelun että ei se polttoainemäärä mitenkään näillä ajotunneilla suodatinta tuki, mutta kuinka välttämätöntä on ajaa se "calibration fluid" sinne pottoainejärjestelmään. Eli kun ohjeet sanoo että uusi polttoainesuodatin täytetään tuolla mömmöllä ja sitten käytetään konetta niin että mömmö on sisällä suuttimissa ja muualla. Näkisi että suodattimen vuosittain vaihtamisessa ainoa mun kaaliin menevä juju olisi juuri näiden suojaöljyjen saaminen sinne koneeseen.
Minä vaihdoin omaani kuukausi sitten ekan kerran ikinä (6-7 vuoteen) koneeseen suodattimen ja siellä ei ollut mitään muuta kuin löpöä. Ei sitten kerta kaikkiaan mitään muuta.

Sen sijaan samassa hässäkässä tuli irroitettua koko vedenerotin ja sieltä sitten löytyi kaikenlaista muhjua. Todenäköisesti koko 25 vuoden muhjut. Eli tuntuu siltä, että se kiinteä tavara mitä tankista tulee jää käytännössä vedenerottimeen ja suodatin jää vihoviimeiseksi backupiksi ennen kuin tapahtuu kauheita. Ehkä tuo kannattaa tehdä aina joskus, mutta tällä perusteella sen vedenerottimen siivousväli voisi olla joku 20-25 vuotta?

Tuon vedenerottimen veden tarkastamisen oon tehnyt kahdessa vaiheessa. Ensin valutan 0.5-1dl sieltä läpinäkyvään muovimukiin ja katson jääkö mukin pohjalle vesikerrosta. Jos ei, niin lopetan siihen ja olen tyytyväinen. Jos taas jää vesikerros, otan uuden mukin pohjallisen sieltä ja varmistan siitä, ettei enää jää vesikerrosta. Kolmatta kierrosta ei ole koskaan tarvinnut tehdä, enkä tiedä tarviiko tuota toistakaan...

-Arttu-

by Joakim » Mon Sep 28, 2009 16:16 pm

Yleisesti monet merimoottorien huolto-ohjeet ovat kovin ylipedanttisia. En tiedä onko kyse huoltofirmojen myyntitavoitteista vai mistä. Tietysti koneen luetettavuus on turvallisuusasia purjeveneessäkin, joten hyvinhän tuota pitääkin hoitaa.

En ymmärrä miksi öljyt pitäisi vaihtaa uudestaan keväällä. Jos kondessivettä muka kertyy (onko tosiaan öljytaso noussut jollain?), haihtuu vedet pois koneen lämmetessä.

Vesipumpun siipipyörän huoltoväli on helposti 1000 tuntia eli ei ole järkeä vaihtaa joka vuosi. Jos on pakko, voi sen tarkistaa. Oman veneen mukana tuli 4 aivan uuden näköistä käytettyä siipipyörää..


1. Myrkytöntä vaihtoehtoa tyrkytettiin paljonkin tuossa vajaat 10 vuotta sitten. mutta nykyään on aikalailla kiven alla. Oli selvästi kalliimpaa ja huonompaa teknisesti (huonompi jäänkesto ja lämmönsiirto), joten ei kai löytynyt markkinoita.

2. Vettä tulee kai joko vuotovetenä (täyttökorkki tai huohotus) tai sitten ostettavan dieselin mukana. En usko, että kondenssilla tulisi havaittavia määriä. Vesi pysäyttää koneen ja erityisen paha juttu on talveksi polttoainejärjestelmään jäänyt vesi, joka voi ruostuttaa arat ja kalliit osat.

Oma tankki on läpinäkyvää muovia, joten aika helpolla näkee, jos sinne jotain kertyy. Veneen oston jälkeen tyhjensin sen ja asensin oton lämppärille. Ei ollut juuri moskaa eikä havaittavasti vettä. Tankkaan yleensä 10 l varakanisterilla maa-asemilta. Aina välillä kuulee juttuja meriasemien vesistä ja moskista.

Suodattimen avasin parina ekana vuotena, mutta en nähnyt tarvetta vaihtoon. Täksi kaudeksi laitoin uuden esisuodattimen, koska edellinen oli kokonaan metallinen eli ei nähnyt moskia/vettä ja siihen pelkkä uusi vaihtopanos maksoi saman kuin uusi suodatin panoksineen.

Periaatteessa kai kesälaatu voisi muodostaa parafiinia, joka ei sitten sulakaan keväällä ja tukkii suodattimen tms., mutta käytännössä en ole tällaisista kuullut ja en tunne ketään, joka tankin sisällön vaihtaisi.

3. Suodattimien ja kaiken muunkin vaihtoväli on tunneissa aivan järjetön suomalaiseen vuosikäyttöön nähden. Polttoainesuodatin ei voi nähdäkseni miksikään mennä ellei sen läpi mene tarpeeksi likaista polttoainetta. Pidä ehdottomasti varapatruuna mukana, sillä joskus se voi mennä tukkoon merellä.

Joissain ohjeissa neuvotaan syöttämääm ennen talvea koneelle dieseliä, jonka seasssa on 1/3 jotain öljyä. Ei ole tullut tehtyä.

4. Pakosarja on se metalliosa koneen ja kumisen pakoputken välillä. Enpä ole kuullutkaan, että sinne jotain pitäisi ruiskia. Kai ruostumisen ehkäisemiseksi, mutta luulisin tuon hoituvan glykolillakin.

5. Koneen sisustan ilmanvaihton estämiseksi. Jos ilma ei vaihdu, koneen sisälle ei tule uutta kostea ilmaa eikä siten myöskään kondessivettä. Pakoputki kuitenkin on käsittääkseeni jo vesilukolla tukossa, joten sitä en ole tukkinut. Toisaalta varmaankin tuosta vesilukosta voi mukavasti haihtua vettä koneeseen...

6. Ei ole lämmönvaihdinta, mutta mullakin on täysin puhtaana pysynyt merivesisuodatin. Ihan vain noin lämmönsiirrollisesti lämmönvaihtimeen mahdollisesti kertyvä levä/lima/lika/kalkki tms. heikentää merkittävästi lämmönsiirtoa. Ehkä se joskus sitten näkyy ylikuumenemisena? Tuskin tarttee puhdistaa kuin kerran 5-10 vuodessa, jos silloinkaan.

by harald » Mon Sep 28, 2009 14:57 pm

En ole keväällä enää vaihtanut öljyjä, vaan talven öljyillä ollaan se kesäkin sitten ajettu.

by Petri » Mon Sep 28, 2009 14:56 pm

Tietenkin sitten kannattaa myös empiirisesti muodostaa oma välimuotonsa ts. vaihdoimme 5v olleen pa-suodattimen pari v. sitten ja se oli ihan puhdas ts. en usko että vuoden vaihtoväli on kauhean tarpeellinen, pikemminkin 5-10v.

Toisaalta kun katsoo vanhoja öljyjä syksyllä, on aika selvä että on kiva vaihtaa talveksi uudet öljyt kehiin.

Glykolien kanssa ostan aina kamaa missä on korroosionestomömmöjä. Nyt koneessa on jotain Nesteen punaista kamaa, ajo koneeseen tapahtuu makeavesiämpärin kautta hiljalleen tiukentamalla seosta kunnes lopussa kone imee puhdasta glykolia.

Eli syksyisin uudet öljyt ja glykolit, keväällä sitten uudet öljyt suodattimen vaihdon yhteydessä. Konesinkki vaihdetaan kun se näyttää kuluneelta.

by vvoltti » Mon Sep 28, 2009 14:51 pm

KaleviHarkonen wrote:Ympäristönäkökulmat on toki hienoa huomioida, mutta onko tuon glykolin tapauksessa sillä niin väliä?
Enemmän se on mulla tuo työturvallisuus ja lapsiturvallisuus -näkökulma. Vihreä glykoliseos vanhaan limupulloon käyttövalmiiksi 50/50 sekoitettuna on aika lailla muumilimpparin näköistä ja desi riittää tappamaan... Eikä se kai ihollakaan kovin hyvää tee se glykoli, imeytyy hyvin ja oliko se jotain munuaisvaurioita mitä se tuottaa...

Ville

Top