Yanmar 1 GM repair manual

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar 1 GM repair manual

piinallinen kytkinvika

by FE-Sillanpää » Wed Oct 13, 2010 15:03 pm

mihor wrote:Tämän talven kunnostusprojekti taitaa liittyä moottoriin ja lähinnä kytkimeen. Kytkin on reistaillut enennän tai vähemmän jo vuosia. Pakki on toiminut hyvin, mutta eteenpäin kartio ottaa kiinni todella huonosti.
-Mikko
Meillä sama homma. Yanmar-korjaajakin kävi paikalla. Irroitettiin ensiksi vaijeri ja kokeiltiin suoraan vaihteiston kyljestä vivusta. Toimi niin hyvin, että päätelmä oli vain säätää vaijeria. Vaikutti toimivan säädön jälkeen.

Paitsi että heti seuraavalla purjehduksella vika oli taas takaisin. Eli päätelmä oli joko väärä tai säätövara ei riittänyt.

:evil:

(Olipa kiva manuska: 483 sivua, kuvaksi skannattuna eli haku ei toimi. ... kytkinosaa etsiskellen... )

by mihor » Mon Oct 11, 2010 22:58 pm

Tämän talven kunnostusprojekti taitaa liittyä moottoriin ja lähinnä kytkimeen. Kytkin on reistaillut enennän tai vähemmän jo vuosia. Pakki on toiminut hyvin, mutta eteenpäin kartio ottaa kiinni todella huonosti.

Etsin aiheeseen liittyviä ohjeita ja törmäsin tähän Service Manuaaliin:
http://www.yanmarcenter.nl/webwinkel/pd ... manual.pdf
mikä taitaa puuttua noista aikaisemmin tässä thredissä mainituista linkeistä.

-Mikko

by Arttu » Wed May 26, 2010 06:51 am

Ennen kuin alkaa sen löpön kanssa lutraamaan, niin mun ehdotus on käydä ne helpommat läpi. Minä tekisin hommia jotakuinkin seuraavassa järjestyksessä:
- Ihan ekana ilmaa kone. Joskus yksinäinen ilmakupla polttoaine jrjestelmässä on aiheuttanut vastaavia ongelmia...
- Liruta vedenerottimen pohjaventtiilistä mahdolliset vedet veks
- polttoainesuodattimen pitäisi mennä tukkoon ennen letkuja, eli se kandee tsekata. Kone pitää ilmata ennen kuin koitat käynnistystä.

Siirtopumpun toiminallisuuden näkee käsin pumppaamalla käsin tuossa samalla kun suodatin on irti. Painepumpun toimintaa varten pitää irroittaa letku paine puolelta, esim suutinta ennen ja pyörittää kammella.

Minä en ainakaan usko että tässä tapauksessa on kyse mistään kovinkaan dramaattisesta. Venttiliongelmat mitä mulla oli syksyllä ei vaikuta todennäköisiltä, enkä usko kannen tuhoutumiseen. Tämän nimittäin talvi taisi aikaan omaani juuri sen kun öljyn seasta löytyi vettä. Ongelmat eivät olleet tuon kaltaisia...tai oikeastaa oireita ei ollut...

-Arttu-

by Patrik » Tue May 25, 2010 23:54 pm

Panu wrote: Tervehdys

Yleensä Diesel kone käy, jos se saa polttoainetta ja ilmaa sekä sähköä käynnistysmoottorille. Lisäksi puristusten tulee olla kunnossa.

Jos olet noista puristuksista ehdottoman varma, niin seuraavaksi alkaisin etsiä vikaa polttoainepuolelta. Filtteri / sakkakupissa on likaa taikka vettä. Lisäksi polttoaineletkut / -putket voivat olla osin tukossa. Milloin polttoainetankki on viimeksi puhistettu kaikesta töhnästä?

Onko ilmanputsari puhdistettu / vaihdettu milloin?

Savuttaako kone suurella kaasulla ajettaessa?

En kuitenkaan loppujen lopuksi uskaltaisi jätää laskuista sylinterikannen huonoa kuntoa, koska juuri tuo huono käynnistyvyys on sen ensimmäinen ja yleisin oire...?
Kiitos Panu vastauksesta. Ensimmäinen mikä mulle tuli myös mieleen oli, että kansi on mennyt ja sen takia mittasin puristukset heti. Puristuspainemittari tosiaan näytti sen 20 kiloa eli painetta kyllä löytyy tarpeeksi, mutta kannen kunnostahan ei pysty päällisinpuolin näkemään mitään.
Huonon käynnistyvyyden lisäksi kun on vielä se sammuileminen ja kierrosten vaeltaminen, niin aloin miettimään, että josko se olisi silti polttoainepuolen vika kun kerran kone saa ilmaa ja puristuspainetta löytyy niin joku puuttuu eli nafta?

Kone ei savuta millään kierroksilla mielestäni mitenkään tavanomaista enempää, toki sieltä jotain savua tulee mutta ei sen enempää kun mistään muustakaan koneesta. Ilmanputsari on aivan puhdas ja ilmansaannissa ei varmastikaan ole ongelmaa.

Polttoainetankkia ei ole minun aikanani putsattu kertaakaan ja tämä on nyt neljäs kesä minulle tällä veneellä. Eikä itseasiassa ole kyllä tietoa onko edelliset omistajat edes putsanneet sitä ikinä. Täytyy nyt aloittaa putsaamalla tankki ja käymällä raakasuodatin ja putket/letkut läpi jos siellä tosiaan on tukos tai ilmavuoto. Jos sekään ei auta niin voisikohan vika olla siirtopumpussa tai korkeapainepumpussa?

Patrik

by Panu » Tue May 25, 2010 21:02 pm

Patrik wrote:Löysin tämän keskustelun tällä tutulla ja hyvällä foorumilla surffaillessa ja täällä tuntuu olevan paljon kokemuksia pienistä yanmareista. Oma vene ei ole FE, mutta saman kokoinen ja koneena on 1GM10 vm. 88. Nyt on kuitenkin kone alkanut toimimaan suhteellisen kehnosti ja hyviä arvauksia mahdollisista vikakohteista otetaan innolla vastaan :P

Oireet: Lähtee erittäin huonosti käyntiin. Oikeastaan ilman käynnistyssprayta ei lähde millään, ei kylmänä eikä kuumana. Kun koneen saa käyntiin niin välillä se käy ihan hyvin, mutta yleensä se sammuu heti kun vaihteen vetää vapaalle. "Vapaakaasulla" se käy myös ihan hyvin kun vaan pitää kierroksia päällä. Myöskään ajossa ei ole ongelmia kun ajaa matkavauhtia eli kierroksia on päällä. Heti kun pienentää kierroksia tai vetää vapaalle niin alkaa "tukehtuilemaan" tai sammuu tosiaan laakista kokonaan.
Kun kone käy paikallaan hieman tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla, niin kierrokset saattavat lähteä itsestään vaeltamaan kovemmaksi vaikka kaasuun tai mihinkään muuhun ei kosketa.
Yleensä heti käynnistämisen jälkeen pakoputkesta tuleva jäähdytysvesi on todella nokista ja oikeastaan ihan mustaa, mutta myöhemmin kun kone on käynyt jonkin aikaa se on ihan puhdasta vettä. Myös veneen kylki putken ympäristöstä on aika musta, mutta kone ei kuitenkaan mitenkään kummemmin savuta.

En ole vielä kovin tarkkaan ruvennut läpikäymään konetta kun ei oikein tiedä mistä pitäisi aloittaa. Aloitin kuitenkin alustavasti tutkimaan myllyä ja ensimmäiseksi mittasin puristuspaineet ja useammalla mittauksella tärähti mittari joka kerta pohjaan eli 20 kiloon ja oletettavasti puristuspaineet ja sitä myötä kansi on kunnossa. Vaihdoin myös ruiskutussuuttimen uuteen kun sellainen sattumalta oli olemassa, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Nyt pitäisi sitten jatkaa vian etsimistä, mutta mistä pitäisi jatkaa. Kommentteja?

Patrik
Tervehdys

Yleensä Diesel kone käy, jos se saa polttoainetta ja ilmaa sekä sähköä käynnistysmoottorille. Lisäksi puristusten tulee olla kunnossa.

Jos olet noista puristuksista ehdottoman varma, niin seuraavaksi alkaisin etsiä vikaa polttoainepuolelta. Filtteri / sakkakupissa on likaa taikka vettä. Lisäksi polttoaineletkut / -putket voivat olla osin tukossa. Milloin polttoainetankki on viimeksi puhistettu kaikesta töhnästä?

Onko ilmanputsari puhdistettu / vaihdettu milloin?

Savuttaako kone suurella kaasulla ajettaessa?

En kuitenkaan loppujen lopuksi uskaltaisi jätää laskuista sylinterikannen huonoa kuntoa, koska juuri tuo huono käynnistyvyys on sen ensimmäinen ja yleisin oire...?

by Patrik » Tue May 25, 2010 19:33 pm

Löysin tämän keskustelun tällä tutulla ja hyvällä foorumilla surffaillessa ja täällä tuntuu olevan paljon kokemuksia pienistä yanmareista. Oma vene ei ole FE, mutta saman kokoinen ja koneena on 1GM10 vm. 88. Nyt on kuitenkin kone alkanut toimimaan suhteellisen kehnosti ja hyviä arvauksia mahdollisista vikakohteista otetaan innolla vastaan :P

Oireet: Lähtee erittäin huonosti käyntiin. Oikeastaan ilman käynnistyssprayta ei lähde millään, ei kylmänä eikä kuumana. Kun koneen saa käyntiin niin välillä se käy ihan hyvin, mutta yleensä se sammuu heti kun vaihteen vetää vapaalle. "Vapaakaasulla" se käy myös ihan hyvin kun vaan pitää kierroksia päällä. Myöskään ajossa ei ole ongelmia kun ajaa matkavauhtia eli kierroksia on päällä. Heti kun pienentää kierroksia tai vetää vapaalle niin alkaa "tukehtuilemaan" tai sammuu tosiaan laakista kokonaan.
Kun kone käy paikallaan hieman tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla, niin kierrokset saattavat lähteä itsestään vaeltamaan kovemmaksi vaikka kaasuun tai mihinkään muuhun ei kosketa.
Yleensä heti käynnistämisen jälkeen pakoputkesta tuleva jäähdytysvesi on todella nokista ja oikeastaan ihan mustaa, mutta myöhemmin kun kone on käynyt jonkin aikaa se on ihan puhdasta vettä. Myös veneen kylki putken ympäristöstä on aika musta, mutta kone ei kuitenkaan mitenkään kummemmin savuta.

En ole vielä kovin tarkkaan ruvennut läpikäymään konetta kun ei oikein tiedä mistä pitäisi aloittaa. Aloitin kuitenkin alustavasti tutkimaan myllyä ja ensimmäiseksi mittasin puristuspaineet ja useammalla mittauksella tärähti mittari joka kerta pohjaan eli 20 kiloon ja oletettavasti puristuspaineet ja sitä myötä kansi on kunnossa. Vaihdoin myös ruiskutussuuttimen uuteen kun sellainen sattumalta oli olemassa, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Nyt pitäisi sitten jatkaa vian etsimistä, mutta mistä pitäisi jatkaa. Kommentteja?

Patrik

by Joakim » Sat Sep 26, 2009 00:55 am

Joakim wrote: Summerin anturi on sylinterin kyljessä. Varmaankin koneen alaosa ja vaihteisto/vetolaite ei ehdi tuossa ajassa kuumeta noin paljon, joten ei ehkä tarvitse 70 kg lämmittää puhumattakaan 104 kg (1G10+SD).
Matkalla satamaväijyyn tuli tarkkailtua keskustelun innoittamana autoni lämpömittareita. Siinä on 2,2 l bensakone ja sekä jäähdytysveden, että öljyn lämpömittari. Jäähdytysvesi nousee hyvin nopeasti n. 90 asteeseen. Nyt vuorokauden seisseenä se kesti n. 3 km ~50 km/h ajoa. Tuolloin öljynlämpötila oli vielä "nolla" eli selvästi alle 80 astetta. 5 km moottoritietä ajettuna oli noussut yli 80:n ja sitten vielä vähän päälle 60 km/h ajoa niin oli siellä normaalissa vähän yli 100 astetta.

Tuo kai osoittaa sen, että alue missä jäähdytysvesi kiertää eli sylinterien ja kannen alue lämpenee huomattavasti nopeammin kuin muu kone ja vesimäärä on aika oleellinen rautamäärään nähden.

by Arttu » Fri Sep 25, 2009 23:16 pm

Joakim wrote:
Laponestoventtiili pitää olla merivesioton ja pakoputken välissä jossain kohtaa estämässä lappoilmiötä eli päästämässä ilmaa putkistoon, kun vesipumppu ei enää pyöri. Käytännössä tuon pitää olla vasta pumpun jälkeen, jotta pumppu ei ime ilmaa. Laponestoventtiilin pitää sijaita selvästi vesilinjan yläpuolella, jotta se toimisi.


Vesikierto menee termostaatin ohjaamana joko sylinterilohkon ja kannen kautta pakoputkeen tai suoraan pakoputkeen. Pakoputkeen se ohjataan aina tuon mixing elbown (se metallinen pakoputken "alukukäyrä") kautta ulkoisella kumiletkulla.

Jos mixing elbow on selkeästi vesilinjaa korkeammalla, laponestoventtiiliä ei tarvita.
No niin. Ymmärsin siis oikein! Tämä nyt sitten todistanee samalla sen ettei tuo lappoteoria nyt taida tässä olla oleellinen. Elbow on varmaan 30-40cm vesilinja yläpuolella, mikä yli tuplat tuosta Vetuksen suosituksesta. Jää tuota kallisteluvaraakin vielä. Niin, ja ainakin toissa syksynä tuo venttiili toimi kuten sen pitääkin, kun jouduin sen sattuneesta syystä irroittamaan. Toisesta rööristä puhaltaen ei mennyt mitään läpi, ja toisesta hienosti.

Mutta hyvä juttu että tulikin tämä nyt selväksi!
Joakim wrote: Pakoputken alussa on sitten tuo "vesilukko/äänenvaimennin", johon siis jäähdytysvettä kerääntyy ja purskautuu ulos pakokaasun mukana. Sitten ennen pakoputken poistohelaa on vielä joutsenkaula, joka voi olla vain sopivasti mutkalla oleva pakoputki tai sitten muovinen tuohon tarkoitettu "pönttö".
Joo, semmoinen muovipönttö siellä makoilee. Toivottavasti ei tartte sille mitään tehdä, kun on niin pirun hankalassa paikassa...

by mihor » Fri Sep 25, 2009 21:11 pm

harald wrote:Peitän mixing elbowin reiän teipinpalalla jotta pakokaasut eivät tule veneeseen sisään, ja toisekseen puhalluspainetta on vesilukkoa tyhjentämään talveksi. Tyhjäkäynnillä tuo ei tuota juuri minkäänlaista lämpöä, joten uskon että vaaraa pakoputken sulamisesta ei ole.
Samanlaiset kujeet tuntuvat olevan käytössä. Mulla sen verran erona, että olen käyttänyt katsastusvarusteiden pieniä kartiotappeja tukkimaan tuon mixing elbowin reiän.

-mikko

by harald » Fri Sep 25, 2009 20:53 pm

Ok, no sitten täsmäävät kokemukset muuten, paitsi pakokäyrän lämmön osalta.

by Joakim » Fri Sep 25, 2009 20:50 pm

Raudan ominaislämpökapasiteetti on vain n. 10% veden vastaavasta eli 450 kJ/kg/K. 70 kg rautaa lämpenee 50 astetta (summeri reilussa 60 asteessa) 36 g dieselillä. Ehkä 1/3 tuosta energiasta tosin menee pakoputkeen.

10 l vettä enemmän kuin tuplaa tuon!

En ole käyttänyt tyhjäkäynnillä vaan hiukan kovemmilla kierroksilla. Kulutus kuitenkin varmaan selkeästi alle 0,5 l/h: http://www.maronier.nl/1GM10_TechData.pdf

Summerin anturi on sylinterin kyljessä. Varmaankin koneen alaosa ja vaihteisto/vetolaite ei ehdi tuossa ajassa kuumeta noin paljon, joten ei ehkä tarvitse 70 kg lämmittää puhumattakaan 104 kg (1G10+SD).

Olen tehnyt homman kuivilla.

by harald » Fri Sep 25, 2009 20:34 pm

Teetkö tuon homman vesillä vai kuivilla, ja ajatko ihan tyhjäkäyntiä vain?

Meillä pakokäyrän päällä voi pitää kättä ilman ongelmaa, vaikka 10-15 min tyhjäkäyntiajon jälkeenkin. Tämä tosin loka-marraskuun kieppeillä, eli ulkona on kylmää.

Tuo 1GM10 ja 1GM erot voi möys tehdä sen että pakoputki lämpenee nopeammin sinulla. Päästömääräykset tuovat korkeampia pakopuolen lämpöjä?

Meillä ei onneksi mitkään summerit enää soi, joten voidaan purjehtia huolettomasti monta vuotta vielä, ignorance is bliss :) Mistä tuo häly ottaa muuten lämpötilansa, suoraan vedestä kai?

Alle 3l ei varmaan vaikuta yhtään mitään siihen että sinulla on lämmitettävänä noin 70 kg patarautaa ennen kuin termari aukeaa.

Uskon myös että tyhjäkäynnillä ja vapaalla (etenkin jos laturi ei lataa tyhjiä akkuja) ei sellaisia lämpöjä saada aikaiseksi että vahinkoakaan syntyisi vaikka ajaisi summerinkin soidessa. Jos kone kuorman alla vie alle litran tunnissa, niin se vie varmaan ilman kuormaa murto-osan siitä. Ei sillä lämmitetä 70 kg patarautaa nollasta asteesta minuuteissa?

Kun nyt avaudutaan niin kerrotaan vielä että diesel ei tykkää siitä että sitä ajetaan ilman kuormaa, mm. männänrenkaat eivät saa tarpeeksi vastapainetta ja eivät tiivistä kunnolla, jolloin kaasuja ja palamisjätteitä menee kampikammioon jne. Tästä syystä olisi ehkä syytä ajaa kone yli puolella kaasulla vaihde päällä vaikka sitten laiturissa jotta kone lämpiäisi varmasti sen verran että termari aukeaa. Toinen merkki koneen lämmöstä on öljynsuodatin, meillä se on yleensä hyytävän kylmä vielä 5 min ajon jälkeen. Itse pyrin aina siihen että ennen sanko-sulkeisia ajankin konetta puolella kaasulla vaihde päällä laiturissa jotta se on läpensä lämmennyt ennen kuin alan uhraamaan pakkasnestettä sille.a

by Joakim » Fri Sep 25, 2009 20:29 pm

harald wrote:Tyhjäkäynnillä tuo ei tuota juuri minkäänlaista lämpöä, joten uskon että vaaraa pakoputken sulamisesta ei ole. Meillä ei ainakaan ole ollut tällaista ongelmaa ikinä.
Kyllä se pakoputki mulla tulee aika kuumaksi kohtuu nopeasti. Varmaan osin kiinni tuosta vesimäärästä, joka mulla on siis koneen kanavat + letkut + alle litran merivesisuodatin eli yhteensä muistaakseeni alle 3 litraa.

Muutamassa minuutissa alkaa ylikuumenemissummeri soida, mikä on vaan hyvä juttu, sillä makeavesijäähdytetyssä tuo hälytys on paljon korkeammalla ja varmaankin huuhtoutuu paikat paremmin. Kunhan vesi ei ala kiehua ei oikeaa ylikuumenemista tapahdu vaan ainoastaan pakoputki on riskinä.

by harald » Fri Sep 25, 2009 20:19 pm

Samalla lailla itsekin, paitsi että minulla on sanko jossa lämmintä/haaleaa vettä ja pakkasnestettä sekoitettuna. Mixing elbowista letku sankoon, ja merivesipumpun ottoputki mös. Näin ajan tyhjäkäyntiä kunnes ulostuleva vesi alkaa olemaan lämmintä, näin varmistun siitä että seos todellakin käy lohkossa eikä vain pumpussa.

Lämmintä/haaleaa (lähtiessä seuran rakennuksesta sanko on kuumaa vettä täynnä) sen takia että tämän kun teen on yleensä ulkona vain yksinumeroisia lämpöasteita, jos sitäkään. Joskus on lumikolaa tarvittu jotta veneeseen ollaan päästy tekemään pakkasnesteen imuttamista, tai edes löydetty starttiavainta.

Image Image
Onpahan joskus tarvittu spriikeitintä, sillä pakoputken päässä majaillut vesi oli jäätynyt tulpaksi, josta syystä pakoletku irtosi vesilukosta ison poksahduksen, hienon mustanokisen veden roiskauksen kera. Konetila ei ollut upea... Spriikeittimellä kahvipannu päälle, ja kuumaa vettä pakoputken läpiviennistä sisään niin aukesi hyvin. Samaa menetelmää voisi käyttää esilämmittämään sangon vettä jotta kone lämpiäisi siitä +0°C lämpötilasta nopeammin, tarkoitus on ajaa ne pakkasnesteet todellakin lohkoon ja ennenkaikkea kanteen, sillä pakkasnesteessä on anti-korroosioaineita jotka suojaavat konetta syöpymistä vastaan sen puolen vuoden ajan mitä vene on kuivilla.

Peitän mixing elbowin reiän teipinpalalla jotta pakokaasut eivät tule veneeseen sisään, ja toisekseen puhalluspainetta on vesilukkoa tyhjentämään talveksi. Tyhjäkäynnillä tuo ei tuota juuri minkäänlaista lämpöä, joten uskon että vaaraa pakoputken sulamisesta ei ole. Meillä ei ainakaan ole ollut tällaista ongelmaa ikinä.

by Joakim » Fri Sep 25, 2009 20:11 pm

harald wrote: Toisin sanoen, kannessa ei ole sellaista kanavaa, josta ulostuleva merivesi menisi suoraan pakosarjaan.
Juuri näin yritin edellä kertoa. Kaikki vesi menee lopulta pakoputkeen ja ainoastaan sen kumiletkun kautta, joka menee siihin mixin elbowhin.

Syksyllä ajan koneen lämpimäksi ja glykolit sisään siten, että irroitan laponestoventtiilistä letkun ja pistän sen merivesisuodattimeen, jonka olen kaatanut täyteen ensin vettä ja sitten koneen lämmettyä glykolia. Konetta ei vaan saa käyttää niin kauaa, että pakoputki alkaa kuumentua, koska sinne ei nyt mene vettä.

Top