Teetkö tuon homman vesillä vai kuivilla, ja ajatko ihan tyhjäkäyntiä vain?
Meillä pakokäyrän päällä voi pitää kättä ilman ongelmaa, vaikka 10-15 min tyhjäkäyntiajon jälkeenkin. Tämä tosin loka-marraskuun kieppeillä, eli ulkona on kylmää.
Tuo 1GM10 ja 1GM erot voi möys tehdä sen että pakoputki lämpenee nopeammin sinulla. Päästömääräykset tuovat korkeampia pakopuolen lämpöjä?
Meillä ei onneksi mitkään summerit enää soi, joten voidaan purjehtia huolettomasti monta vuotta vielä, ignorance is bliss

Mistä tuo häly ottaa muuten lämpötilansa, suoraan vedestä kai?
Alle 3l ei varmaan vaikuta yhtään mitään siihen että sinulla on lämmitettävänä noin 70 kg patarautaa ennen kuin termari aukeaa.
Uskon myös että tyhjäkäynnillä ja vapaalla (etenkin jos laturi ei lataa tyhjiä akkuja) ei sellaisia lämpöjä saada aikaiseksi että vahinkoakaan syntyisi vaikka ajaisi summerinkin soidessa. Jos kone kuorman alla vie alle litran tunnissa, niin se vie varmaan ilman kuormaa murto-osan siitä. Ei sillä lämmitetä 70 kg patarautaa nollasta asteesta minuuteissa?
Kun nyt avaudutaan niin kerrotaan vielä että diesel ei tykkää siitä että sitä ajetaan ilman kuormaa, mm. männänrenkaat eivät saa tarpeeksi vastapainetta ja eivät tiivistä kunnolla, jolloin kaasuja ja palamisjätteitä menee kampikammioon jne. Tästä syystä olisi ehkä syytä ajaa kone yli puolella kaasulla vaihde päällä vaikka sitten laiturissa jotta kone lämpiäisi varmasti sen verran että termari aukeaa. Toinen merkki koneen lämmöstä on öljynsuodatin, meillä se on yleensä hyytävän kylmä vielä 5 min ajon jälkeen. Itse pyrin aina siihen että ennen sanko-sulkeisia ajankin konetta puolella kaasulla vaihde päällä laiturissa jotta se on läpensä lämmennyt ennen kuin alan uhraamaan pakkasnestettä sille.a