Kone vaihtoon!

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kone vaihtoon!

by Guest » Tue Feb 16, 2010 16:51 pm

Tämän läpyskän mukaan tässä farymanissa olisi integroitu generaattori 40A, ilmeisesti vauhtipyörässä niin kuin aikanaan pikku Lombardineissa.

http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=6 ... cbfca3ef88

by Olli » Fri Nov 20, 2009 21:39 pm

Olli wrote:Oli varmaan muitakin syitä, mutta en enää muista.
Tulvahti tässä mieleen ne pari muuta syytä:
- bensaa kului yli 3 litraa tunnissa, tankin koko oli 20 litraa, nyt menee löpöä alle litra tunnissa, ja tankkiin mahtuu 40 litraa. Jos tuulee, niin ei tarvii joka kesä olla tankkaamassa 8)
- savu oli kamala. Tyynellä säällä muodostui pyörre, joka imi pakokaasun sitloodaan, piti aina seistä riittävän korkealla, että sai raitista ilmaa sieraimiin...

by Olli » Fri Nov 20, 2009 17:13 pm

asalovuo wrote:Olikohan Lisbethissä syy Vire 7:n pois vaihtoon bensa vai joku muu?
Ei ollut yhtä syytä, joka olisi vaihtoon ajanut, vaan useampi pieni syy:
- tulppa oli putsattava joka kerta kun johonkin lähti, muuten sammui aina pahimmalla hetkellä rantautuessa. Varsinkin pienillä kierroksilla ajaminen oli myrkkyä.
- vesipumppu vuoti, eikä sitä saanut tiiviiksi, kun akselissa oli naarmu.
- Myös öljyä vuoti vähän
- Bensan kanssa ei sinänsä ollut ongelmia, mutta 2-tahtiöljyn läträäminen oli kurjaa. Halusin myös uuden lämppärin, ja diesel oli siihenkin hyvä vaihtoehto
- Halusin isomman laturin
- Pakoputken uusinta olisi ollut joka tapauksessa välttämätöntä, nyt se hoitui samalla.
- Konehuone kaipasi ehostusta

Oli varmaan muitakin syitä, mutta en enää muista. Tosiaan ei tuo bensa sinänsä ollut päällimmäinen syy. Tietty olisi etua, jos kaikki vehkeet kävisivät samalla aineella. Nyt on jo dieselkone ja lämppäri, vielä kun löytyisi jostain dieselliesi, jonka merkki ei ole Wallas...

by harald » Fri Nov 20, 2009 15:57 pm

Tuohan on sinänsä pieni, kevyt ja kaikkea. Siinä ei kuitenkaan ole kummoinen laturi, se on edelleen bensakone oheismietteineen ja alaosan muotoilu ei kyllä oikein vastaa käsitystäni solakkuudesta.

Vielä kun sen hinta on korkeampi kuin esim. uusi Yanmar 1GM10 kone niin valinnanvaikeutta ei pitäisi olla.

http://nf.broach.se/motorer/saildrive

by asalovuo » Fri Nov 20, 2009 15:44 pm

Onkos kukaan tosissaan ajatellut vaihtavansa dieselistä bensakoneeseen?
Olikohan Lisbethissä syy Vire 7:n pois vaihtoon bensa vai joku muu?

Kone vaihtoehtoja listatessani törmäsin tähän (päivitetty versio Volvo Pentasta).
www.saildrive.se

Mitat on kohdillaan... ja ainakin yhteen Lohi 25:seen on tämän tyyppinen ratkaisu asennettu mutta ko. tapauksessa ulkotiloihin.
Laturihan tuosta uupuu mutta muuten varsin kompakti paketti.

by Olli » Sun Sep 06, 2009 22:19 pm

Artsi wrote:Näytti muuten tuon Bukhin esittestä selviävän laturin olemassaolo: "Charching alternator in flywheel housing". Ei siis aivan huoltoystävällisemmässä paikassa ja melko heikkotehoinen, mutta kuitenkin olemassa. Pistetäänpä hankinta uudelleen harkintaan.
En kyllä puhuisi laturista, jos tehot on 160W, latausteho ei ole paljon perämoottoria kummoisempi. Heikkotehoinen tavallinen laturi takoo 40A, eli melkein 500W. 70A laturi alkaa jo olla jostain kotoisin, mutta 7 hv koneella sen pyörittäminen voi jo vaikuttaa liikaa eteenpäin vievään voimaan.

Moottorin uusiminen toki vaikuttaa jälleenmyyntihintaan vähän, mutta omia siitä investoinnista ei rahallisesti saa ikinä pois. Jos koneen aikoo vaihtaa, niin vene on sitten kyllä pidettävä pitkään...

by Artsi » Sun Sep 06, 2009 21:25 pm

Oikeassa olet Panu. Moottori on kuitenkin tällaisessa veneessä tärkeä turvallisuusväline, vaikka FEne kulkeekin purjeilla mainiosti. Oletetaan nyt kuitenkin, että meikäläisen normituurilla masto tulee kannelle juuri pahimmassa mahdollisessa paikassa ja sitten konetta käynnistäessä kansi viimein pettää ja imaisee vedet sisään jolloin seuraavassa puristusvaiheessa kiertokanki menee vääräksi. Se on sitten valmis poijupaino ja vene tietysti kivillä jossain luojan hylkäämässä paikassa... Näin ei tietysti välttämättä käy, mutta jo veneen jälleenmyyntiarvonkin kannalta (joskus se kuitenkin on myytävä!) hieman tuoreempi moottori tekisi hyvää.

Näytti muuten tuon Bukhin esittestä selviävän laturin olemassaolo: "Charching alternator in flywheel housing". Ei siis aivan huoltoystävällisemmässä paikassa ja melko heikkotehoinen, mutta kuitenkin olemassa. Pistetäänpä hankinta uudelleen harkintaan.

terv. Artsi/DANIELA

by Panu » Sun Sep 06, 2009 20:55 pm

Artsi wrote: ...Taidetaan mennä vanhalla 1GM:llä edelleen...

terv. Artsi/DANIELA
Tervehdys

Haloo! En oikein jaksa ymmärtää tätä ihmeellistä hytinää moottorien parissa. Fene kulkee purjein ja moottori on vain apulaite. Nuo laturimodaukset ovat sitten asia erikseen. Ne palvelevat nykyaikaisen teknologian tarpeita veneessä ja parantavat jopa mahdollisesti "elämänlaatua" merellä.

Kunnolla ylläpidetty raakavesijäähdytteinen moottori, kuten Yanmar kestää hyvin melkein isältä pojalle. Sylinterinkannen saattaa joutua vaihtamaan 12 - 30 käyttövuoden haminoissa. En tuota pitäisi kuitenkaan kovin pahana asiana, kun nuo purjeet on retkipurjehtijakin vaihtanut tuohon mennessä kerran tai kaksi. Lisäksi tuon kannenvaihdon kustannukset ovat vain yhden uuden genoan hintaluokassa.

Kerrataan nyt vielä miten tuon koneen saa kestämään:
- vaihdetaan joka kaudeksi öljyt ja suodatin
- parin vuoden välein puhdistetaan moottorin vesitila kattilakivestä esim kemiallisesti kattilakivenpoistoaineella. Näin jäähdytystoimii ja koneen termiset rasitukset vähenevät.
- talveksi jäähdytysveden imuletku aseteaan siten, että pakkasnesteen pinta letkussa asettuu sylinterkannen yläpuolelle. Näin letkussa oleva neste ei valu "vuotavasta" pohjaventtiilistä pois jättäen sylinterikannen kuivaksi ja siten alttiiksi korroosiolle.

Eli ohjeen voisi kiteyttää "Pidetään puhtaat paikat märkänä". Tuo ohje voisi toimia hyvin jossain muussakin yhteydessä...Hmm :? :wink:

by harald » Sun Sep 06, 2009 20:54 pm

Eikös sen uuden N 210 kanssa ollut myös niin että Tapimerin sivuilla oli tietoa ennen kuin konsernin sivuilla oli edes mainintaa asiasta. Voihan se olla että se on Nanni, minun on vaikea uskoa että Tapimer käyttäisi Nannin sinistä ilman lupaa.

by Olli » Sun Sep 06, 2009 20:25 pm

Onkohan tuossa värkissä muuta Nannia kuin sininen väri. Ainakaan Nannidieselin sivuilla ei tommosta tunneta. Joko ranskalaiset päivittävät sivujaan hitaasti (taas), tai sitten ovat Keravalla tehneet tuosta itse Nannin 8)

Samaa konetta myydään Bukhina myös: http://www.bukh.dk/produkter/DV7_ME.pdf

Tolla ei ole mitään tekemistä niiden vanhojen Bukhien kanssa, joita on esim. X99:ssä.

by harald » Sun Sep 06, 2009 16:01 pm

Ja Nanni kun on 3000 rpm kone (jarrutettu isompi malli) se tarkoittaa sitä että potkurinkin pitää olla erilainen.

by Artsi » Sun Sep 06, 2009 15:59 pm

Kas kas... Ei sitä "messuhuumassa" kaikkea huomaa. Laturin puute on tosiaan ongelma. Vaikka sen saisi asennettuakin, puhutaan hintaluokasta varmaankin yli 300 ekeä kaikkineen. Painoakin tulee lisää varmaan liki kymmenen kiloa joten tuotteen järkevyys alkaa kyseenalaistua. Samassa tarjouksessa oleva Nanni N 2.10 tuntuu sitten jo selvästi järkevämmältä (hinta 4100), mutta sitten voi unohtaa punkan rakentamisen. Taidetaan mennä vanhalla 1GM:llä edelleen...

terv. Artsi/DANIELA

by harald » Sun Sep 06, 2009 15:38 pm

Tosihyvä että saadaan kilpailua joka ajaa hintatason alaspäin.

Tuossa koneessa tosin ei ole laturia. En tiedä onko hihnapyörääkään, jotta voisi moisen asentaa. Latausteho vain 160W, eli luokkaa 15 A.

Hinta on tosiaan houkutteleva!

http://www.farymann.de/en/18WMarine.aspx

Kone vaihtoon!

by Artsi » Sun Sep 06, 2009 15:07 pm

Tutustuin viikonloppuna eräillä messuilla Tapimerin osastolla erittäin edulliseen Nanni Faryman meridieseliin. Hinta 3300 sisältää merivaihteen ja asennuskehikon! Kone on tosin merivesijäähdytteinen, mutta niin kevyt ja pienikokoinen, että Danielassa saattaa kone mennä talven aikana vaihtoon. Jos konetta siirtäisi parikymmentä senttiä eteenpäin, voisi sitloodan alle rakentaa parivuoteen!

Tarkemmat tiedot täältä:

http://www.tapimer.fi/tarjoukset/

terv. Artsi/DANIELA






.

Top