Vanttien kiinnityksestä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vanttien kiinnityksestä

Vanttien kiinnityksestä

by pasi » Thu Jun 17, 2004 21:26 pm

Huh! Tuli vaihdettua ylävanttien ruuvit, kun toinen vanhoista oli leikannut kiinni. Homma sujui suunnitelmien mukaan, kunnes huomasin (vasta nyt!!!), että stryyran puolen takimmaisen vantin kiinnityslevyn sisäreuna irvisteli millin pari irti kannesta! Siispä äkkiä vanttiruuvia auki ja katsomaan sisälle kiinnityspultteja. Eli katon "sisustusmateriaaliin" pari terävää viiltoa ja mutterit esiin. Tuon sisempi mutteri olikin melkoisen löysä, mutta en uskaltanut sitä kovin suurella raivolla kiristää (pari kierrosta kuitenkin meni), ettei synny enää enempiä vahinkoja.
Mistä siis on kyse? Ovatko ylävantit olleet liian kireällä? Vai onko kiinnitys jotenkin päässyt löystymään ajan myötä? Mikä on rustirautojen rooli tässä tapauksessa? Olisiko järkevää kiristää kiinnikkeitä terveen järjen rajoissa, ja tiivistää levyn sekä kannen välinen rako siististi - ja sen jälkeen unohtaa koko juttu?
Kyselin vanttien kireydestä eräältä kokeneeltä FE-purjehtijalta. Hän tuli veneelleni, tunnusteli vantteja, mutisi hieman ja sanoi, että alavantit voisi ehkä olla hieman löysemmällä, mutta ylävantit ovat kai ihan OK. Salaperäistä hommaa, sanoisin!

Top