Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

by harald » Fri Sep 14, 2018 23:22 pm

Joutui venymään uuteen puomipeitteeseen, ja myös fokkapussi oli tarpeen kun tuo pitkä racingpussi ei oikein sovellu kietaisumaan sekä purjeen että keulaharuksen ympäri. Puomipeite on just eikä melkein, maston ympärys ei kiristy jos nyt jotain moitittavaa pitää löytää. Pituus on juuri 1 cm pidempi kuin purje puomilla.

Kuvien fokkapussi on tyhjä
Image Image Image

by Artsi » Fri Jun 02, 2017 22:03 pm

Eipä ole kuvaa webarin peitteestä, mutta täytyy tähän pistää linkki Danielan uuteen lazybagiin (omatekemä prototyyppi :lol: ). Tämä poikkeaa "normaaleista" bägeistä siinä, että puoliskot voi rullata kiinni puomiin, jolloin ne eivät haittaa purjeen virtauksia, eivätkä läpsyttele purjeeseen. Varsinaista purjehduskokemusta ei vielä ole, mutta ensi viikolla ollaan hitusen viisaampia 8) .
https://www.fe83.org/gallery/view_photo ... id=lazybag

No nyt toimii:
https://www.fe83.org/gallery/view_photo ... ackvaiheet

by harald » Fri Jun 02, 2017 12:22 pm

Onko kellään kuvaa WB-sailsin puomipeitteestä?

by harald » Tue Aug 25, 2009 21:24 pm

Edellisestä linkistä "Haraldin Porttiteoria" ... :)

Lazy muttei bag

by FE-Sillanpää » Tue Aug 25, 2009 21:14 pm

Tuossa topicissa äänestettiin nimenomaan lazy jackeista (joista tässä ei varsinaisesti ensisijaisesti ollut kyse). http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1458

Joka tapauksessa omat laiskajaakkokokeiluni otin pois. Paras parannus viikkaukseen sen kokeilun jälkeen: Leveä (n. 5 cm) erittäin tiukkaan kiinni käyvä venymätön tarranauha. Niitä on kolme irtonaista (74 cm, 82 cm ja 90 cm pitkät), jotka kukin tekevät sopivan tiukan lenkin purjeen eli puomin ympärille. Päihittävät hämähäkkikuminauhat ylivoimaisesti, enkä ole enää kaivannut parannuksia systeemiin. Ei jää enää roikkuvia takaliikkilenkkiä kihnuttamaan sprayhoodiin satamaolosuhteissa.

Tosin , meilläkin on ratsastajat.

by Artsi » Mon Aug 24, 2009 20:21 pm

Käytettiin tätä systeemiä AE:ssä, jossa taitaa myös olla latat 90 asteen kulmassa. Niiden takia ei rullasta tule kovin pieni ja jää vähän "muhkuraiseksi". Järjestely olikin vain tilapäinen viikonloppuyöpymisten aikana. Dacron mukautui kuitenkin melko helposti pieneen "vääntämiseen". Voi olla, että laminaatin kanssa on vaikeampaa saada rullausta onnistumaan lainkaan, mutta kannnattanee kuitenkin kokeilla.

terv. Artsi/DANIELA

by harald » Mon Aug 24, 2009 19:49 pm

Ihan hyvä idea. Meillä taitaa olla sellainen sininen viiva keskellä joka auttaa kohdan löytämisessä. Miten lattojen kulma sitten, sinulla taitaa olla vaakasuorat latat ja meidän 90° kulmassa takaliikkiin nähden.

by Artsi » Mon Aug 24, 2009 19:24 pm

Kokeileppa Harald ensi kerralla seuraavanlaista rullausta: kun lasket purjeen, älä päästä toppia pois liikkiurasta. Jäti nostin kiinni. Etsi sitten etuliikin keskikohta ja aliota rullaaminen siitä siten, että purje on kaksinkerroin. Ei mene yhtä pienelle ja kauniille rullalle, kuin "normaalisti, mutta purje on heti valmiina nostoon. Näppärää esim. viikonloppuretkellä, kun purje pitää saada parina iltana pakettiin ja aamulla helposti ylös. Yksin purjehdittaessa tämä on mitä mainion systeemi.
Danielassa on uusi Matrixx-iso ratsastajilla ja säilytetään puomilla koko kesän. Ratsastajat eivät ole ongelma. Missään vaiheessa niille ei juurikaan tule rasitetta. Pienenä ongelmana on ollut purjeen laskostus puomille. Laminaatti on jäykkää, varsinkin kun sisällä on vielä taffeta (tiettävästi ensimmäinen amatööreille kaupattu versio ainakin Euroopassa). Ikävän näköisiä vekkejä tulee helposti juuri purjetta laskettaessa, jollei mastolla ole "ammattimaista" viikkaajaa. Purjetta on nyt nostettu ja laskettu reilut parikymmentä kertaa, ja jäykkyys on hieman poistumassa. Puomipeittetä meillä on kaksi päällekäin. Sisempi on purjepussista modifiotu peite, joka käsittääkseni ei päästä uv-säteilyä läpi. Lähinnä ulkonäkösyista päällä on vielä varsinainen puomipeite osittain senkin takia, kun se ylipäätään on olemassa. Sisäinen purjepussi ei itsellään näytä kovin ryhdikkäältä. Kosteutta on joskus ollut sisällä, mutta homeesta ei ainakaan vielä näy merkkejä. Katsotaan pari vuotta ja raportoidaan, jos jotain ongelmia ilmenee.
Kahta isoa ei raahata mukana, vaan tuolla uudella seilataan kaikki matkat. Pidemmille kesälomareissuille saatetaan ottaa vanha iso mukaan varalle, jos saadaan johonkin mahtumaan.

terv. Artsi/DANIELA

by harald » Sun Aug 23, 2009 19:36 pm

Tuli vähän harjoiteltua tuota isopurjeen rullaamista yksin perjantai-illalla. Vaikka satamaoluet olivat jo kurkkua voidelleet jonkin verran oli tuo sittenkin helpompaa kuin muistelin.

Isopurje kipataan toiselle puolelle puomia, halssikulma jätetään kiinni ja skuuttikulma aukaistaan sakkelistaan.

Rullataan ylälatasta lähtien toiselta puolelta puomia niin, että isopurje liukuu puomin yli rullalle. Rullaaja siirtyy taaksepäin sitä mukaa kun rulla ja purje levenee. Tuo että halssikulma (ja cunningham) auttaa sen verran että rulla pysyy käsiteltävissä yksinkin.

Kun halssikulma sanoo stop, kietaistaan vielä skuuttikulma rullan ympärille, ja lasketaan isopurje ruffikaton päälle ja pää sitloodaan.

Pujotetaan putkipussi purjeen päälle halssikulmaan asti, ja nyöräistään pussin suu kiinni. Nostetaan pussi puomin päälle, ja sidotaan kahdesta kohtaa.

Tuo oli nyt kuitenkin sen verran helppoa, jopa vain kerran harjoitelleena että jatketaan varmaan näin. Seuraava purje sitten joskus ehkä ratsastajilla.

by Guest » Thu Aug 20, 2009 22:42 pm

Veneet joissa minulla on ollut stakkeri oli ensin NF 4 kesää ja nyt EF 34 2 kesää.
Lazy köydet todellakin kannattaa kiinnittää saalinkeihin, jotta saa tarpeeksi leveälle, mielestäni korkeus ei ole niin oleellista. NF:ssä ne oli kiinnitetty maston klkee saalinkien yläpuolelle ja siitä oli pari haittaa. Ensinnäkin niiden välinen kulma jäi pieneksi, jolloin nostossa sai olla todella tarkkana ja toiseksi tuulisella säällä ne hakkasivat häiritsevästi satamassa mastoon, jolloin piti aina viritellä levittäjiä, jotta satamarauha säilyi.

Pete

by Guest » Thu Aug 20, 2009 20:39 pm

Anonymous wrote:Minulla on 6 vuoden kokemus Nortin stakkerista ja uskallan suositella. Äärettömän näppärä käyttää ja pussin kankaan saa pakattua rullalle puomille, siten ettei se läpsytä purjeeseen. Samalla siirtää lazy narut puomia pitkin mastolla olevalle knaapille niin nekään eivät hankaa purjetta. Tämä tietysti vaatii mastolla käymistä nostoissa ja laskuissa, mutta varsinkin pidemmillä matkoilla tämä tulee tehtyä. Lisäksi purjeen pois ottaminen käy näppärästi kun pitää pussin kiinni ja irrottaa ratsastajat mastosta sekä halssikulman ja outhaulin, niin purje tulee pussin sisällä irti puomilta ja ko makkaran voi nostaa laiturille. Omassa veneessäni on läpilattaiso joka varmaan helpottaa purjeen tipahtamista lazy narujen väliin, mutta vastaavasti nostossa pitää olla tarkkana että purje ei sotkeennu lazy naruihin.

Pete
Tuo purjeen vaihto, ottamatta pois pussistaan on hyvä pointti. Mistä veneestä sinulla on kokemusta?

onko nortin säkistä mitään hintakuvaa?

mode edit(hh): edellinen siis minä, Harald windows-koneeltani

by klabbe » Thu Aug 20, 2009 19:25 pm

Sea Monkey:ssa ratsastajia hajosi tasatahtiin jiipeissä, kunnes älysin/viitsin laittaa muutaman kierroksen teippiä ratsastajan "aisan" yli. Tämän seurauksena purjeenpuoleinen "aisa" ei mahtunut menemään liian syvälle maston uraan menevän kappaleen sisälle, ja ne kääntyivät nätisti sivulta toiselle. Aiemmin saattoi jokin ratsastaja jäädä klinkkaamaan jiipissä väärinpäin. Kovemmassa kelissä ne sitten paukkuivat rikki. Tämän olisi myös välttänyt jos ratsastajien reijät olisivat alunperin olleet tarpeeksi etäällä liikistä.

Klas

by Guest » Thu Aug 20, 2009 19:20 pm

Minulla on 6 vuoden kokemus Nortin stakkerista ja uskallan suositella. Äärettömän näppärä käyttää ja pussin kankaan saa pakattua rullalle puomille, siten ettei se läpsytä purjeeseen. Samalla siirtää lazy narut puomia pitkin mastolla olevalle knaapille niin nekään eivät hankaa purjetta. Tämä tietysti vaatii mastolla käymistä nostoissa ja laskuissa, mutta varsinkin pidemmillä matkoilla tämä tulee tehtyä. Lisäksi purjeen pois ottaminen käy näppärästi kun pitää pussin kiinni ja irrottaa ratsastajat mastosta sekä halssikulman ja outhaulin, niin purje tulee pussin sisällä irti puomilta ja ko makkaran voi nostaa laiturille. Omassa veneessäni on läpilattaiso joka varmaan helpottaa purjeen tipahtamista lazy narujen väliin, mutta vastaavasti nostossa pitää olla tarkkana että purje ei sotkeennu lazy naruihin.

Pete

by Petri » Thu Aug 20, 2009 19:01 pm

vvoltti wrote:Käyttäjävirhe. Ratsastajille ei kuulu tulla merkittävää painetta. Ei ole ratsastajien vika, jos veneen viritykset on pielessä. Jos mastossa on ylenpalttinen prebendi (niinkuin Petrin jossain kuvassa oli) niin että tulee vekit mastolta skuuttikulmaan niin varmasti ratsastajat paukkuu. Ja jos halssikulman reiviviritys ei ole kohdallaan ja reivatessa tulee painetta ratsastajille niin kyllä, vinssillä saa ratsastajan revittyä irtipoikki. Ja voi tietysti olla mitoitusvirhekin purjemaakarin toimesta. Mutta noin normaalisti ratsastajat ei hajoile yhtään sen enempää kuin mitä nyt osat veneessä ylipäätään hajoilee. Muistaakseni meillä noin 1 ratsastajakeissi 10 vuodessa ja sekin taisi olla käyttäjävirhe. Näitä käyttäjävirheestä tai huonosta virityksestä johtuvia ratsastajien hajoamisia olen kyllä nähnyt silloin tällöin, mutta niistä ei pidä syyttää ratsastajia. Sitäpaitsi ratsastajan hajoaminen harvemmin johtaa mihinkään kovin vakavaan tilanteeseen.
Käyttäjävirhe tai ei, niin silti niitä on hajoillut pari kappaletta vuosittain, riippumatta maston trimmistä (tai trimmaajasta, en mä ole aina yksin pistänyt sitä trimmiin), joka on kuitenkin ollut joka vuosi hieman erilainen ja vain tämän vuoden alussa kokeiltiin entistäkin kierompaa trimmiä. Jos ja kun ratsastajia hajoaa, liikkipurjeessa ei vastaavaa tapahtuisi, riippumatta onko kyse ratsastajien ominaisuus vaiko käyttäjän.

Ja se vekki kuvassa kyllä yhä johtui isolta osin myös liian lyhyestä ratsastajasta, joka venytti purjetta sen kohdalta.

Ratsastajan hajoaminen kuitenkin johtaa huonompaan purjetrimmiin kun ison muoto muuttuu keskialueelta, been there done that, löytyy kuvakin jostain WHC:sta.

by harald » Thu Aug 20, 2009 17:36 pm

vvoltti wrote:Lazynaruthan aiheuttaa ilmanvastusta ja painolisää, joten ihmettelen kyllä miten Harald voi edes harkita moista.

Miksei sulla Harald ole erikseen kisaisoa (liikillä) ja retki-isoa (ratsastajilla)? Teoriassa sehän ei pitkän päälle tule yhtään sen kalliimmaksi. Ja vaikka et tähän menisi, niin minä laittaisin silti ja ehdottomasti ennemmin ne ratsastajat kuin mitään lazyhärpäkkeitä.

edit: Demokratiassahan oli siis ratsastajat vaikka kaikilla muilla liikki urassa. Eipä hirveesti tuntunu vauhdissa :lol:
Niinpä, meillähän on kyllä loma-iso ratsastajilla, ja sitten tämä aramid-kisa-iso joka on siis liikkinarulla. Kun vuodet kuluu tuosta matka-isosta tulee aina vain pahempi muodoltaan ja kisa-iso ei muutu ollenkaan. Tästä ajatus käyttää tuota aramid-isoa vähän enemmän.

Tuo purjeitten roudaaminen (3,60 m pötkö on aina möhkö) jossain keskiviikkona, perjantaina ja sunnuntaina puhumattakaan nyt sitten kisoista jotka eivät ole helsingissä... Nyt edes ottanut säilyttämisongelmaa puheeksi. Mieluiten käyttäisi yhtä isoa.

Ratsastajat on käynyt mielessä, niitten kanssa pähkäiltiin paljonkin silloin kun purje tilattiin. Mikko sanoi silloin että ne voidaan lisätä myöhemminkin. Tämä on ehkä järkevin vaihtoehto.

Toisaalta, puomipeite on muutenkin vähintään remonttikunnossa, että jos laittaisi rahaa lazybagiin niin ei vuorostaan tarvitsisi niitä ratsastajia rakentaa olemassaolevaan, toimivaan purjeeseen. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla?

Jos ratsastajat paukahtavat ne yleensä tekevät sen reivatessa, kun puomiliikkiä kiristää. Ainakin se eräs p-amerikkalaisen neulomon tekemässä isossamme reivipiste halssikulmassa on liian takana eikä se ota kuormaa vastaan niin kuin sen pitäisi.

Tuo nopeusero on varmaankin niin olematon, että annetaanpa sen keskustelun olla. Kiva kuitenkin kuulla että ei ole mitattavissa.

Purje pysyy reivattuna hyvin aisoissa sitomatta. Itse asiassa en sidonnan unohduksen pelossa uskaltaisi edes sitoa sitä, tekee nimittäin aika mehevän reiän jos reivin purkaa sidontanarut unohtaen..

Meillähän *on* rullaiso :)

Ehkä sittenkin ratsastajat ja tikkejä vanhaan peitteeseen..

Top