by Ilona » Tue Nov 19, 2002 21:49 pm
Yksi FE:n "tyylikkäimmin" hoidettuja juttuja lienee sisäverhoilun liittymät ikkuna-aukkoihin. Ainakin Ilonassa ne olivat kammottavan rumat satoine tiivistepurkkaan listittyine hyttysenraatoineen.
Viime syksynä päätin ottaa eron siitä ikävyydestä.
Irroitin lasit jo syksyllä. Irroitustyössä kannattaa olla erittäin varovainen. Puisia pyykkipojan puolikkaita väliin kiilaamalla ja pitkällä mattoveitsen terällä homma onnistui ilman vahinkoja. Putsailin ikkunoita sitten kaikessa rauhassa pitkin talvea. Homma hoitui ensin mekaanisesti puisella pyykkipojan kärjellä ja muovisella auton jääkrapalla. Loput asetonilla varovasti pyyhkien. Keväällä purkan kanssa vehtaaminen jatkui veneessä samoin välinein (kannattaa olla varovainen, ettei purkkaa leviä kannen karhennuksiin).
Sitten ikkunat paikoilleen n. 3-4 mm:n välyksellä. Käytin jotain Soudan-merkkistä (tai jotain sinne päin) Sikan tyyppistä hitsin vaikeasti hallittavaa massaa. Levityksen kanssa ei kannata kiirettä pitää ja talouspaperia tulee olla lähellä riittävästi. Kun lasit olivat kuivuneet paikoilleen tiivistin vielä rungon ja lasin välin sisäpuolelta valkoisella Soudan-massalla. Sitten marssin paikalliseen muovilistoja myyvään Teollisuus Etolaan ja ostin valkoista n. 6 mm x 6 mm muovista L-listaa. Taivuttelin sen lämmittämällä ikkuna-aukon muotoon ja liimasin kiinni samalla massalla. Vielä ohut valkoinen palko listan ja lasin liittymään niin homma oli valmis. Nyt ei tarvii pitää enää verhoja edessä sen vuoksi, että ikkunoiden reunat näyttää hyönteisten hautausmaalta.
Pyykkipoikia, talouspaperia, asetonia, tiivistemassaa (jonka valinnassa on erilaisia mielipiteitä kuultu sekä puolesta, että vastaan) ja jonkin verran aikaa oli menojen puolella. Tulojen puolella on kohtuu siisti tulos, josta pari kuvaa Ilonan galleriassa.
Yksi FE:n "tyylikkäimmin" hoidettuja juttuja lienee sisäverhoilun liittymät ikkuna-aukkoihin. Ainakin Ilonassa ne olivat kammottavan rumat satoine tiivistepurkkaan listittyine hyttysenraatoineen.
Viime syksynä päätin ottaa eron siitä ikävyydestä.
Irroitin lasit jo syksyllä. Irroitustyössä kannattaa olla erittäin varovainen. Puisia pyykkipojan puolikkaita väliin kiilaamalla ja pitkällä mattoveitsen terällä homma onnistui ilman vahinkoja. Putsailin ikkunoita sitten kaikessa rauhassa pitkin talvea. Homma hoitui ensin mekaanisesti puisella pyykkipojan kärjellä ja muovisella auton jääkrapalla. Loput asetonilla varovasti pyyhkien. Keväällä purkan kanssa vehtaaminen jatkui veneessä samoin välinein (kannattaa olla varovainen, ettei purkkaa leviä kannen karhennuksiin).
Sitten ikkunat paikoilleen n. 3-4 mm:n välyksellä. Käytin jotain Soudan-merkkistä (tai jotain sinne päin) Sikan tyyppistä hitsin vaikeasti hallittavaa massaa. Levityksen kanssa ei kannata kiirettä pitää ja talouspaperia tulee olla lähellä riittävästi. Kun lasit olivat kuivuneet paikoilleen tiivistin vielä rungon ja lasin välin sisäpuolelta valkoisella Soudan-massalla. Sitten marssin paikalliseen muovilistoja myyvään Teollisuus Etolaan ja ostin valkoista n. 6 mm x 6 mm muovista L-listaa. Taivuttelin sen lämmittämällä ikkuna-aukon muotoon ja liimasin kiinni samalla massalla. Vielä ohut valkoinen palko listan ja lasin liittymään niin homma oli valmis. Nyt ei tarvii pitää enää verhoja edessä sen vuoksi, että ikkunoiden reunat näyttää hyönteisten hautausmaalta.
Pyykkipoikia, talouspaperia, asetonia, tiivistemassaa (jonka valinnassa on erilaisia mielipiteitä kuultu sekä puolesta, että vastaan) ja jonkin verran aikaa oli menojen puolella. Tulojen puolella on kohtuu siisti tulos, josta pari kuvaa Ilonan galleriassa.