by Panu » Fri Mar 07, 2008 18:41 pm
harald wrote:Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.
Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.
Tervehdys
Nuo Haraldin mainitsemat syyt ovatkin ne yleisimmin tunnustetut. Seikka, joka usein unohtuu meiltä "saaristo" purjehtijoilta on turvallisuus. Dirkki / boomkicker on myös turvallisuus väline. Seuraavassa pieni selitys aiheesta:
Valtamerillä matkaavat eivät ylensä suostu ilman kys. härpätintä lähtemään satamasta. Syynä on, että pikillä legeillä köysien yms, fallien kuluminen on pahimmassa tapauksessa erittäin voimakasta. Lisäksi kun reitit ovat yleensä myötäisiä, niin riski vahinkojiipin ja fallin katkeamiselle samanaikaisesti on olemassa ja riski korostuu pienellä miehistöllä liikkeellä ollessa. Jiipin aikana kannen tasolle valahtanut ison puoli toimii voimakkaana kannen putsarina raivaten kaiken edeltään heittäen laidan väärälle puolelle. Jos sitten oletkin "sillä" hetkellä kannella selvittämässä "katkennutta fallia", niin noutaja on lähellä

, vähimmillään tulee uinti reissu.
[quote="harald"]Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.
Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.[/quote]
Tervehdys
Nuo Haraldin mainitsemat syyt ovatkin ne yleisimmin tunnustetut. Seikka, joka usein unohtuu meiltä "saaristo" purjehtijoilta on turvallisuus. Dirkki / boomkicker on myös turvallisuus väline. Seuraavassa pieni selitys aiheesta:
Valtamerillä matkaavat eivät ylensä suostu ilman kys. härpätintä lähtemään satamasta. Syynä on, että pikillä legeillä köysien yms, fallien kuluminen on pahimmassa tapauksessa erittäin voimakasta. Lisäksi kun reitit ovat yleensä myötäisiä, niin riski vahinkojiipin ja fallin katkeamiselle samanaikaisesti on olemassa ja riski korostuu pienellä miehistöllä liikkeellä ollessa. Jiipin aikana kannen tasolle valahtanut ison puoli toimii voimakkaana kannen putsarina raivaten kaiken edeltään heittäen laidan väärälle puolelle. Jos sitten oletkin "sillä" hetkellä kannella selvittämässä "katkennutta fallia", niin noutaja on lähellä :?, vähimmillään tulee uinti reissu.