by Petri » Mon Jun 08, 2009 15:28 pm
vvoltti wrote:
Rake rake rake. Sua neuvotaan nyt säätämään prebendiä, ei rakea. Tiedätkö sä nyt varmasti mitä on rake ja mitä prebend ja mitä sun on tarkoitus yrittää saada aikaan?
Olisi pitänyt heittää väliin rivinvaihto että olisi selvemmin käynyt ilmi että kyse oli vain toteamuksesta kun kerrankin sen muisti mitata kuvista.
Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi. Näin ei välttämättä ole, mutta mun mielestä meillä masto muuttui viime vuonna merkittävästi suoremmaksi, kun kauden mittaan kai vaijerit lomittuivat/runko jousti. Kiristämällä vantit taas tiukaksi myös rake kasvoi, ei välttämättä kyllä paljoa ja täysin kvalitatiivisesti arvioituna ja voi myös pääosin johtua siitä että etustaagi oli jo aika löysänä siinä kohtaa. Eli tästä päästiin siihen johtopäätökseen, että jos mä tahdon säätää prebendiä mutta säilyttää nykyisen raken, pitää ehkä tarkkailla myös etustaagia. Ehkä ei, mutta sen näkee kokeilemalla.
Sua on tässä nyt aika perusteellisesti yritetty neuvoa, että unohda skuuttipisteet ja säädä purjeen muotoa skuutilla. Mielelläni kuulisin sen akateemisen tarkastelun siitä, että millä logiikalla päädyit siihen, että kannattaa valokuvailla erilaisia skuuttipisteitä sen sijaan, että valokuvaisi erilaisia skuutin kireyksiä?
V.
Skuuttipisteen akateemisen tarkastelun syynä oli ehkäpä skuuttipisteen akateeminen tarkastelu? Kun jo viime kisassa havaittiin, että skuuttipisteen vaihdolla meno parani ainakin perstuntuman perusteella, niin piti sitten myös samalla vähän katsella miten erilaiset skuuttipistevaihtoehdot vaikuttavat menoon.
Samoin parissakin kisassa on jälkikäteen saanut kuulla, että skuuttipiste olisi voinut olla toinen ja etenkin tolla meidän aika lattealla genualla liian takana oleva skuuttipiste poistaa pussin lähes kokonaan. Skuutin kireyden vaikutus olisi vaatinut pidempiä ajopätkiä kun tuossa shiftailevassa tuulessa nopeuden hetkellinen näyttö on aina vähän kyseenalainen. Esim. tuli samalla huomattua, että teippimerkkejä pitää laittaa köysiin paljon jo ihan sen takia kun jo pieni tuulen voimistuminen venyttää skuuttia helposti 3cm.
PS. meillä oisi kyllä luultavasti sunnuntain sprinttikisaan gastipaikka vapaana, että ethän sä Ville voi enää tän ryöpytyksen jälkeen kieltäytyä kunniasta

[quote="vvoltti"]
Rake rake rake. Sua neuvotaan nyt säätämään prebendiä, ei rakea. Tiedätkö sä nyt varmasti mitä on rake ja mitä prebend ja mitä sun on tarkoitus yrittää saada aikaan?
[/quote]
Olisi pitänyt heittää väliin rivinvaihto että olisi selvemmin käynyt ilmi että kyse oli vain toteamuksesta kun kerrankin sen muisti mitata kuvista.
Mulla vaan on mutu että silmämääräisesti rake on kasvanut ylävantteja kiristäessä, joten oletaisin että jos niitä löysää niin rake pienenisi. Näin ei välttämättä ole, mutta mun mielestä meillä masto muuttui viime vuonna merkittävästi suoremmaksi, kun kauden mittaan kai vaijerit lomittuivat/runko jousti. Kiristämällä vantit taas tiukaksi myös rake kasvoi, ei välttämättä kyllä paljoa ja täysin kvalitatiivisesti arvioituna ja voi myös pääosin johtua siitä että etustaagi oli jo aika löysänä siinä kohtaa. Eli tästä päästiin siihen johtopäätökseen, että jos mä tahdon säätää prebendiä mutta säilyttää nykyisen raken, pitää ehkä tarkkailla myös etustaagia. Ehkä ei, mutta sen näkee kokeilemalla.
[quote]
Sua on tässä nyt aika perusteellisesti yritetty neuvoa, että unohda skuuttipisteet ja säädä purjeen muotoa skuutilla. Mielelläni kuulisin sen akateemisen tarkastelun siitä, että millä logiikalla päädyit siihen, että kannattaa valokuvailla erilaisia skuuttipisteitä sen sijaan, että valokuvaisi erilaisia skuutin kireyksiä?
V.[/quote]
Skuuttipisteen akateemisen tarkastelun syynä oli ehkäpä skuuttipisteen akateeminen tarkastelu? Kun jo viime kisassa havaittiin, että skuuttipisteen vaihdolla meno parani ainakin perstuntuman perusteella, niin piti sitten myös samalla vähän katsella miten erilaiset skuuttipistevaihtoehdot vaikuttavat menoon.
Samoin parissakin kisassa on jälkikäteen saanut kuulla, että skuuttipiste olisi voinut olla toinen ja etenkin tolla meidän aika lattealla genualla liian takana oleva skuuttipiste poistaa pussin lähes kokonaan. Skuutin kireyden vaikutus olisi vaatinut pidempiä ajopätkiä kun tuossa shiftailevassa tuulessa nopeuden hetkellinen näyttö on aina vähän kyseenalainen. Esim. tuli samalla huomattua, että teippimerkkejä pitää laittaa köysiin paljon jo ihan sen takia kun jo pieni tuulen voimistuminen venyttää skuuttia helposti 3cm.
PS. meillä oisi kyllä luultavasti sunnuntain sprinttikisaan gastipaikka vapaana, että ethän sä Ville voi enää tän ryöpytyksen jälkeen kieltäytyä kunniasta ;)