Sähköpuhaltimen hankkiminen veneen lämmityslaitteeksi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Sähköpuhaltimen hankkiminen veneen lämmityslaitteeksi

ei fene

by kimmo » Sat May 30, 2009 22:09 pm

Kysymys relevantti, mutta vastaus ei niinkään. Kyseessä ei ole FE, vaan Scanmar 33. Lämmitin takaboksissa ja häiritsee jonkin verran takakajuutassa nukkuvaa. Pakkasvahdin termostaatin naksahdusta tuskin edes hereillä huomaa.

by elmo » Sat May 30, 2009 21:47 pm

Missä päin venettä se Wallas hurisee?

pieni ja hiljainen

by kimmo » Sat May 30, 2009 07:32 am

Kuivauskaappiin etsin hartaasti riittävän pienitehoista ja hiljaista autolämmitintä. Defat ja calixit pitää kaameeta hurinaa. Yllättäen B:temasta löytyi tyydyttävä laite. 2 tehoasentoa, pienempi 600 W sopii hyvin kuvauskaappiin. Olisko maksanut 20. Lisäksi veneeseen asennettu kaksi pakkasvahti tyyppistä sähkölämmitintä, 200 W tehoisia. Jos kaikki päällä (puhallin, 2 pakkasvahtia, akkulaturi) hotkaisee laiturista n. kilowatin. Paljon mukavampi kuin huriseva Wallas. Wallas toki huollettu js käytössä silloin kun laiturisähköä ei ole.

by Guest » Wed May 27, 2009 21:23 pm

Jois kosteudenpoistosta on kysymys niin lämppäriä parempi olisi kosteudenpoistaja. Halpahalleissa myytävät on aika rohjoja ja tehottomia mutta sellaisen integroisi helposti sen webaston tilalle kiinteäksi.

by KaleviHarkonen » Wed May 20, 2009 09:30 am

Petri wrote:
harald wrote: Mitä ongelmia sinulla on wallaksen kanssa? Peruskikka on pitää kone käymässä kun wallaksen käynnistää. Toinen on pura-ja kokoa sulkeiset jotta sen oppii kasaamaan minuuteissa.
Se ei toimi, ei sen kummempaa. Tai siis, lämmintä ilmaa ei tule vaikka kuinka odottelisi palamisen alkamista. Luultavasti termostaatti nokeentunut tjsp.
Jos vaan Turun suunnalle sattuu olemaan asiaa, niin suosittelen kiikuttamaan Wallakseen pajaan nimeltä Hanski Fix Tmi. Hanskia on kovasti foorumeilla kehuttu ja oman kokoemukseni perusteella sanoisin että ihan aiheesta.

Nykyajan vehkeet

by FE-Sillanpää » Wed May 20, 2009 08:31 am

Olli wrote:Kyllä sähköpuhallin toimii, käytin aikanaan paljonkin, eikä 2 kW puhaltimella kertaakaan palanut nalli vierassatamista.
Nykyisinhän veneissä on koettu tärkeäksi maasähköllä lämpiävät lämminvesiboilerit :-D :-D
joten laiturien sähkötolpat ovat kovilla. Jossain satamassa (en muista missä) viime kesänä sanoivat etteivät laita isoja sulakkeita, alkaisi sähköä kulumaan sitten sen mukaisesti. Mitä jos pysyttelisi kuitenkin vain parin sadan watin lämppärissä, jos verkkosähköön tukeutuu?? Eikö sillä saisi juuri tätä kosteusongelmaa hoidettua?

Meillä Wallas temppuili vuoden ekat pari käynnistystä mutta sitten taas on pelittänyt normaalisti. Vettä tankissa varmaankin. Edellisestä huollostakin on puoli vuosikymmentä. Ainoa kurja piirre on se naksutus, joka alkaa yötä myöten rassaamaan korvia.

by Olli » Thu May 14, 2009 13:43 pm

Kyllä sähköpuhallin toimii, käytin aikanaan paljonkin, eikä 2 kW puhaltimella kertaakaan palanut nalli vierassatamista. Mulla oli käytössä tuossa kuvassa näkyvä Bilteman puhallin: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 052009_003 joka siis nykyisin palvelee remppakäytössä toisen samanlaisen kanssa.

Tota mallia ei enää kai saa, mutta se oli hyvä, siinä on säädettävä termari ja on hiljainen. Ohjeessa luki että ei saa käyttää auton tai veneen sisätilalämmittimenä, eli sen täytyy olla siihen todella hyvä 8)

by harald » Thu May 14, 2009 13:38 pm

Huoltoa peliin sanon minä.

by Petri » Thu May 14, 2009 13:26 pm

harald wrote: Mitä ongelmia sinulla on wallaksen kanssa? Peruskikka on pitää kone käymässä kun wallaksen käynnistää. Toinen on pura-ja kokoa sulkeiset jotta sen oppii kasaamaan minuuteissa.
Se ei toimi, ei sen kummempaa. Tai siis, lämmintä ilmaa ei tule vaikka kuinka odottelisi palamisen alkamista. Luultavasti termostaatti nokeentunut tjsp.

by harald » Thu May 14, 2009 12:46 pm

Niin mutkun vieraslaitureilla on yleensä juuri 5A/tolppa niin käytännössä yksikin sähköpuhallin laukaisee sähköt pois aika monesta veneestä. En lähtisi tuolle tielle, jos halvalla haluat niin sytytä nuotio :) Tai lämmitä tiiliskiviä pentrillä, mutta silloin kosteutta tulee vain lisää.

Refleks-kamiina on myös webastoa kalliimpi. Pulassa olet. Korjaa/fiksaa/rakenna wallaksen ohjaus uusiksi on ehkä paras hinta/laatusuhteeltaan.

Mitä ongelmia sinulla on wallaksen kanssa? Peruskikka on pitää kone käymässä kun wallaksen käynnistää. Toinen on pura-ja kokoa sulkeiset jotta sen oppii kasaamaan minuuteissa.

by Petri » Thu May 14, 2009 12:20 pm

harald wrote:Jaa, epäilen että saisi tuon toimimaan. Sulakkeet paukkuvat laitureissa. Ostaisin tuolla rahalla lisämakuupussin :)
No ei se kylmyys mua kiinnosta, vaan kosteuden haihduttaminen.

Sulakepointti on kai sikäli joo validi, mutta toisaalta luulisi että isossa osassa paikkoja on jo varauduttu siihen, että kun jokaisella veneellä on maasähköjärjestelmät niin tehoja tarvitaan aika paljon ja ei tuo 1kW nyt kuitenkaan vielä vedä kuin sen 4-5A.

by harald » Thu May 14, 2009 12:11 pm

Jaa, epäilen että saisi tuon toimimaan. Sulakkeet paukkuvat laitureissa. Ostaisin tuolla rahalla lisämakuupussin :)

Sähköpuhaltimen hankkiminen veneen lämmityslaitteeksi

by Petri » Thu May 14, 2009 11:48 am

Mua on hiljalleen alkanut kypsyttää Wallaksen toimintaongelmat ja kun nykyään väh. 50% satamista tarjoaa maasähköä, niin mieleen tuli sitten samantien sähkölämppäri.
Biltsusta löytyisi 1kW/2kW puhallin hintaan 14,90 (#35533) ja kun vertailee tuota noihin Webastojen tehoihin, niin hinta-laatusuhde tuntuu vähintäänkin kelvolliselta :)

Sähkön muuntaminen lämmöksi kun lienee jopa meridieselkonettakin toimintavarmempi ratkaisu, joten vaikka savua vähän nousisikin, niin lämpöä syntyy silti :)

Toki ongelma on se, että tuolloin todellakin tarvittaisiin aina se maasähkö, mutta tosiaan se ei nykyään liene enää suuri ongelma ja tuollakin tarvetta olisi oikeastaan vain jos on kovinkin sateista/pari kertaa viikossa muutenvain kuivattaisi veneen kerralla kuntoon.'

Parastahan tuossa on se, että heivaamalla Wallaksen vene kevenisi helposti pari kiloa :)

Top