Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

Re: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

by harald » Mon Aug 30, 2021 12:33 pm

Katsot vain että akselin päässä ei ole pahoja jäysteitä, tuskin on. Tiivisteen mukana tulee muovinen holkki, jolla suojataan tiiviste sen aikaa kun akseli työnnetään siihen. Nykyään tuosta löytyy oikean kokoinen FEneeseen, eli 25/39 mm. Viitisen vuotta sitten kun ekan kerran vaihdoin tuohon se taisi olla 25 / 41-42 mm ja välitila piti täyttää pätkällä tyhjennysletkua. Nyt tuo menee suoraan vannasputkeen. Kiristä kunnolla. Katso myös että ilmausletku on aina vedenpinnan yläpuolella eikä pääse tippumaan alas pilssiin, tuosta pienestäkin reiästä pilssi täyttyy vauhdilla ja voi aiheuttaa jänniä tilanteita. Kannattaa ehkä laittaa vähän laadukkaampaa letkua ilmausletkuksi, vene kelluu sen varassa.

Joka kevät sitten töräytetään keulimmaisesta pultinreiästä mukana toimitettavaaa vaseliinia. Pitäisi puristella ilmat pois, mutta minä olen luottanut täysin ilmausletkuun.

Laippa irtoaa helposti. Muistaaksei 17 mm pultit, ja ne akselin ympärille kiristävät kuusiokolot. Koko homman suoritin pistopunkasta käsin. Ei tuohon voi saada yli 30 minuuttia uppoamaan (huono sananvalinta). Jos sinulla on kaikki umpiruosteessa niin voi olla pahempi rasti.

Akselia pitää muistaakseni työntää hitusen ulospäin, jotta tiivisteen saa pujotettua paikalleen ja/tai potkurin puoleisen laipan siirrettyä sivuun. Varaudu tähän irroittamalla tai siirtämällä sinkki, ja putsaa ehkä akseli pata-pata tai vesihiomapaperilla että se työntyy P-kannakkeen sisään asennuksen ajaksi.

Jos sinulla on uria akselissa pitää varmaan vähän mallailla että mihin kohtaan asentaa tuon tiivisteen. En tiedä oliko minulla onnea vai mikä, mutta tiivis tuo on ollut koko sen viisi vuotta mitä se tuolla oli. Olisi se varmaan kestänyt kauemminkin, mutta näissä asioissa en halua ottaa betatestaajan roolia ja löytää rajat kestävyydelle iän puolesta.

En asentaisi vene vedessä.

Re: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

by asalovuo » Mon Aug 30, 2021 12:21 pm

Tilasin tuollaisen :)
Paljonkohan tuon vaihtamiseen pitäisi varata aikaa? Mietin, että jos sen saa tehtyä nopeasti niin veneen voisi nostaa ylös hetkeksi ja jatkaa kautta vielä hieman.

Lähtikö esim. vanha tiiviste tai akselilaippa helposti pois kun vaihdoit tuota tiivistettä Charlottaan? Pitikö vannasputkelle tai akselille tehdä jotakin?

Re: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

by harald » Mon Aug 30, 2021 11:07 am

Koitin löytää mun ostoslistaa, mutta löysin vain pumpun stefat ja sitten vuodelta 2004 tuo

https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... ilit=stefa

Tuotenumerot 2535 (2 kpl) sekä 2547 (1kpl). Noista minulla ei tietoa että millaisella huulella olivat.

Vaihdoin sittemmin kokonaan toisenmalliseen kokokumiseen tiivisteeseen, nyt pilssi on ollut kuiva eikä akseli hakkaa tähän niin kuin tuolla messingisellä.

Image

Tuo pitää tosin vaihtaa 5 vuoden välein.

Re:

by asalovuo » Mon Aug 30, 2021 10:37 am

elmo wrote: Sat Mar 14, 2015 20:52 pm Muistaako joku vannasputken stefojen koon?Tässä ne nyt on
1kpl 25.47.10
2kpl 25.35.7

Ja kaikkiin rosteri jouset.
Tietääkö joku ovatko tiivisteet tyyppiä "A" tai "AS" vai jotain muuta?
Attachments
Tiivisteet.JPG
Tiivisteet.JPG (12.43 KiB) Viewed 3142 times

by elmo » Sat Mar 14, 2015 20:52 pm

Muistaako joku vannasputken stefojen koon?Tässä ne nyt on
1kpl 25.47.10
2kpl 25.35.7

Ja kaikkiin rosteri jouset.

Re: uusi black jack akselitiiviste

by Guest » Tue Apr 21, 2009 23:03 pm

Panu wrote:[Tervehdys

Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin uskoisin, että pelkkä stefojen vaihto on edullisempi kuin boksin vaihto. Toisaalta sinulla ei ollut mitään vaihtoehtoa.

Näin yleismaailmallisen lamaantumisen aikana ei liene vaikeaa löytää konepajaa, joka sorvaa vanhan mallin mukaisen boksin. Näin voisi säästää esim jälleenmyyjien katteissa. Mihinkään ryöstöhinnoitteluun ei liene syytä suostua missään tapauksessa.
Morjens

Joo, itseäni toki ruoskin, miksi hommaan piti ryhtyä pari päivää ennen vesillelaskua!! Jos olisi älynnyt (lue viitsinyt) talven aikana tehdä homman, olisi tosiaan voinut hakea hinnallisesti järkevämpää ratkaisua ja laittaa tuonkin rahan fiksumpaan tarkoitukseen (lue bisseen :wink: ). Otetaan tämä opiksi ja ojennukseksi ja aloitetaan kunnostusprojektit jatkossa ajoissa.

L-4267

Re: uusi black jack akselitiiviste

by Panu » Tue Apr 21, 2009 22:06 pm

Guest wrote:...Katsotaan syksyllä, miten tuo uusi keksintö on pelannut. Moni on kuulemma vaihtanut "Black Jackin" tuohon uuteen malliin. Eihän tuo toki ilmainen ollut, 117 EUR alennuksineen. Toisaalta, ainahan harrastukset maksaa :D

L-4267
Tervehdys

Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin uskoisin, että pelkkä stefojen vaihto on edullisempi kuin boksin vaihto. Toisaalta sinulla ei ollut mitään vaihtoehtoa.

Näin yleismaailmallisen lamaantumisen aikana ei liene vaikeaa löytää konepajaa, joka sorvaa vanhan mallin mukaisen boksin. Näin voisi säästää esim jälleenmyyjien katteissa. Mihinkään ryöstöhinnoitteluun ei liene syytä suostua missään tapauksessa.

uusi black jack akselitiiviste

by Guest » Tue Apr 21, 2009 17:02 pm

Veneessäni, joka ei kylläkään ole FE83, mutta samankaltainen koneen suhteen (Yanmar 1GM, akseliveto, 25 mm akseli ja 38 mm vannasputki), stefaboksi on vuodellut ja otin läpiviennin auki stefat vaihtaakseni. Veneessä on ollut alunperin BMW:n pikkukone ja stefaboksi oli BMW:n. Letku oli aivan öljyssä eli olihan se vuotanut reippaasti. Etummaisen stefan poistettuani hämmästyin, boksi oli puhki stefan alta! Vesillelaskuun on enää pari päivää ja aloitin vimmatun uuden boksin etsimisen. Suurin osa liikkeistä myy eioota, koska 38 mm vannasputki ei ole niin yleinen kuin 42 mm. Pencentran mukaan mm. "Black Jack" ei ole kuin 42/25mm ja ei käy pienemmälle vannasputkelle.
Onneksi veneakselistolla oli uusi Radicen "parannettu Black Jack". Siinä on oma natsa letkulle, jota kautta boksi ilmautuu, ei tarvi puristella. Samoin siinä on "nippa", josta saa puristettua tuubista rasvaa tiivisteelle. Nopeammissa veneissä pitää ilmausnatsaan johtaa osa jäähdytysvedestä, mutta purjeveneissä riittää, että vetää letkun vaan vesilinjan yläpuolelle (vähän kuin stefaboksien öljyletku).

Katsotaan syksyllä, miten tuo uusi keksintö on pelannut. Moni on kuulemma vaihtanut "Black Jackin" tuohon uuteen malliin. Eihän tuo toki ilmainen ollut, 117 EUR alennuksineen. Toisaalta, ainahan harrastukset maksaa :D

L-4267

by harald » Mon Sep 29, 2008 09:57 am

by Panu » Sun Sep 28, 2008 21:33 pm

Guest wrote:Jouduin akselin tiivisteöljyä kertaalleen lisäämään. Enole sen jälkeen edes tarkistanut, mikä tilanne on. Koneella on sen jälkeen ajettu vain n. 20 h ja edellisen täytön jälkeen ainakin 60 h. Olen vaan ajatellut, että öljyä ilman muuta on.
Tervehdys

Normaali kulutus vannasputken tiivisteöljylle on tippa tai kaksi kaudessa. Jos olet joutunut lisäämään, niin on se mielestäni selkeä merkki että kaikki ei ole niin kuin pitää.

Guest wrote: Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.

Kiitokset vastauksista!
Asiaa on jo tällä foorumilla "vatuloitu" muutamaan kertaaja sen mukanaan kertyneen tiedon löydät haku toiminnolla. Seuraavassa muutama linkki:
- http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... annasputki
- http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=stefa

Lisää juttua löytyy varmasti, kunhan ryhtyy etsimään erilaisilla hakusanoilla. Eikä stefojen vaihto, niin kamalan hankala ole itse tehdä... :?

by Guest » Sun Sep 28, 2008 20:39 pm

Jouduin akselin tiivisteöljyä kertaalleen lisäämään. Enole sen jälkeen edes tarkistanut, mikä tilanne on. Koneella on sen jälkeen ajettu vain n. 20 h ja edellisen täytön jälkeen ainakin 60 h. Olen vaan ajatellut, että öljyä ilman muuta on.

Kone täristää vaihde päällä aika rajusti jos kaasua lisää, ennen kuin vauhti kerkeää kiihtymään. Kun vuhti nousee "kierroslukua vastaavaksi" akselin tärinä loppuu. Siis tärinä tuntuu tulevan enemmänkin potkuriakselista kuin itse moottorista.

Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.

Kiitokset vastauksista!

by harald » Sun Sep 28, 2008 19:53 pm

Ja jos (palamatonta) öljyä tulee sen verran että vesikin värjääntyy
tai öljyn määrä näkyy vedessä, näkyisi tämäkin kyllä tikussa. Minun
on vaikea uskoa että kone päästäisi palamatonta öljyä lävitseen niin
paljon että sitä ei tikusta huomaisi, tai käynnistä.

Akselinläpivientiteoria on siinä mielessä osuvampi että siitä voi tulla
yksi tippa aivan palamatonta tavaraa. Etenkin satamassa milloin kone
käy joutokäyntiä ja vatkaa vetoakselia tiivisteen sisällä. Tällainen
raaka voiteluainetippa näkyy kyllä vuorostaan vedessä hyvin. Vaikka
pinta öljukupissa ei mainittavasti laskisikaan.

by Panu » Sun Sep 28, 2008 19:39 pm

harald wrote:Uskon myös että pakoputken ympäristö olisi selvästi rasvainen mikäli
koneesta öljyä tulisi.
Tervehdys

Joo ja pinta öljyn mittatikussa vajoaisi huolestuttavasti :shock:...

by harald » Sun Sep 28, 2008 19:38 pm

Uskon myös että pakoputken ympäristö olisi selvästi rasvainen mikäli
koneesta öljyä tulisi.

by Panu » Sun Sep 28, 2008 19:35 pm

Guest wrote:Sitä mietin itsekin toisena vaihtoehtona. Eikös silloin pitäisi myös tulla vettä sisäänpäin? Ainakaan pilssiin asti vettä ei kuitenkaan ole tullut.
Tervehdys

Ei välttämättä. Tuossa tiivistys plokissa on kolme stefaa, joista kaksi tiivistää veteen ja yksi veneeseen päin. Ei tuon sisimmäisen stefan välttämättä tarvitse olla rikki. riittää kun kaksi uloimmaista on.

Onko tuon akselitiivisteen öljykupissa öljyn pinta laskenut? Jos pinta on vajunut on syy selvä, stefat rikki. Jos pinta ei ole vajunut voit harkita myös muitakin syitä... :?

Top