Teoriakin on vähän huteralla pohjalla. Miten tuo profiili itse asiassa pitäisi piirtää, jotta se menee oikein? 65A010:n jättöreunahan on huomattavan ohut (melkein terävä).
Se on täysin terävä, ohenee nollaan.
Kölissä jättöreunasta tulee käytännössä varmaan 6-8mm(?) paksu. Meneekö homma teoriassa oikein kun piirtää kaaren kasvattamalla jänneväliä sopivasti, jotta jää "katkaisuvaraa" takareunaan. Eli laskea 1750mm jännevälin sijaan vaikka 1800mm pituudella. Vai miten?
No pitkän pähkäilyn jälkeen noin me se tehtiin, eli profiilin muoto kuvitellusti "jatkuu jonkun kymmenen senttiä kölin takareunan taakse".
Tuossa hiomisessa ja paklaamisessa on niin saatananmoinen homma, että kannattaa kyllä harkita profiilin tekemistä huolella. Paperilla sitä on vielä helppo paksuntaa tai ohentaa.
Vaihtoehto A: kuten me tehtiin Demokratiassa. Mittaat kölin kahdelta korkeudelta paikoista esim. 25 %, 50 %, 75 % ja 100 % (=jättöreuna) kaarenpituudesta ja tämä siis molemmin puolin. Lisäksi profiilin paksuimman kohdan paksuus ja paikka kaaren jänteellä. Noiden mittausten pohjalta ei ole kauhean vaikeaa tai suuri urakka suunnitella sellaista profiilia, joka on mahdollisimman hyvä, mutta ei vaadi kauhean paljoa rälläköintiä. Voin antaa pari vinkkiä, joiden pohjalta se suunnittelu hoituu ihan ekselillä, näin uskoisin kun olet jo onnistunut noita naca profiileita itse pyörittelemään. Tietysti voi lintsata niinkin paljon, ettei rälläköi mitään ja sovittaa kaaren nykyiseen pintaan. Mutta mielestäni on fiksua ottaa ne pahimmat vuorenhuiput pois, ettei köliä turhaan joudu paksuntamaan. Optimi olisi kuitenkin paljon ohuempi kuin nykyinen.
Vaihtoehto B: pistä mulle YV:llä meiliosoite, niin saat meidän profiilin pdf:nä. PDF:nä on tallella vain meidän ylempi profiili, jossa jättöreuna on jo todella leveä. Luulisi ettei ala sieltä ainakaan ahistamaan. Hyvällä tsäkällä tuo voisi sopia, onhan veneet suunnilleen samoihin aikoihin rakennettu. Jonkinlaisina CAD fileinä löytyy se jättöreunaltaan ohuempi alaprofiilikin.
Jos sen absoluuttisen totuuden kuitenkin suunnittelee ensin, niin väittäisin että siinä paklausvaiheessa pääsee sitten helpommalla ja/tai lopputulos on paljon parempi.
Me ei muuten käytetty kiinteitä kaaria ollenkaan, vaan leikattiin kaaret mattopuukolla kapalevystä. Ohjurit paklattiin summanmutikassa ja sitten pahvikaarta sovittamalla hiottiin oikeaan muotoon. Toimi ihan ok noinkin, emme siis missään vaiheessa rakentaneet mitään telinettä ja käyttäneet mallikaaria muotteina.
Ville
edit: ja tuo 65A010 on sitten se kaikkein extreemein profiili, että fe83:een haluaisit ehkä harkita 63 tai 64 sarjan profiilia. Antaa enempi anteeksi pinnamiehelle...
edit2: meidän profiili on itse asiassa yhdistelmä 63, 64 ja 65 sarjan profiileita ja hieman erilaisia paksuuksia. Noilla on lopulta aika helppo pelata, kun ensin käyttää noin 3 kuukautta pähkäilyyn;-). Mutta edelleen se sovittelu on helpompaa tietokoneella kuin paklaamalla... Meidän profiili analysoitiin aikanaan WB:n toimesta ja se on takuuvarmasti hyvä, optimoitu paitsi vauhti, myös rälläköintivaiva. Mutta jälkimmäinen pätee tietysti vain Albin Expressin köliin.
[quote]Teoriakin on vähän huteralla pohjalla. Miten tuo profiili itse asiassa pitäisi piirtää, jotta se menee oikein? 65A010:n jättöreunahan on huomattavan ohut (melkein terävä). [/quote]
Se on täysin terävä, ohenee nollaan.
[quote]Kölissä jättöreunasta tulee käytännössä varmaan 6-8mm(?) paksu. Meneekö homma teoriassa oikein kun piirtää kaaren kasvattamalla jänneväliä sopivasti, jotta jää "katkaisuvaraa" takareunaan. Eli laskea 1750mm jännevälin sijaan vaikka 1800mm pituudella. Vai miten? [/quote]
No pitkän pähkäilyn jälkeen noin me se tehtiin, eli profiilin muoto kuvitellusti "jatkuu jonkun kymmenen senttiä kölin takareunan taakse".
Tuossa hiomisessa ja paklaamisessa on niin saatananmoinen homma, että kannattaa kyllä harkita profiilin tekemistä huolella. Paperilla sitä on vielä helppo paksuntaa tai ohentaa.
Vaihtoehto A: kuten me tehtiin Demokratiassa. Mittaat kölin kahdelta korkeudelta paikoista esim. 25 %, 50 %, 75 % ja 100 % (=jättöreuna) kaarenpituudesta ja tämä siis molemmin puolin. Lisäksi profiilin paksuimman kohdan paksuus ja paikka kaaren jänteellä. Noiden mittausten pohjalta ei ole kauhean vaikeaa tai suuri urakka suunnitella sellaista profiilia, joka on mahdollisimman hyvä, mutta ei vaadi kauhean paljoa rälläköintiä. Voin antaa pari vinkkiä, joiden pohjalta se suunnittelu hoituu ihan ekselillä, näin uskoisin kun olet jo onnistunut noita naca profiileita itse pyörittelemään. Tietysti voi lintsata niinkin paljon, ettei rälläköi mitään ja sovittaa kaaren nykyiseen pintaan. Mutta mielestäni on fiksua ottaa ne pahimmat vuorenhuiput pois, ettei köliä turhaan joudu paksuntamaan. Optimi olisi kuitenkin paljon ohuempi kuin nykyinen.
Vaihtoehto B: pistä mulle YV:llä meiliosoite, niin saat meidän profiilin pdf:nä. PDF:nä on tallella vain meidän ylempi profiili, jossa jättöreuna on jo todella leveä. Luulisi ettei ala sieltä ainakaan ahistamaan. Hyvällä tsäkällä tuo voisi sopia, onhan veneet suunnilleen samoihin aikoihin rakennettu. Jonkinlaisina CAD fileinä löytyy se jättöreunaltaan ohuempi alaprofiilikin.
Jos sen absoluuttisen totuuden kuitenkin suunnittelee ensin, niin väittäisin että siinä paklausvaiheessa pääsee sitten helpommalla ja/tai lopputulos on paljon parempi.
Me ei muuten käytetty kiinteitä kaaria ollenkaan, vaan leikattiin kaaret mattopuukolla kapalevystä. Ohjurit paklattiin summanmutikassa ja sitten pahvikaarta sovittamalla hiottiin oikeaan muotoon. Toimi ihan ok noinkin, emme siis missään vaiheessa rakentaneet mitään telinettä ja käyttäneet mallikaaria muotteina.
Ville
edit: ja tuo 65A010 on sitten se kaikkein extreemein profiili, että fe83:een haluaisit ehkä harkita 63 tai 64 sarjan profiilia. Antaa enempi anteeksi pinnamiehelle...
edit2: meidän profiili on itse asiassa yhdistelmä 63, 64 ja 65 sarjan profiileita ja hieman erilaisia paksuuksia. Noilla on lopulta aika helppo pelata, kun ensin käyttää noin 3 kuukautta pähkäilyyn;-). Mutta edelleen se sovittelu on helpompaa tietokoneella kuin paklaamalla... Meidän profiili analysoitiin aikanaan WB:n toimesta ja se on takuuvarmasti hyvä, optimoitu paitsi vauhti, myös rälläköintivaiva. Mutta jälkimmäinen pätee tietysti vain Albin Expressin köliin.