by Panu » Fri Apr 23, 2004 23:26 pm
Petri wrote:harald wrote:Kaiku vastaa vain

Saahan sen sisään kuitenkin puhdistusta varten,
tällainen on melkein ehdoton koska tuo on vähän väliä näkissä tai
muuten vain herkistelyä vailla. Joten sisään vain ja puhdistusta, kyllä se
siitä.
Onnittelen kuitenkin!
Tuota, olisikos tuosta jonkinlaista ohjeistusta tms. koska minulla ei heti sytytä miten lokipyörän saisi vaihdettua sisäkautta ja toisaalta jos jostain joku aukko löytyisikin niin miten estää Itämerta syöksymästä sisään.
Mielestäni nostohihnat eivät menneet lokipyörän päältä, joten se tuskin hajosi siinä yhteydessä. Toki tuokin on mahdollista.
Tervehdys
Lokianturi on "patruunan" tapainen pulikka, mikä yleensä asennettu rungon läpi menevään muoviseen tai pronssiseen läpivientiholkkiin. Tämä lokianturi patruuna on tiivistetty O-renkailla yleensä 2 kpl. Riippuen lokin mallista on anturipatruunan yläpäässä joko kierrettävä nuppi joka lukitseen anturin läpivientiinsä tai anturin kyljissä on jokin paikoitusnasta joka anturia asennettaessa lukittuu läpiviennissä olevaan koloonsa

.
Eli miten sitten loki puhdistetaan.
Jokaisen lokin mukana on aikoinaan toimitettu tulppa, jolla läpivientiholkin reikä voidaan tulpata silloin kun loki ei ole paikallaan. Tämä tulppa on kooltaan ja malliltaan itse anturin kaltainen ilman siipipyöriä ja johtoja

.
Eli varaa tulppa valmiiksi käden ulottuville. Avaa anturin nuppi / lukitusnasta nuppia taikka anturia kiertämällä vastapäivään (tarkista suunta). Voimakkain ottein vedä anturia (älä johdoista, on yleensä varsin tiukka) ylöspäin kunnes se on kokonaan irti. Sulje läpivienti tulpalla

.
Puhdista anturin siipipyörä esim kapeakärkistä ruuvimeisseliä käyttäen. Joskus on hyvä irroittaa koko siipipyörä, jos sitä ei muutoin saa puhdistettua. Lokin merkistä ja mallista riippuen siipipöyrän voi irroittaa anturista yleensä kärkipihdeillä vetämällä sen akselia sivusta pois kunnes pyörä irtoaa. Joskus taas pyörän akseli on kiinni vain painamalla urassa olevien kynsien alla. Tällöin pyörä irroitetaan vääntämällä akselia pois urastaan sopivalla työkalulla (ruuvimeisseli?). Kun siipipyörä on irroitettu on se ja anturin pää helppo puhdistaa esim raaputtamalla

.
Kokoaminen yleensä menee sitten käänteisessä järjestyksessä. On syytä muistaa, että muutama litra vettä veneessä poistuu helposti pilssipumpulla. Sen takia ei puhdistusta kannata jättää tekemättä

.
Itse yleensä maalaan ko. siipipyörän hyvin varovasti vain etu ja taka pinnoiltaan. Päälle ja sivuille ei maalia kannata sutata, koska lokianturin päässä on varsin tiukat sovitteet ja näille pinnoille jäänyt töhnä / maali saattaa estää anturia pyörimästä. Olen myös havainnut, että jotkut maalit turpoavat hieman vedessä. Maalattu anturi, joka kuivana pyöri vaivatta on parin päivän liuotuksen jälkeen jumissa

.
Ja ei kun tekemisen iloa

.
[quote="Petri"][quote="harald"]Kaiku vastaa vain :)
Saahan sen sisään kuitenkin puhdistusta varten,
tällainen on melkein ehdoton koska tuo on vähän väliä näkissä tai
muuten vain herkistelyä vailla. Joten sisään vain ja puhdistusta, kyllä se
siitä.
Onnittelen kuitenkin![/quote]
Tuota, olisikos tuosta jonkinlaista ohjeistusta tms. koska minulla ei heti sytytä miten lokipyörän saisi vaihdettua sisäkautta ja toisaalta jos jostain joku aukko löytyisikin niin miten estää Itämerta syöksymästä sisään.
Mielestäni nostohihnat eivät menneet lokipyörän päältä, joten se tuskin hajosi siinä yhteydessä. Toki tuokin on mahdollista.[/quote]
Tervehdys
Lokianturi on "patruunan" tapainen pulikka, mikä yleensä asennettu rungon läpi menevään muoviseen tai pronssiseen läpivientiholkkiin. Tämä lokianturi patruuna on tiivistetty O-renkailla yleensä 2 kpl. Riippuen lokin mallista on anturipatruunan yläpäässä joko kierrettävä nuppi joka lukitseen anturin läpivientiinsä tai anturin kyljissä on jokin paikoitusnasta joka anturia asennettaessa lukittuu läpiviennissä olevaan koloonsa :!: .
Eli miten sitten loki puhdistetaan. :?:
Jokaisen lokin mukana on aikoinaan toimitettu tulppa, jolla läpivientiholkin reikä voidaan tulpata silloin kun loki ei ole paikallaan. Tämä tulppa on kooltaan ja malliltaan itse anturin kaltainen ilman siipipyöriä ja johtoja :!: .
Eli varaa tulppa valmiiksi käden ulottuville. Avaa anturin nuppi / lukitusnasta nuppia taikka anturia kiertämällä vastapäivään (tarkista suunta). Voimakkain ottein vedä anturia (älä johdoista, on yleensä varsin tiukka) ylöspäin kunnes se on kokonaan irti. Sulje läpivienti tulpalla :idea: .
Puhdista anturin siipipyörä esim kapeakärkistä ruuvimeisseliä käyttäen. Joskus on hyvä irroittaa koko siipipyörä, jos sitä ei muutoin saa puhdistettua. Lokin merkistä ja mallista riippuen siipipöyrän voi irroittaa anturista yleensä kärkipihdeillä vetämällä sen akselia sivusta pois kunnes pyörä irtoaa. Joskus taas pyörän akseli on kiinni vain painamalla urassa olevien kynsien alla. Tällöin pyörä irroitetaan vääntämällä akselia pois urastaan sopivalla työkalulla (ruuvimeisseli?). Kun siipipyörä on irroitettu on se ja anturin pää helppo puhdistaa esim raaputtamalla :idea: .
Kokoaminen yleensä menee sitten käänteisessä järjestyksessä. On syytä muistaa, että muutama litra vettä veneessä poistuu helposti pilssipumpulla. Sen takia ei puhdistusta kannata jättää tekemättä :) .
Itse yleensä maalaan ko. siipipyörän hyvin varovasti vain etu ja taka pinnoiltaan. Päälle ja sivuille ei maalia kannata sutata, koska lokianturin päässä on varsin tiukat sovitteet ja näille pinnoille jäänyt töhnä / maali saattaa estää anturia pyörimästä. Olen myös havainnut, että jotkut maalit turpoavat hieman vedessä. Maalattu anturi, joka kuivana pyöri vaivatta on parin päivän liuotuksen jälkeen jumissa :!:.
Ja ei kun tekemisen iloa :D .