Imutyhjennys - projekti ensi talveksi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Imutyhjennys - projekti ensi talveksi

by harald » Thu Apr 22, 2004 21:45 pm

Tuo septityhjennysten saatavuus on oikeesti huolestuttavaa. Minua
ainakin ihmetyttää että hangon kokoisessa paikassa näimme joka hetki
pari-kolme venettä tankilla mutta koko viikonlopun aikana ei varmaan
kolmea enempää venettä tyhjentämässä septiään.

Kun tyhjennys on vielä yhdessä paikassa niin voitte varmaan arvata
minne tuo möhnä oikeesti menee, hangon ulkopuolelle jonnekin.

Hangon satamalle ilmainen vinkki; Asian pitäisi hoitaa niin kuten
(kuulemma) jenkeissä, satamassa kiertää kelluva säiliö pikkuprutkulla
ja poika ajaa veneitten takana kysymässä jos joku haluaa tyhjennystä.
Isot veneet pysyy paikallaan ja tankki tyhjenee *jokaiselta*.

Tämä ei vaatisi kokopäiväistä hoitoakaan, riittäisi kun kesäduunarit
ajaisi kierroksen aamulla 9 aikaan ennen kuin lähtijät ovat lähteneet ja
vastaavasti 18 aikaan kun tulijat ovat tulleet. Kulkuneuvoksi saman-
lainen laite kun Björkön luonnonsatamassa kelluu.

Että sellainen, toivottavasti hangon vierasvenesatamien pitäjät lukevat
tätä forumia :)

Imutyhjennys

by Arkki » Thu Apr 22, 2004 21:37 pm

Tämähän menee vilkkaaksi tämä keskustelu - huomaa että kaikilla on vene ja vesille mielessä. Mutta septiin ja imutyhjennykseen.
Toteutin itse Arkkiin imutyhjennysprojektin v2000 ja se on toiminut hyvin jo kolme kesää. Tankin huuhtelukin käy hienosti kun yksi pumppaa vettä lopputyhjennyksessä. Sanoisin että poistaa suht mukavasti epämiellyttäviä hajuhaittoja kesäkuumalla (kun ne vanhat letkut ei tosiaankaan ole ihan sitä kaikkein tiiveintä laatua).

Eli siis Arkin toteutusversio oli seuraavanlainen:
1. Kanteen laipion etupuolelle reikä ja septin läpivienti - sikaa ja ruuvit. Puoli tietysti eri kuin makea vesi...
2. Lattialevyt pois - septin letku ja klemmarit (2) irti septistä - letkusta pieni pala pois melkein heti klemmarien (2+2) jälkeen - Y-haara(muovinen) väliin ja kiinni wanhaan putkeen.
3. Uutta septiputkea x-m (riittävästi) - sopivan kokoinen reikä 1.pohjatukkiin - putki läpi ja kiinni Y-palaan - ...kokoinen reikä veskin vas.alareunasta (lattianlevýn alta) - levyn takareunasta joutuu tuomaan putken läpi veskin "lattiasta (vino reikä!) ja taas vinoreikä veskin takaseinän reunaan niin alas kuin mahd. (mutta ei siten että poraa kylkeen reiän)
- loppu onkin sitten vaan putken piilottamista veskin (ai niin-vielä hyllyn läpi)kaappiin ja kiinnitys klemmareilla (2)

Tarvikkeet: läpivienti, ruuvit, happis klemmareita 6-7, y-haaroitin, septiletkua x-metriä, sikaflex.
Työkalut: reikäporat putken ja läpiviennin tekemiselle, akkuporak, ruuvari, (rauta)saha, karkea-puolip.viila
Varusteet: hikoilun kestävät työhaalarit, termos, kuppi ja riitävästi juotavaa

Toiminut on ja korvausilmaa on ainakin 3-vuotta suhissut riitävästi alkuperäisestä-ennen kirkkaasta ilmaletkusta.

Ainoa mikä ei toimi on saariston imutyhjennyspaikat 1) niitä on harvassa ja 2) 30-50% niistä joita on ei toiminut kun olen yrittänyt tyhjennystä.
Tähän mennessä 100% toimivuus on tullut eteen Mariksessa (länsi), Hangossa ja Ugissa.

t Seppo

by Guest » Thu Apr 22, 2004 15:10 pm

Eikös sitä korvausilmaa tule ihan vapaasti pytyn kautta. Pytystä menee iso letku septiin pumpun läpi eikä siinä ole kuin 2 takaiskuventtiiliä, jotka päästävät tuotokset/ilmat septiin päin.

by mikke » Thu Apr 22, 2004 08:11 am

Tuossa varmaan korostuu entisestään riittävä korvausilman saatavuus. Ilmeisesti tuossa imurissa on melko paljon poweria kun varoittelevat sillä, että tankki painuu kasaan jos korvausilmaa ei saada riittävästi.

by juhpoh » Thu Apr 22, 2004 07:58 am

No on kyllä käynyt mielessä tuo imujärjestelmäjuttu täälläkin. Meidän septitankkimme on sellaista mustaa, kovaa muovia. Mitä mieltä olette, mahtaako imu onnistua sellaisesta, vai pitääkö vaihtaa koko tankki rosteriin?

by mikke » Wed Apr 21, 2004 22:04 pm

Joo katselin kyllä ja sinulla näyttää ilmausletku olevan samaa kaliiperiä kuin minulla.

http://www.innoset.fi/tekstit/septi.htm

puhuu vähintään 19mm:n korvausilmaletkun halkaisijasta.

Jos 3-tieventtiilin sijaan laitetaan t-kappale niin tällöin luonnollisesti imu vaikuttaa myös käsipumppuun ja letkuihin. Tällöin on varmasti entistä tärkeämpää, että korvausilmaa virtaa riittävästi tankkiin.

by harald » Wed Apr 21, 2004 21:29 pm

Olethan jo tarkistanut tuon albumin?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album16

Meilläkin on tarkoituksena tehdä samma homma mutta ajattelimme pärjätä
ihan y-palalla, putkella (kiitos Pasi palasta!) sekä kansihelalla.

Ilmausletku vaihtuu krouvimpaan mutta en minä tiedä jos tankin putkenpätkää
pitäisi vaihtaa. Pitäisiköhän?

Imutyhjennys - projekti ensi talveksi

by mikke » Wed Apr 21, 2004 20:45 pm

Tulipa tässä vaan mieleen, että kesällä 2005 pitää kaikissa septitankilla varustetuissa veneissä olla imutyhjennysmahdollisuus. Selailin tätä foorumia läpi etsien, että onko joku onnistuneesti muuttanut perinteisen mereen tyhjennettävän septin imutyhjennettäväksi?

En tiedä, onko FEneissä vakiona samanlainen septi mutta meidän septitankki sijaitsee keulassa styyrpuurin puoleisessa lokerossa, siinä "pään alla" ja tyhjennyspumppu vastaavasti paarpuurin puoleisessa lokerossa.

Olen ymmärtänyt, että ensimmäinen muutettava asia on korvausilmaletku joka ei pysty päästämään imutyhjennyksessä riittävällä vauhdilla korvausilmaa tankkiin.

Äkkiseltään tulisi mieleen laittaa nykyisen septitankin pumpulle lähtevään letkuun 3-tieventtiili jolla voisi säätää, lähteekö "kura" pumpulla mereen vai imutyhjennykseen.

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Toinen vaihtoehto olisi luonnollisesti teetättää jollain tutun tutulla mittojen mukaan uusi tankki ja uusia letkut samalla jolloin öklöä duunia lienee hieman vähemmän. :)

Moni on varmaan miettinyt ja toteuttanutkin tämän joten kertokaas, miten te homman hoiditte...

Top