Kölprofil

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kölprofil

by Marcus S-200 » Tue Dec 16, 2008 22:33 pm

Hej

Har kollat runt lite på olika sidor och det var ju inte så svårt med naca profilerna

Kör alla Finn Expresser med samma naca profil?

jag har hittat lite olika profiler som andra båttyper använder

Albin Express naca 63-010
Omega 28 naca63-012/63-015 Roder 0012
Smaragd Naca 63A009/63A0085/63A0075 Roder 0012

Men det är nog bäst att använda orginal profilerna som Eivind tog fram

by harald » Thu Dec 11, 2008 11:09 am

Och nu hittade jag länken till NACA-profilerna;

http://www.pdas.com/profiles.htm

by harald » Thu Dec 11, 2008 11:00 am

Kölen skall sedan motsvara slätheten du åstadkommer med P400 eller P600
våtslip. Vi har slipat med markeringsfärg, det underlättar massor. Om inte
kölen är slät tappar man nyttan med profileringen. Kölens form skall också
vara så bra att du inte känner ojämnheter med fingertopparna, fingrarna
är för det mesta ett utomordentligt verktyg och korrekt kalibrerat för att
hitta ojämnheter.

Finskspråkiga tråden där ämnet behandlas:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... light=naca*

läs även:

http://www.epotex.se/index.php/140/156/28
http://www.epotex.se/index.php/140/156/28/51

by harald » Thu Dec 11, 2008 10:26 am

Det verkar vara en aning omständligt att hitta mallarna just den här
tiden på året.

Men i princip är det inte svårt, kölens ritningar finns fotograferade under
/intern/ och det är då NACA-profilen som är intressant. Dessa ges ju som
tjockleken i form av procent-tal av kordan vid vissa lägen. Övre delen
är en tunnare profil, och nedre delen en tjockare. Om jag kommer ihåg
korrekt är övre delen NACA 65A010 och nedre delen NACA 65A012. Med
dessa hittar man nog kurvorna på nätet, alternativt drar du ner bilden
på kölritningen för där finns höjderna med 5% mellanrum. Av förståeliga
skäl vill jag inte länka bilden här.

Mata in korrekt procenttal och kordan i tabellräkningsprogrammet så får du
en kurva (man kan kontrollera med tabellräkingsprogrammets graf-funktion).
Sen tar man faner och slår nubbar vid korrekt höjd/längd. Framkanten skall
ju vara hemisfäriskt rund (radien finns i ritningarna). Det lönar sig att göra
faner-skivorna i en J-form så att framkanten går en aning runt kölens fram-
kant. På det sättet slipper man problemet med att centrera mallen.

När nubbarna står i fanerskivan använder man en böjlig latta el. motsv. för
att kunna dra ihop punkterna med en penna. Sticksåg + fil + sandpapper
samt möjligen måla faner-skivorna så att inte kanterna börjar rispa upp
sig. Du behöver i princip bara topp- och bottenmallarna, områdena
mellan dessa kan man använda en linjal för att kontrollera.

Denna metod tror jag även beskrivs på de svenska express-seglarnas
forum.

Jag tror det här är en lättare modell än att vi börjar skicka mallarna. Det
blir väl snabbt en tusenlapp (SEK) frakt tur-retur?

by Marcus S-200 » Wed Dec 10, 2008 23:15 pm

Hej

Kanske är lite omständigt att skicka mallarna

så om någon berättar hur man ritar ut dom eller om man kunde få en ritning i något cad format iges,pro/e,autocad eller liknande så kan jag skära ut kurvorna i en vattenskär maskin

Har skaffat en lokal som jag kan vara i och arbeta med båten håller oxå på att göra om lite i köksdelen bla flytta fram diskhon och ny bänkskiva mm

Marcus

by Marcus S-200 » Tue Nov 11, 2008 21:43 pm

Hej

Det låter bra har planerat att fixa till kölen under julledigheten
så om du kunde skicka mallarna till mej så vore jag tacksam

Jag antar att man slipar ner gelcoaten vid kölskarven med vinkelslip
Hur breda ska glasfiberbanden vara?

by harald » Thu Nov 06, 2008 20:21 pm

Matkahuolto och er bussgods har samarbetsavtal så det går väl bra.
De åker väl via Torneo/Haparanda har jag förstått, men de där profilerna
är lätta så det torde inte kosta så mycket. Såvida inte 2m långa paket
kostar extra?

by Marcus S-200 » Thu Nov 06, 2008 19:52 pm

Det blir mycket jobb förstår jag nu när jag läst vad du har skrivit

12 s/mil onsdags seglingarna är någonstans 5-6 nm tror jag det blir ungefär en minut det låter bra

Får fundera om det blir en kryssning till finland annars kanske man kan få mallarna skickade med posten/bussgods?

by harald » Wed Nov 05, 2008 10:36 am

Korrigering: Enligt WB-sails ger en ny genua i medeltal 9 s/sjömil, medan
köljobbet borde försnabba båten 12 s/mil. Köljobbet inkluderar slipning av
bottnet också. Sen kan man ju diskutera utgångsläget, och så vidare. Men
det är klart att inverkar är stor.

by harald » Wed Nov 05, 2008 10:34 am

Mittlinjen är nog det svåraste att fixa till. Lättast gör man det genom att
göra en kölprofil där framkanten är formad som ett J, eller som ett U
egentligen. Så profilen inkluderar även framkanten på kölen och säg 5 cm
på andra sidan.

Å andra sidan är framkanten av kölen rund (cirkulär, bokstavligt talat) så ett
fel på 1-2 mm åt ena hållet eller andra är inte så kritiskt. Ej heller är
tjockleken på framkanten kritiskt. Formen, symmetrin och slätheten är det
som är avgörande.

Vi har ju en Wiki-sida om ämnet, men den är på finska. Jag kan översätta den om det
önskas av någon annan?

Skillnaden är enligt WB-sails undersökningar på Entertainment på 90-talet
lika stor som en skillnaden mellan en ny och en gammal genua. Stor alltså.

Vi har två-tre set med kölmallar som vi lånar åt medlemmar. Om du råkar
komma på finlandkryssning någon gån kan du kanske plocka upp ett set?

När man börjar mäter man upp och markerar vågräta linjen på bestämda
höjder nerifrån (kölmallernas längd ger höjden). Längs med dessa tre
linjer spacklar man upp "revben". Sen markerar man stödlinjer i sol-
fjäderform genom punkter som är 25, 50, 75% av kordan. Längs med
dessa linjer skall kölen vara rak, rakheten kollas med t.ex. stål-linjal.

Med en lång spackel-spade (~45 cm) fyller man sen upp mellan nämda
revben. Man strävar till att föra spackel-spaden så, att den är parallell med
bakkanten i aktern av kölen, sen för man den föröver så att den är
parallell med stödlinjerna i solfjäderform för att vid framkanten vara
parallell med framkanten.

Nils Malmgren's lättspackel 206 rekommenderas varmt, mycket bra att arbeta
med, både vi applicering och slipning. Räkna med en åtgång på 6-10 kg.
Beta av kölen med någon form av syra, det förbättrar korrosions-
beständigheten. De ställen jag lappade utan att beta av med syra
blommar igenom nu.

I samma veva kan du fundera på att slipa ner gelcoat-kanten vid köl-
skarven, och slipa järnet rent samt laminera ihop kölskarven med
glasfiberband. Tre-fyra mattor i fram- och akterkant samt två mattor längs
med skarven i övrigt. Kolla först kölbultarna, 165 Nm har jag hört som
rekommendation. Det är onödigt att försöka ens måla kölskarven om inte
bultarna är ordentligt dragna.

På /intern sidan finns det bilder på ritningarna, bland dessa finns både
kölen och rodret. Rodret tror jag inte är lika kritiskt vad gäller korrekthet
av formen (så länge det är hyfsat), eftersom man kan juster anfallsvinkeln
på det och på det sättet kompensera för små skillnader i symmetri.

Kölprofil

by Marcus S-200 » Tue Nov 04, 2008 22:06 pm

Hej

Skulle vilja ha lite tips på hur man fixar till kölprofilen har tittat på min och jag tycker inte den ser likadan ut på bägge sidor

Kanske skulle fråga om någon som har gjort detta har märkt någon skillnad

Har set på bilderna att ni placerar tre mallar på olika höjder

Man måste väll oxå makera en mittlinje på kölens framkant på något sätt kanske en linje från fören på båten till rodret kanske

MVH Marcus

Top