by Panu » Thu Mar 24, 2016 12:44 pm
JoonasV wrote:Terve!
Itse tein levangin säädöt näin:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 703_155713
Uusi Pfeifferin vaunu metallirullilla kulkee hyvin vanhalla kiskolla ja Harkenin rapulukon X-treme angel- ohjaimen ansiosta säätäminen onnistuu muualtakin, kuin suoraan ylhäältä. Lisäksi kiskon koko pituus on käytössä, kun sen päihin ei tule päätyheloja.
Tervehdys
Kyllä tuolla levangilla pärjää. Hyvän näköinen ja toimivan oloinen.
JoonasV wrote: Ja mitä tulee levangin käyttöön kryssillä, niin itse ainakin ajan kaikki puuskat hekillä ja levangilla, koska ovat laidalla istuessa nopeammin käsillä kuin ison skuutti. Lisäksi levankia alas päästettäessä purjeen trimmi ei muutu, jolloin puuskan loppuessa on helppo palata takaisin puuskaa edeltävään trimmiin vetämällä vain vaunu takaisin ylös.
Joonas
Tämä on sellainen lopunajan kysymys, johon ei liene täydellistä vastausta olemassa. Kaikkihan tunnetusti riippuu kaikesta ja olosuhteilla, radalla, muilla kisaan osallistuvilla veneillä jne. on asiassa oma merkityksensä.
Miten itse otan puuskan riippuu mihin olen ajamassa ja mitä ympärillä on. Ratakisan kryssillä "vapaassa vedessä" lyhyessä puuskassa ajan ylemmäksi, sinnehän sitä ollaan pääsääntöisesti menossa. Jos taas ollaan lähellä kääntömerkkiä ja ylös ajaminen ei ole järkevä kurssinvalinta, niin sitten tilanteen mukaan joko levangista tai ison skuutista auki. Hekkiä en lähde ihan heti joka puuskaan nykimään.
[quote="JoonasV"]Terve!
Itse tein levangin säädöt näin: http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album640&id=20150703_155713
Uusi Pfeifferin vaunu metallirullilla kulkee hyvin vanhalla kiskolla ja Harkenin rapulukon X-treme angel- ohjaimen ansiosta säätäminen onnistuu muualtakin, kuin suoraan ylhäältä. Lisäksi kiskon koko pituus on käytössä, kun sen päihin ei tule päätyheloja.[/quote]Tervehdys
Kyllä tuolla levangilla pärjää. Hyvän näköinen ja toimivan oloinen.
[quote="JoonasV"] Ja mitä tulee levangin käyttöön kryssillä, niin itse ainakin ajan kaikki puuskat hekillä ja levangilla, koska ovat laidalla istuessa nopeammin käsillä kuin ison skuutti. Lisäksi levankia alas päästettäessä purjeen trimmi ei muutu, jolloin puuskan loppuessa on helppo palata takaisin puuskaa edeltävään trimmiin vetämällä vain vaunu takaisin ylös.
Joonas[/quote]Tämä on sellainen lopunajan kysymys, johon ei liene täydellistä vastausta olemassa. Kaikkihan tunnetusti riippuu kaikesta ja olosuhteilla, radalla, muilla kisaan osallistuvilla veneillä jne. on asiassa oma merkityksensä.
Miten itse otan puuskan riippuu mihin olen ajamassa ja mitä ympärillä on. Ratakisan kryssillä "vapaassa vedessä" lyhyessä puuskassa ajan ylemmäksi, sinnehän sitä ollaan pääsääntöisesti menossa. Jos taas ollaan lähellä kääntömerkkiä ja ylös ajaminen ei ole järkevä kurssinvalinta, niin sitten tilanteen mukaan joko levangista tai ison skuutista auki. Hekkiä en lähde ihan heti joka puuskaan nykimään.