rpuustin wrote:
tarkoitukseni olisi ensi syksynä/keväänä kunnostaa köli. Onko
kenelläkään tietoa, mistä saisi faktoja FE-741:n kölin optimi profiilista.
Vaikka hyöty on
Meidän veneessä on selvä ero halssien välilllä, etenkin kryssillä.
paaralla vene kulkee kuin eläin, antaa mennä vain mutta styyralla on
sitten paapottava että päästään polareihin. Tämä johtuu todnäk juuri
siitä kölin kaljuudesta. Tämän huomaa kyllä ihan lomapurjehtijakin, kun
vene ei oikein "tunnu menevän".
Olen jutellut hiukan eri purjehtijoitten kanssa jotka ovat aikoinaan
kilpailleet Entertaineria vastaan ja niitten mielestä tulokset paranivat
selvästi Partisen kölihomman jälkeen.
Ja suurin hyöty/vaiva saadaan etureunan muotoilulla. Sen pitää olla
riittävän pyöreä ja symmetrinen. Takareuna ei sitten ole enää niin
tarkka, virtaukset eivät ole kuitenkaan lineaarisia sillä alueella enää.
todennöisesti minulle ei kilpailevana minimaalinen, ajattelin kuitenkin
tehdä sen kunnolla. En sinällään epäile, ettäkö profiili olisi jotenkin
non-optimal, mutta olisi mukava tarkistaa tämä ennen työhön ryhtymistä.
Ei kuin pahville kuva ja sitten vertailemaan ensinnäkin köllin eri puolet.
Ja se etureuna.
Olikosenyt West joka suositteli sitä että epoksiin sekoitetaan niitä
kevythelmiä kunnes töhnästä tulee sellainen sokerikakun-laista tavaraa.
Tällä sitten tehdään se täyttö koska se on erittäin helppoa hioa. Tätä
ajettelin itse kokeille kun tuo polyesterkitin hiominen on aikamoista
puuhaa, etenkin jos sitä on suurella alueella vähän liikaa.
Sfnet:n keskustelupalstalla on aiheesta mielenkiintoista sanailua.
Aiheesta löytyy myös jotain WB-Sails:n kotisivulta, WB-News 1/98 lehdykäisestä.
Linkki webarin juttuu löytyy tuossa linkki-osion alla. Tuo X-79
purjehijoitten keskustelu meni kyllä välillä vähän yli välillä
PItäisi varmaan hakea tuo xfoil-ohjelma, jos aikaa vain riittäisi. Veneen
sähkökeskus pitäisi vielä uusia, potkuriakseli/läpivienti kunnostaa eikä
tässä ole enää kuin neljä viikkoa vesillelaskuun. Miten tässä nyt taas
meni näin!
