by harald » Tue Aug 19, 2008 23:49 pm
Om vi måste segla i högre vindstyrkor med G1 brukar vi nog skota
den mycket hårt, för att få den planare och på det sättet minska rodertrycket.
Det är viktigt att seglen fås i en sån trim att båten är i balans och inte
är så tung i rodret att man inte kan styra som man vill i vågorna. Båten
skall lova och falla nästan själv.
Hård vind är väl nog 110% G3:an som gäller. Den brukar vi nog också
skota hårt, så att den planar ut. Vi har skot som kallas för inf*ckers,
inhal eller innerskot. Dessa brukar vi då släppa på (litet som skot-
vagnen) för att kunna köra ett litet lägre spår.
Problemet med att lösa på skoten är att seglen blir djupare, och
det vill man ju inte. Särskilt då storen, för storen stöder förstagets
spänning. Hur mycket har du förspänning i övre stagen? Vi kör med
25% enl. Seldéns tumstocksmetod.
Det låter som om du har hittat ungefär var skotet skall vara, det
skall vara hårt men om båten inte vill accelerera efter en botten-
klatsch eller motsv. släpper man kanske 3-4cm (fyrskuren talja).
Om du kör med genua är det viktigt att den är plan, den får nog
vara nära spridaren. Jag är inte säker på hur mycket apparent-
vind din segelmakare tillåter, men vi har kört i 10m/s men då fick
man börja släppa ut igen (genom att flytta skotpunkten 5cm bak,
men fortfarande ha spänt skot).
Trial and error tror jag. Spänd rigg, hårt skotat, och släpp 3-5cm
på storskotet om den inte vill acca, alternativt släpp 5cm på skot-
vagnen.
Om vi måste segla i högre vindstyrkor med G1 brukar vi nog skota
den mycket hårt, för att få den planare och på det sättet minska rodertrycket.
Det är viktigt att seglen fås i en sån trim att båten är i balans och inte
är så tung i rodret att man inte kan styra som man vill i vågorna. Båten
skall lova och falla nästan själv.
Hård vind är väl nog 110% G3:an som gäller. Den brukar vi nog också
skota hårt, så att den planar ut. Vi har skot som kallas för inf*ckers,
inhal eller innerskot. Dessa brukar vi då släppa på (litet som skot-
vagnen) för att kunna köra ett litet lägre spår.
Problemet med att lösa på skoten är att seglen blir djupare, och
det vill man ju inte. Särskilt då storen, för storen stöder förstagets
spänning. Hur mycket har du förspänning i övre stagen? Vi kör med
25% enl. Seldéns tumstocksmetod.
Det låter som om du har hittat ungefär var skotet skall vara, det
skall vara hårt men om båten inte vill accelerera efter en botten-
klatsch eller motsv. släpper man kanske 3-4cm (fyrskuren talja).
Om du kör med genua är det viktigt att den är plan, den får nog
vara nära spridaren. Jag är inte säker på hur mycket apparent-
vind din segelmakare tillåter, men vi har kört i 10m/s men då fick
man börja släppa ut igen (genom att flytta skotpunkten 5cm bak,
men fortfarande ha spänt skot).
Trial and error tror jag. Spänd rigg, hårt skotat, och släpp 3-5cm
på storskotet om den inte vill acca, alternativt släpp 5cm på skot-
vagnen.