pjh wrote:
Muuttaisin tuon vuosikokousajan tammi-maaliskuuksi.
Tuo helmikuusta alkaen siksi että jos toimintakausi on kalenterivuosi
niin on ihan hyvä jos tuossa on jokunen viikko aikaa tehdä tilin-
päätökset, luoda kokouskutsu ajoissa ja muutakin mitä pitää tehdä
järjesyksessä. Huomioi säännöissä mainittu neljäntoista vuorokauden
vähimmäisaika vuosikokouskutsun ja kokouksen välillä. Kun vielä on
tapana sisällyttää tilikertomus (vai mikälie) kutsuun jotta jäsenillä on
aikaa paneutua niihin ennen kokousta ja tuon tilikertomuksen kokoa-
minen kestää sekin jotain päiviä niin käytännössä tammikuun alku on
jo aika pitkällä ennen kuin kokouskutsu saadaan liikkeelle.
Toisekseen haluttiin pitää mahdollisuus pitää vuosikokous purjehdus-
kauden aikana jos vaikka haluttaisiin pitää se enemmän merellisessä
ympäristössä.
Nämähän ovat vain vähimmäisvaatimuksia. Hallituksen ohjekirjassa voi
sitten olla jotain tarkempaa esim. "vuosikokous on pyrittävä järjestä-
mään venemessujen aikana" mutta messujen aikana tekee sekin
tiukkaa juuri tuon tilinpäätöksen ja muiden aikarajojen takia.
Hallituksen kokoonpano muotoillaan nyt säännöissä niin, että vuosikokous valitsee puheenjohtajan ja sihteerin, hallitus keskuudestaan varapuheenjohtajan. Lisäksi säännöt mahdollistavat nyt kolmen hengen hallituksen, joka toki voi olla hyvinkin toimintakykyinen, mutta on melko haavoittuva varsinkin kun varajäseniä ei ole.
Koska nyt tällä hetkellä näyttää siltä että jäseniä ei niin hirveän montaa
ole niin pidettiin todennäköisempänä että kolmijäseninen hallitus saa
kokouksia ja toimintaa aikaan. Jos jäsenistä puolet tjms ovat hallituk-
sessa tulee äkkiä sellainen tilanne että kerho on hallitus on kerho.

Tai vielä pahempi tilanne on se jos hallitus on niin suuri että siitä
tulee kerho kerhon sisällä.
Ajatuksena tuossa siis se että hallitus on paperilla pieni ja se sitten
nimeää erinäisiä toimihenkilöitä jotka hoitavat muut asiat. Onko tuossa järkeä?
Ehdottaisin jotain sellaista, että vuosikokous valitsee hallituksen puheenjohtajan (näissä vetisissä kerhoissa yleensä alias kommodori) ja 3-5 jäsentä; hallitus järjestäytyy sitten keskenään niin kuin parhaaksi näkee eli valitsee varapuheenjohtajan ja mahdolliset muut tarpeellisiksi katsottavat isoherrat (koulutuspäällikkö, juniorivastaava tms. mitä nyt mieleen juolahtaa) ja *kutsuu* sihteerin, joka siis perinteisesti _voi_ olla myös hallituksen ulkopuolinen (jolloin hänellä ei ole äänioikeutta hallituksen kokouksissa).
Eikös muuten nuo koulutus- ja kilpailupäälliköt kuitenkin ole hallituksen
ulkopuolisia henkilöitä kaikka tyynni joita hallitus vain nimeää? Eli en
näe tarpeelliseksi kutsua kaikki toimihenkilöitä hallitukseen.
Mitä mieltä muut ovat tästä? Riittääkö kolmihenkinen vai pitääkö
hallituksessa olla enemmänkin jäseniä?
Minusta yhdistyksen sääntöjen kannattaa olla sallivia ja ainoastaan
määrittää raamit joiden sisällä sitten oikeasti toimitaan niin kuin
parhaaksi katsomme. Jos nämä säännöt sitten viedään tuonne PRH:hon
niin muutokset ovat sitten kovemman työn takana kuin jos me nyt
määritämme aika avoimet säännöt joiden avulla voidaan jatkaa
toimintaa vaikkei jäseniä olisikaan kymmeniä.
Tilintarkastajia ymmärrykseni mukaan *pitää* olla kaksi (ja varamies/varamiehet).
Jaa, en tiedä. Tuo malli otettu PRH:n sivuilta joissa esimerkissä sanotaan
että "valitaan yksi tai kaksi tilintarkastajaa ja heille varatilintarkastajat".
Linkkejä:
http://www.prh.fi/stc/forms/yhdistyksen ... malli2.txt
http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/ ... annot.html
Minusta kannattaisi tässä alussa pitää toiminta mahdollisimman kevyenä
jottei byrokratia tässä itsessään vaadi niin paljon työtä että kiinnostus
yhdisyksen toimintaan tyrehtyisi.
Vielä kun sääntöjä miettiessämme tässä tulimme siihen tulokseen että
pääomaa tuskin tulee, kuluja tähän asti on ollut noin 0 € ja transaktioita
yhdistykselle tullee alle kymmenen vuodessa niin eiköhän tuo yksi
tilintarkastaja riittäne?
Ja tämä keskustelu taitaa valitettavasti olla hiukan akateeminen kun
allekirjoituksia perustamiskirjassa on jo tuon vaadittava määrä. Pitkä-
matkalaisia on jo käynyt allekirjoittamassa (kiitos niille) joten näiden
sääntöjen muuttaminen on vähän, ehem, vaikeaa jo.
Mutta tervetuloa Pertti allekirjoittamaan jos nämä ehdotuksen mukaiset
säännöt ovat jotenkin mukiinmeneviä!
Kiitos Pertti mielipiteistä, niitä arvostetaan.
Olisin muuten kiinnostunut tulemaan mukaan tuohon logo-projektiin, mutta minulle ei - änkylä kun olen - kelpaa se "83"

OT

Mutta joo. Tässähän on tuttavapiirissä ainakin kolme FE 74X
venettä ja olisi minusta kohtuutonta ja alkuperäisen yhdistyksen
tarkoitusperien vastaista sulkea 74-set pois piireistä. Eli yhdistyksestä
on kyllä tarkoitus tehdä ihan Finn Express Purjehtijat. Ei niinkään pelkkä
FE83 yhdistys.
Tai sitten 90cm peränjatke 74-seen tekee siitä 83:en?
