by Panu » Sun Aug 03, 2008 23:16 pm
Artsi wrote:Olin tosiaan yllättynyt, miten lähellä arvot olivat kaikilla veneillä.
Tervehdys
Joo tosi lähellä jopa yllättävän lähellä olivat kireydet niissä veneissä joissa voisi kuvitella, että rikin trimmi oli asetettu "ajatuksella".
Artsi wrote: Näyttäisi kuitenkin siltä, että ainakaan nää aramidit ei ratkaisevasti parane kevyellä kelillä "löysänä" ajamisesta, eli FE:ssä kireä saatta sittenkin olla parempi.
terv. Artsi
On totta, että rikiä aktiivisesti säätämällä voidaan saavuttaa parempi suorituskyky, mutta olemmeko vielä sillä tasolla vai onko syntyvät erot niin pieniä, että ne hautautuvat muihin virhelähteisiin. Toisaalta on huomattava että, ne yksityyppiluokat jossa rikiä aktiivisesti trimmataan ovat yleensä fokka veneitä, kuten esim H ja Albin Express. Ehkä erot fokassa ovat merkityksellisempiä kuin genoassa, jossa suuri pinta-ala "antaa paljon anteeksi"... Mene ja tiedä...
WB-sail news lehdessä oli aikoinaan juttua rikinkireydestä ja sen vaikutuksesta genoan muotoon. Esittely kohteena oli kuvat SY Entertaimentin genoasta vantit löysänä keskikireänä ja kireänä. Kuvien perusteella kireydellä oli selvä yhteys profiilin syvyyteen. Mitä löydempi sitä pussikkaampi. Vaikutus oli selvästi suurempi purjeen yläosassa kuin alaosassa.
Samassa artsussa kirjoittaja (Mikko?) totesi, ettei hän tiedä yhtään yksityyppiluokkaa, jossa olisi mahdollista pärjätä ilman aktiivista rikin säätöä. Veikkaan, että kys kuvat löytyvät seuraavasta albumista
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album32
[quote="Artsi"]Olin tosiaan yllättynyt, miten lähellä arvot olivat kaikilla veneillä. [/quote]
Tervehdys
Joo tosi lähellä jopa yllättävän lähellä olivat kireydet niissä veneissä joissa voisi kuvitella, että rikin trimmi oli asetettu "ajatuksella".
[quote="Artsi"] Näyttäisi kuitenkin siltä, että ainakaan nää aramidit ei ratkaisevasti parane kevyellä kelillä "löysänä" ajamisesta, eli FE:ssä kireä saatta sittenkin olla parempi.
terv. Artsi[/quote]
On totta, että rikiä aktiivisesti säätämällä voidaan saavuttaa parempi suorituskyky, mutta olemmeko vielä sillä tasolla vai onko syntyvät erot niin pieniä, että ne hautautuvat muihin virhelähteisiin. Toisaalta on huomattava että, ne yksityyppiluokat jossa rikiä aktiivisesti trimmataan ovat yleensä fokka veneitä, kuten esim H ja Albin Express. Ehkä erot fokassa ovat merkityksellisempiä kuin genoassa, jossa suuri pinta-ala "antaa paljon anteeksi"... Mene ja tiedä...
WB-sail news lehdessä oli aikoinaan juttua rikinkireydestä ja sen vaikutuksesta genoan muotoon. Esittely kohteena oli kuvat SY Entertaimentin genoasta vantit löysänä keskikireänä ja kireänä. Kuvien perusteella kireydellä oli selvä yhteys profiilin syvyyteen. Mitä löydempi sitä pussikkaampi. Vaikutus oli selvästi suurempi purjeen yläosassa kuin alaosassa.
Samassa artsussa kirjoittaja (Mikko?) totesi, ettei hän tiedä yhtään yksityyppiluokkaa, jossa olisi mahdollista pärjätä ilman aktiivista rikin säätöä. Veikkaan, että kys kuvat löytyvät seuraavasta albumista http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album32