Vanttien kireydestä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vanttien kireydestä

by Jester » Wed Sep 01, 2010 15:50 pm

Tärkein on keulavantin kireys, sen suhde keulapurjeen leikkaukseen. keulavantin "notkon" pitää sopia purjeen leikkaukseen.

Ylävanttien säätämisellä saadaan haluttu keulavantin kireys. Kaikki narut löysälle ja puomi kannelle, muuten ei saada oikeita lukemia.

Alavanttien säätämisellä saadaan sopiva prebend mastoon.

Eri veneissä voi masto ja vantit olla erilaisia joten pelkkiin sivuvanttien kireyksiin ei kannata liikaa tuijottaa.

by harald » Wed Sep 01, 2010 15:02 pm

Nyt rupeaa löytymään helppoja työkaluja millä voitaisiin toistaa sama rikikireys, eli puhelimeen asennettava viritysmittari. Esimerkkinä toimikoon gstrings Androidille, mutta eiköhän tuollainen olisi ihan mahdollinen Symbianillekin?

Hmm, ehkä tuo; http://symbian.flyerone.com/gt/download.html

by Panu » Sun Aug 03, 2008 23:16 pm

Artsi wrote:Olin tosiaan yllättynyt, miten lähellä arvot olivat kaikilla veneillä.
Tervehdys

Joo tosi lähellä jopa yllättävän lähellä olivat kireydet niissä veneissä joissa voisi kuvitella, että rikin trimmi oli asetettu "ajatuksella".
Artsi wrote: Näyttäisi kuitenkin siltä, että ainakaan nää aramidit ei ratkaisevasti parane kevyellä kelillä "löysänä" ajamisesta, eli FE:ssä kireä saatta sittenkin olla parempi.

terv. Artsi
On totta, että rikiä aktiivisesti säätämällä voidaan saavuttaa parempi suorituskyky, mutta olemmeko vielä sillä tasolla vai onko syntyvät erot niin pieniä, että ne hautautuvat muihin virhelähteisiin. Toisaalta on huomattava että, ne yksityyppiluokat jossa rikiä aktiivisesti trimmataan ovat yleensä fokka veneitä, kuten esim H ja Albin Express. Ehkä erot fokassa ovat merkityksellisempiä kuin genoassa, jossa suuri pinta-ala "antaa paljon anteeksi"... Mene ja tiedä...

WB-sail news lehdessä oli aikoinaan juttua rikinkireydestä ja sen vaikutuksesta genoan muotoon. Esittely kohteena oli kuvat SY Entertaimentin genoasta vantit löysänä keskikireänä ja kireänä. Kuvien perusteella kireydellä oli selvä yhteys profiilin syvyyteen. Mitä löydempi sitä pussikkaampi. Vaikutus oli selvästi suurempi purjeen yläosassa kuin alaosassa.

Samassa artsussa kirjoittaja (Mikko?) totesi, ettei hän tiedä yhtään yksityyppiluokkaa, jossa olisi mahdollista pärjätä ilman aktiivista rikin säätöä. Veikkaan, että kys kuvat löytyvät seuraavasta albumista http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album32

by Artsi » Sun Aug 03, 2008 22:48 pm

Olin tosiaan yllättynyt, miten lähellä arvot olivat kaikilla veneillä. Me tosin pudotettiin eka päivän jälkeen ylävantit 38 ja alavantit 24, joilla arvoilla ajettiin molemmat lähdöt ja paranneltiin melkoisesti.( no Hangossa myös tuurilla on merkitystä) Ukissa taisi olla samat säädöt ja ainakin eka päivään oltiin kohtuu tyytyväisiä. Viimeisessä lähdössä leen puolen vantit näyttivät molemmat roikkuvan löysinä, joten olisi pitänyt kiristää. Sunnuntai ajettiin samoilla säädöillä, kun "jostain syystä" aamulla unohtui kiristää. Olisi pitänyt kiristää, sillä leen vantit roikkuivat tosi löysällä, eli etustaagia ei saanut tarpeeksi kireälle. Albineissa oikeat kireydet olivat tärkeitä. Näyttäisi kuitenkin siltä, että ainakaan nää aramidit ei ratkaisevasti parane kevyellä kelillä "löysänä" ajamisesta, eli FE:ssä kireä saatta sittenkin olla parempi.

terv. Artsi

by Olli » Sun Aug 03, 2008 20:00 pm

Aika monella veneellä melkein samat kireydet, ja jos muistelee keskusteluja Hangossa, niin oli nuo kadonneet alavanttien kireydetkin aika lähellä. Lisbethiin ruuvattiin ennen kisaa reilusti lisää kireyttä ylävantteihin (pohjaan asti), ja alavantteihin suhteessa vähemmän. Uskoisin, että nyt on aika lähellä noita muita tuloksia.

Pikku-Myyssä taisivat ruuvata alavantteja tiukemmaksi, ainakin masto näytti tikkusuoralta.

by Artsi » Sat Aug 02, 2008 15:13 pm

Harmi, että varsinkin alavanttien tiedot puuttuivat. Etustaagin mittausta ei voi tehdä, jollei puomi ole kannella, tai sitten tuettuna kannattimella. Captains Shopissa näytti olevan erilaisia rikimittareita hyllyssä (ainakin Raision myymälässä) ja myös tuota LOOS-B:tä, jos jotakuta kiinnostaa hankkia. En tullut katsoneeksi hintaa, mutta ainakin BENNSsillä se on halvin malli.(755 kurnua) Kehittyneenpi versio PT-2 näytti maksavan 985 kr. Sen etuna on, että voi asentaa vanttiin kiristyksen ajaksi. Tää olisi tietysti järkevämpi hankinta kun hintaerokaan ei ole tuon suurempi. Jos käyn uudelleen Raision C-S:ssä, voin tarkistaa hinnat siellä.

terv. Artsi

Vanttien kireydestä

by harald » Sat Aug 02, 2008 13:37 pm

Artsin Loos Model-B (?) rikijännitysmittari tuli testattua hangossa
ennen regatan alku. Kävin mittamassa laiturin FE:t, mutta valitettavasti
kosteus ja muutaman viikon purjehdus on tuhonnut lapusta osia,
joten en saa aikaiseksi täydellistä kartoitusta enää. Taitos oli
keskimmäisen sarakkeen kohdalla, joka taisi olla alavanttien
kireydet.

Mittarissa on muunnostaulukko asteikko vs. kuorma kiloissa(?).
Mainittakoon että 5mm vaijerille skaala loppuu 36:een.

Code: Select all

vene         ylävantti   alavantti keula
Charlotta  48                3x          40
Arkki         47                 ?            39
Alma          48                ?            42
Anneli        45                 ?            36
Triptease   36                 ?            34
Lisbeth      39                  ?           35
Daniela      44              27             36
Pikku Myy   45             31              39

Top