ilona wrote:Vielä tuosta peräsimestä sen verran, että sen rakenne ei ainakaan mun -81 mallisessa ei ollut ihan loppuun saakka mietitty. Peräsinakseli oli yläpäästään halkaisijaltaan n. 45 mm:n umpitankoa. Mutta se oli sitä vain noin 10 cm peräsimen sisällä. Siitä se jatkui päittäin hitsatulla putkella alaspäin.
Harmittaa kun tuota ei voi tarkistaa kovinkaan helposti. Enkä halua sitten päättyä
tilanteeseen missä pitää rikata joku hätäperäsin tjms. Suosittelen kullekin FEneilijälle
hätäperäsimen rikaamisen harjoittelua.
Tuo saattaa muuten olla eräänlainen ominaisuus eikä huonous. Jos ajaa peräsimen kiville
niin minä olisin ainakin helpottunut jos te taittuu eikä revi koko akselia pinnoineen irti.
Oliko tuo putki sitten rosteria?
Tämä työsuorituksena ongelmallinen hitsausliitos petti minulla ja sen vuoksi peräsin taittui jatkoksen kohdalta. Akselista lavan takaosaan lähtevät latat olivat kyllä myös haponkestävää terästä, mutta niitä ei ole rakennettu kehäksi, eli takaosastaan yhteen.
Missä olosuhteissa tuo katkeaminen/taittuminen tapahtui? Kovassa merenkäynnissä vai
jonkun "ulkoisen tekijän" takia?
Muotit ovat olemassa ja tekijän nimikin tiedossa. Uusi vanhan, mutta alaosastaan parannetun akselin ympärille rakennettu ja ympärilaminoitu peräsin maksoi muutama vuosi sitten n. 5500 mk.
Taisi yksi Lauttasaarella toimiva korjaamo ehdottaa meille uuden peräsimen kun he näkivät
tuon "täplän" meidän peräsimessä. Hintaluokka noin 12 000 mk (2 000 €). Jäi ostamatta.
Mutta jos lavan muotit tosiaan löytyvät niin tuo sinun mainitsemasi hinta saattaa olla jo
lähempänä totuutta. Korjaamo olisi vissiin tehnyt olemassaolevasta peräsimestä muotin ja
me olisimme sen muotin todnäk joutuneet maksamaan, ainakin osittain.
[quote="ilona"]Vielä tuosta peräsimestä sen verran, että sen rakenne ei ainakaan mun -81 mallisessa ei ollut ihan loppuun saakka mietitty. Peräsinakseli oli yläpäästään halkaisijaltaan n. 45 mm:n umpitankoa. Mutta se oli sitä vain noin 10 cm peräsimen sisällä. Siitä se jatkui päittäin hitsatulla putkella alaspäin.[/quote]
Harmittaa kun tuota ei voi tarkistaa kovinkaan helposti. Enkä halua sitten päättyä
tilanteeseen missä pitää rikata joku hätäperäsin tjms. Suosittelen kullekin FEneilijälle
hätäperäsimen rikaamisen harjoittelua.
Tuo saattaa muuten olla eräänlainen ominaisuus eikä huonous. Jos ajaa peräsimen kiville
niin minä olisin ainakin helpottunut jos te taittuu eikä revi koko akselia pinnoineen irti.
Oliko tuo putki sitten rosteria?
[quote]
Tämä työsuorituksena ongelmallinen hitsausliitos petti minulla ja sen vuoksi peräsin taittui jatkoksen kohdalta. Akselista lavan takaosaan lähtevät latat olivat kyllä myös haponkestävää terästä, mutta niitä ei ole rakennettu kehäksi, eli takaosastaan yhteen.[/quote]
Missä olosuhteissa tuo katkeaminen/taittuminen tapahtui? Kovassa merenkäynnissä vai
jonkun "ulkoisen tekijän" takia?
[quote]
Muotit ovat olemassa ja tekijän nimikin tiedossa. Uusi vanhan, mutta alaosastaan parannetun akselin ympärille rakennettu ja ympärilaminoitu peräsin maksoi muutama vuosi sitten n. 5500 mk.[/quote]
Taisi yksi Lauttasaarella toimiva korjaamo ehdottaa meille uuden peräsimen kun he näkivät
tuon "täplän" meidän peräsimessä. Hintaluokka noin 12 000 mk (2 000 €). Jäi ostamatta.
Mutta jos lavan muotit tosiaan löytyvät niin tuo sinun mainitsemasi hinta saattaa olla jo
lähempänä totuutta. Korjaamo olisi vissiin tehnyt olemassaolevasta peräsimestä muotin ja
me olisimme sen muotin todnäk joutuneet maksamaan, ainakin osittain.