Sähkömoottori taas

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Sähkömoottori taas

Re: Re:

by Joakim » Wed Oct 02, 2019 08:43 am

feelu wrote: Mon Sep 30, 2019 12:35 pm
Joakim wrote: Mon Dec 17, 2018 23:19 pm Aquamotin sisämoottori näyttää olevan vielä reilusti kalliimpi: https://www.moerer.de/elektrische-boots ... n=12&s=136

Ankean näköisiä nuo podit ja perämoottorit. Ei tosin Torqeedo sen paremmalta näytä, varsinkaan 10 kW malli.
Kieltämättä todella tylsää muotoilua. Miksei noista voi tehdä enemmän silmää miellyttäviä?
En tarkoittanut niinkään silmää miellyttävää, vaan hyvin hydrodynaamisesti muotoiltua. Tosin ne ovat yleensä myös silmää miellyttäviä, mutta ei välttämättä toisin päin.

Re:

by feelu » Mon Sep 30, 2019 12:35 pm

Joakim wrote: Mon Dec 17, 2018 23:19 pm Aquamotin sisämoottori näyttää olevan vielä reilusti kalliimpi: https://www.moerer.de/elektrische-boots ... n=12&s=136

Ankean näköisiä nuo podit ja perämoottorit. Ei tosin Torqeedo sen paremmalta näytä, varsinkaan 10 kW malli.
Kieltämättä todella tylsää muotoilua. Miksei noista voi tehdä enemmän silmää miellyttäviä?

Re: Sähkömoottori taas

by luma » Wed Jun 19, 2019 01:38 am

Facebookin Sähköveneilijät-ryhmässä joku oli vaihtanut Ohlson 29:ään sähköt 1GM:n tilalle. Tästä mallia jos FEneeseen haluaa lähteä rakentelemaan: https://www.facebook.com/groups/1261583 ... 703059816/

by Joakim » Mon Dec 17, 2018 23:19 pm

Aquamotin sisämoottori näyttää olevan vielä reilusti kalliimpi: https://www.moerer.de/elektrische-boots ... n=12&s=136

Ankean näköisiä nuo podit ja perämoottorit. Ei tosin Torqeedo sen paremmalta näytä, varsinkaan 10 kW malli.

by Artsi » Mon Dec 17, 2018 20:49 pm

EEGOn 5 kw: sisämoottori suoraan FEneen akselille olisi maksanut saamani tarjouksen mukaan noin 2500€! Melkoisesti tuota Trend-Podia halvempi :madlaugh: !

Edit: Goldenmotor.com: 3kw:n moottori ja säädin yhteensä noin 550 dollaria! Asennusohjeetkin löytyvät nettisivuilta...

by harald » Mon Dec 17, 2018 12:57 pm

http://www.totalvene.fi/lue/uutinen/aqu ... rkkinoille
Itävaltalainen Aquamot valmistaa ja markkinoi laajaa sähkömoottorimallistoa. Suomessa moottorit lanseerataan ensi helmikuussa Vene 19 Båt -messuilla.

Professional Line -sisämoottorit kytketään erilliseen akkupankkiin ja normaaliin potkuriakseliin. Moottorien tehot ovat 2,5–30 kW. Käyttöjännite on tehon mukaan 24, 48, 72 tai 96 volttia. Professional-sarjan moottoreita saa myös perä- tai pod-moottoriversioina.

Hinnaltaan Aquamot-sähkömoottorit soveltuvat hyvin korvaamaan veneen vanhan ja käytöstä poistuvan perä- tai dieselmoottorin. Esimerkiksi Trend 1,1 kW -perämoottorin suositushinta on 1 990 euroa akun kera ja Trend Pod 2,2 kW -purjevenevetolaitemoottori maksaa 3 490 euroa ilman akkuja.

by FE-Sillanpää » Wed Apr 25, 2018 12:12 pm

Olen etsinyt sähkömoottoria, jossa olisi akseli läpi koneen. Asentaisin sen potkuriakselille. Mutta ei tunnu löytyvän, kaikissa vain akseli toisessa päässä. Ideana siis se, että pieni akusto riittäisi, jos Yanmar saisi olla paikallaan ja käynnissä ollessaan Yanmar toimisi potkurin pyörittämisen lisäksi huiman tehokkaana aggregaattina. Ei olisi maasähkön varassa eikä tarvitsisi koskaan rantautumismanöövereissä dieseliä. Koneesta voisi poistaa vakiostarttimoottorin ja laturin. Pitkät ajelut olisivat ehkä "puoli tuntia dieselillä, puoli tuntia sähköllä" ainakin jos panostaisi litiumioniakkuihin.

Jos ei yhtä sopivaa sähkömoottoria löydy tuntuu turhan kallillta ja tilaavievältä rakentaa systeemi kahden moottorin (toinen generaattorissa ja toinen potkurin pyörittäjänä) ja kahden säätimen varaan.

Hihnavetoisia ratkaisuja on tarjolla, mutta epäilyttää sivuttaisvoima, joka kohdistuu akselille ja sitä kautta laakereille.

by Joakim » Tue Apr 24, 2018 18:51 pm

5 hv riittää kyllä helposti 5 solmun vauhtin. Torqeedolta saa ~3500 € 2/4 kW PODin eli siis moottori + vetolaite + säätösysteemi.

Moottori on siis halpa, mutta kunnon akusto ei. Tarvitaan myös lataussysteemi, jolla suuren akuston saa kohtuu ajassa ladattua.

by harald » Tue Apr 24, 2018 13:15 pm

Melko kallis moottori mitä on tullut katsottua hintoja (tai ei sittenkään, pitää tarkastaa). 2 kW pitäisi riittää, ja silloin pärjää 24 Villa. Tästähän on pidempi keskustelu jo aiemmin, siihen voisi jatkaa?

Edullinen sähkömoottori

by Artsi » Tue Apr 24, 2018 10:27 am

Kävin keväällä Go-expo -messuilla, jossa eksyin Eego -nimisen firman osastolle.(www.eego.fi) Melkoiseksi hämmästyksekseni osastolla esiteltiin EEGO - nimistä 5hv:n perämoottoria, joka mäytti aivan tavalliselta perämoottorilta, eikä miltään uistelulelulta. Silloiseen alle 700€:n messuhintaan kuului myös 48V:n Li-ion akku, joka sopi myös heidän erikoisiin sähköskoottereihinsa, sekä tietysti laturi. Heräsi ajatus, että asentamalla noita kaksi Feneen perään, saattaisi luokkasäännön mukainen viiden solmun nopeus jopa täyttyä, ja hinta jäisi reilusti alle kahden tonnin :shock: .
Paikalla oli yhtiön edustaja Toni Lindholm, jolta innostuin kyselemään aiheesta. Hän kertoi, että moottorin, ja jopa tehokkaammankin pystyisi hyvin helposti asentamaan suoraan purjeveneen vetolaitteeseen. Hinta ja vaihtoehdot vaan jäivät siinä kohtaa epävarmoiksi.
Olin myöhemmin häneen yhteydessä sähköpostitse ja sai vihdoin vastauksenkin. Oli kuulemma kiirettä pitänyt ( ei ihme nykyisen sähköpyöräbuumin aikana)!
Noin 10 Hv:n 48V:n moottori säätimineen maksaisi noin 2500€. Murheena olisivat sitten akut. Postaan tähän lainauksen käymästämme keskustelusta:


Kyllä pitää paikkansa, sähkömoottori saadaan istutettua helposti keskimoottorin paikalle. Meillä on tällä hetkellä pari projektia mihin tälläinen ratkaisu tehdään. Näissä keskimoottori ratkaisuissa käytämme goldenmotorin tuotteita, heillä on hyvä ja laadukas valikoima eri kokoisia moottoreita ja controllereita.

Tuollaiseen 10hp keskimoottorin tilalle purjeveneeseen riittäisi varmasti 5Kw BLDC moottori, tämä ei nimellisteholtaan ole aivan 10hp, mutta sähkömoottorit ottavat piikkitehona noin tuplat, joten tästä saadaan tarvittaessa yli 10hp ulos. Tälläisen 48V 5Kw ilmajäähdytteisen moottorin hinta Suomeen tuotuna jää pikkaisen alle 1000€ sis. alv 24%, tämän lisäksi tarvitaan 48V sinewave 5kw controlleri hinta myös vähän alle 1000€, sekä joystick ohjaus hinta n. 500€.

Sitten näiden lisäksi tarvitaan tietysti akut. Näissä on paljon erilaisia ratkaisuja ja hinta vaihtoehtoja. Edullisimmillaan 48V akut saadaan rakennettua neljästä kappaleestaa 12V esimerkiksi 100Ah starttiakuista. Nämä motonetissä 159€/kpl, eli reilu 600€ niin saadaan 48V 100Ah. Tällä akkupaketilla pääsee n. 20min kyseisellä moottorilla, kun otetaan maximi tehot ulos. Pienillä kierroksilla tuolla akku paketilla pääsee myös huomattavasti pidempään. Ja tietysti tuon paketin voi rakentaa myös esimerkiksi 8kpl 12V 100Ah akuista jolloin saadaan 48V 200Ah potkua. Lyijyakuilla tehdessä saattaa tullaa vastaan akkujen suuri paino +30kg/12V100Ah, sekä niiden koko. Litiumakuilla tehtynä tilan tarve on n. 1/3 lyijyakkuihin verrattuna, sekä paino vain 1/4 lyijyakuista. Eli käytännössä tuohon tilaan mikä menisi 4kpl 12V 100Ah akuille, siihen mahtuisi litiumina 48V 400Ah ja olisi vielä 75% kevyempi. Tuollaisen 48V 400Ah litiumakun hinta jäisi arviolta pikkaisen alle 10000€.


Kokonaisuus on toki arvokas, mutta litiumakkujen hinnat laskevat koko ajan ja lyijyakuillakin pääsisi edullisesti alkuun. Ainakin itselleni tuo olisi vakavasti harkittava vaihtoehto, kun Yanmar seuraavaksi tekee tenän. Tosin laituripaikalla pitäisi sitten olla sähkönsaantimahdollisuus.

eMotion rudder drive

by FE-Sillanpää » Tue Jan 24, 2017 23:32 pm

Joakim wrote:
FE-Sillanpää wrote:
Olli wrote:Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar ... odret.html
Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.
Tuollainen 4 kW moottori voi saada pahimmillaan aikaiseksi n. 1000 N työntövoiman. Peräsinlaakerit ja -akseli on mitoitettu ainakin 10-kertaiselle voimalle: http://www.jp3steering.com/en/rudder-be ... e-1and-15/
Näin on, maallikon ensi ajatus vain johtaa tuollaisiin epäilyihin. Tuo härveli on esillä Düsseldorfissa tällä viikolla. Ei kuitenkaan Hanse-veneen peräsimessä vaan lasivitriinissä, kiinni peräsimen palassa. On se koneosa pieni verrattuna Oceanvoltin "kakkuun".

Muita epäilyksiä tämän hyvyydestä tulee siitä, että aparaattiin osuisi jalat uimaportailta/tasolta. Sähköfeneen perusteella sähkömoottorit ovat äkäisiä ja eihän ne varoita päälle mennessään pakoputken pörinällä. Pitäisi olla jonkinlainen tupla-triplavarmistus, ettei tee uimarista silppua. Myös eMotionin ja Hansen yhteisbrosyyrin havainnekuvassa potkuri jatkuu etäämmälle kuin vesilinja. Toki, monessa nykyveneessä uimataso alhaalla = metri lisää etäisyyttä.

by Joakim » Wed Dec 07, 2016 08:47 am

FE-Sillanpää wrote:
Olli wrote:Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar ... odret.html
Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.
Tuollainen 4 kW moottori voi saada pahimmillaan aikaiseksi n. 1000 N työntövoiman. Peräsinlaakerit ja -akseli on mitoitettu ainakin 10-kertaiselle voimalle: http://www.jp3steering.com/en/rudder-be ... e-1and-15/

by FE-Sillanpää » Tue Dec 06, 2016 17:51 pm

Olli wrote:Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar ... odret.html
Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.

by harald » Tue Oct 25, 2016 14:24 pm

Joku torqeedo-tyyppinen hissilaite toimisi varmaan parhaiten. Saa kokonaan pois vedestä tarvittaessa.

by Jankka » Tue Oct 25, 2016 14:21 pm

Olli wrote: Peräsimen ominaisuudet varmaan vähän kärsivät, mutta toi on kuitenkin aika ylhäällä. Mahtaako edes koskea veteen silloin kun pito tyypillisesti irtoaa?
Tuo voi hyvinkin kavitoida, jos sitä käyttää purjehtiessa :shock:

Top