Lämppäri

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Lämppäri

by Cage » Wed Dec 05, 2018 09:12 am

In case you can get an old heater to work, then I would say it's probably the best option as it's going to save a lot of money. The heater that came with our boat was very old (Thermo 1300) and didn't say a thing when I tried to start it, so we went for a new one. I chose Webasto as I considered it to be the fastest way to dry the boat after races. If I would choose now, I would probably go for a Safire or Wallas or similar as they consume less power, are more silent and can be run on low heating for long times e.g. when cruising. Still, if main use is to quickly dry up the boat, then Webasto and similar are probably a good choice, but for cruising purposes (which is when we mostly use the heater anyway) I would go for Wallas/Safire etc.

by harald » Tue Dec 04, 2018 10:17 am

70 dB is considered to be the upper end of normal conversation. Not too bad. We have our heater built into the engine compartment, so the most sound is generated from the rushing of air out of the nozzle.

I don't know Wallas (anymore), but you might be on to something regarding the heater needing some kind of backpressure.

by Ülari » Tue Dec 04, 2018 05:19 am

70 dB should be as loud as vacuum cleaner.
I was considering buying this, but decided to fix my Wallas 2000, since I like it quiet while sleeping. Got it working, but since ignition coil timer is toast, I will have to connect it to manual pressure switch. I have not yet tested it on the boat, but it seems that it puts out very little heat. Might it be because I did not have chimney cap (since I tested it in home) and more hot air could escape because of that?

by harald » Sun Dec 02, 2018 23:08 pm

Tuollainen kiinalämppäri maksaa ilmeisesti vain 200 €

https://www.youtube.com/watch?v=9YthaCqkMOs

by olpalon » Fri Aug 11, 2017 10:40 am

Olli wrote:Tuo hienompi säädin ei auta siihen, että laitteen minimiteho on iso. Eli poltin on pakko sammuttaa kun alkaa mennä liian kuumaksi. Jos ovat pienentäneet uudelleenkäynnistyksen hystereesiä, niin se olisi hyvä. Kääntöpuolena vaan sitten se, että hehkutuksessa menee aika paljon sähköä.

Jos sulla on AT2000 ST, niin siihen saa tuuletusominaisuuden lisäämällä muutaman euron kytkimen. Meillä ei kyllä ole paljon tuuletusta käytetty, koska se pitää hirmuista meteliä,ja harvoin on yöllä niin kuuma, että sisällä pitäisi tuulla. Parempi on laittaa lämpötilasäätö minimiin, jolloin poltin ei ikinä käynnisty, mutta vehje puhaltaa mukavasti minimipuhalluksella. Se on hiljainen, paljon pienempi kuin mitä tuuletuksella saa nupista säädettyä.
Edellisessä venessä (8,3 m motari) oli Safiren 1800 lämppäri (noin vm 2011) ja siitä ei jäänyt 1. piirikortin vaihdon jälkeen muuta kuin positiivista sanottavaa. Siinä oli oikeasti portaaton lämpötilansäätö. Naksutus ja puhallus menivät käsi kädessä koko skaalan läpi. Viileään kesäyöhön riitti tyypillisesti minimitehon puhallus/lämmitys. Termarin ohjaamana tuli lisää löylyä tarpeen mukaan. Puhallusteho oli heikompi kuin nykyisessä Webastossa tuulettimen tyypistä johtuen, mutta kuitenkin riittävä tyypilliseen suomalaiseen kesäsäähän. Webastolla nilkat palaa ja pää on viileä (ulkona luukusta), mutta keskimäärin on kai sopiva lämpötila hetkittäin.

by Olli » Mon Jul 31, 2017 18:27 pm

Tuo hienompi säädin ei auta siihen, että laitteen minimiteho on iso. Eli poltin on pakko sammuttaa kun alkaa mennä liian kuumaksi. Jos ovat pienentäneet uudelleenkäynnistyksen hystereesiä, niin se olisi hyvä. Kääntöpuolena vaan sitten se, että hehkutuksessa menee aika paljon sähköä.

Jos sulla on AT2000 ST, niin siihen saa tuuletusominaisuuden lisäämällä muutaman euron kytkimen. Meillä ei kyllä ole paljon tuuletusta käytetty, koska se pitää hirmuista meteliä,ja harvoin on yöllä niin kuuma, että sisällä pitäisi tuulla. Parempi on laittaa lämpötilasäätö minimiin, jolloin poltin ei ikinä käynnisty, mutta vehje puhaltaa mukavasti minimipuhalluksella. Se on hiljainen, paljon pienempi kuin mitä tuuletuksella saa nupista säädettyä.

by Cage » Mon Jul 31, 2017 13:02 pm

Meillä ei paljoa Webastoa ole aikaisemmin käytetty, mutta tänä kesänä on ajettu paljonkin. Huomattiin juuri tuo minkä Ollikin mainitsi, että lämppäri on liian tehokas. Tästä syystä kiinnostuin tuostä säätimestä, kun ainakin sen mainonnasta saa sen kuvan, että ylläpitäisi asetettua lämpötilaa jatkuvasti. Tuossa on mukana vent-mahdollisuus, joka sitten taas kuumina kesäpäivinä voi olla hyvä. Pitääkin soitella KAHA:lle tuosta tai sitten laittaa Webastolle mailia.

by Olli » Sat Jul 29, 2017 00:01 am

harald wrote:Ei varmaan kannata kysyä Kahalta, ne varmaan haluaa myydä toimii tai ei.
Kyllä sieltä ihan asiallista tukea saa. Jos kysyy, että onko tossa älysäätimessä sama järjetön 5 asteen hystereesi polttimen uudelleen syttymisessä, vai ei, niin luulisi vastaavan.

Veikkaan vaan, että toi säädin ei oo yhtään älykkäämpi kuin se nykyinen potikka, siihen on vaan laitettu lcd-näyttö, jonka avulla saa ehkä helpommin säädettyä mieleisensä lämpötilan. Saman asian ajaa, jos piirtää merkin sopivaan kohtaan siinä potikassa.

by harald » Fri Jul 28, 2017 20:30 pm

Ei varmaan kannata kysyä Kahalta, ne varmaan haluaa myydä toimii tai ei.

Luukkujen pitäminen raollaan kun lämppäri on päällä on vain hyvä asia mun kokemuksen pohjalla. Jos lämppäri on päällä tulee kyllä lämmin, ja ennemmin tai myöhemmin liiankin lämmin oli sitten termostaatti vai ei. Sen veneen saa kuivaksi lämppärillä, se on minulle tärkeämpää kuin se että onko veneessä 16 vai 21°C.

by Olli » Fri Jul 28, 2017 20:26 pm

JIm wrote:Lämppärin toimivuuteen vaikuttaa enempi lämpimän ilman puhallus ympäri venettä eli sekä keulahyttiin että pistopunkan perälle. Salonkiin puhaltelu on turhaa sillä lämmin ilma poistuu nopeasti oviaukosta.

Jos haluat termostaatin ja lämpötilanäytön niin osta pois. Toivottavasti näytön taustavalon saa sammutettua yöllä.
AirTop 2000 on FE83:n kokoiseen veneeseen liian tehokas, joten jos lämpöä valuu harakoille salongista, niin se on vain hyvä, koska silloin poltin pysyy päällä. Webaston lämpötilasäätö on ihan luokattoman paska. Jos asetettu lämpötila saavutetaan, ja vehje keksii sammuttaa polttimen, niin se ei käynnisty ennen kuin lämpö on pudonnut 5 astetta. Jos siis asettaa lämmön mukavaan 21 asteseen, niin jossain vaiheessa yötä herää kun webasto painaa kylmää ilmaa sisään, ja käynnistyy vasta kun on saanut viilennettyä veneen 16 asteeseen. Tämä siis keväällä, syksyllä ja tänä kesänä, kun lämpöä oikeasti tarvitaan. Helteellä ei ongelma.

Jos tuo älyvehje tuo tähän jotain parannusta, niin se on hintansa väärti. Jos ei, niin sillä ei tee yhtään mitään. Kannattaisi ehkä kysäistä Kaha Oy:stä ennen kuin laittaa rahansa tohon.

by JIm » Fri Jul 28, 2017 12:13 pm

Lämppärin toimivuuteen vaikuttaa enempi lämpimän ilman puhallus ympäri venettä eli sekä keulahyttiin että pistopunkan perälle. Salonkiin puhaltelu on turhaa sillä lämmin ilma poistuu nopeasti oviaukosta.

Jos haluat termostaatin ja lämpötilanäytön niin osta pois. Toivottavasti näytön taustavalon saa sammutettua yöllä.

by Cage » Wed Jul 26, 2017 00:35 am

Onko kenelläkään kokemusta Webaston Digital SmarTemp Control:ista? Eli siis tämä: https://www.iandmelectric.com/collectio ... mp-control

Toimiiko oikeesti? Kannattaako hankkia?

by harald » Mon Apr 07, 2014 10:47 am

Meillä on tuo webasto, ja sillä saa kyllä veneen kuivaksi kohtuu nopeasti. Sen jälkeen ei ole haitannut niin paljon jos se vaikka sammuukin yöllä, kunhan veneessä on kuivaa.

Olen hiukan epäileväinen noiden muiden kuten safiren kuivatustehoon.

Saat Cage tulla kuuntelemaan minkälaista ääntä tämä pitää, ei se nyt ihan imurin tasolla ole kuitenkaan. Ei sitä välttämättä edes huomaa kun lämmitin laskee huipputehosta alaspäin

by Vapaustaistelija » Mon Apr 07, 2014 10:17 am

Meillä on feneessä peräti Eberi D4. Pakko oli ostaa kun sai halvalla... No, ainakin tarkenee. Tuossa ei minimiteholla ilman kohina juuri haittaa, koska putket ovat 90mm. Lisäksi on äänenvaimentimet paloilman imuputkessa ja pakoputkessa, joten löpöpumpun etäinen naksutus on kovin ääni minimiteholla. Vekottimen sammumista kesken yön eivät nuokaan tietenkään estä.

by Olli » Sun Apr 06, 2014 21:41 pm

Cage wrote:Yhden putken vetäminen kun on paljon helpompaa kuin kahden, etenkin kun ajattelin moottoririlaan asentaa lämmittimen.
Joo, varmaan jossain keskemmällä venettä olisi parempi paikka, jos putkia olisi kaksi. Webasto on parempi sijoittaa äänieristettyyn tilaan.
Cage wrote:Lisäksi olisi ajatus vetää pistopunkkaan haaroitus T-haaralla (jos mahtuu moottoririlassa vetään), jotta saa senkin paikan kuivumaan. Eli kun kolmeen haaraan vetää putkea, niin oikein hyvä, että virtausta riittää.
Konehuoneessa mahtuu kyllä haaroittamaan, mutta mutkista voi tulla vähän jyrkkiä. Riippuu tietysti jonkin verran sijoituspaikastakin. Rööriähän mahtuu sinne konetilaan mielin määrin, mulla pistopunkkaan menevä putki menee vielä konehuoneesta taaksepäin, ja tulee pistopunkan jalkopäähän.

Image

Kannattaa käyttää joka paikassa noita säädettäviä haaroja jotta saat säädettyä ilmamäärät kohdalleen.

Top