Rungon kosteus ja osmoosi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rungon kosteus ja osmoosi

Re: Rungon kosteus ja osmoosi

by Cage » Fri Jan 03, 2020 22:34 pm

Tässä ketjussa onkin jo hyvää keskustelua primereista, niin jatketaan tähän.

Meillä siis pohjaremppa menossa, koska pohjassa oli noston jälkeen epätasaisuuksia, jotka eivät olleet rakkuloita, ennemmin pieniä kukkulan muotoisia eikä niitä saanut puhkaistua. Joinain kesinä aikaisemmin niitä on ollut rajatuilla alueilla ja olen niistä kohdista keväällä hionut epätasaisuudet pois ja primeroinut uudelleen ennen myrkkymaalia. Tänä vuonna näitä paiseita tms. oli melkein koko pohjassa, niin päätin lähteä tekemään pohjaremppaa. Ehkä vähän hätiköin, koska parin viikon jälkeen paiseet/kukkulat olivat tasoittuneet huomattavasti, mutta sitten taas niin ei kyllä tarpeeksi kisapohjaa ajatellen. Myrkkymaalin (Hempel Hard Racing, jonka alla laajalti Hempel Glide Speed) kanssa Tramexin mittari pomppas ns. keltaiselle alueelle. Jo myrkkymaalin jälkeen poistamisen jälkeen kosteutta oli huomattavasti vähemmän ja oli laajalti jo vihreällä alueella ja vielä kun poisti epoksin (paikoittain ehkä jopa n. 1mm paksuisen ja jo hiushalkeamilla olleen epoksikerroksen), niin kosteus laski vielä enemmän, vaikkei nyt vielä samalle tasolle kuin vedenpinnan yläpuolella olleet alueet, joissa mittari ei edes hievahda. Vihreä alue Tramexin tarkemmalla mittausmoodilla tarkoittaa että lasikuitu on tarpeeksi kuiva jatkokäsittelyä varten. Kosteus oli siis pitkälti myrkkymaalikerroksessa, osittain haljenneessa epoksissa ja joissain paikoissa mennyt gelkkarikerrokseenkin, mutta uskon että gelkkarin tasoittaminen ja kuivuminen talven yli riittää vallan mainiosti. Joissain paikoissa on kuitukin esillä, mutta ei pahasti.

Anyway, nyt pitäisi sitten alkaa valita kevääksi jo sopiva primeri. Huomasin, että SVB:llä on Internationalin primerit hyvässä alennuksessa ja 2,5l purkitkin jo ihan kilpailukykyisesti hinnoiteltuna. Minkälaisia kokemuksia näistä? 2-komponenttisena valikoimassa on Interprotect, Gelshield 200, Gelshield Plus ja VC Tar2. Minkälaista tuo VC Tar2 on? Kovasti hehkuttavat sen itsetasoittuvuutta, joka kyllä houkuttelee. Myös sen nopea kuivuminen ja sallittu käyttö 5:ssä asteessa (kun Temacoat RM40 ja Inerta 5 vaatii 10 astetta). Voiko tuon VC Tar2:n päälle sit vetää mitä tahansa myrkkyä?

Temacoat, Inerta, International (ja mikä niistä?) tai Light Primer.... siinäpä vähän pohtimista.
EDIT: Niin ja sitten on vielä Jotuninkin kamat...

by fendert » Thu Apr 13, 2006 11:13 am

Olen käyttänyt tramexia jo 10 vuotta.
Huomaa että venessä on kosteita paikkoja muuallakin kuin peruslaminaatissa.

Kannatta aina ensin kartoittaa umpikotelot sisältä ja tutkia onko
runko kerrosrakenteinen.

by Panu » Fri Mar 24, 2006 22:11 pm

Tervehdys

Netistä löytyi seuraava linkki aiheesta:

http://www.yachtsurvey.com/moisture_meters.htm

by Guest » Sat Mar 04, 2006 23:31 pm

Jesh,

Telasin kympin kannun ja siitä riitti neljäksi kerrokseksi, minkä arvelin olevan n. 400 microm. Mulla löytyy Temacoat RM40 tuoteseloste ja maalausohje. Laitako viestin pasi@fe83.org, niin laitan sulle?

pasi

Pohjaremppa

by juhanil » Sat Mar 04, 2006 23:12 pm

Hei oikkpasi,
Katsoin kuvasarjan pohja- ja kölirempastasi Hennuliin ja minusta tuo näytti tosi asialliselta!
Omassa veneessä jouduin ottamaan gelcoatia vähän runsaammin pois, koska epäilin osmoosia. Tilanne oli kuitenkin sellainen, että vain gelcoat kerrokseen oli varastoitunut kosteutta. Mutta joudun käyttämään epoksimaalia hieman runsaammin korvaamaan pois hiottua gelcoatia. Arvelen siveleväni 6 - 7 kerrosta Temacoatia. :)

Pohjaprimeri

by juhanil » Sat Mar 04, 2006 23:02 pm

Hei, kiitoksia vinkistä!
Hyvä saada vahvistusta omille pundaroinnille :) .
Menikö sinulta 10L astia kokonaan? :o

by oikkpasi » Sat Mar 04, 2006 22:46 pm

juhalil

Käsittelin Hennulin pohjan toissa keväänä Temacoat RM40 epoksilla ja voin suositella sitä lämpimästi. Toimiva ja edullinen setti! Kuvia työskentelystä neljän maalauskerran jälkeen löytyy ohessa.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album130

pasi

Pohjan kolojen kittaus

by juhanil » Sat Mar 04, 2006 16:50 pm

Hei, kyselin rungon vesipuolen kittauksesta lähinnä siksi, että eri (vene)maalivalmistajat antavat toisistaan poikkeavaa tietoa kunpi ensin: maali vai kitti hiottuun runkoon. Jotkut maalivalmistajat kertovat syynkin valinnan perustaksi: tulisi ottaa huomioon DRY to DRY efekti! Elikkä kaiketi epoksikin verkottuu paremmin, jos tuota DRY to DRY efektiä ei pääse syntymään! Tästä syystä tuntuisi oikealta laittaa primeri (on märkää) ensin kuivaan pohjapintaan (huom. paksu kitti on kaiketi "kuivaa"). Mutta tiedä häntä - minun kokemuksen mukaan jos epoksia on roiskinut ympäriinsä, niin kuivuttuaan sitä on paha irroitella - se pysyy muoviämpärissäkin kuin tauti!

Muuten yksi hyvä ja lähes "perinteinen" epoksimaali löytyy vieläkin nimittäin epoksipiki. Sitä on saatavana nimellä VC Tar2 hintaan 105 e / 2,5 L ja nimellä Epitar hintaan 130 e / 10 L! Sopii kaikille materiaaleille. :)

by Erkka » Sat Mar 04, 2006 13:11 pm

Awaan vedettiin juurikin Hempelin fillerillä. Venemestarissa oli joku aika sitten juttu näistä kolojen täytösä niin vesirajan ylä- kuin alapuolellakin. Siinä neuvottiin täyttämään kolot kitillä ja sitten hionta ja primerit niskaan, ei muuta.

-Erkka / Awa

by harald » Fri Mar 03, 2006 18:18 pm

No kun meitä skrabaajia oli kaksi, eikä tehty yhteen putkeen niin ei tullut maitohappoakaan
= ei naarmuja.

Saattaa olla että jotain paklattiin, mutta en muista enää, todnäk ihan polyesteripakkelia jos paklattiin.

by Olli » Fri Mar 03, 2006 18:14 pm

Käytimme Nils Malmgrenin lättspackelia kölin tasoitukseen. Runkoa ei pakkeloitu,
vielä ainakaan
Teillä on sitten ollut skrabaaja hyvin valppaana, jos ei yhtään tarvinnut pakkelia. Tuo rapsuttelu on sen verran rankkaa puuhaa, että kyllä mulla ainakin muutamaan otteeseen ote herpaantui sen verran, että skraban reuna haukkasi gelcoatiin naarmua.

Nuo kohdat paikkailin ensimmäisen (ohennetun) primerikerroksen päälle Hempelin epoxy fillerillä. Paljonhan sitä ei kulu, jos vaan kolojen paikkuuseen käyttää, eikä lähde muita muotoja oikomaan. Jonkun kohdan taisin paikkailla myös tuolla lättspackelilla, ja molemmat toimivat. Tuo kevytpakkeli on kevyempää hioa.

by harald » Fri Mar 03, 2006 17:23 pm

Käytimme Nils Malmgrenin lättspackelia kölin tasoitukseen. Runkoa ei pakkeloitu,
vielä ainakaan :)

LM 406 lätt

http://www.nilsmalmgren.se/produkter/ba ... index.html

Etsi-toiminto auttaa myös. Nils hakusanana.

Pohjaprimeri ja epoksikitti

by juhanil » Fri Mar 03, 2006 16:37 pm

Hei Harald - mitä epoksikittiä käytitte veneen rungon kolojen ym. tasoitukseen? Paljonko sitä meni? Kittasitteko ennen maalausta vai ensimmäisen maalaussivelyn jälkeen? :)

Pohjaprimeri

by juhanil » Fri Mar 03, 2006 16:33 pm

Hei, Inertan epoksimaalit vaativat n. 10 C. Verkottuminen lakkaa alle tuon lämmön ja jatkuu lämpötilan noustua. Samoin käy lähes kaikille pienvene epoksimaaleilla (Gelshield 200:lle luvataan min. 5 C). Teollisuuspuolelta löytyy Inertalta esim. Inerta Mastic, joka ulottuu W-kovetteella aina -5 C:een. Mutta valmistaja ei suosittele sitä lasikuitualustalle (koska ei ole toimivuudesta kokemusta).

Itse olen tullut selvitysteni jälkeen lopputulokseen, että ekonoomisesti suhtkoht edullinen ratkaisu on Tikkurilan (tikkurila.fi) teollisuuspuolen Temacoat RM 40. Kymppilitran astia noteeraa RTV puodissa n. 140 egeä. Tuon maalin kuiva ainepitosuus on kohtalaisen hyvä (n. 65 %) ja maali on kohdistettu pienvenepuolelle, mikä näkyy astiakoossa: 1L-- 10L. Temacoat RM 40:iä käyttää kotimaiset pienvenevalmistajat. Siitä saa maalausohjeenkin, mutta ohjeesta poiketen kokonaiskerrosvahvuuden tulisi kyllä olla yli 250 myytä. Elikkä kerroksia yli neljä ja ehkäpä 6 -- 7 olisi paikallaan (ellei osmoosia ole rungossa).
:)

by Guest » Wed Mar 01, 2006 00:34 am

Sasu. Kokeile haku-toimintoa "inerta"

Top