Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by olpalon » Fri Oct 21, 2022 18:29 pm

olpalon wrote: Fri Aug 14, 2020 15:58 pm Olenkohan ainoa, joka harkitsee ensisijaisesti peräsinrempan tekemistä kolmannella tavalla, eli irrottamatta sitä veneestä?
Kaivuuhommat ei kiinnosta pätkääkään saati hermojen menettäminen lukitusruuvien yms jne kanssa. Eikä peräsimen talvehtiminen olohuoneessa tai vastaavassa tod näk sovi vaikka kuinka sen perustelisi.
Kevään remonttimotivointiin tähtäävät toimenpiteet on nyt tehty.

https://www.fe83.org/gallery/index.php/albums/14006

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by Olli » Fri Apr 29, 2022 22:19 pm

Suosittelen joustoepoksia tohon akselin ja peräsimen väliin. Sikaflexit on vesirajan alla ihan turhia tuotteita.

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by Guest » Tue Apr 26, 2022 16:02 pm

Eri vene, mutta minä tilasin aikoinaan muutaman palan POM:ia samanlaiseen tarpeeseen täältä:

www.muovia.com

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by Tero » Mon Apr 25, 2022 22:16 pm

Taidan minäkin päätyä samaan ratkaisuun kuin Cage. Otin jo aiemmin illalla rälläkän käyttöön.
IMG_6378.jpg
IMG_6377.jpg
Peräsinhelojen valmistukseen tarvittavaa muovimateriaalia pitäisi hankkia jostain. Plasthousesta ja Etrasta meinasin aloittaa kyselyn. Mistä muualla kannattaisi kysellä?

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by Cage » Mon Apr 25, 2022 18:38 pm

Tero wrote: Sun Apr 24, 2022 22:34 pm 91C83E84-ECDB-4511-A5FE-2125C91C19B0.jpeg

Ostin feneen viime syksynä ja kunnostuskohtaita riittää. Sen takia kyselen että vieläkö tällä peräsimellä ajelisi yhden kesän ja vasta ensi talvena tekisi aukaisuremontin? Paljonko kuiva peräsin painaa? Punnitsemalla voisin arvioida minkä verran peräsin on vettä itseensä imenyt.
Meillä näytti varsin samanlaiselta yhtenä vuonna ja pikakorjauksena tein V-muotoisen uran yläosaan ja laminoin joitakin kerroksia uutta mattoa sauman yli. Meni sillä se kausi, seuraavana kautena sitten taas laminoin vastaavasti etupuolen sauman, kun siihen oli tullut rakoa. Sitä seuraavan kauden jälkeen meni sitten korjauspajalle halkaistavaksi. Näin meidän stoori, en ota mistään vastuuta, jos teet samoin. :)

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by Tero » Mon Apr 25, 2022 08:24 am

Irrotin peräsimen koska akselissa oli välystä ja halusin muutenkin nähdä miltä peräsin näyttää yläpäästään. Kolmas syy oli se että pohja- ja eliönestomaalin saa helpommin maalattua peräsinakselin juuresta kun peräsin ei ole tiellä. Neljäs syys oli se että peräsimen ihan ala-takareunassa on pieni halkeama, jonka umpeen laminointi onnistuu lämpimässä autotallissa ja vaakatasossa helpoiten. Peräsimen irrotus oli suhteellisen helppoa, koska vene on trailerin päällä ja siten riittävän korkealla.

Otan illemmalla lisää kuvia ja laitan tänne.

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by harald » Mon Apr 25, 2022 00:25 am

Kuvan perusteella todella huono sanoa mitään. Jos se on ollut tuossa 40 vuotta niin menisikö vuosi vielä? Ehkä.

Miksi olet irroittanut peräsimen? Epäiletkö sen kuntoa?

Yksi ongelma noissa on että akseli ei ole yhtä puuta vaan sitä on jatkettu eri pituisilla putkiöla alapäästä kunnes löytyi se versio jossa putkiosuus oli liian pitkä. Tästä syystä painokin vaihtelee.

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by Tero » Sun Apr 24, 2022 22:34 pm

91C83E84-ECDB-4511-A5FE-2125C91C19B0.jpeg
Ostin feneen viime syksynä ja kunnostuskohtaita riittää. Sen takia kyselen että vieläkö tällä peräsimellä ajelisi yhden kesän ja vasta ensi talvena tekisi aukaisuremontin? Paljonko kuiva peräsin painaa? Punnitsemalla voisin arvioida minkä verran peräsin on vettä itseensä imenyt.

Perinteinen peräsinremppa

by jbeardie » Sat Oct 31, 2020 17:44 pm

Päätin lähteä toteuttamaan peräsinremppaa perinteisellä menetelmällä. Sain peräsimen halkaistua melko vaivattomasti Dremelillä, taltoilla ja kumivasaralla. Seuraavaksi sisuskalujen poiskaivuu ja kuivattelu. Sattuuko kellään olemaan jigiä tallella liimausvaiheeseen?
Peräsin ja monttu
Peräsin ja monttu
Halkaistu peräsin
Halkaistu peräsin

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by jbeardie » Sun Oct 18, 2020 22:44 pm

Meillä lähti suhteellisen vaivattomasti irti. Irroitus oli puolen tunnin homma. Alempi metallipalikka oli aika tiukassa, mutta sekin höltyi, kun muljuteltiin peräsintä varovasti rajoitintappeja vasten puolelta toiselle. Nyt pitäisi keksiä miten remppa toteutetaan.

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

by olpalon » Fri Aug 14, 2020 15:58 pm

Olenkohan ainoa, joka harkitsee ensisijaisesti peräsinrempan tekemistä kolmannella tavalla, eli irrottamatta sitä veneestä?
Kaivuuhommat ei kiinnosta pätkääkään saati hermojen menettäminen lukitusruuvien yms jne kanssa. Eikä peräsimen talvehtiminen olohuoneessa tai vastaavassa tod näk sovi vaikka kuinka sen perustelisi.

by Panu » Wed Nov 23, 2016 23:32 pm

filia wrote:34,8 kg, tämä ei ole vastasyntyneen paino vaan Filian peräsimen paino irroitettuna ja punnittuna. Teen talvikauden aikana sisälmyksien vaihdon e-Vene menetelmällä eli ns. suuren luukun menetelmällä.

Toistaiseksi kaikki on mennyt kuin Strömsössä. Pultit aukesivat, mikään ei ollut jumissa ja puslatkin suorastaan putosivat syliin. Yläpään puslassa on "selvä" klappi ulkopuolen kehään, se heiluu silmin nähden ja sormin tuntuen vannasputkessa. Peräsimen ollessa paikallaan sitä pystyi heiluttamaan yli sentin eteen-taakse kohtuullisella voimalla. Pitänee tuumia vaihdanko samalla siis laakeriholkit. Alapäässä oli sellainen laipallinen malli.
Tervehdys

Onnea puuhasteluun. Nuo laakeriholkit kannattaa vaihtaa nyt samalla kun peräsin on kerran irti. Myöhemmin tehtynä tulee hieman turhaa voimistelua pelkkien holkkien takia. Lisäksi jos klappia on tuon kertomasi sentin verran, niin vaihtoon vain. On noita vaihdettu pienemmänkin klapin takia.

Muistathan, että FE wikistä löytyy piirustukset laakeripuslista: http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri

Jos käytössäsi on kunnolliset mittavälineet, niin tarkista noiden puslien sovitteet omasta veneestäsi sekä akselista että vannasputkesta ylä- ja alapäästä. Ulkomitta saa ja pitää olla hieman nahea ahdistussovite ja sisähalkaisijassa 0.1-0.2mm välys. Toistaiseksi on kaiketi kuvien mitoilla mennyt kohtuullisen hyvin, mutta jokainen venehän on yksilö ja eroa mitoissa saattaa löytyä.

Jos haluat sen alapuslan laipallisena, niin vie vanhat koneistamoon kuvan mukana malliksi.

by filia » Wed Nov 23, 2016 10:00 am

34,8 kg, tämä ei ole vastasyntyneen paino vaan Filian peräsimen paino irroitettuna ja punnittuna. Teen talvikauden aikana sisälmyksien vaihdon e-Vene menetelmällä eli ns. suuren luukun menetelmällä.

Toistaiseksi kaikki on mennyt kuin Strömsössä. Pultit aukesivat, mikään ei ollut jumissa ja puslatkin suorastaan putosivat syliin. Yläpään puslassa on "selvä" klappi ulkopuolen kehään, se heiluu silmin nähden ja sormin tuntuen vannasputkessa. Peräsimen ollessa paikallaan sitä pystyi heiluttamaan yli sentin eteen-taakse kohtuullisella voimalla. Pitänee tuumia vaihdanko samalla siis laakeriholkit. Alapäässä oli sellainen laipallinen malli.

Epoksivaahto

by Eero » Tue Dec 16, 2014 10:09 am

Meni jo, hyviä peräsinremontteja kaikille!

Myydään epoksivaahtoa

by Eero » Mon Dec 15, 2014 10:19 am

Sicom epoksihartsi PB250 n. 3l ja kovete DM02 n. 1l myynnissä edullisesti. Jäi yli projektista ja parastaennen päiväys oli jo 3/2015, niin en ehdi itse käyttää loppuja mihinkään, kun jo peräsimen sillä täytin. hp. 60e yhteyttä voi oottaa Eero Leino O451210178 ja posti kulkee eero.leino.84@gmail.com

Top