Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by harald » Wed May 05, 2021 14:22 pm

mason wrote: Wed May 05, 2021 13:53 pm Älä Harald säikyttele. Pelästyin, ettei jääkaappi mahdukaan ja kiiruhdin veneelle tarkistamaan mitat.

FE74:ssa tiskipöydän monttu on noin 70cm syvä.
Ai niin, en hoksannut että tämä olikin FE74-nen. Tilaihme sekin kyllä.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by Joakim » Wed May 05, 2021 13:54 pm

25 mm eristeet näyttää olevan. Saakohan tuon kylmäkoneiston asennettua muualle. Suoraan boksin alla ei ole optimaalinen.
https://penguinfrigo.co.uk/wp-content/t ... Fridge.pdf

Kulutus on ilmoitettu 20 C lämpötilassa ja ei ole mainittu boksin sisälämpötilaa. Aika helposti tuo kompuran ympäristö kuumenee enemmän, jolloin se hyötysuhde romahtaa ja lämpöhukka boksiin kasvaa.

Mulla oli Tempossa 23 l boksi, johon laitoin itse kompuran. Se vei parhaimmillaan alle 0,4 A keskimäärin ja tyypillisesti ehkä 0,5 A. Kovimmilla helteillä ehkä 0,6 A. Kompressorin asensin toiselle puolella vesitankkia, joten se ei lämmittänyt lainkaan boksia ja RST-vesitankki pohjaa vasten sekä täynnä viileää vettä toimi hyvänä jäähdyttiminenä.

Tuo 0,2 A tuskin helpolla toteutuu ja olisi todella kova luku. Dometic näyttää lupaavan tuplakulutuksia eli suunnilleen samoja kuin mun vei.
https://www.marinea.fi/waeco-coolfreeze-cf-26
https://www.marinea.fi/dometic-coolmatic-cb-36

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by mason » Wed May 05, 2021 13:53 pm

Älä Harald säikyttele. Pelästyin, ettei jääkaappi mahdukaan ja kiiruhdin veneelle tarkistamaan mitat.

FE74:ssa tiskipöydän monttu on noin 70cm syvä.

Pienessä veneessä kaikki on pientä. Mielelläni ottaisin jenkkikaapin jos kulutus olisi sama kuin pienessä ja sopisi samaan monttuun tulevan kanssa.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by harald » Wed May 05, 2021 09:48 am

Onko tuon mittaamiselle muuten joku standardi? Lämpötilaerot, sisältö, käyttöjännite jne?

Harmi kun en muista mittoja, mutta aika korkealta tuo vaikuttaa. 20 litraa on aika vähän, tuossa pitkässä Jääkaapii/kylmäboksi-ketjussa olen laskenut millaista tilaa on käytettävissä ja meidän kaappistamme tuli 57 litrainen. Tämä siis se tila pesu"altaan" takana.

https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... =45#p22032

Mainitaanhan se tuollakin, että korkeus työtason alla punkan pintaan on vain 460 mm. Kuvista katsoen ei punkan alla ole hirveästi lisää syvyyttä tarjolla kun pohja kaartuu ylöspäin.

Image Image

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by Joakim » Wed May 05, 2021 00:13 am

Täällä luvataan vain 0,2 A keskikulutus. https://penguinfrigo.co.uk/wp-content/t ... ridges.pdf

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by mason » Tue May 04, 2021 13:55 pm

Jääkaapeista ja niiden todellisesta kulutuksista ei ole aikaisempaa kokemusta, joten se varmaan minut vielä yllättää. Jääkaapiksi on tulossa pieni Vitrifrigo TL20 upotettava laatikko.

Näyttää siltä, että kun remotti on saatu valmiiksi niin alkaa testijakso. Istun veneessä ja seuraan kulutusmittaria.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by Joakim » Tue May 04, 2021 13:09 pm

mason wrote: Tue May 04, 2021 11:58 am Jääkaappi tulee tämän kesän remontissa.
Jääkaappi on yleensä purjeveneessä ylivoimaisesti pahin sähkösyöppö. Perämoottorin ja aurinkopaneelin varassa ollessa tuo on jo ongelma. Huonosti sijoitetusta aurinkopaneelista ei saa kuin n. 10 Ah/vrk aurinkoisina keskikesän päivinä. Elo-syyskuussa jo paljon vähemmän ja pilvisinä päivinä ei käytännössä mitään.

10 Ah/vrk kuluttavia jääkaappeja ei oikein ole. Itse pieneen hyvin eristettyyn kylmäboksiin asennettu voi siihen päästä, mutta tyypillisempää on yli 20 Ah/vrk kulutus.

Kannattaa siis miettiä huolella millainen jääkaappi tulee ja jääkaappia ei kannata laittaa vaan kylmäboksi. Ovelliset kaapit ja vedettävät lokerot ovat järjestäen huonosti eristettyjä. Kompressori pitää asentaa viileään paikkaan, mielellään kauas kylmäboksista.

Luultavasti joudut ostamaan reilusti isomman akun, sillä paneeli+perämoottori ei riitä kompensoimaaan kulutusta. Riippuu tietysti miten usein olette maasähkölatauksessa.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by harald » Tue May 04, 2021 12:51 pm

Oletko tehnyt kulutuslaskelmaa?

Omassa istuin sekuntikello kädessä merkaten kompressorin päälle/pois-syklit, samalla A-mittaria seuraten ja arvioin noin puolen tunnin otannalla että keskimääräinen kulutus on 0,6 - 0.7 A. PItäisi tehdä sama kovemmalla tehoasetuksella ja lämpimämmällä kajuutalla, myös tavaroiden määrä ja lämpötila on tuntematon tekijä.

Tämä tekee vuorokausitasolla 14-17 Ah jotka pitää saada jostain. Jos paneeli on aurinkoa kohden noin 8 tuntia (aika optimaalinen) ja se antaa 1,5 A siitä saa 12 Ah.

Koneen käydessä voi pitää jääkaapin täysillä, ellei siinä jo sellaista automatiikkaa ole.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by mason » Tue May 04, 2021 11:58 am

Olet oikeasa. Jääkaappi tulee tämän kesän remontissa.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by harald » Tue May 04, 2021 11:37 am

Onko sinulla vain yksi jääkaappipakastin? :)

Peruslähtökohta näissä pitäisi olla että mittaa ja laskee oman kulutuksen. Sen mukaan sitten mitoitetaan akusto ja latausjärjestelmät. Jos lataat kännykkää ja käytät yhtä LED lukuvaloa en olisi niin huolestunut mutta muuten säilyttäisin perämoottorilatauksen. Tuleehan niitä pilvisiä päiviä myös.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by mason » Tue May 04, 2021 08:44 am

Olen ollut siinä käsityksessä, että koneen laturi ei antaisi kuin 1-2A, mutta olen saattanut mitata sen väärin aikoinaan. Aurinkopaneelin(100W) olen mitannut tuottavan parhaimmillaan noin 3A vaikka se roikkuu mantookivaijerissa. Sekin riittää hyvin tarpeisiini, koska veneessä ei ole juuri sähkölaitteita.

Pitää tutustua tuohon koneen laturiin uudestaan.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by Joakim » Mon May 03, 2021 17:13 pm

Tietenkin kannattaa ottaa perämoottorista se mitä sieltä tulee. Aurinkopaneelista tulee kuitenkin aika vähän keskimäärin.

Valitettavasti perämoottoreiden latureille ilmoitettu teho toteutuu vasta aika korkeilla kierroksilla yleensä. Hondasta ei ole kokemusta, mutta Mariner 4M latasi vain 1-2 A purjeveneellä käytetyillä kierroksilla, vaikka luvattu oli 4 A. Tuokin vielä niin, että piti laittaa täysaaltotasasuuntaus vakiona olleen puoliaallon sijaan.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by olpalon » Mon May 03, 2021 17:07 pm

mason wrote: Mon May 03, 2021 15:42 pm Minulla on vielä Hondan perämoottori FE74:ssa, josta akkuun lähtee laturin johto. Oman käsitykseni mukaan tuosta tulee niin vähän sähköä, että olen ajatellut poistaa kyseisen piuhan. Aurinkopaneeli kykenee pitämään akun täytenä.

Teenkö poistamalla tuon piuhan jonkin virheen jota en nyt vain tajua?
Voinko samalla poistaa koneen maadoituskaapelin, koska kone ja akku eivät muodosta enää silloin sähköpiiriä?
Uusi 5 hv Honda lataa 6A (vanhat varmaan vähän vähemmän), joten sen korvaaminen aurinkopaneeleilla vaatii jo vähän pinta-alaa. Ei kai tuosta moottorin laturista ei ole haittaa, joten en lähtisi sitä välttämättä poistamaan.

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by mason » Mon May 03, 2021 15:42 pm

Minulla on vielä Hondan perämoottori FE74:ssa, josta akkuun lähtee laturin johto. Oman käsitykseni mukaan tuosta tulee niin vähän sähköä, että olen ajatellut poistaa kyseisen piuhan. Aurinkopaneeli kykenee pitämään akun täytenä.

Teenkö poistamalla tuon piuhan jonkin virheen jota en nyt vain tajua?
Voinko samalla poistaa koneen maadoituskaapelin, koska kone ja akku eivät muodosta enää silloin sähköpiiriä?

Re: Akkujen ja laturien oikeaoppinen kytkentä

by Joakim » Fri Apr 30, 2021 18:50 pm

Starttiakun latauksesta ei tarvitse olla huolissaan veneissä ellei siihen ole kytketty jotain poikkeuksellista, kuten keulapotkuri.

Maasähkölaturin, aurinkopaneelin jne. ei tarvitse mielestäni ladata starttiakkua. Useissa noissa kuitenkin on kaksi lähtöä, jotka on erotettu toisistaan, eli voihan ne kytkeäkin molempiin.

Moottorinkin laturi lataa pääosin hupiakkua, josta on kulutusta.

Ladattaessa akut voivat olla aina rinnan. Ei silloin koskaan ehjien akkujen välillä virtaa kulje eli molemmat latautuvat.

Sitten optimointia voi miettiä miten jännitteet käyttäytyvät. Akun napajännitteeseen vaikuttaa myös jännitehäviöt, jotka riippuvat virrasta, myös diodeissa. Purjeveneessä yleensä tavoitteena on ladata hupiakku nopeasti eli korkealla jännitteellä. Tämä ei ole oikein hyvä juttu starttiakun kannalta, koska sinne virta on pienempi (yleensä aina täysi ja pienempikin) ja jännitehäviö pieni. Sopiva jännite hupiakulla tarkoittaa siis helposti liian suurta starttiakulla.

Oma systeemini on vähän erikoinen tehtaan asennuksesta viritetty. Siinä oli alunperin jakodioidi + sense-piuha hupiakulle. Periaatteessa siis pitäisi kompensoida diodin ja kaapeliston jännitehäviö. Käytännössä ei tarpeeksi. Lisäksi starttiakulle tuli pahimmillaan ainakin 0,5 V suurempi jännite kuin hupiakulle. Tein tuohon kaksi muutosta. Laitoin bilteman latausreleen oikosulkemaan hupiakun diodin ja laitoin kaksi Schottkydiodia sense piuhaan nostamaan jännitettä. Nyt hupiakulle tulee suurellakin (60 A) virralla hiukan yli 14 V, jos laturi vain jaksaa, ja starttiakulla jännite on enintään sama, usein hieman alempi.

Laitoin Schottkydiodin myös tuohon latausreleeseen. Muuten jäi vetämään turhan pitkään latauksen jo loputtua.

Yksinkertainen hyvä systeemi olisi mielestäni sellainen, jossa on vain yksi diodi. Kaikki lataukset kytketään hupiakkuun ja sieltä diodi starttiakkuun.

Top