Takakaiteen modifiointi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Takakaiteen modifiointi

Re: Takakaiteen modifiointi

by harald » Thu May 20, 2021 22:27 pm

Yövahdissa näkee veneitä.

Image

Tallissa on neljä hainevää ja kuusi jalkaa, mutta epäilyttää kun korvakeet vaijereille on todella isot.

Re: Takakaiteen modifiointi

by olpalon » Wed Apr 28, 2021 23:21 pm

Tuossa olisi yksi vaihtoehto kaljan juonnin lisäksi.

Alempi putki ennallaan. Yläputkesta pätkä pois. Pystyputket irto-osilla peräpeiliin alemman putken ohi.

Image

Re: Takakaiteen modifiointi

by asalovuo » Wed Apr 28, 2021 19:17 pm

Mulla on ollut pidemmän ajan projektina teettää kaiteet ja portaat jossakin. Jotta hinnan saisi pyydettyä, vaatisi se kuvien piirtämistä, enkä ole vielä löytänyt aikaa tuolle.
Haluaisin siis portaat, jotka sulkevat peräkaiteen. Haen siis samankaltaista mallia kuin mitä ainakin Infernoissa 28/31 on asennettuna.
Attachments
uimaportaat.JPG

Re: Takakaiteen modifiointi

by harald » Wed Apr 28, 2021 18:18 pm

Vaihtoehtoja on galleriassa (pari viimeistä on Gimp'illä fiksattu):

Image Image Image
Charlottan kaiteen sahasivat gastit sen aikaa kun olin hangon regatan saunassa. Pienen yllytyksen kannustamina.

Image Image Image

En ollut kovin yllättänyt, hiukan kyllä :)

Image

Helpointa on siis jättää tuo alempi putki paikalleen.

Re: Takakaiteen modifiointi

by harald » Wed Apr 28, 2021 18:10 pm

Itse olen leikkinyt ajatuksella että lisäisi kolmannen jalan suoralla tangolla ylänurkasta parraslistan takareunan läpi kannen alle. Kannen alapuolinen osa kierteillä. Näin tuosta saisi kapean kolmijalan, mutta miten hyvin se kestää pitkittäis-suunnassa on tosiaan kysymysmerkki.

Neljä hainevää olisi parempi ratkaisu. Danielassa on vinssin kohdalla olevan tolppa korvattu hainevällä, niin sillä on saatu mahdollisuus pitää eri kireyksiä mantookissa pinnamiehelle ja miehistölle. Parasta on siinä se, että eristetään hengaavan miehestön vaikutus takaosan kireyteen, eli kun kaverit yhtäkkiä nojaavat ylävaijeriin ei pinnamies lennä nenilleen.

Sitten voidaan keskustella miten löysällä on pokka pitää niitä kaiteita.

Taaimmainen ja miksei vinssin kohdallakin oleva hainevä tarvitsee kuitenkin kolmannen jalan, eikä takakannen (koko se 12 cm) knaapin toimivuus oli meielekästä laittaa uhrialttarille. Jos laittaisi vain hainevän, ja se kolmas jalka olisi vain keskimmäisen vaijerin korkeudella tai vähän yli niin sen saisi melko lähelle laitettua? Hainevä lienee kuitenkin melko jäykkä.

Tuollaiseen hainevään saa varmaan korvakkeen kuumaliimalla kiinni halutulle korkeudelle. Kolmannella jalalla saa hainevän työnnettyä tarpeeksi ulos että sitloodassa olisi oikeasti tilaa istua kryssilläkin.

Hainevä maksaa Hjertmansilla noin 80 € / kpl. Sen lisäksi tarvitaan kahdeksan kaidetolpan jalkaa á 77 € Captains Shop. Edullista, eikä ole? Jalka Hjertmansilla ~45 €.

https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... bredd-32cm

https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... gslist-rak

Tästäkin on muuten osin keskusteltu tuossa: https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1647 :) Löysin kun googlailin 'hainevä kaidetolppa'. On tämä foorumi sellainen aarre-arkku että. Kaidetolpan jalat löytyi tuosta: https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1062

Takakaiteen modifiointi

by olpalon » Wed Apr 28, 2021 14:19 pm

Espoon suunnalla on ainakin kahdessa veneessä rälläkät viritetty siihen kuntoon, että takakaiteet saa kyytiä.

Feriassa on lähtökohtaisesti ajatus toteuttaa kaiteen avaaminen samalla tyylillä kuin useimmissa jatkoperäveneissä ja Merellissä, eli molemmat vaaakaputket poikki ja pystyputket partaaseen uimarappusten kohdalle.

Useimmat avaamiset on tehty enemmän oikein, eli katkaistusta yläputkesta jatketaan hitsatuin liitoksin ja kauniilla ja rakennetta tukevoittavalla kaarella takaisin alas ja kansihelaan kiinni.

Toisena menetelmänä (osat jo hankittuna) on käyttää valmiita kaideheloja (esim. https://akkuteho.fi/fi/product/suora-t- ... 6/11021117, ja suoraa putkea jolla vastaava rakenne toteutetaan ilman hitsaamista.

Itäisen Helsingin FE-piireistä on tullut tietoja, että tällä jälkimmäisellä tavalla toteutettu kaide jää vähän huteraksi veneen pitkittäissuuntaan.

Mitä ratkaisuja lautakunnalla voisi olla tähän tukevuushaasteeseen?

Itsellä tuli mieleen, että irto-osilla yksi kausi ja jos fleksaaminen edelleen häiritsee, niin seuraavaksi kaudeksi kaiteet irti ja naapurin Teräs Jorma tinaa irto-osat ja putket toisiinsa pysyvästi.

Top