Mastonjalka uppoaa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Mastonjalka uppoaa

Re: Mastonjalka uppoaa

by olpalon » Tue Sep 22, 2020 21:35 pm

Joka sunnuntai-ilta menee hetki tuon parissa. :D

Re: Mastonjalka uppoaa

by harald » Tue Sep 22, 2020 15:42 pm

Katsotaan ilmeisesti vähän samoja youtube-kanavia :)

Re: Mastonjalka uppoaa

by asalovuo » Tue Sep 22, 2020 13:59 pm

Merellissä siis oli tuo sama ongelma. Vaneri oli jalan alla oli täysin kuiva. Todennäköisesti väliaine oli vain painunut...

Minulla on vielä vanha maston jalka kotona ja ajattelin kokeilla sen suoristamista.
Kannattaa katsoa alla oleva video kohdasta 2.33 :)
https://www.youtube.com/watch?v=0Co9Ddx5X8w

Jos korjaukseen lähtee kannattaa selvittää mistä uuden mastonjalan saa ostettua. Minä hankin uuden Vene Bremeriltä Lauttasaaresta. Kun varmuus uuden jalan saatavuudesta on selvillä kokeilisin tuota videolla tehtyä operaatiota.
Tuon riskinä on se että vanha jalka menee palasiksi ja siitä syystä on hyvä selvittää mistä korvaavan saa ostettua.

Se pitäätö painumisesta olla huolissaa on sitten toinen asia. Jossakin veneissä väliaines on ollut märkä joka ei varmaankaan ole hyvä asia ja tulisi ehkä korjata. Toisaalta kuten Harald mainitsi hän on katsellut painunutta jalkaa jo monta vuotta niin ehkä asia ei ole niin akuutti.

Re: Mastonjalka uppoaa

by harald » Tue Sep 22, 2020 11:02 am

Minä olen katsonut tuota jo ainakin 10 vuotta. Ei se siitä ratkea, ja kun mastonjalka on jo kaartunut on se joka tapauksessa menetetty. Eli uutta jalkaa pitää katsoa ennen kuin rupeaa korjaamaan.

Re: Mastonjalka uppoaa

by Niklas » Tue Sep 22, 2020 10:49 am

Moikka!

Meillä on näköjään sama ongelma veneessä. Mastojalan hela on vähän kaartunut ja sisältäkin huomaa että katto taipuu. Pystyykö joku arviomaan miten vakava mastonjalan uppoaminen on?

Onko tämä siis turvallisuusriski joka pitäisi heti korjata vai pystyykö esim. vetää vielä toinen kausi samalla mastonjalalla?

- Niklas

Re: Mastonjalka uppoaa

by harald » Tue May 05, 2020 22:01 pm

Merellin albumissa nyt kuvasarja mastonjalan korjaamisesta;

https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 706?page=2

Laitoinkin vähän kysymyksiä siihen galleriaan.

Image Image

by Sinisilmä » Thu Apr 03, 2008 13:12 pm

Entisessä Dehlerissäni oli mittareiden läpivienneistä mennyt vesi sisään ja kostuttanut väliaineena toimineen balsan aivan velliksi. Leevellä olivat korjanneet ko. vamman, en vain tiedä miten kun venellä oli silloin uusi omistaja. Finn 26:ssa meiltä petti maston tukiputken alla ollut rakenne jonka seurauksena koko ruffi painui maston jalan alta, en muista miten FE:ssa ko. homma on. Sitä kosteaa väliainetta on muuten sitten yllätävän laajalla sätellä, mikäli siellä puuta välissä on.

Mastonjalan ja lujitemuovin välillä terästä

by FE-Sillanpää » Wed Apr 02, 2008 22:05 pm

Meillä joku aiempi omistaja on ruuvannut mastonjalan irti ja laittanut sen kiinni 5mm paksuun haponkestävään levyyn. Levy on koko sen mastonjalkaa ympäröivän tasaisen alueen kokoinen. Levy on sitten pultattu kuudella pultilla katon läpi, pultin ruuvikannat näkyvät salongissa ja mutterit kannella.

Tästä levystä huolimatta (tai juuri sen vuoksi) katto on hieman painunut. Otin levyn mastonjalkoineen äsken irti ja totesin, että lujitemuovia ei ole sen alta tuossa remontissa avattu. Vanhat reiät ovat hartsilla täytetty, mutta en tiedä vielä onko siellä enemmänkin hartsia. Jään tarkkailemaan josko tuon Albinin remontin tekisi meilläkin.

Mutta mutta... mietin vaan, että onko tuo levy hyödyksi jakaessaan maston kuormaa vai voiko käydä niin, että tuollainen jäykkä lätty kampeaa salongin kattoa alaspäin. Maston tukiputki on nimittäin melkolailla lätyn etuosassa ja masto on ollut suunnilleen jalan keskikolossa. Tuossa kohdassa masto painaa ilmeisesti eniten hieman tukiputken takaa jolloin kampeamista voi ehkä ilmetä.

Voisin myös kokeilla siirtää mastoa kaksi pykälää eteenpäin jalassa, mutta tuskin se vanhaa notkoa palauttaa - saattaa silti lopettaa painumisen.

by harald » Wed Feb 06, 2008 12:50 pm

by harald » Thu Nov 10, 2005 21:54 pm

Ihan hyvä idea. Toisaalta vaatii että "Wood must be dry" ja ainoa keino
varmistua siitä on aukaista ja poistaa puut. Kiitos vinkistä, whoever you are..

by Guest » Thu Nov 10, 2005 21:43 pm

harald wrote:Kaivelin ruuvien reiistä puukolla vähän, väliaine näyttää olevan puuta.
Arvaan että väliin on päässyt kosteutta, ja nyt puu on sitten pehmeää.

Pitänee kaivaa auki sisäkaton laminaattiin asti ja laminoida matoilla umpi-
materiaaliksi. Vai onko muita ehdotuksia? Alumiinikappaleen upottaminen
"väliaineeksi" vai mikä? Varmaan ihan lasikuitupakkelikin olisi riittävän
kestävää tuossa? Se olisi ehkä se helpoin tapa.
Jenkeissä on myynnissä Git Rot -nimistä epoksia (http://www.boatlife.com/productsdetail. ... 19&cat=WMR) joka on tarkoitettu juuri lahonneen puun uudelleen lujittamiseen. Tätä samaa epoksia käytetään myös ainakin hobie cat -katamaraanien runkojen delaminaation korjaamiseen (http://www.hobiecat.com/support/tech/delam.html), joten voisi kuvitella sen toimivan tässäkin tapauksessa.

by harald » Thu Nov 10, 2005 17:10 pm

Löysin viimein 10mm talttapäisen terän (ette uskokaan kuinka vaikeaa
on löytää 10mm talttapäistä ruuvaria helsingistä. K-raudassa katsotaan
vinosti, Snickersiä, tupakkaa ja kajakkeja löytyy kyllä, mutta 10mm terää
tai ruuvaria ei! No, ostin Bltmasta sitten iskuruuvimeisselin teriä, joiden
joukossa 10mm leveä taltaapää jonka toinen pää on 8mm kuusiotappi.
Eli hylsyllä voi ruuvata).

Sain mastojalan siis irti. Mastonjalkahan on valettu alumiinikappale ja
tämä oli kyllä ihan käyrä. Pitää katsoa jos ostaa uuden jalan, vai pystyykö
tätä suoristamaan (suoristuuko ruuvaamalla kiinni takaisin?).

Kaivelin ruuvien reiistä puukolla vähän, väliaine näyttää olevan puuta.
Arvaan että väliin on päässyt kosteutta, ja nyt puu on sitten pehmeää.

Pitänee kaivaa auki sisäkaton laminaattiin asti ja laminoida matoilla umpi-
materiaaliksi. Vai onko muita ehdotuksia? Alumiinikappaleen upottaminen
"väliaineeksi" vai mikä? Varmaan ihan lasikuitupakkelikin olisi riittävän
kestävää tuossa? Se olisi ehkä se helpoin tapa.

Leikkaisi siis päällilaminaattiin luukun, kaivaisi puut ulos, täyttäisi kolon
polyesteripakkelilla jossa lasikuitua seassa, ja liimaisi luukun päälle
takaisin epoksilla.

by harald » Tue Oct 25, 2005 15:19 pm

Toinen kohta mistä kosteus on voinut päästä oletetttuun vaneripalaan on
ST-kiskon kiinnitysruuvit:

Image

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSCF0001

Ja meillä on yksi mastonjalan kiinnitysruuveista noussut, pitää koittaa saada se
ruuvi irti ja katsoa mitä seuraa mukana.

Tai sitten tukiputki sisällä on vain niin ohutta kamaa että se puristuu? Sen tiedän
että sen yläpään hela on hiukan vääntynyt, pitää ottaa kuva siitä. Myös
Peterin mainitsema tiikki-pala on kovin pieni...

by peter » Sun Oct 23, 2005 16:20 pm

Terve taas,

kävin katsomassa omaa yksilöäni ja toteamassa rakenteen hieman muistikuviani toisenlaiseksi :idea: Mastojalan yläpäässä on kiilamainen tiikkivaneripala, joka näyttää kuitenkin loppuvan samalle tasolle kuin ympärillä oleva katon sisäpinta. Voisi kuvitella tuon pienen vaneripalan yläpuolella olevan katon alueen olevan vaikea valmistaa muulla tavalla kuin veistämällä siinä olevaan koloon kiilamaisen palikan. Palikan muotoilu vanerista tms. on tietenkin sen verran helpompaa kuin jostain kovemmasta aineesta, että on se sit varmaan kuitenkin puuta... se, että onko se umpeenlaminoitu 'sandvich-rakenteen ydinaineeksi vai ei, niin sillä ei taida olla paljon merkitystä kostumiseen ja pehmentymiseen. Se kohta on kuitenkin sisustusmaton ja liiman alla, eli ei vissiin hengitä.

Kuvittelisin ainoan reitin veden sisääntulolle olevan ulkopuolella olevan mastojalan neljä kiinnitysruuvia. Ehkäpä ulosruuvaamalla yhden ruuveista näkisi missä kunnossa ydinaine on :?: Ruuviin jenkoihin tod.näk. tarttuu purua :idea:

Asia kun alkoi kiinnostamaan niin jäin vielä miettimään, että onkohan kaikkien FE-yksilöiden päälaipiot kiinnilaminoitu myös kattoon, eikä pelkästään runkoon. Oman yksilöni laipio on kylläkin, mutta ymmärtääkseni esim. joidenkin ko. ikäluokan ruotsalaispursien laipiot eivät olleet sitä. Tuloksena oli kuulemma rikin löystyminen rikikuorman lisääntyessä kelissä. Joidenkin pursien laipiot oli kylläkin pultattu kiinni, mutta ajan myötä pulttireijät tiikkilaipiossa tulivat väljäksi ja laipio pääsi liikkumaan. Tämä on vain kuulopuhetta, enkä tiedä kuinka suuresta löystymisestä on kysymys... eli, että onko sillä matkapurjehtijalle mitään merkitystä.

Terveisin,

by peter » Sat Oct 22, 2005 21:30 pm

Terve,

mielestäni on pikkasen yllättävää, jos mastonkengän alapuolinen vaakaan muotoiltu alusta on kerrosrakennetta, edes vaneria ydinaineena...mutta mistä sitä tietää. Jos kuitenkin ko. alusta on umpilaminaattia JA koska alapuolella on mastotuki JA tolpan alapäässä olevat jäykkääjät ovat kiinni niin... onpas mielenkiintoinen tapaus. Ko. alustan ympärillä oleva ruffin katto on kerrosrakennetta ja tietääkseni divinycel:ä ydinaineena käyttäen, mutta tämän alueen joustavuus ei pitäisi vaikuttaa tähän ilmiöön. Harald, voisiko alustan etulaitaan porata esim. 4 mm reikä vähintään 20 mm syväyteen ja katsoa sitten minkä näköistä materiaalia poranterään on tarttunut. Mielenkiinnolla seuraan asian edistymistä :roll:

Kannen kerrosrakenteen korjaamisesta luin joku aika sitten artikkelin, jossa kaveri sahasi yläkuoren irti rajatulta alueelta ja yksinkertaisesti vaihtoi ydinaineen. Taisi olla myös Divinycel:iä, jota saa ostaa levyinä eri paksuuksina. Taisi kiinnittä ydinaineen epoksilla/hartsilla sekä ala- että yläkuoriin kiinni.
Sahaussauma pitäisi varmaan yrittää saada mahd. ehyeksi ympärillä olevan levykentän kanssa, jotta kerrosrakenteen jäykistävä idea toteutuisi.

Top