FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Sat Jun 20, 2020 12:49 pm

No nyt oli lähtölukemat +25 °C veneessä, ja merivesikin lähentelee kolmattakymmenettä astetta. Tunnin ajolla meni +45 °C rikki, nousi vielä siitä. Tarkoittaa kyllä sitä että ilmanvaihtoa pitää hiukan parantaa. Joko avaamalla luukkua tai sitten lisäreikien teolla.

Tuuletin olisi sekin vaihtoehto, mutta taas lisälaite.


https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000040826

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Sat Jun 06, 2020 19:34 pm

No nyt on makeavesipussi vessan huuhteluvesiä varten. Tuohan sopi tuonne paremmin kuin hyvin.

Image

Nyt mahtuu Charlottan koko merivesijärjestelmä yhteen kuvaan. Tuossa on komposiitti-läpivienti joka on laminoitu pohjaan, siinä 19 mm letku supistajan kautta merivesisuotimeen, ja siitä 12 mm letku koneeseen. Poistin siis merivesi-pumpun käytöstä, pentryyn ei tule merivettä enää.
Image

Ajattelin ottaa tuon vapautuneen jalkapumpun ja hanan kuitenkin käyttöön. Haluaisin jonkun 5-10 litraisen makeavesipöntön ihan viikonloppureissuja varten. Tai sitten kytken pumpun vain punaviinisäkkiin, ja käytän täältä ostamani sähköpumpun keulasäiliön tyhjentämiseen tarvittaessa.

Tuli myös koeajettua konetta sunnuntaina kolme tuntia putkeen. Lämpötila nousi melkein koko matkan, mutta viimeisen tunnin aikana lämpötila oli aika tarkasti 35°C koko sen tunnin. Uskon että se yksi ø 60 mm ilmareikä riittää, moottori imee sitä ilmaa sentään jonkun verran ja vaihtaa näin ilmaa ilman että tarvitsisi mitään tuuletinta.

2600 rpm noin 5,5 kn tuntuu siltä mitä minä olen aina käyttänyt. Vaikea sanoa, kun vaimentamisen jälkeen tuntuma on eri.

Image Image

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Mon May 18, 2020 14:49 pm

Panu wrote:
Mon May 18, 2020 13:57 pm
asalovuo wrote:
Mon May 18, 2020 12:09 pm
Mistä tilasit pakomutkan? Tuo on kaiketi rst versio?
Tervehdys

Miten Karjalaisen Jussin vanha kommentti / motto kuuluikaan? "Jos se ei kulje, niin kromaa se". Näinkö Harald on aikonut parantaa veneen vauhtia tulevia kisoja ajatellen... :D ?
Kyllä kyllä, se on jo huomattavan paljon nopeampi!

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Mon May 18, 2020 14:48 pm

asalovuo wrote:
Mon May 18, 2020 12:09 pm
Mistä tilasit pakomutkan? Tuo on kaiketi rst versio?
exhaustelbow.com, viewtopic.php?f=1&t=495&p=31876&hilit=e ... bow#p31876

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by Panu » Mon May 18, 2020 13:57 pm

asalovuo wrote:
Mon May 18, 2020 12:09 pm
Mistä tilasit pakomutkan? Tuo on kaiketi rst versio?
Tervehdys

Miten Karjalaisen Jussin vanha kommentti / motto kuuluikaan? "Jos se ei kulje, niin kromaa se". Näinkö Harald on aikonut parantaa veneen vauhtia tulevia kisoja ajatellen... :D ?

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by asalovuo » Mon May 18, 2020 12:09 pm

Mistä tilasit pakomutkan? Tuo on kaiketi rst versio?

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by mihor » Sat May 16, 2020 20:36 pm

harald wrote:
Fri May 15, 2020 21:14 pm
Kiitos Mikko suuresti avusta!
Eipä mitään! Sain oman koneremppani osat lahjoituksena Turusta. Hienoa, että ylijäämäpalat pääsivät vielä uudelleen kiertoon.

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Fri May 15, 2020 21:14 pm

Kiitos Mikko suuresti avusta!

https://www.youtube.com/watch?v=QL6ihhGihcg

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Mon May 11, 2020 22:03 pm

Taas tuli jotain tehtyä. Ja tuhannet kiitokset Mikko Horsmanheimolle varaosasta!!!

Image Image Image Image Image Image Image

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Wed Apr 29, 2020 17:42 pm

No siinä tämän päivän tulos;

Image

Huomenna jatketaan. Ehkä kölin kanssa, siitä pitää sipaista vähän vanhaa pakkelia pois ja uutta tilalle. Mutta täällä meillä sataa lunta tällä hetkellä...

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Mon Apr 27, 2020 12:13 pm

Konetilaa tuli nyt maalattua, ja motonetissä oli enää 20 mm paksua äänieristelevyä joten sitä sitten seuraavaksi.
Image Image

Pyörrekammio oli jotenkin murjottu, mitäköhän sille tuossa dieselpajassa on tehty?

Image Image

Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Fri Apr 10, 2020 21:45 pm

Suuret kiitokset ainakin Ernolle ja Cagelle avusta. Ja kaikille muillekin, jotka ovat tässä foorumissa jakaneet tietonsa.

FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus

by harald » Fri Apr 10, 2020 17:40 pm

Tällainen ketju ei ole vissiin ollutkaan tässä, eli Charlottan projektit. Nyt kun RSS:än seuraaminen on vielä vaikeampaa niin on kai paras tehdä sellainen.

Viime vuonnna tuli uusittua melko paljon sisällä. Matot + patjat nyt ainakin. Maalasin kannen, ja ikkunat uusittiin. Sprayhood uusittiin.

Kuvia on tuossa Charlotta :: 2019 albumissa:
Image

Image Image Image Image


Viime syksynä nostin moottorin pois, kun on kerran lämmin talli käytössä nykyisessä asuinpaikassa. Kannen vein dieselkorjaamoon, jossa tuomio oli että uusittava. Tarjosivat heti uutta kantta, mutta minun olisi pitänyt varmaan viedä se kansi sellaiseen paikkaan missä ei myydä Yanmar-osia.

Yksi syy siihen että kannet ruostuvat puhki on että pakokäyrä vuotaa jäähdytysvettä pakoventtiilin päälle. Tämä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, niin kuin meilläkin. Vanha kansi on edelleen ihan ajokuntoinen, mutta kun se on nyt kerran auki niin vaihdetaan se nyt sitten samalla.

Tuossa kuvia Charlotta :: 2020 albumista:

Image
Konehuone on tyhjennetty, ja vanhat matonriepaleet on kaavittu seiniltä alas. Seuraavaksi maalaan pohjan vaaleammaksi, ja liimaan 30 mm paksua eristelevyä kattoon ja seiniin. Katossa ei ole ennen ollutkaan. Samalla tiivistyy konehuoneen paaran puolen seinä kattoon. Pitää seurailla lämpötilaa, pitääkö lisätä tuuletusta tuuletusaukkojen muodossa sitten.

Image

Top