yanmar 1 gm

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: yanmar 1 gm

Re: yanmar 1 gm

by Lanccu » Fri Mar 01, 2024 10:02 am

Kyllä tuota laipan pintaa hieman pyyhkäistiin suoremmaksi. Jos tarkoitat tuota hitsaussauman pitävyyttä, niin kaipa se on ihan hitsarista kiinni, millaisen sauman saa tehtyä. Tässä kohtaa ei ollut epäselvyyksiä, kyseessä kaveri joka tekee erikoishitsauksia ammatikseen.

Image

Re: yanmar 1 gm

by harald » Thu Feb 29, 2024 12:18 pm

Tämä oli hyvää tutkimusta kiitos siitä. Veditte varmaa laipan suoraksi samalla? Onko vaikeaa saada tuollainen sauma tiiviiksi?

Re: yanmar 1 gm

by Lanccu » Wed Feb 28, 2024 16:14 pm

Pakokäyrä on nyt asennusta vaille valmis, tässä kertomusta miten:

Upotin käyrän pariksi päiväksi sitruunahappoon, jotta näkisin, missä ongelma (syöpymät) ovat. Sisäputken sisäpinta oli syöpynyt aika rajusti kohdista, joihin karsta oli kertynyt:

Image

Eli tämän käyrän tuhoaa karsta, johon ilmeisesti merivesikin ehkä roiskuu. Putkien väli, jossa karstaa ei luonnollisestui ole, ja mihin roiskuu ainoastaan merivettä, oli uudenveroisessa kunnossa:

Image

Tämä kuva on otettu sen jälkeen, kun sisäputki on irrotettu. Irrotus tapahtui ns. vingulla hiomalla hitsaussauma pois. Marteliuksen nettikaupasta löytyi 32x1,2mm rosterikäyrä. Alkuperäinen oli halkaisijaltaan millin paksumpaa putkea, lisäksi taivutussäde oli ainakin omissa mittauksissa loivempi kuin tässä Marteliuksen valmisversiossa.

https://martelius.com/j-bend-32x1-2mm-aisi304-stainless

Käytännössä tuosta käyrästä leikattu pätkä sopii todella hyvin paikalleen.

Image

Tuttu rosterihitsari hitsasi tuon paikalleen, putkeen lyötiin ensin alkuperäistä vastaava "klommo" pienen vesiputken kohdalle. Hitsarilla oli myös asiaankuuluvaa rosterihitsaussauman peittausainetta, jolla sauma lopuksi käsiteltiin. Tietysti parempi versio olisi ollut AISI 316 eli haponkestävä, mutta suurella todennäköisyydellä alkuperäinenkin on vain ruostumatonta. Ostin Etrasta porakoneeseen kiinnitettävän 30mm pyöröharjan, johon hitsasin pienen jatkon. Tällä kun putsaa karstat pois aina kauden päätteeksi, pitäisi osan eliniän parantua huomattavasti.

Re: yanmar 1 gm

by Panu » Mon Jan 22, 2024 15:49 pm

Lanccu wrote: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm Ainakaan mustaa rautaa alkuperäinen osa ei ole, koska magneetti ei ota siihen kiinni.
Tervehdys

Rautametallien magneettisuus on kiinni sen kiderakenteesta ja seosaineista, kuten jo aiemmassa vastauksessa totesin.
Toisaalta myös valurautojen magneettiset ominaisuudet ovat myös varsin huonot, ei toki yhtä huonot kuin austeniittisella rosterilla.
Lanccu wrote: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm ...Vähän samanlainen ruostuminen oli kyseessä, kun aikanaan kalastusta harrastavana nuorukaisena opin kantapään kautta, että ruostumaton teräskin voi ruostua. Ostin nimittäin RST savustuslaatikon, jota tuli puhdistettua sen verran laiskasti, että pohja ruostui puhki pohjalle kertyneen suolaisen rasvan yms.johdosta.
Tarina kertoo, että Vuosaaren venekerhon savustuspöntön ns. rasvapelti ruostui joka kausi puhki, kun se oli kovassa käytössä altistunut kloridi atmosfäärille korkeissa lämpötilaoissa. Näin siis kävi joka vuosi, kunnes eräs menetelmämies eräästä ruostumattomia ja haponkestäviä osia ja tuotteita valmistavasta yrityksestä teki ko. rasvapellin Inconellista. Ja Inconel rasvapelti se sitten kesti ruostumatta vuosia. Joku äityi lopulta kehumaan että: "onpas hyvin tehty pelti, kun vieläkään se ei ole ruostunut." lausahduksen tekijä tosin ei ymmärtänyt ettei kyse ollut tekijän hyvästä ammattitaidosta pokata peltiä, vaan mistä materiaalista tehtyä peltiä pokattiin. Rosteri häviää Inconellille korroosion kestossä "hands down" / "no contest" tyyliin.
Lanccu wrote: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm Ai niin, kysyin osan valmistusta paikallisesta oppilaitoksesta, joka tekee metalli- hitsaus yms. töitä oppilastyönä. On heille liian vaikea osa valmistaa.
Valitettavasti kokemasi kuuluu "taudin kuvaan", missä amiksen oppilaat ovat tyypillisesti vain "valvotussa päivähoidossa eivätkä opiskekemassa ammattiin". Ja jos olet toista mieltä, niin joudut perusteellisesti perustelemaan kantasi.

Itse teetin Feneeseen uimaportaat eräällä aikuiskoulutuskeskuksessa oppilastyönä. Kuvan mukainen siis piti tulla, mutta lopulta ei sitten ollut lähelläkään. Esim. portaan jalkojen kiinnitys pulttien risti mitat erosivat toisistaa yli 3 cm eivätkä siten osuneet edes valmiisiin reikiin. Käsin ei portaita saanut taivutettua niin, että pultit olis osuneet kohdilleen. Lähetin portaat takaisin, kun jalkojen (kuvan mukaan) pyöreät vastin levyt peräpeiliin olivat nelikanttiset ja liki salmiakin muotoiset ja jokaisen jalan levy vielä erilainen...!

Lopulta aikkari sai tehtyä portaat jotka ovat nyt olleet jo feneessä kiinni yli 20 v, ja ovat myös kuvan mukaiset. Tosin nämä portaat tekikin opettaja itse.

Re: yanmar 1 gm

by Ari » Fri Jan 19, 2024 23:58 pm

Olisiko tässä ilahduttava tieto pakokäyrästä? Luvataan, että tulee saataville helmikuun lopussa tai maaliskuun alussa 2024. Hinta maltillinen 199 puntaa eli tullin ja verojen jälkeenkin aivan siedettävää tasoa. Ties vaikka itsekin hommaan varastoon, vaikka oma 1GM10 on vuodelta 2006:

https://marineservicekits.co.uk/yanmar- ... 1021-p.asp

Re: yanmar 1 gm

by Lanccu » Thu Jan 11, 2024 16:57 pm

Ainakaan mustaa rautaa alkuperäinen osa ei ole, koska magneetti ei ota siihen kiinni. Ja hyvältähän tuo osa päällisin puolin näyttää, sisäputki on "vain" ruostunut puhki suht pistemäisesti puolestavälistä, kohdasta johon karstaakin on kertynyt. Vähän samanlainen ruostuminen oli kyseessä, kun aikanaan kalastusta harrastavana nuorukaisena opin kantapään kautta, että ruostumaton teräskin voi ruostua. Ostin nimittäin RST savustuslaatikon, jota tuli puhdistettua sen verran laiskasti, että pohja ruostui puhki pohjalle kertyneen suolaisen rasvan yms.johdosta.

Ai niin, kysyin osan valmistusta paikallisesta oppilaitoksesta, joka tekee metalli- hitsaus yms. töitä oppilastyönä. On heille liian vaikea osa valmistaa.

Re: yanmar 1 gm

by toxi » Wed Jan 10, 2024 23:59 pm

Panu wrote: Thu Jan 04, 2024 20:36 pm
Lanccu wrote: Tue Jan 02, 2024 10:16 amValmiita haponkestäviä käyriä varsinkaan näihin kokoihin ei kovin helposti tunnu löytyvän, rosterisia kylläkin.
Tervehdys

Havaintosi on totta se tarjonnan vähyys perustuu siihen, että meijerissä, olut panimolla ja virvoitusjuoma tehtaalla ei tarvita rosteria jalompaa haponkestävää terästä kun normi rosterin (austeniittisen Aisi 304) ominaisuudet riittävät vallan mainiosti. Eli kysyntä luo tarjontaa ja kun haponkestävää tarvitaan niin harvoissa kohteissa, niin rosterilla on pärjättävä.

On huomattava, että kiillottamaton rosteri ei ole merikäytössä hyvä ratkaisu, koska rosteri ei kestä kloridiatmofäärin rasitetta, kuten haponkestävä Aisi 316 tekisi. Rosterisesta kappaleesta saadaa merikelpoinen, kun kiillotuksen jälkeen ei kloridi ionilla ole paikkaa pinnakarheuden syvänteessä pureutua kiinni.

Samasta syystä kun teetin uudet feneeseen uimaportaat rosterista, niin portaat kävivät ennen asennusta elektrolyyttisessä kiillotuksessa ja ovat kestäneet jo luokkaa 10 + vuotta siisteinä ja ruosteettomana.
Viestisi meni metallurgian puolelle niin rajusti että tuohon en osaa sanoa mitään, mutta pari kysymystä se herätti. A: Satutko tietämään mitä matskua alkuperäinen mutka on, ja B: onko sulla mielipidettä siitä että kuinka huono idea se olisi tehdä tuollainen mutka rosterista? Vähän ajatuksella että jos rosteri-osia löytyy ja sellaisen hitsaisi kasaan niin kuinka kauan sellainen kestäisi? Kyllähän muitakin huolto-osia vaihdetaan niin miksi tämä mutka ei voisi olla sellainen että jos sen kohtuu-hinnalla saisi tehtyä niin sen voisi vaihtaa vaikka X-vuoden välein.

Re: yanmar 1 gm

by Panu » Thu Jan 04, 2024 20:36 pm

Lanccu wrote: Tue Jan 02, 2024 10:16 amValmiita haponkestäviä käyriä varsinkaan näihin kokoihin ei kovin helposti tunnu löytyvän, rosterisia kylläkin.
Tervehdys

Havaintosi on totta se tarjonnan vähyys perustuu siihen, että meijerissä, olut panimolla ja virvoitusjuoma tehtaalla ei tarvita rosteria jalompaa haponkestävää terästä kun normi rosterin (austeniittisen Aisi 304) ominaisuudet riittävät vallan mainiosti. Eli kysyntä luo tarjontaa ja kun haponkestävää tarvitaan niin harvoissa kohteissa, niin rosterilla on pärjättävä.

On huomattava, että kiillottamaton rosteri ei ole merikäytössä hyvä ratkaisu, koska rosteri ei kestä kloridiatmofäärin rasitetta, kuten haponkestävä Aisi 316 tekisi. Rosterisesta kappaleesta saadaa merikelpoinen, kun kiillotuksen jälkeen ei kloridi ionilla ole paikkaa pinnakarheuden syvänteessä pureutua kiinni.

Samasta syystä kun teetin uudet feneeseen uimaportaat rosterista, niin portaat kävivät ennen asennusta elektrolyyttisessä kiillotuksessa ja ovat kestäneet jo luokkaa 10 + vuotta siisteinä ja ruosteettomana.

Re: yanmar 1 gm

by toxi » Tue Jan 02, 2024 22:03 pm

Lanccu wrote: Tue Jan 02, 2024 10:16 am Monien tarvikevalmistajien tekemät mutkat ovat haponkestäviä, liekö tämä alkuperäinen ruostumatonta?
Veikkaan että voi olla ihan mustaakin.

Re: yanmar 1 gm

by Lanccu » Tue Jan 02, 2024 10:16 am

Ulomman putken halkaisija on 45mm, sisempi on arviolta n. 35mm. Valmiita haponkestäviä käyriä varsinkaan näihin kokoihin ei kovin helposti tunnu löytyvän, rosterisia kylläkin. Esim. tuolla Marteliuksen nettikaupassa on 45mm rosterimutkia 45 asteen mutkalla. Jos joku näitä innostuisi tekemään, niin mahdollisesti tuon kiinnityslaipan voisi hyödyntää vanhasta osasta.

Monien tarvikevalmistajien tekemät mutkat ovat haponkestäviä, liekö tämä alkuperäinen ruostumatonta?

Re: yanmar 1 gm

by olpalon » Sun Dec 31, 2023 19:07 pm

toxi wrote: Fri Dec 29, 2023 22:17 pm En ole omastani vielä tarkistanut missä kunnossa on joten en myöskään ole ihan varma minkä näköinen tuo osa on, mutta eikö se Haraldin hankkima versio ole laippa jossa kaksi mutkaa hitsattu kiinni ja pieni putkenpätkä tuo veden niitten mutkien väliin?

Tuli vaan mieleen, kun tarttui tuollainen TIG-vehje kaupasta mukaan että löytyisiköhän jostakin sopivia mutkia tohon joista voisi itse askarrella uuden mutkan.
Mikä OD:n pitäisi putkella olla?

Re: yanmar 1 gm

by toxi » Fri Dec 29, 2023 22:17 pm

En ole omastani vielä tarkistanut missä kunnossa on joten en myöskään ole ihan varma minkä näköinen tuo osa on, mutta eikö se Haraldin hankkima versio ole laippa jossa kaksi mutkaa hitsattu kiinni ja pieni putkenpätkä tuo veden niitten mutkien väliin?

Tuli vaan mieleen, kun tarttui tuollainen TIG-vehje kaupasta mukaan että löytyisiköhän jostakin sopivia mutkia tohon joista voisi itse askarrella uuden mutkan.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Fri Dec 29, 2023 15:27 pm

Ben ei ole vastannut minulle ollenkaan. Valitettavasti.

Re: yanmar 1 gm

by Lanccu » Wed Dec 27, 2023 22:30 pm

Hieman päivitystä tähän, kyllä tuntuu olevan pakokäyrän saatavuus heikkoa ja hinnat pilvissä:
-alkuperäinen yanmar-osa Suomesta n. 500e
-tarvike n. 420e
-Benillä ei ole varastossa, tulee ehkä helmikuussa. Kysyin hintaa, tähän en saanut enää vastausta
-autoharrastajana tuli mieleen Martelius,joka valmistaa myös esim. rosteriputkistoja. Tekisivät mallin mukaan ruostumattomasta n. 350e:lla. Haponkestävästä ei yksittäistä kannata valmistaa koska putkea täytyy hommata pidemmät kanget. Mutta jos näitä tekisi useampia,niin hinta voisi olla vaikka "jotain" alle tuon 350e
-joissain eurooppalaisissa nettikaupoissa on ollut valikoimissa, mutta nyt "out of stock"

Re: yanmar 1 gm

by Cage » Wed Nov 15, 2023 12:53 pm

Olis kiva kuulla vastaako exhaustelbow.com mitään. Voisihan sen itsekin vaikka ostaa varastoon jo valmiiksi.

Top