yanmar 1 gm

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: yanmar 1 gm

Re: yanmar 1 gm

by harald » Tue Jun 09, 2020 12:26 pm

Kävin nyt valittamassa dieselasennuksessa siitä, että vein sinne ehjän osan mutta sain rikkinäisen takaisin.

Vastaus oli että kun tuota pyörrekammiota irroittaa se voi mennä rikki ja toisekseen se pitäisi aina vaihtaa kun vaihtaa uuden kannen.

Olen eri mieltä. Minulla ei vain ole argumentteja kun tuo on "valtuutettu yanmar huolto".

Tuollainen se kansi oli vietäessä;
Image

Ja tuollaisena sain sen takaisin:
Image

Kuvasta näkee että pyörrekammion ala-osa (240 € uusi osa muuten) on mennyt läjään, mitä kuvasta ei näe on että reiistä lähtee halkeamia.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Sat May 30, 2020 13:05 pm

Purin teippauksen paneelin takaa, ja koemittasin diodit. Kaikki kolme kunnossa... hetkinen kolme? Kyllä, se kolmas oli s-vetolaitteen vuotohälytystä varten, ja tässä löysin juotetun Y:n joka maadoitti koska olen uusiokäyttänyt tuota karvaa maadoittaakseni kierroslukumittarin. Eli omat kytkennät, ja oletuksia siitä miten joku muu on kytkenyt.

Kiitos ja anteeksi. Nyt toimii.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Sat May 30, 2020 12:12 pm

Ok, eli öljynpainejohto on maassa, vaikka se on irti. Töpseli irti paneelin luona niin se ei ole enää maassa.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Sat May 30, 2020 12:00 pm

Image

Re: yanmar 1 gm

by harald » Sat May 30, 2020 11:43 am

Öljynpaineanturin johto irti, ja latausjohto irti paneelin luona. Kun laittaa virrat päälle mikään valo ei syty mutta summeri kyllä. #-o

Mikähän tuossa voisi olla? Eihän se summeri voi saada maata mistään jos laturin johto ja öljynpainejohto on molemmat irti, ja lämpötilakytkin on uusi ja testasin että se on auki.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Sat May 30, 2020 11:34 am

toxi wrote:
Fri May 22, 2020 22:10 pm
Noi diodit estää vain sen ettei kaikki valot syty kun yksi anturi maadoittaa. Jos valot sammuu ja summeri silti huutaa niin sen täytyy olla oikarissa maihin summerin ja diodien välissä. Lataus ei soita summeria.
Juuri noinhan se on. Kun laittaa virrat päälle, syttyy oil ja charge ja summeri soi. Kun kone käy, pitäisi kaikkien kolmen sammua. Jos vesi on yli 65°C syttyy temp valo ja summeri huutaa, eli tämä kytkin on melkein aina auki.

Irrotin johdon öljynpaineanturista. Sitloodasta alkoi kuulua sellainen vaimea jatkuva ininä vaikka virrat oli pois päältä. Kun laittaa virrat päälle alkaa summeri soimaan, vaikka mitään maata ei pitäisi olla tarjolla koko johtosarjassa.

Tai hmm. Laturin diodit, jos ne vuotaa? Pitää vielä kokeilla irroittamalla latausjohto.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Fri May 29, 2020 11:54 am

Kannattaa mainita mikä moottori on kyseessä niin myyjä tietää kyllä minkäkokoisen anturin laittaa matkaan.

Mittari tuli käyttöpaneelin alle, anturi suutinputkeen.

Image Image Image Image

PItää hioa putkesta väri pois, ja sitten asentamisen jälkeen maalata uudestaan.

Re: yanmar 1 gm

by rpuustin » Fri May 29, 2020 11:29 am

Hei,

mihin kohtaan asensit tuon Tinytachin? Lisäksi, tuleeko sinulle mieleen jotain vinkkejä ostoa ja asennusta ajatellen?

t. Raimo

Re: yanmar 1 gm

by harald » Thu May 28, 2020 21:12 pm

No niin tuli koeajettua. 3000 rpm on pienessä vastatuulessa noin 5,8 knotsia. Kivasti tuo kyllä liikkuu uudella kannella ja suuttimella. Ehkä se vanhakin kulki tuon verran, mutta kun ei ollut kierroslukumittaria. Tuo tinytach sekoaa kun kierrokset nousee tuosta vielä enemmän. 3400 rpm pitäisi olla vielä mahdollista, mutta tuon jälkeen lisääntyy enimmäkseen vain tärinä ja ääni.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Tue May 26, 2020 16:42 pm

Minulla kesti siitäkin syystä kauan kun tuo vesilukkokin oli tyhjä, siihen menee varmaan litra-pari.

Re: yanmar 1 gm

by Joakim » Mon May 25, 2020 23:53 pm

harald wrote:
Mon May 25, 2020 10:09 am
Minulla oli siis täysin kuiva järjestelmä. Kyllä se on nyt toiminut, ja vesipinta pysyy suotimessa vuorokauden aikana.
Mielenkiintoista sinänsä miten tuo kuiva vaikuttaa. Luulisin, että minullakin on melko kuiva. Ajan merivesisuodattimen kautta glykolit pois keväällä. Siis vetolaitteen hana kiinni ja vettä merivesisuodattimeen. Kyllä tuo aina niin kauan haukkoo ilmaa ennen kuin koneen ehtii saada sammutettua, että uskoisin pumpulle asti putkien olevan täysin tyhjiä. Vetolaitteen hanan avaamalla laskee sitten sekin putki tyhjäksi. Voi tietysti pumpun läpi tulla takaisin vettä hieman imupuolellekin.

Tuolla nyt kuitenkin vettä tulee heti tyhjäkännillä vesillelaskun jälkeen.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Mon May 25, 2020 10:09 am

Minulla oli siis täysin kuiva järjestelmä. Kyllä se on nyt toiminut, ja vesipinta pysyy suotimessa vuorokauden aikana.

Ajoin konetta poijua vastaan noin 2400 rpm melkein tunnin verran. Lämpötila konehuoneessa nousi 19 asteesta 25 asteeseen ja pysyi aika hyvin siellä. Moottoritila on nykyään ympäriinsä suljettu, kaikki raotkin on tilkitty umpeen ja ainoat ilmareiät on yksi ø 60 mm reikä takalaipion yläosassa, sekä kaksi noin 30 mm reikää alareunassa. Onhan tuo merivesi vielä vain 10°C, ja pohja on eristämätön mutta eiköhän tuolla pärjää. Mikko taisi sanoa että ilmanputsarin luonna pitäisi olla alle 45°C speksien mukaan.

Re: yanmar 1 gm

by Joakim » Sun May 24, 2020 23:20 pm

harald wrote:
Fri May 22, 2020 19:12 pm
Tuo vesisuodatin on noin 20 cm vedenpinnan yläpuolella, joka on ok. Mutta ei tuo moottori jaksanut imeä, piti kaataa vettä tuohon pönttöön.
Ei kuullosta normaalilta, ettei jaksa imeä. Mulla on nykyisessä VP:ssä ja oli edellisessä 1GM10:ssä merivesisuodin. Kyllä se jaksoi hienosti imeä aina vesillelaskussa. Koneen poistosta ei ole kokemusta, joten onhan tuolla voinut olla hiukan vettä putkissa valmiina. Epäilisin kuitenkin, että sulla on jossain ilmavuoto tai muuta ongelmaa, jos ei jaksa imeä.

Re: yanmar 1 gm

by mihor » Sun May 24, 2020 20:59 pm

Ei tuo varmaan mitään hienomekaniikkaa ole. Täytyypä vielä avata oma laippa ja katsoa haluaisiko kone nyt roikkua alempana.

Re: yanmar 1 gm

by harald » Sun May 24, 2020 18:55 pm

mihor wrote:
Fri May 22, 2020 21:37 pm
harald wrote:
Fri May 22, 2020 18:47 pm
pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mulla oli sama havainto oman remppani jälkeen. Ilmeisesti tuossa käy niin, että kumitassut asettuvat eri asentoon, kun kone lepää rempan ajan vaakasuoralla pukilla, eikä vanha rihtaus enää olekaan kohdallaan. Ero oli hämmästyttävän suuri.

Tuossa varmaankin käy myös niin, että vaimennuskumit "tottuvat" asennuksen jälkeen taas potkuriakselin kulmaan ja rihtaus pitäisi tehdä jonkin ajan kuluttua uudelleen.
Otin takatassuista kierroksen pois, niin laipat sopivat hyvin keskenään. Kuinkakohan tarkka tuo rihtaus nyt yleensäkin on näissä, takana ei ole kuin yksi laakeripukki?

Top