moottorin ja vetolaitteen asennus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: moottorin ja vetolaitteen asennus

Re: moottorin ja vetolaitteen asennus

by Marko » Mon Nov 11, 2019 20:32 pm

Vastailen tässä itse itselleni. Eli selvisi että vetolaitteessa on kytkinkartio, joka näissä vanhoissa ei nappaa kiinni kuin vasta koneen käydessä (enemmän kierroksia kuin käsin kieputtaessa). Eli voinen huoletta odotella kevättä...

moottorin ja vetolaitteen asennus

by Marko » Sun Nov 10, 2019 12:53 pm

Hei

Minulla on FE83:ssa Volvon S-vetolaite VP120S jossa sovitteella kiinni Solén 16 heppainen diesel. Tämän syksyn projektina oli vetolaitteen perushuolto ja tiivistekumin vaihto. Nyt on moottori ja vetolaite takaisin vanhoilla paikoillaan. Vetolaitteen kiikutin ammattilaisen huollettavaksi, mutta muuten homma sujui hienosti omin voimin. Eräs seikka jäi kuitenkin vaivaamaan enkä haluasi sitä pohtia kevääsen asti. Toivottavasti täällä joku tuntee paremmin vaihteiston anatomiaa. Eli:

- Kun laitan vaihteen eteenpäin ja pyöritän konetta kiilahihnasta, niin potkuriakseli pyörii. Akselia voi myös pyörittää kevyesti käsin vastapäivään mutta myötäpäivään ei.

- Kun laitan vaihteen taaksepäin ja pyöritän konetta kiilahihnasta, niin potkuriakseli EI PYÖRI! Kuitenkin vaihteisto tuntuu pakillakin toimivan sikäli normaalisti, että potkuriakselia pystyy pyörittämään kevyesti käsin myötäpäivään mutta ei vastapäivään. Eli juuri päinvastoin kuin edellä.

- Kun vaihde on vapaalla, pystyy potkuriakselia pyörittämään kumpaankin suuntaan.

Eli onko tuo normaalia noin?

Top