by mihor » Fri Jul 26, 2019 17:13 pm
Jaa-a, vaikea sanoa. Miten vanha kone tuo mahtaa olla?
Jos moottori sammui suoraan ajosta, on tuossa täytynyt tapahtua jotain äkillistä ja ei-toivottavaa. Äkkiseltään tulee mieleen muutama vaihtoehto:
- Tuon polttoainelinjan banjopultin katkeaminen ja siitä johtunut polttoaineensyötön loppuminen. Vai voisiko olla, että banjo katkesi vasta vianselvityksen aikana (noita ei saa vääntää liian kireälle)?
- Roskat polttoaineessa pääsivät korkeapainepumpulle / suuttimelle asti
- Syöpynyt sylinterinkansi antoi jostain periksi ja moottorin puristukset katosivat
En varsinaisesti tunne 2GM konetta, mutta olettaisin sen olevan kutakuinkin identtinen perustoiminnoiltaan kuin 1GM. Nämä koneet ovat täysin mekaanisia, eikä ”sytytyksen säätöä” varsinaisesti ole. Korkeapainepumpun ajoituksen säätö tehdään sovittamalla pumpun ja koneen rungon väliin sopiva määrä hyvin ohuita korotusrenkaita, kunnes päästään tilanteeseen, missä korkeapainepumppu ruiskuttaa polttoaineen sylinteriin juuri oikealla hetkellä (missä se syttyy paineen ja lämmön vaikutuksesta). Tätä säätöä ei tyypillisesti koskaan tarvitse muuttaa. Jos pumpun irrottaa moottorista, ajoitus voi kylläkin hieman muuttua (mutta ainakin minulla oma koneeni toimii edelleen hyvin, vaikka jouduin rempan yhtydessä poistamaan pumpun).
Itse varmaan ensin yrittäisin varmistaa, että polttoainelinjasto on varmasti puhdas ja etenkin tiivis (uusi suodatin ja tiiviste, uudet kupariprikat avattuihin banjoihin). Sitten huolellinen ilmaus. Mutta tämä on nähtävästi jo tehty ammattikaverin toimesta, joten vika taitaa olla jossain muualla. Sitten, riippuen koneen iästä, alkaisin epäillä sylinterinkantta.
Jaa-a, vaikea sanoa. Miten vanha kone tuo mahtaa olla?
Jos moottori sammui suoraan ajosta, on tuossa täytynyt tapahtua jotain äkillistä ja ei-toivottavaa. Äkkiseltään tulee mieleen muutama vaihtoehto:
[list]Tuon polttoainelinjan banjopultin katkeaminen ja siitä johtunut polttoaineensyötön loppuminen. Vai voisiko olla, että banjo katkesi vasta vianselvityksen aikana (noita ei saa vääntää liian kireälle)?[/list]
[list]Roskat polttoaineessa pääsivät korkeapainepumpulle / suuttimelle asti[/list]
[list]Syöpynyt sylinterinkansi antoi jostain periksi ja moottorin puristukset katosivat[/list]
En varsinaisesti tunne 2GM konetta, mutta olettaisin sen olevan kutakuinkin identtinen perustoiminnoiltaan kuin 1GM. Nämä koneet ovat täysin mekaanisia, eikä ”sytytyksen säätöä” varsinaisesti ole. Korkeapainepumpun ajoituksen säätö tehdään sovittamalla pumpun ja koneen rungon väliin sopiva määrä hyvin ohuita korotusrenkaita, kunnes päästään tilanteeseen, missä korkeapainepumppu ruiskuttaa polttoaineen sylinteriin juuri oikealla hetkellä (missä se syttyy paineen ja lämmön vaikutuksesta). Tätä säätöä ei tyypillisesti koskaan tarvitse muuttaa. Jos pumpun irrottaa moottorista, ajoitus voi kylläkin hieman muuttua (mutta ainakin minulla oma koneeni toimii edelleen hyvin, vaikka jouduin rempan yhtydessä poistamaan pumpun).
Itse varmaan ensin yrittäisin varmistaa, että polttoainelinjasto on varmasti puhdas ja etenkin tiivis (uusi suodatin ja tiiviste, uudet kupariprikat avattuihin banjoihin). Sitten huolellinen ilmaus. Mutta tämä on nähtävästi jo tehty ammattikaverin toimesta, joten vika taitaa olla jossain muualla. Sitten, riippuen koneen iästä, alkaisin epäillä sylinterinkantta.