Lithium AGM:n tilalle

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Lithium AGM:n tilalle

Re: Lithium AGM:n tilalle

by toxi » Thu Nov 23, 2023 22:38 pm

Ari wrote: Tue Nov 14, 2023 00:44 am
toxi wrote: Mon Nov 13, 2023 23:36 pm
olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.
Kiitos! Tämä selventää lisää. Eli joutaako wanha 1-2-both-kytkin mäkeen ja sen tilalle suoraviivainen päävirtakatkaisija tuohon tapaan? Jääkö mitään tarvetta valita mistään syystä erikseen starttiakku tai hupiakku? Vai onko täysi varmuus, että vain hupiakku on käytössä, kun konetta ei aiota käyttää?
Minä jätin vannhan 1-2-both-kytkimen kun se on nätisti asennettu mutta käytössä on vain off ja 1. Periaatteessa ei ole tarvetta tuolle valintamahdollisuudelle niin kauan kun kaikki on kunnossa eikä minulla sellaista ole. Viime kesänä tosin tuli tilanne vastaan jonka johdosta aion laittaa toisen päävirtakatkaisijan jolla saan akut rinnakkain ja koneen käyntiin hupiakun voimalla.
Kävi sellainen tapaus että huomasin laturin merkkivalon palaavan mutta ajattelin että eipä tuo haittaa. Matkaa on 3 tuntia koneella, hupiakut täynnä ja yanmar ei sähköä kaipaile käydäkseen joten ajetaan perille ja ihmetellän sitten mikä mättää. Ongelma oli että konetilan äänieristeestä irronnut pala oli mennyt laturin hihnan väliin ja pullauttanut hihnan pois paikoiltaan. Vika oli helppo korjata, hihnassa ei mitään nirhaumaa jne. mutta kun piti käynnistää kone niin ei kuulunut pihaustakaan. Osoittautui että toi mun laturi kuluttaa ihan pirusti sähköä "sytytysvirta" päällä. Yleensähän roottorin esimagnetointi tehdään sillä virralla mikä kulkee sen latauksen merkkivalon kautta, ja se ei todellakaan tyhjennä akkua 3:ssa tunnissa, mutta tähän laturiin on pitänyt tuoda erillinen plussa joka oletettavasti menee säätimen läpi roottorin magnetointikäämiin ja siten syö aikalailla paljon virtaa.
No lopputuloksena oli että hupiakuissa hönkää vaikka kuinka, starttiakku tyhjä ja ei mitään keinoa millä yhdistää niitä.

Käyntiin laitoin lainaamalla kahden hupiakun välisen siltajohdon jolla sain toiselta hupiakulta starttille käynnistysvirtaa mutta mulla akut niin hankalassa paikassa että ensi kesäksi laitan kytkimen tuohon väliin.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by Ari » Tue Nov 14, 2023 00:44 am

toxi wrote: Mon Nov 13, 2023 23:36 pm
olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.
Kiitos! Tämä selventää lisää. Eli joutaako wanha 1-2-both-kytkin mäkeen ja sen tilalle suoraviivainen päävirtakatkaisija tuohon tapaan? Jääkö mitään tarvetta valita mistään syystä erikseen starttiakku tai hupiakku? Vai onko täysi varmuus, että vain hupiakku on käytössä, kun konetta ei aiota käyttää?

Re: Lithium AGM:n tilalle

by Ari » Tue Nov 14, 2023 00:39 am

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 23:25 pm
Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 21:10 pm Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Kun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.
Kiitos! Täytyypä kevään tullen suorittaa nämä askartelut tähän tapaan, ja tässä talven aikana suunnitella ja hommata kaikki valmiiksi.

Eli LiFePo-akun päälle riittäisi DC-DC-laturi ja MPPT-säädin? Säädin ei olisi lainkaan liitettynä starttipuoleen? Kelpaako vanha maasähköjärjestelmä?

Jääkö mitään virkaa 1-2-both-valintakytkimelle vai pitääkö hommata yksinkertainen päävirtakatkaisin mallia on-off?

Yhden lyijyakun ostan pikapuoliin, koska ikäloppu kaksikko vaikuttaa olevan sen verran heikossa hapessa, että ne eivät taida enää jaksaa kunnolla latautua. Veneellä muutamia viime toimenpiteitä puuhaillessa on alkanut hirvittää, milloin lämmitin imaisee ne tyhjiin :)

Re: Lithium AGM:n tilalle

by toxi » Mon Nov 13, 2023 23:36 pm

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Itse muutin kytkennät kuten yllä sekä laitoin päävirtakatkaisijan miinus-puolelle. Tällöin riittää yksi katkaisija ja kaikki sähköt häviää sitä kääntämällä.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by toxi » Mon Nov 13, 2023 23:32 pm

Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 21:10 pm Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Maasähkö joko lyijyakkuun jolloin DC/DC lataa sykleissä kun lyijyssä riittävästi jännitettä, tai sitten Lifepon päälle ymmärtävä maasähkölaturi suoraan hupiakkuun. Paneelit samaten suoraan lifepoon niitten päälle ymmärtävällä säätimellä.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by olpalon » Mon Nov 13, 2023 23:25 pm

Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 21:10 pm
olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Ok, tämä kuulostaa sentään huojentavalta.

Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Kun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by Ari » Mon Nov 13, 2023 21:10 pm

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Ok, tämä kuulostaa sentään huojentavalta.

Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?

Re: Lithium AGM:n tilalle

by olpalon » Mon Nov 13, 2023 18:49 pm

Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 16:18 pm
Huh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.

Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...
Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by olpalon » Mon Nov 13, 2023 18:32 pm

harald wrote: Mon Nov 13, 2023 10:48 am
olpalon wrote: Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.

https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Ymmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?
Maksimivirta on rajattu koneen laturin mukaan. Lipo ottaa lähtökohtaisesti vastaan lähes kaiken mitä sille annetaan. Toimii käytännössä niin, että lipo latautuu vain kun kone on käynnissä tai starttiakun jännite on jonkun muun latauksen ansiosta selkeästi yli lepojännitteen. DC-DC-laturi herää ohjelmoinnin mukaan ja tööttää lipoon maksimivirtaa kunnes se on täynnä tai stattiakun jännite laskee alle ohjelmoidun jännitteen (=stattiakkua ei ladata). Meillä lipo latautuu aina 30A - sen hetken kulutus tai ei ollenkaan. 5A maasähkölatauksen kanssa tekee samaa, mutta tietenkin lyhyinä vetoina, koska maasähkölaturi on naurettavan pieni. Victronissa on myös vastaavaa ohjelmoitavaa. Latausvirran ohjelmointia ei välttämättä kaikissa ole. Pitää vaan valita sellainen malli missä virta on selkeästi alle konelaturin maksimivirran.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by jil83 » Mon Nov 13, 2023 17:53 pm

jil83 wrote: Mon Oct 25, 2021 23:44 pm Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
Itse päädyin (2 vuotta sitten) hankkimaan tällaisen, koska sattui löytymään edullisesti käytettynä tori.fi:n karavaanaripalstalta. Vaikka latausteho on "vaan" 20A, niin käytännössä latausajat on aika lyhyitä lyijyakkuun verrattuna, koska akun kyky ottaa varausta vastaan on aivan eri luokkaa.

Maasähkölaturia (CTEK M200) en vaihtanut vaan siirsin sen vain kiinni starttiakkuun (lyijy) eli hupiakun maasähkölatauskin menee dc-dc-laturin kautta. Ei siis todellakaan optimaalinen asennus, mutta koen saavani huomattavan osan litiumin hyödyistä aika pienellä muutoksella.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by harald » Mon Nov 13, 2023 17:39 pm

Samanlainen tunnelma, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän mietityttää mitä hankkisi.

1) Mitä tapahtuu kun akun BMS sammuttaa latauksen itse?
2) Mitä tapahtuu kun yksi kenno tyhjenee liikaa ja se alkaa tekeytyä pommiksi?
3) Mitä tapahtuu kun yksi kenno menee ylilatauksen puolelle?

1) Noin yksinkertaistettuna, niin kauan kun moottorin latauspiirissä on aina yksi lyijyakku kytkettynä ei ongelmaa.
2-3) Pitää olla BMS. Tästä on kaksi koulukuntaa, ja yksi koulukunta haluaa olla ilman BMS:ää sillä se "ratkaisee" 1-3).

Yksi vaihtoehto on hybridi, aina lyijy- ja LiFePo4-akun kytkettynä. https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html

Sitten on tärkeää että puhutaan samasta asiasta. On aivan eri asia jos on tarvetta sadoille wateille jatkuvasti, kuin se normaali venekäyttö joka on yksittäisiä ampeereja. Tällainen ns. "drop-in" akku voi toimia ihan hyvin tällaisessa pienkäytössä kun tiedostaa riskit.

Itse haluan ehdottomasti akun jossa on BMS ja jossa voi valvoa sekä yli- että alilatausta kennon tasalla. Bluetooth pitää olla, jotta saa käppyröitä. Insinööri tykkää käppyröistä.

Haluaisin BMS:ästä että siinä on lataus- ja kulutuspuoli eriteltynä niin, että jos BMS päättää sammuttaa latauksen koska kennot ovat täysiä niin se ei samalla sammuta kulutuspuolta (=kaikki sammuu venessä, autopilotti, instrumentit jne). Monessa BMS-ässä on vain yksi "ulos ja sisään", ja kun BMS päättää sammuttaa se sammuttaa molemmat. Tyypillisesti drop-in akuissa on aina näin.

Toisaalta, voisi aloittaa niin että laturi, verkkovirtalaturi ja generaattori ovat kytkettynä starttiakkuun ja sitten kytkee vain LiFePo4-akun sen rinnalle. Jos BMS sammuttaa yhteyden suojatakseen kennoa, niin ei haittaa.

Joka taas tekee sen että vaikka oma tarpeeni on pienkulutusta niin toiveeni on sellainen järjestelmä joka on tyypillinen isommille kulutuksille.

Onneksi minulla on jo Victronin MPPT säädin, niin aurinkopaneelilataus toimii. Vielä on ratkaisematta miten lataan A) verkkovirralla ja B) moottorilla. Kunhan nuo on kaikki ratkaistu on lopputilanne taas että akku on itseasiassa se halvin hankinta tässä ja pitäisi olla vähän enemmän rahaa että saa hankittua kaiken samalla kerralla.

Tuossa on mielenkiintoinen ketju: https://forums.ybw.com/threads/270ah-di ... ld.547680/

Re: Lithium AGM:n tilalle

by Ari » Mon Nov 13, 2023 16:18 pm

Huh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.

Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...

Re: Lithium AGM:n tilalle

by harald » Mon Nov 13, 2023 10:48 am

olpalon wrote: Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.

https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Ymmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?

Re: Lithium AGM:n tilalle

by Ari » Mon Nov 13, 2023 00:08 am

harald wrote: Sun Nov 12, 2023 18:29 pm
Ari wrote: Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?

DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Tuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturi

Victron Orion-TR Smart DC-DC Laturi. Otat minkä otat, niin ota ihmeessä se missä on Bluetooth (Tuottessa on "Smart" mukana nimessä).

OlliP:llä oli vähän sen tyylisiä ongelma että 30 A DC-DC laturi on niin lähellä laturin maksimikapasiteettiä että riittäkö vai tyhjeneekö starttiakku kun lataa koneella?

MPTT-säädin suoraan LiFePO4 akkuun on hyvä, mutta pitää olla sellainen joka osaa lopettaa ajoissa. Victronin säädin ymmärtää näitten päälle, ja ota sellainen missä Bluetooth.
Kiitos! Olin vahingossa poiminut väärän linkin, juurikin tämä piti linkata valmistajan sivulta eli sama, jonka linkkasit. Bluetooth-malli nimenomaan on tarkoitus hommata.

Re: Lithium AGM:n tilalle

by olpalon » Sun Nov 12, 2023 23:07 pm

Tuli vastaan myös monitoimikone. DC-DC ja solar samassa paketissa.

https://www.esconet.fi/shop/md1250n05-s ... 2707#attr=

Top