Lithium AGM:n tilalle

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Lithium AGM:n tilalle

by Joakim » Sat Nov 10, 2018 10:43 am

Luin tuon ruotsalaisjutun jo pari vuotta sitten, kun se oli uusi. Luin sen nyt uudestaan.

Tuossa, kuten monessa muussa kehutaan aivan liikaa AGM:ää, vaikka se ei ole mikään taikasana. Tuossa kerrotaan hienoista AGM-akuista, jotka maksoivat 8000 SEK eli n. 800 € 2*105 Ah. Niille luvattiiin 1000 50% sykliä. Tuolle ehdottamalleni Trojan T-105:lle luvataan 1200 50% sykliä ja 800 80% sykliä ja se maksaa alle puolet tuosta, vaikka kapasiteettiakin on hiukan enemmän.

Tuolla myös väitetään lyijyakuissa olevan suuri itsepurkautuminen. En ole koskaan moista havainnut ennen kuin akku on täysin loppu. En lataa akkujani syksyn ja kevään välillä. Silti ovat olleet hyvässä latauksessa keväällä. Auto kestää seisontaa 2 kk kesällä, vaikka siinä on hiukan kulutusta paikallaankin.

LiFePO4:llä saa n. 3 kertaisesti syklejä tuohon T-105:een verrattuna. Mutta kuinka monta sykliä tulee kaudessa? Hurjan ahkerastikin purjehtien alle 50. 50 sykliä vuodessa tarkoittaa tuolla Trojanilla 24 vuotta 50% ja 16 vuotta 80% sykleillä. LiFePO4:llä taas 100 ja 40 vuotta. Tuskin kumpikaan kestää noin kauaa muista syistä. Ja en olisi varma, että LiFePO4 kestää noista kahdesta pidempään.

Latausnopeus, paino ja koko ovat LiFePO4:n selviä etuja. Tosin kyllä tuollainen isohko hyväkuntoinen lyijyakkukin ottaa varsin pitkään sen, minkä laturi jaksaa antaa. FE83:ssa yleensä on 1GM, jonka laturi on pieni, vain 35 A ja sekin taitaa vaatia aika paljon kierroksia. LiFePO4:n latausnopeus jää pääosin hyödyntämättä. Mun akku ottaa laturin maksimin eli 60 A jonnekin 70-80% varaustasoon saakka.

Jos LiFePO4:llä siirtyy pienempään kapasiteettiin, pitää tietysti ladata useammin. Toimii OK, jos koneessa on tehokas laturi. Uusilla 115 A latureilla saa 100 AH akun täyteen tunnissa. 35 A laturilla se vieneee yli 3 tuntia eli ei ole kovinkaan kätevää.

Mielestäni 200 Ah laadukasta lyijyakkua ei 100 Ah LiFePO4 korvaa. Ehkä 150 Ah olisi lähempänä. Toisaalta tuota T-105:sta voi ihan hyvin purkaa 80% eli sitä voi käyttää kuin LiFePO4:sta. Tosin merkittävänä erona se, että lyijyakku pitää saada täyteen purkauksen jälkeen eli sitä ei saa jättää päiväkausiksi alle 70% varaustasoon. Jos käy pari kertaa viikossa maasähkössä, tuo ei ole ongelma.

Painonsäästö on venekohtainen juttu. 99% purjeveneistä ei hyödy siitä, että pilssistä ottaa painoa pois. Sehän toimii hienosti painolastina lisäten merkittävästi vakavuutta. Yleensä kilo pilssissä vastaa suunnilleen puolta kiloa bulbissa tai kiloa laidalla.

by Cage » Sat Nov 10, 2018 00:08 am

harald wrote:Hyvä artikkeli. Tuosta rivien välistä tuli luettua että voisi pitää pienen lyijyakun ottamassa vastaan latausta silloin kuin LiFePo4 tiputtaa itsensä latauksesta pois.
En lukenut vielä tuota artikkelia, mutta ilmeisesti tälläinen https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... 602ig-160a pitäisi laittaa väliin.

by harald » Sat Nov 10, 2018 00:00 am

Hyvä artikkeli. Tuosta rivien välistä tuli luettua että voisi pitää pienen lyijyakun ottamassa vastaan latausta silloin kuin LiFePo4 tiputtaa itsensä latauksesta pois.

by Jan R » Fri Nov 09, 2018 21:29 pm

Joakim wrote:
Jan R wrote:Mun ymmärtääkseni länsinaapurissa tilataan tästä: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.
Tuoltahan noita voi tilata ja LIME näyttää noita käyttävän. Hinnoissa kannattaa huomioida ALV, kuljetuskustannus ja akkuvahti, joka on välttämätön noiden kanssa. Litiumakku on kerrasta vainaa, jos se puretaan liian tyhjäksi.

Akkuvahti antaa käyttää akusta enintään 90%, jotkut vain 70%. Siis 90 Ah akku on käytännössä 65-80 Ah akku.

Jos 105 Ah on tuntunut pieneltä, miksi tuo riittäisi? Tietysti lyijyakkua ei kannata purkaa 70-90% kapasiteetista, jos se ei ole erityisesti tuota kestämään tehty.

Starttiakun poisjättö ei ole katsastussääntöjen mukaista. Pitää myös muistaa, että akkuvahti varmistaa vain 10-30% kapasiteetista. Aika vähän siis 90 Ah akulla. Jos kone ei käynnistykään heti jostain syystä, loppuu tuo selvästi nopeammin kesken kuin 60 Ah starttiakku. Lisäksi seurauksena voi olla kalliin akun tuho. Yhtä akkua käyttämällähän koneen sähköt ohittavat akkuvahdin. Akun saa tuolloin tuhottua myös unohtamalla virrat koneeseen. Ainakin oma koneeni vie yli 0,5 A, kun virrat on päällä.
https://www.hamnen.se/bloggar-kronikore ... stest.html

Tuon linkin takana vähän selityksiä litiumin eduista vs lyjyakut. Kovasti väittävät et siinä olisi järkeä. Meillä nyt 150Ah kulutusakku jota joskus sit voisi vaihtaa litiumiin niin säästäisi noin 30kg painoa. Sit jäisi vielä 60Ah käynnistyslyjyt. Ymmärtääkseni ruotsissa hyväksyvät ainakin yksiakkujärjestelmä batteryprotectilla cat 3 kisoihin. Suomalainen katsastusmies ei välttämättä.

by Joakim » Fri Nov 09, 2018 11:06 am

Jan R wrote:Mun ymmärtääkseni länsinaapurissa tilataan tästä: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.
Tuoltahan noita voi tilata ja LIME näyttää noita käyttävän. Hinnoissa kannattaa huomioida ALV, kuljetuskustannus ja akkuvahti, joka on välttämätön noiden kanssa. Litiumakku on kerrasta vainaa, jos se puretaan liian tyhjäksi.

Akkuvahti antaa käyttää akusta enintään 90%, jotkut vain 70%. Siis 90 Ah akku on käytännössä 65-80 Ah akku.

Jos 105 Ah on tuntunut pieneltä, miksi tuo riittäisi? Tietysti lyijyakkua ei kannata purkaa 70-90% kapasiteetista, jos se ei ole erityisesti tuota kestämään tehty.

Starttiakun poisjättö ei ole katsastussääntöjen mukaista. Pitää myös muistaa, että akkuvahti varmistaa vain 10-30% kapasiteetista. Aika vähän siis 90 Ah akulla. Jos kone ei käynnistykään heti jostain syystä, loppuu tuo selvästi nopeammin kesken kuin 60 Ah starttiakku. Lisäksi seurauksena voi olla kalliin akun tuho. Yhtä akkua käyttämällähän koneen sähköt ohittavat akkuvahdin. Akun saa tuolloin tuhottua myös unohtamalla virrat koneeseen. Ainakin oma koneeni vie yli 0,5 A, kun virrat on päällä.

by Jan R » Thu Nov 08, 2018 22:10 pm

Mun ymmärtääkseni länsinaapurissa tilataan tästä: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.

by Cage » Tue Nov 06, 2018 23:34 pm

Meillä hupiakkuna tällä hetkellä vain Exiden 105Ah AGM, joka nykyään myydään start-stop-autojen akkuna. Sillä on välttävästi pärjännyt, mutta ei pärjäisi, jos pitäisi lämppäriä huudattaa joka päivä ja kelit sellaiset ettei aurinkopaneelilla saa ladattua. Riittävä kapasiteetti on siis mielestäni sellainen, ettei tarvitse koko ajan olla huoli sähkön riittävyydestä. Meidän tapauksessa sitä parempi mitä lähemmäksi 200Ah pääsee, jos puhutaan lyijyakuista. Mielessä on käynyt siirtyä takaisin perinteisiin akkuihin juuri hintaa ja painoa ajatellen. Pitää miettiä, voi olla että ensi kesä mennään vielä tuolla samalla 105Ah akulla. Kai AGM-akulle voi ajaa jonkun recond-latauksen?

by Joakim » Tue Nov 06, 2018 16:01 pm

Ei ole paljoa mieltä maksaa 400-500 € 200 Ah akuista. Tuossahan linkkasin Trojan syväpurkausakun, joka on paljon parempi kuin 95% AGM-akuista. 225 Ah maksaa 370 €. Se voi olla OK kallis vaihtoehto. Painavat 28 kg kappale (siis yksi 6 V akku).

Sitten se halpa vaihtoehto on starttiakku kuten minulla. Tämä tuskin on halvin: https://www.akkukauppa.com/yuasa-629shd ... sakku.html
180 Ah akku 232 €. Painaa 44 kg.

AGM:stä ei kannata maksaa ellei todella tiedä saavansa kestävää akkua. AGM ei ole mikään taikasana ja itse asiassa usein nopeasti kuolevat akut ovat juuri AGM:ää. Kuivuvat yliltauksesta?

Miten paljon tarvitset kapasiteettia? Meille tuo 180 Ah riittää mainiosti. Aina ei edes viitsi kytkeä maasähköä, vaikka sitä olisi ilmaiseksi tarjolla. Akkumonitorin mukaan ei ole mennyt alle 60% varauksen vuosikausiin. Tuossa on kuitenkin 80 l kylmäkaappi, 4 kW lämppäri, systeemipilotti, kaksi plotteria, iso kasa mittareita jne. Ihmettelisin, jos ei selvästi pienempikin riittäsi FE:hen.

by harald » Tue Nov 06, 2018 13:58 pm

Tuollainen on käynyt mielessä että pitäisi hankkia;

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000024038

Ei kaada budjettia

En usko että pitää vaihtaa paljon mitään veneen latausjärjestelmissä jos vain hankkii sopivan akun.

by Cage » Tue Nov 06, 2018 13:55 pm

Itsellä tuo mahdollinen siirtyminen Litiumiin koostuu siitä, että mikäli kuitenkin joudun uusimaan akun ja muutenkin kapasiteettia pitäisi lisätä, niin kaksi uutta akkua maksaa sen 400-500€ (esim. 2x100Ah). En halua nostaa yhtä sellaista 60-65kg akkua veneeseen jo ihan siitä syystä että akulle ei ole mielestäni järkevästi tilaa (en halua purkaa punkkien rakennetta, niinkuin Charlotassa piti tehdä että akun sai mahtumaan). En myöskään jaksaisi kahden akun järjestelmää, jossa yksi akku aina lomakauden ulkopuolella roudataan veneestä veke. Eli, jos tuollaisen 125Ah litiumakun saa tonnilla, niin se alkaa olla kiinnostava vaihtoehto, onhan se "vain" tuplat kalliimpi. Mutta se mikä kiinnostaa on tietty se, että kuinka paljon lisää hankintoja (=lisähintaa) sille tulee, että litiumakun saa upotettua nykyiseen järjestelmään. Alkaa jo tulla paljon lisähintaa, jos sekä maasähkölaturi että aurinkopaneelin lataussäädin menee uusiksi ja lisäksi vielä akkuerotin, jos jättää nykyisen AGM-starttiakun vielä starttiakuksi.

by harald » Tue Nov 06, 2018 12:38 pm

Toistaiseksi todella tyytyväinen mun Puuilon AGM-akkuun. 225 Ah, 270 €.

by Joakim » Tue Nov 06, 2018 11:39 am

Veneisiin myytävät akut ovat LiFePO4-tyyppiä, joka on kalliimpaa, painavempaa, suurikokoisempaa, mutta myös paljon turvallisempaa ja helpommin ladattavaa kuin kännyköissä, pyörissä, autoissa ja työkalauissa käytetty litiumioniakut.

Lataus onnistuu samoilla latureilla kuin lyijyakut, kunhan varmistaa, etteivät ne missään tilanteessa käytä liian suurta jännitettä. 14 V on vielä OK.

Mitä hyötyä on painonsäästöstä pilssissä FE-83:ssa tai missään muussakaan painolastillisessa veneessä, jossa painopiste ei ole todella alhalla?

Tavallinen lyijyakku kestää hyvin hoidettuna 10 vuotta (oman veneen hupiakku on kuorma-auton starttiakku ja ei ollut uusi kun ostin veneen 2011). Kestääkö litiumakku tuota pidempään? Halvimmillaankin hinta on ~7 €/Ah, kun lyijyakin saa alle 2 €/Ah. Ja tuo halpa hinta edellyttää ostamista kennot erikseen. Valmiit systeemit maksavat reilusti yli 10 €/Ah.

Toki voi ajatella, että litiumakusta saa paremmin kapasiteetin käyttöön, joten kapasiteetin voi vaikkapa puolittaa. Toisaalta on myös oikeasti syväpurkausta kestäviä akkuja, kuten vaikkapa nämä: https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuu ... DAQAvD_BwE

Hinta edelleen alle 2 €/Ah.

Itse en vielä nykyhinnoilla harkitsisi ko. käytössä litiumakkuja.

by harald » Tue Nov 06, 2018 10:47 am

Väitän edelleen että ei se akku tiedä onko tuo 14 VDC halvan kiinalaturin tai MPPT-säätimen kautta tulevaa virtaa. Sama koskee maalaturia, moni noista akuista toimii ihan samalla latausperiaatteella kuin auton akkukin.

Tämän sivun loppuosa https://earthxbatteries.com/engine-char ... -batteries

by Cage » Tue Nov 06, 2018 10:42 am

harald wrote:Mitäköhän tuollainen jännitteensäätimen mukautus on?
Oliskohan joku tälläinen https://www.sunwind.fi/product/show/?id ... -30-litium esim. aurinkopaneelin säätimen kohdalla? Ja vastaavasti sitten pitäisi ilmeisesti löytää verkkovirtalaturi, joka on suunniteltu Lithium-akuille.

by harald » Tue Nov 06, 2018 10:37 am

Petri wrote:2000e akusta, paljonko tulee painonsäästöä :shock:

Eikös tuo 100Ah ole automaailman mittareilla 1.2kWh, lähitulevaisuuden tavoitetaso olisi se 100usd/kWh eli melkoista marinelisää vaikka onhan tuossa bluetooth ja Äppi.
Noin 45 kiloa.

Fillarin akkuja saa jo 700 Wh hintaan 300 €. Eli onhan tuossa lisää. Ehkä joku akkufirma voisi tehdä veneeseen akun halvemmalla? Itse ostin joskus akun enerprof.de sivustolta, rahti voi olla pienoinen ongelma vain. Kas, niillä on LiFePo4 akkuja hyllyssä. Suurin 25.6 Ah, eli niitä neljä rinnan olisi ~ 100 Ah ja ~850 €.

https://enerprof.de/shop/lifepo4-en2/en ... 8v-25-6ah/

Mitäköhän tuollainen jännitteensäätimen mukautus on? Ja tuo aiempi linkittämäni akku toimisi ilman laturin vaihtoa

edit: https://shop.pkys.com/Alternator-Lithium-Battery.html

ilmeisesti olisi hyvä olla joku muu kuorma laturille kun BMS sammuttaa latauksen akun täytyttyä, esimerkiksi starttiakku diodin kautta. Mietittäviä asioita on maksimim latausvirta, mutta tuossa kokoluokassa ei pitäisi olla ongelmia meidän pienen 35 A laturin kanssa. Lithium-akuston hyöty eli nopea latautuminen silloin tosin menetetään. Eipä tuo 1 GM kovin isompaa laturia jaksa pyörittääkään. Laturin lämpeäminen ilmeisesti rajoittaa. Onkohan ongelma tuolla pienellä laturilla?

Top