Webastosta

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Webastosta

by Handy » Mon Jul 31, 2017 11:17 am

Lopputuloksen perusteella arvelisin että siellä on ollut tälläinen teräs KW 1320841A.

by Olli » Sat Jul 29, 2017 00:11 am

Image

Tommonen pötkylä tuli veneasennussarjan mukana. Virallisesti kai putken pitäisi laskea lämppäriltä peräpeiliin, jotta kondenssivedet valuu ulos. Vielä ei oo ollut ongelmia, vaikka meilläkin putki nousee perään päin.

by harald » Fri Jul 28, 2017 20:36 pm

Meilläkin on tuo metrin pituinen viritelmä. Epäilen että onko se oikeasti webaston tekele, mutta asiansa se kyllä ajelee. Meillä kun on lämppäri konehuoneessa, niin tuo on kiinni webastossa suoraan ja se menee yhdestä ilmareiästä läpi paksuimmansa kohdansa kohdalla. Sitten on jatkopätkä, joka on itseasiassa meillä kumiletku. Pitäisi olla happosesta putki ja klemmarit.

Pakoputki meillä on peräpeilin yläreunassa keskellä. Kuvia Charlottan galleriassa jossain.

Mikä vaimennin siellä aluperin oli, joka oli ruskeaksi muuttunut?

by Cage » Thu Jul 27, 2017 23:35 pm

Meillä on juuri tuo mainitsemasi metrin pituinen (näyttää ainakin samalta). Se oli se, joka tuli veneasennusmallissa mukana. Aikamoinen säätäminen oli saada se mahtuun mihinkään ja ihmettelenkin mitä Webaston suunnittelijat ovat miettineet sen suunnitellessaan. Jatkopätkillä se meidänkin on viritetty, yksi heti lämppärin ja äänenvaimentimen välissä ja sitten vielä pätkä vaimentimestä pakoputkelle. En keksinyt mitään muuta tapaa.

Webaston pakoputken äänenvaimennin

by Handy » Thu Jul 27, 2017 15:04 pm

Jatketaan vanhaa ketjua aiheeseen liittyen.

Lomareissulla paljastui (veneen mukana tullut) harmillinen yllätys Webastoon liittyen. Useampana aamuna ihmeteltiin kun sytkäri ei syttynyt että olisi aamukahvia päässyt keittelemään. Sytkäri piti sytyttää luukun ulkopuolella ja siirtää palavana sisälle. Syy paljastui kun tuli ensimmäiset aurinkoiset päivät ja päätettiin kuivatella peräboxin sisältöä. Pohjalta löytyi ruskeaa hiekkaa ja sen lähteeksi paljastui Webaston äänenvaimennin joka oli vaihtanut metallisen olomuotonsa murusiksi. Pakoputki ja vaimennin on käärittynä eristesukan sisään ja se lienee pitänyt paketin kasassa viime vuodet. Nyt oli pakoputkien päät erillään ja Webasto oli puskenut pakokaasut peräboxiin. Ja kun webasto ottaa ilman boxista niin lienee kierrättänyt suuren osan pakokaasuista sisälle.

Häkävaroitin ei tuohon reagoinut ja hengissä ollaan, eikä edes päänsärkyä ilmennyt. Mutta sytkärin vaivoista voisi arvella että happi oli hiukan vähissä.

Sopivaa äänenvaimenninta ei löytynyt hyllytavarana mistään mutta tuttavat saivat toimitettua motonetistä metrin putken vuoroveneen välityksellä joten ei tarvinnut edes lomareittiä suunnitella uusiksi. Suoran putken huono puoli on melkoisesti kovempi turbiinin ujellus veneen takana joten uusi vaimennin pitäisi löytää.

Pikaisella etsinnällä ei löydy kuin "Not to be used on Marine applications." Tai sellaisia missä tuota tietoa ei ole mainittu. Puhelu Kahalle josta osattiin ystävällisesti opastaa oikeille jäljille (pakoäänenvaimentimet ja venepakoäänenvaimentimet):
Jälkimmäisestä löytyy veneisiin tarkoitettu KW 951100, mutta pituus 1050mm joka lienee hankala sovittaa 35cm pätkän paikalle. Tuo luettelo sanoo että rst. Marnelan sivuilla sen sanotaan olevan haponkestävä.
Autopuolelta löytyy myös rst malli 1320895A jolle sitten löytyy näitä kommentteja "Not recommended for most marine installation. For marine installations use leak-proof exhaust silencer 9014067B."

Jotta mikähän malli tuonne nyt kannattaisi laittaa? Metrin mittaista tankoa tuonne ei saa sopimaan ilman jatkopätkiä. Leak-proof? Kahasta kerrottiin että tuossa olevan maksimaalinen äänen vaimennus mutta ei puhuttu muusta. Olisiko vaan helpompi laittaa tuo pienempi rst malli ja tarkistaa vuosittain sen kunto?

Millaisia vaimentimia muut olette Webaston kanssa käyttäneet ja missä kunnossa ne ovat?

by FE-Sillanpää » Sun Jan 27, 2013 22:06 pm

harald wrote:Ihan helposti sujahti. Olin kai sen verran itsekriittinen että ostin riittävän isot kumit :)
Kun nyt tähän teemaan mentiin, niin kokeilin erilaisia "liukuvoiteita" eli teflonsprayta ja pesuainetta. Ei auttanut. Päädyin lopulta leikkaamaan kahden metrin eristeet metrisiksi, jonka jälkeen homma muuttui mahdottomasta mahdolliseksi. Ei sitä materiaalia voi repiä kovalla voimalla reunasta ilman että jää pala käteen.

Huoneenlämpöön tuotaessa Armaflexin sisäpinta oli muuten vielä huomattavasti tahmeamman oloinen eli veneessä pakkasessa oli parempi työskennellä kuin kotioloissa.

by harald » Sat Jan 26, 2013 00:18 am

Ihan helposti sujahti. Olin kai sen verran itsekriittinen että ostin riittävän isot kumit :)

Re: Armaflexiä

by FE-Sillanpää » Fri Jan 25, 2013 18:32 pm

harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
Tarkennatko miten sujahti? Oliko jokin erinomainen temppu miten sen teit? Mulla metrin verran sujautusta on vienyt jo varttitunnin, kun pelkästään koitan työntää ja pyöritellä.

Lambda-arvo on muuten 0,033 tässä armaflex microbanissa

Armaflexiä

by FE-Sillanpää » Fri Jan 18, 2013 19:04 pm

harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
Hankin vastaavanlaista ilman halkiota olevaa 14 mm paksua Armaflexiä. Sitä myytiin 2 m pätkissä ja kun noudin (Onninen Express, huom!) muutamaa pätkää, ne oli pakattu niin julman kokoiseen yli kaksimetriseen pahvilootaan että piti jättää puketti sinne ja kaapata vain putket kainaloon että mahtui autoon.

No, äsken vein ne paatille ja pirskatti että eihän sekään tavara ole enää ihan pehmeää kun sisämittari näytti -16 astetta pakkasta. Motivaatio oli kuitenkin suurempi kuin kylmyys ja projekti vähän eteni. Tuskin mitään muuta hommaa viitsisi tuossa lämpötilassa tehdäkään, paitsi veneen kevätkunnostusta :-)

eristystä päällekkäisillä putkilla

by FE-Sillanpää » Mon Aug 27, 2012 10:10 am

Uusimmassa venemestarissa (elokuu 2012) oli lämppärin asennustarina. Siinä ei käytetty eristettä, vaan laitettiin kaksi pahviputkea sisäkkäin ilmeisesti koko matkalta. Tavoitteena oli lämpöeristys ja jossain kohdassa taisi olla hyöty myös sisäputken suojaaminen (kun jutun venemallissa jouduttiin jättämään perään menevä putki näkyviin asuintilaan).

by Petri » Fri Aug 24, 2012 15:25 pm

harald wrote:Teippi sinänsä kestää kyllä, mutta tuo lämppärin ilma on +100°C tai enemmän välillä niin liimat sulaa joka tapauksessa.
Riippuu varmaan liimasta, olen joskus ollut tekemisissä lämmityselementtien kanssa missä oli liimapinta ja ne oli speksattu 220C:hen asti, joten kai voisi kuvitella että liimankin pitäisi kestää sinne.

by harald » Fri Aug 24, 2012 15:03 pm

Teippi sinänsä kestää kyllä, mutta tuo lämppärin ilma on +100°C tai enemmän välillä niin liimat sulaa joka tapauksessa.

Re: Lämmityslaitteen putkien jatkokset

by risto » Fri Aug 24, 2012 14:35 pm

harald wrote:
FE-Sillanpää wrote:
harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
Mikähän olisi "virallinen" tapa tehdä jatkoksia pahvisiin lämmitysputkiin? Vai se, ettei jatkoksia tehdä? Ainakin ilmastointiteipin liimat pehmenevät ja teipit venähtävät liitoksista irti kun lämppäri on täysillä.
Pitänee tehdä holkilla.

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3647
Olisikohan alumiiniteippi tuohon omiaan? Sitä käytetään saunan lämpöeristeen viimeistelyyn ja pitäisi kestää aika paljon lämpöä. Minulla olisi sitä tuossa jokunen kymmenen metriä ylimääräisenä, jos kiinnostaa.

Re: Lämmityslaitteen putkien jatkokset

by harald » Fri Aug 24, 2012 10:37 am

FE-Sillanpää wrote:
harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
Mikähän olisi "virallinen" tapa tehdä jatkoksia pahvisiin lämmitysputkiin? Vai se, ettei jatkoksia tehdä? Ainakin ilmastointiteipin liimat pehmenevät ja teipit venähtävät liitoksista irti kun lämppäri on täysillä.
Pitänee tehdä holkilla.

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3647

by harald » Fri Aug 24, 2012 10:35 am

redwood wrote:
harald wrote:Onko tämä edistynyt muuten?
Kiitos kysymästä - on! :-)

Keväisen käyntihäiriön syy oli polttoaineensaannissa. Polttoaineputkessa näytti kulkevan lähinnä ilmaa. Siirsin stten polttoaineen oton tilapäisesti jerrykannuun - toimi. Sitten avasin polttoainetankin täyttöaukon, puhalsin lämmistyslaitteen polttoaineletkusta tankkiin ja sain ties minkä tukkeen putkesta pois.

Pisin käyttö tuon jälkeen n. 1/2 h, ei ongelmia.
Eikös sinulla ole suodatinta putkessa? Meidän lämppärin mukana tuli sellainen mopon pa-suodatin (läpinäkyvä).

Esimerkiksi tuosta törkyhintainen;

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3659

Top